به گزارش پارس به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد, در حالی که بازار سهام روز شنبه با کاهش قیمت ها و افت شاخص ناشی از مسایل سیاسی مواجه شده بود اما دیروز این افت را جبران کرده و شاخص تقریبا دو برابر افت روز شنبه رشد کرد.

دیروز شاخص در نهایت با یک هزار و۳۳۳واحد رشد مواجه شد تا شاخص به ورای مرز ۸۷هزار واحد رسیده و در عدد ۸۷هزار و ۲۴واحد آرام بگیرد. در بازار دیروز در تحولات سیاسی نشانه ها از کاهش تنش سیاسی در حوزه مذاکرات اتمی حکایت داشت.

خبرگزاری رویترز نوشته است وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا این هفته برای بررسی طرح پیشنهادی « کاترین اشتون» در مورد لغو برخی تحریم های ایران گرد هم می آیند. ایران و کشورهای ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) ماه گذشته بعد از مدت ها مذاکره به توافقی اولیه دست یافتند. این توافق که مدت زمان اجرای آن ۶ ماه در نظر گرفته شده است، گستره برنامه هسته ای ایران و تحریم های ضدایرانی را در سطح فعلی نگه می دارد. ایران همچنین با توقف غنی سازی ۲۰درصد در قبال لغو برخی تحریم ها در حوزه پتروشیمی، صنعت خودرو و فلزات گرانبها موافقت کرده است. طرفین در این ۶ ماه باید برای دستیابی به توافقی دائمی تلاش کنند.

با توجه به این تحولات نگاه ها در ابتدای معاملات دیروز به سوی تحولات درون بازار معطوف شد؛ جایی که در اقدامی عجیب نماد شماری از شرکت ها و طرح های پتروشیمی متوقف شد. در حالی که در هفته گذشته نماد توسعه و عمران کرمان متوقف شده بود این بار شمار بیشتری از نمادهای بازار پایه متوقف شدند. دیروز در کنار نماد بانک حکمت، نماد شرکت های پترول، دهدشت، کازرو، ممسنی، شلرد، زنجان، جهرم، داراب و فسا جهت شفاف سازی متوقف شدند. در رابطه با این توقف رییس اداره نظارت بر ناشران فرابورسی سازمان بورس و اوراق بهادار به سنا گفت: این شرکت ها اغلب به صورت پروژه ای، وارد چرخه فرابورس شده اند و هنوز به بهره برداری نرسیده اند،

به این ترتیب افزایش قیمت سهام این شرکت ها باید همراه با مدارک کافی باشد به همین دلیل، این نماد ها تا ارایه اطلاعات شفاف سازی متوقف خواهند بود. در همین حال توقف های ناگهانی نمادها در بازار سرمایه از جمله بزرگ ترین ریسک های بورس تهران به شمار می رود که در یک دهه گذشته همواره حرکت جریان نقدینگی بازار را تهدید کرده است. کاهش قدرت نقدشوندگی بازار سرمایه و بروز مشکلات اقتصادی برای سرمایه گذاران و افزایش ریسک سرمایه گذاری در بورس از جمله تبعات اولیه این توقف های ناگهانی به شمار می رود. هر چند رشد قیمت طرح های پتروشیمی با تردیدهایی مواجه بوده است، اما استفاده از ابزار توقف نماد برای اصلاح این شرایط تنها تحمیل کردن شرایط دشوار به سرمایه گذارانی است که در بورس حضور دارند.

در همین حال دیروز این توقف ناگهانی سهامداران دیگر شرکت های حاضر در بازار پایه را نگران کرد

به ویژه آنکه سه نماد سیمان مجد خواف، گسترش تجارت ایرانیان و بانک خاورمیانه نیز با انتشار اطلاعیه های شفاف سازی همراه شدند.

در گروه پتروشیمی دیروز تداوم رشد قیمت محصولات پتروشیمی در بازار داخلی و خارجی و نزدیک بودن انتشار گزارش های ۹ماهه به رشد قیمت اکثر نمادها منجر شد. در گروه تصفیه نفت دیروز همچنان نماد نفت بهران متوقف بود. در مورد توقف دراز مدت این نماد، معاونت حسابداری بازرگانی شرکت نفت بهران در گفت وگو با بورس نیوز عنوان کرد: نماد معاملاتی سهم « شبهرن» در حال حاضر به دلیل اعلام تعدیل مثبت پیش بینی درآمد هر سهم متوقف شده که نماد مذکور پس از تایید صورت های مالی شرکت توسط سازمان بورس و اوراق بهادار بازگشایی خواهد شد.

در گروه دارویی شرکت داروسازی کوثر برای هر سهم مبلغ ۵۳۶ ریال سود خالص پیش بینی کرده که در مقایسه با اطلاعیه قبلی (مبلغ ۵۱۴ ریال) بیش از ۴ درصد افزایش داشته است. در گروه معدنی دیروزدر حالی بحث در مورد عوارض سنگ آهن ادامه داشت که نمادهای سنگ آهنی و سرمایه گذاری معادن و فلزات روند مثبتی را شاهد بودند. در همین رابطه نایب رییس انجمن تولیدکنندگان سنگ آهن با بیان اینکه دریافت عوارض صادرات سنگ آهن در حال بررسی است و هنوز مصوب و ابلاغ نشده است، گفت: آزادسازی قیمت سنگ آهن برای واحدهای جدید فولادی از سوی وزارت صنعت در حال بررسی است.

پروا سلطانی  اظهار کرد: ایمیدرو به واحدهای سنگ آهن اجازه داده تا مازاد تولید خود را بر اساس میزان عرضه و تقاضا در بورس عرضه کنند که طبق آمار گمرک در سال گذشته حدود ۲۰ میلیون تن مازاد سنگ آهن در کشور داشتیم. سلطانی با اشاره به اجرای طرح های جدید فولادی در کشور، گفت: از وزارت صنعت خواسته ایم تا تضمینی برای عرضه سنگ آهن با قیمت مصوب به مجریان این واحدها داده نشود و اجازه بدهند تا این واحدهای فولادی از طریق خرید سنگ آهن با نرخ آزاد بتوانند با یکدیگر رقابت کنند.

وی تصریح کرد: موضوع آزادسازی قیمت سنگ آهن برای واحدهای جدید فولادی توسط وزارت صنعت در حال بررسی است که علایم مثبتی در این مورد وجود دارد، ولی هنوز پاسخ قطعی به ما داده نشده است. در گروه هلدینگی دیروز بانک صادرات یک درصد سهام سرمایه گذاری غدیر را فروخت. در مجموع بازار دیروز بازار مثبتی بود که در آن مجموعا ۷۵۳میلیارد تومان سهام در بورس معامله شد.