به گزارش پارس به نقل از ایسنا، علی ربیعی گزارش عملکرد وزارتخانه متبوع خود را در ۱۰۰ روز گذشته ارائه کرد.

وی گفت: ارتباطی که بین بخش های مختلف این وزارتخانه وجود دارد در راستای توسعه عدالت اجتماعی است و تمام وظایف این وزارتخانه به نحوی با مسائل و زندگی مردم سر و کار دارد.

وی افزود: مهمترین مساله ما در وزارت کار اشتغال است. هر چند که این وزارتخانه به طور مستقیم در ایجاد شغل دخالت ندارد ولی سیاست های اشتغال و بهینه کردن وضعیت اشتغال به این وزارتخانه مربوط می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به ادغام وزارت تعاون سابق در وزارتخانه های کار و امور اجتماعی اظهار کرد: بخش تعاون از نگاه من یک بخش اقتصادی نیست بلکه بخشی اقتصادی و اجتماعی است و همانطور که یک رگ عدالت اجتماعی در وزارتخانه جریان دارد بخش تعاون هم می تواند مساله عدالت اجتماعی را دنبال کند.

وی همچنین از تنظیم روابط کار، سه جانبه گرایی، بالا بردن نقش شرکای اجتماعی، گسترش NGO ها و حقوق شهروندی به عنوان دیگر وظایف وزارتخانه متبوع خود نام برد و ابراز امیدواری کرد: دولت در جهت نیل به اهداف بزرگ نظام در این بخشها موفق شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه حفظ سطح اشتغال موجود را یکی از مهمترین اقدامات خود در طول عملکرد ۱۰۰ روزه وزارت کار عنوان کرد و افزود: اولین اقدام ما در روزهای اول دولت حفظ سطح اشتغال بود و ما با آسیب شناسی و مطالعاتی که در این مدت داشتیم استراتژی خود را روی این موضوع و صنایعی که در معرض تهدید بودند، قرار دادیم.

ربیعی گفت: پدیده اشتغال ابعاد مختلفی را در برگرفته و سیاستگذاری اشتغال حول یک مساله نمی چرخد، عده بسیاری گمان می کنند اگر تولید را افزایش بدهیم اشتغال ایجاد می شود این حرف تا حدی درست است ولی اشتغال زمینی نیست که بذری از پول روی آن بپاشیم ما به دنبال اشتغال پایدار هستیم و اشتغالی که زندگی همراه با کرامت را برای مردم به ارمغان آورد.

وی با بیان این که ۵۰ درصد نیروی کار کشور فاقد مهارت است، اظهار کرد: علی رغم حدود ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور ۵۰ درصد نیروی کار از مهارت لازم برخوردار نیستند لذا یکی از برنامه های دولت تدبیر و امید بحث افزایش مهارت است و سازمان فنی حرفه ای کشور در کنار ما این برنامه را دنبال می کند.

ربیعی به تفاوت نرخ بیکاری در استانها اشاره و اظهار کرد: در برخی استانها تا ۱۳ درصد تفاوت نرخ بیکاری داریم و نوعی شکاف میان استانهای کمتر توسعه یافته و برخورار دیده می شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه از پیش بینی اعتبار برای تعاونی های دانش بنیان خبر داد و گفت: دولت در بودجه سال ۹۳ اعتبار خوبی برای شرکتهای دانش بنیان در نظر گرفته و از سال آینده برنامه ریزی هایی را در این حوزه صورت خواهیم داد.

به گفته وی برای کمک به وضع اشتغال کشور علاوه بر اعمال سیاستهای پولی و مالی، دولت مصمم است تا منابع بانکی را که تزریق آن تورم زا نبوده و موجب بالا رفتن نقدینگی در جامعه نشود، به واحدها تزریق کند.

ربیعی در بخش دیگری از سخنان خود در برنامه گفت وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما چندین بار اعلام کرد که تمایلی به آمارهای غیر رسمی ندارد و هدف او از اعلام وضعیت اشتغال، اهتمام دولت و دشواری مسیری است که در پیش است.

وی همچنین به تاخیر دانشجویان کشور در ورود به چرخه بازار کار اشاره کرد و افزود: متاسفانه در بحث اشتغال یک اقدام تاخیری داشتیم به نحوی که در طول هشت سال گذشته بیشتر دانشگاه ها اقدام به جذب دانشجو کردند و هم اکنون ۴.۵ میلیون دانشجو در کشور داریم که با تاخیر وارد بازار کار خواهند شد.

ربیعی گفت: اگر در کنار ۴.۵ میلیون دانشجو، سه میلیون بیکار فعلی را هم اضافه کنیم به عدد ۷.۵ میلیون بیکار در کشور در شرایط رکود و تورم خواهیم رسید.

به گزارش ایسنا، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که طی سالهای گذشته در بهترین حالت سالانه بین ۷۶ هزار تا ۸۰ هزار شغل در کشور ایجاد شده است بروز این اتفاق را ناشی از عدم پایداری شغل، محاسبه وام های کوچک و خود اشتغالی به عنوان شغل و اقدام تاخیری در جذب دانشجویان به بازار کار دانست.

