به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد لاهوتی درباره ی مجموع کل صادرات کشور در هشت ماهه سال جاری خاطر نشان کرد: آمار کل صادرات در هشت ماهه با احتساب میعانات به ۲۵ میلیارد دلار رسیده است.

وی ادامه داد: البته این رقم بدون در نظر گرفتن میعانات ۲۰ میلیارد دلار است.

او با بیان این که رقم کل صادرات کل کشور در هشت ماهه اول با در نظر گرفتن صادرات خدمات فنی و مهندسی به ۲۶.۵ میلیارد دلار می رسد، بیان کرد: متاسفانه شواهد در تمام آمارهای ارائه شده گویای آن است که صادرات کشور در هشت ماهه ی سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته ۱۳ درصد کاهش داشته است.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات با بیان این که صادرات خدمات فنی و مهندسی در هشت ماهه ی امسال نسبت به هشت ماهه ی سال قبل حدود ۲۱ درصد کاهش داشته است، خاطر نشان کرد: صادرات پتروشیمی ایران ۱۱ درصد کاهش داشته است. هم چنین در کالاهای غیرنفتی که صادرات آنها در هشت ماهه ی امسال ۱۳ میلیارد دلار بوده، ۱۰ درصد کاهش داشته ایم.

لاهوتی با اشاره به این که مجموع صادرات فرش در هشت ماهه ی امسال ۳۵۰ میلیون دلار بوده است، خاطرنشان کرد: در صادرات فرش نیز تا ۴۰ درصد کاهش داشته ایم.

وی ادامه داد: کل صادرات محصولات کشاورزی تاکنون ۲.۴ میلیارد دلار بوده که در این بخش نیز ۱۸ درصد میزان صادرات کاهش یافته است.

*** رشد ۲۳ درصدی صادرات بخش معدن

نایب رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر این که معدن تنها بخشی است که صادرات آن در سال جاری رشد داشته است، تصریح کرد: امثال حوزه معدن ۲۳ درصد رشد صادرات را تجربه کرد.

به گفته ی وی بازار های هدف صادراتی ایران به ترتیب عبارتند از چین، عراق، امارات، افغانستان که تقریبا ۵۰ تا ۶۰ درصد از کل صادرات ایران به همین چهار کشور انجام شده است.

وی در ادامه درباره آمارهای واردات به کشور نیز گفت: مجموع واردات در هشت ماهه امسال ۲۸ میلیارد دلار بوده که واردات نیز ۲۳ درصد کاهش را شاهد بوده است.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات با تاکید بر این که امارات، چین، هند، کره و ترکیه پنج کشور اصلی هستند که از آنها واردات انجام شده است، تصریح کرد: در کل تراز تجاری صادرات نسبت به واردات ۱۳ درصد منفی است.

وی با تاکید بر این که ولی در کل بالانس صادرات و واردات در هشت ماهه ی امسال مطلوب بوده است، اظهار کرد: مقایسه آمارها نسبت به سال قبل نشان می دهد که هر دو فعالیت تجاری کاهش یافته است.

*** خودتحریمی داخلی عامل کاهش صادرات است

وی اظهار کرد: خود تحریمی ها در داخل کشور بر صادرات تاثیر بسیار بیشتری نسبت به تحریم های خارجی داشته است.

نایب رییس کنفدراسیون صادرات با اشاره به این که اتفاقات و مشکلات سال قبل در کاهش میزان صادرات تاثیر گذار بوده است، بیان کرد: برای صادرات کشور خواسته یا ناخواسته مشکلاتی به وجود آمد که کماکان هم ادامه دارد و کنفدراسیون صادرات ایران و کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران نیز از سال پیش همواره اعلام می کرد که عدم معافیت مالیاتی صادر کنندگان، اخذ تعهدنامه صادراتی و عوارض صادراتی بر میزان صادرات تاثیر دارد.

*** امکان تحقق صادرات ۳۶ میلیارد دلاری تا پایان امسال

لاهوتی با تاکید بر این که پیش بینی کنفدراسیون صادرات درباره ی کاهش میزان صادرات در سال جاری محقق شد، خاطر نشان کرد: هدف گذاری صادرات در سال جاری ۵۰ میلیارد دلار بود که نشانه ها حاکی از احتمال عدم تحقق این رقم است. با روند فعلی مجموع کل صادرات تا پایان سال به زیر ۴۰ میلیارد دلار می رسد و بعید است ما حتی به رقم صادرات خود در سال قبل هم برسیم.

وی در ادامه با بیان این که روز ملی صادرات معاون اول رییس جمهور لغو بخشنامه های عدم معافیت مالیاتی بر صادرات و تعهد نامه ارزی را اعلام کرد، گفت: جهانگیری وعده داد که در آینده نزدیک این نوع بخشنامه لغو می شود ولی بعد از آن هیچ اتفاقی نیفتاد.

او خاطرنشان کرد: اوایل آبان ماه وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون اول رییس جمهور طی نامه ای درخواست لغو بخشنامه ی تعهدات ارزی را اعلام کرد. متعاقبا وزیر امور اقتصاد و دارایی نیز طی نامه ای به جهانگیری اعلام کرد که مالیات بر صادرات خلاف قانون است و باید لغو شود.

*** گلایه وزیر از عملی نشدن تصمیمات

لاهوتی با تاکید بر این که علی رغم این روند هیچ کدام از این اتفاقات رخ نداد و هنوز این دو بخشنامه سرجای خود است، بیان کرد: چندی پیش نیز در پی جلسه ای با حضور معاون اول رییس جمهور و برخی صادر کنندگان، معاون اول رییس جمهور گفت که این بخشنامه یقینا لغو می شود ولی هیچ اتفاقی رخ نداد. خود وزیر صنعت، معدن و تجارت از برداشته نشدن تعهد نامه ارزی اظهار گله کرده و آن را اشتباهی دانسته که هنوز برطرف نشده است.

*** تعهد نامه ارزی، اشتباهی که هنوز حل نشده است

وی با این سوال که تصمیم گیرنده این موضوع کیست که سه مسوول عالی رتبه دولتی اعلام کردند این بخشنامه باید لغو شود ولی کماکان پابرجاست؟ تصریح کرد: جای گله از دولت یازدهم وجود دارد که چرا لغو بخشنامه های قانونی اینقدر به درازا کشیده شده است.

***اخذ تعهد نامه ارزی از صادر کنندگان از سوی گمرک

نایب رییس کنفدراسیون صادرات در ادامه با بیان این که براساس قانون تمام تصمیمات ستاد تدابیر ویژه یک سال اعتبار دارد اظهار کرد: این بخشنامه ها در بیست وششم آبان ماه سال گذشته ابلاغ شده و مجددا نیز تمدید نشده ولی گمرک هم چنان از صادر کنندگان تعهد نامه ی ارزی می گیرد.

لاهوتی در پایان با بیان این که این موضوع مشکل ساز شده و مسوولان نیز بر این عقیده اند که باید برطرف شود، گفت: ولی متاسفانه تاکنون هیچ اقدام عملی رخ نداده است.

  اظهارات نایب رییس کنفدراسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران در حالی است که وزیر صنعت، معدن و تجارت به تازگی از لغو پیمان سپاری ارزی خبر داده و گفته که مصوبه مربوط به لغو پیمان سپاری ارزی ابلاغ شده و در حال بررسی روند اجرایی این مصوبه هستیم.