به گزارش پارس به نقل از مهر، مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت خبر داد: براساس تصمیم جدید دولت، انجام امور ثبت سفارش تمامی کالاهای وارداتی کشور به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان های کشور تفویض شده است. با این حال، در نامه ای به اطلاع سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها رسیده است که عواقب و مسئولیت های ناشی از هرگونه صدور مجوز ثبت سفارش خارج از رویه ها، قوانین و مقررات جاری به عهده مدیریت آن سازمان خواهد بود.

سیدعباس حسینی گفت: براساس تصمیم جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت، انجام امور ثبت سفارش تمامی کالاهای وارداتی کشور به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان های کشور تفویض شده است.

مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: سازمان های ذیربط، مسئولیت اجرای دقیق بخشنامه ها، دستورالعمل ها، مصوبات دولت و گواهی های قانونی مندرج در کتاب مقررات صادرات و واردات کشور در ارتباط با واردات را به عهده خواهند داشت.

وی تصریح کرد: براین اساس، هر یک از استان ها که ابهام در اجرای بخشنامه ها، مصوبات و دستورالعمل ها داشته باشند، با این دفتر هماهنگ کرده تا از راهنمایی های لازم برخوردار شوند.

در نامه سیدعباس حسینی مدیرکل دفتر مقررات واردات و صادرات وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها آمده است: " احتراما پیرو نامه ۹۲/۲۱۰/۳۴۴۹۰ مورخ ۹۲/۹/۱۶ به اطلاع می رساند از تاریخ صدور این بخشنامه امور مربوط به ثبت سفارش کلیه اقلام وارداتی کشور به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تفویض می شود. لذا مقتضی است دستور فرمایید کارشناسان آن استان وفق قوانین و مقررات مربوط نسبت به بررسی دقیق و کارشناسی درخواستهای ثبت سفارش مطابق با بخشنامه ها، دستورالعمل ها، مصوبات دولت و گواهی های قانونی مندرج در کتاب مقررات واردات و صادرات اقدام لازم را به عمل آورند. "

حسینی در این نامه خطاب به سازمان های صنعت، معدن و تجارت استان ها هشدار داده است: بدیهی است عواقب و مسئولیت های ناشی از هرگونه صدور مجوز ثبت سفارش خارج از رویه ها، قوانین و مقررات جاری به عهده مدیریت آن سازمان خواهد بود.

سیستم الکترونیکی ثبت سفارشات واردات کالا، از ابتدای سال ۱۳۸۷ به صورت تدریجی شکل گرفت و در نهایت در خردادماه سال ۸۸ به صورت صددرصد الکترونیکی شروع به کار کرده است.

در این سیستم متقاضیان ثبت سفارش اعم از حقیقی و حقوقی می توانند با مراجعه به وب سایت sabtaresh. tpo. ir ثبت نام نموده، با دریافت کدکاربری و رمز عبور شخصی، از طریق این سایت سفارشات واردات خود را به صورت ۲۴ ساعته، و در هر مکانی که به شبکه جهانی اینترنت دسترسی داشته باشند ثبت نمایند.

بر این اساس، تمامی پیگیری های لازم تا حصول نتیجه (دریافت تأییدیه ثبت سفارش) ، از طریق این سیستم میسر است و متقاضیان پس از اطلاع از تکمیل مراحل اداری ثبت سفارش، می­ بایست به مراکز ثبت سفارش ایجاد شده در هر استان مراجعه نموده و پس از پرداخت کارمزد و تحویل اصل مدارک مورد نیاز، تأییدیه ثبت سفارش خود را دریافت کنند.