به گزارش پارس به نقل از فارس, بهمن وکیلی در مورد افزایش سرمایه بانک های دولتی، اظهارداشت: در بودجه سال جاری مقرر شد بانک ها از محل وجوه اداره شده دولت نزد بانک ها و فروش اموال مازاد، اقدام به افزایش سرمایه کنند.

وی افزود: اما بانک توسعه صادرات وجوه اداره شده و اموال مازادی نداشت و به همین سرمایه بانک افزایش نیافت؛ در واقع آن بند از بودجه قابل اجرایی نبود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات در خصوص لایحه پیشنهادی بودجه سال آینده، گفت: در لایحه بودجه سال آینده هم مبلغ مشخصی برای افزایش سرمایه بانک ها در نظر گرفته نشده است و رئیس کل بانک مرکزی در جمع مدیران عامل بانک ها تنها به راهکارهای افزایش سرمایه بانک ها اشاره کرد.

وی ادامه داد: ممکن است پس از بررسی لایحه در مجلس منابعی برای افزایش سرمایه بانک ها دیده شود ولی هنوز اتفاقی رخ نداده است.

وکیلی در پاسخ به این سوال که سرمایه بانک توسعه صادرات چقدر بوده و نیازمند چه میزان افزایش است، اظهارداشت: در سال ۸۹ بانک توسعه صادرات به ازای هر دلار ۱۲ سنت تسهیلات می پرداخت و هم اکنون این رقم به ۵ سنت رسیده است، بنابراین اگر بانک توسعه صادرات بخواهد به وضعیت سال ۸۹ بازگردد باید سرمایه آن ۳.۳ میلیارد دلار افزایش یابد.

وی تاکید کرد: این افزایش سرمایه تنها می تواند بانک توسعه صادرات را به وضعیت سال ۸۹ بازگرداند، در واقع در صورت افزایش سرمایه کارکرد بانک همانند سه سال قبل می شود.

مدیرعامل بانک توسعه صادرات با بیان اینکه بانک های تخصصی شعبه محور نیستند، افزود: با توجه به اینکه بانک های توسعه ای نمی توانند به سپرده های خود اکتفا کرده و به وسیله جذب منابع مشتریان خدمات ارائه دهند، نیازمند افزایش سرمایه از محل منابع دولت هستند.

وکیلی میزان تسهیلات پرداختی در ۸ ماهه سال جاری را بیش از ۲ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: به نظر می رسد حجم تسهیلات بانک تا پایان سال به حدود ۳ هزار میلیارد تومان برسد که نسبت به سال گذشته رشد چندانی ندارد زیرا منابع بانک افزایشی نداشته است.