وی گفت: دولت تدبیر و امید به سمت برنامه ریزی اشتغال می رود و معتقد است که اشتغال به استراتژی نیاز دارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته حجم بالایی از نقدینگی ها وارد جامعه شد و حدود ۶۰۰ میلیارد دلار پول نفت تزریق شد. اما ثمره اشتغال آن آمارهای فعلی بود که به نظر می رسد یک جای کار باید اشکال داشته باشد. ما تجارب مختلفی از سیاستهای اشتغال داریم و تجربه بنگاههای زودبازده از جمله آنها است اگر چه راستی آزمایی های صورت گرفته حاکی از آن است که برخی از این بنگاهها عملکرد موفقی داشته اند ولی بیش از ۷۰ درصد آنها ناموفق بودند و این به معنای آن است که تنها دادن پول اهداف اشتغالزایی را دنبال نمی کند.

به گفته ربیعی اندازه گیری واحدهایی که در خط قرمز قرار دارند نشان می دهد که در حال حاضر ۲۰۰ واحد در معرض تهدید داریم که ۳۸ هزار میلیارد تومان بدهکارند و ۲۰۰ واحد در معرض خطر که ۱۴۰ هزار نیروی کار در آنها در حال از بین رفتن است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در عین حال از ایجاد ۲۰۰ هزار شغل تا پایان سال خبر داد و گفت: برای ایجاد حدود ۲۰۰ هزار شغل خانگی در نیمه دوم سال برنامه ریزی کرده ایم و بودجه اش را هم در نظر گرفته ایم متاسفانه در گذشته گزارشهایی مبنی بر اینکه وام های خود اشتغالی و مشاغل خانگی صرف انجام عمل زیبایی بینی شده وجود داشت لذا در سیاست اختصاص وام تجدید نظر کردیم و مقرر شد تا پولی که برای مشاغل خانگی و کوچک اختصاص داده می شود از طریق پشتیبانان این طرح باشد.

وی افزود: رییس جمهور بر ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری و صنایع دستی تاکید دارند و به همین منظور برنامه ریزی هایی در این حوزه انجام خواهیم داد.

ربیعی همچنین از مشخص شدن میزان اشتغال زایی و سهم دستگاه ها در جلسه ی هفته آینده شورای عالی اشتغال خبر داد.

ربیعی با اشاره به میزان سرانه مورد نیاز برای ایجاد یک شغل تصریح کرد: برای ایجاد یک شغل در هر بخش اعتباری نیاز است مثلا در بخش نفت هزینه یک شغل ۲ میلیارد تومان و در بخش صنعت ۱۶۰ میلیون تومان است در حالی که مشاغل کوچک ۱۵ میلیون تومان نیاز دارد لذا در تلاشیم تا با منابع محدودی که داریم اشتغال پایدار را ایجاد کنیم.

وی در عین حال به آغاز مذاکرات مزدی کارگران از هفته آینده اشاره کرد و گفت: امسال راه سختی برای تعیین مزد در پیش داریم اما دستور مطالعاتی آن را از دو هفته قبل آغاز کردیم و در هفته آینده با شرکای اجتماعی مذاکره خواهیم کرد.

وی گفت: الگوهای مختلفی برای تعیین دستمزد وجود دارد و ما در بحث تعیین مزد از همه تشکل های کارگری و کارفرمایی مشورت خواهیم گرفت.

ربیعی گفت: ما قصد نداریم چیزی به جیب کارگر اضافه کنیم و از جیب دیگرش سه برابر برداریم، هدف ما کنترل تورم در جامعه و افزایش قدرت خرید اقشار پایین جامعه است.

وزیر کار ادامه داد: رییس جمهور در راستای کمک به اقشار ضعیف جامعه نیز اعلام کردند که تمام بازنشستگان و افرادی که در حوزه تامین اجتماعی، بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) هستند تا پایان سال دو سبد کالایی دریافت می کنند البته ممکن است دولت تصمیمات دیگری هم اتخادذ کند و طی دو مرحله با رقمی مشخص این کالاها را تزریق کند یا اینکه سال آینده نحوه افزایش دستمزد را بحث کنیم.

وی گفت: در حال حاضر بخش اعظمی از مشکلات مردم در هزینه درمان است و طبقات متوسط ما به خاطر این هزینه ها به سمت طبقات پایین کشیده شده اند لذا برنامه داریم که در این بخش هم اقداماتی صورت گیرد.

ربیعی همچنین درباره مصوبه افزایش حق مسکن کارگران گفت: این مصوبه تنها حقی از کارگران است که باید در مسیر دولت دنبال شود که هم اکنون در دستور کار تصویب دولت است و به دلیل ورود به بودجه ۹۳ اندکی معطل ماند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مناسبت روز دانشجو از بیمه یک و نیم میلیون دانشجو فاقد دفترچه بیمه در کشور خبر داد و گفت: بر اساس دستور رییس جمهور و به مناسبت روز دانشجو، یک و نیم میلیون دانشجویی که فاقد هر گونه دفترچه بیمه هستند با رقم کمی که در حد وسع دانشجویی باشد بیمه خواهند شد.

ربیعی در پایان با تاکید بر اینکه تلاش کرده است تا در مدت سه ماه از هرگونه آمارسازی و اقدام غیر کارشناسی بپرهیزد، افزود: در ۱۰۰ روز اخیر آمار غلطی ندادم و بنا ندارم که آمارسازی کنم یا تصمیم عجولانه بگیریم، حتی اگر قرار باشد یک ریال هزینه شود خود را در برابر آن مسئول و متعهد می دانم و اعلام می کنم که کسی تحت عنوان منصوب وزیر یا سفارش شده هم در وزارتخانه نداریم و نخواهیم داشت.