به گزارش پارس به نقل از ایسنا، حمیدرضا تشیعی امروز (شنبه) در جلسه مدیریت بحران آب و فاضلاب استان اصفهان، اظهار کرد: اهمیت آب اصفهان بعد ملی دارد و برای کشور بسیار با اهمیت است به همین دلیل مدیران ارشد وزارت نیرو در آینده ای نزدیک می خواهند تا یک ارزیابی مناسب از بحران آبی این استان داشته باشند.

وی با بیان اینکه امسال کشور سیزدهمین سال خشکسالی را پشت سر می گذارد، افزود: اکثر سدهای کشور متاسفانه فقط ۳۰ درصد ذخیره آب دارند و سال ۱۳۹۱نسبت به سال ۱۳۹۰ در کشور ۹ متر مکعب افت تولید آب داشته ایم.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور ادامه داد: در سال ۱۳۹۱ نزدیک به ۲۲ متر مکعب در ثانیه کمبود آب در کشور وجود داشته و در سال ۱۳۹۲ نیز با وضعیت مشخص بارندگی ها و با توجه به اینکه متاسفانه در بسیاری از حوزه های آبریز بزرگ و کوچک کشور کمبود بارش داریم واقعا بحث تامین آب شرب به سختی و با مشکل مواجه است.

۳۰۰ میلیون تومان هزینه تولید یک لیتر آب در ثانیه

تشیعی با اشاره به اینکه عدم پایداری در سامانه های تامین و توزیع به دلیل واقعی نبودن قیمت آب شرب برای ما مشکل ایجاد کرده است، تصریح کرد: اعتبار لازم برای اصلاح سامانه های تامین و توزیع تامین نمی شود و این شرکت برای تولید یک لیتر آب در ثانیه باید ۳۰۰ میلیون تومان هزینه کند این در حالی است که با ۶۰ درصد صرفه جویی می توانیم این مشکل را به راحتی از سر بگذرانیم.

وی ادامه داد: زمانی که اعتبارات برای شرکت آبفا کشور می آید با یک بررسی سر انگشتی می توانیم به این نتیجه برسیم که متاسفانه هیچ اعتباری به بخش آب و فاضلاب روستایی تعلق نمی گیرد و آن چیزی هم که برای آبفا شهری در نظر گرفته اند یک دهم میزانی است که شرکت آبفای کشور به آن احتیاج دارد.

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور تاکید کرد: دولت مردان باید آب را در اولویت کاری خود قرار دهند چراکه امروز ۵۱۷ شهر کشور در معرض تنش آبی قرار دارند و در این میان اصفهان بزرگ در شرایط بسیار حساسی قرار گرفته اند و باید راه چاره ای اندیشید تا تبعات این تنش به حداقل برسد.

تشیعی با اشاره به اینکه موضوع کیفیت آب خط قرمز شرکت آب و فاضلاب کشور است، تصریح کرد: متاسفانه نرخ رشد جمعیت در کلان شهرهای کشور به خصوص کلا ن شهرهایی همچون اصفهان بسیار زیاد است و باید مدیریت تقاضای آب در اصفهان جا بیافتد وگرنه این تنش ها هر سال بحرانی تر می شود.

وی با بیان اینکه امروز مجموعه آبفای کشور باید نگران تامین آب شرب مورد نیاز شش ماهه دوم سال ۱۳۹۳ باشد، اضافه کرد: اگر تامین آب تابستان سال آینده را بتوان مدیریت کرد بحران دقیقا از شش ماهه دوم سال ۱۳۹۳شروع می شود چرا که در سه ماهه اول آن هیچ بارندگی نخواهیم داشت و ۹۲ درصد آب نیز در آن زمان صرف کشاورزی می شود.

چرا نیروگاه های اصفهان ۵۰۰ میلیون متر مکعب آب مصرف می کند

معاون نظارت بر بهره برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور افزود: آب شرب در کلان شهرهای بزرگی چون اصفهان باید در بخش تولید و توزیع کنترل شود و دارای میزان مشخصی باشد و در کنار آن باید مشترکان پر مصرف شناسایی شوند و نباید یک لیتر آب بدون مدیریت مصرف شود؛ چرا باید در کنار کلان شهری همچون اصفهان که هر روز نسبت به قبل بزرگتر می شود یک نیروگاه ۵۰۰ متر مکعب آب مصرف کند؟

تشیعی افزود: ۳۷۰ میلیون متر مکعب آب در اصفهان به عنوان پسا ب از چرخه خارج می شود در حالی که باید حداقل ۱۴۲ میلیون متر مکعب از آن برای مصرف به چرخه بازگردد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع آب اصفهان یک موضوع محلی نیست و یک موضوع استراتژیک است و باید یک کمک ویژه از طرف دولت برای آن در نظر گرفته شود، البته باید در کنار این کمک شرکت آبفای استان اصفهان نیز مروجان مصرف بهینه را در اصفهان بزرگ فعال کند.