به گزارش پارس به نقل از مهر، علی ربیعی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری به ارائه گزارش صد روزه عملکرد وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی پرداخت و گفت: هر چند اشتغالزایی مستقیم بر عهده این وزارتخانه نیست اما سیاست های اشتغال به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برمی گردد.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: خیلی ها فکر می کنند اگر تولید افزایش یابد اشتغال بالا می رود اما اشتغال زمینی نیست که در آن بذر پول بریزیم و بعد شغل ایجاد شود.

وی افزود: هم اکنون ۵۰ درصد نیروی کار کشور فاقد مهارت است و دانشگاهها نیز ۴.۵ میلیون دانشجو دارند، بنابراین موضوع مهارت کار قابل توجه و از برنامه های دولت است.

ربیعی با تاکید بر همسو شدن برنامه های شورای عالی اشتغال در زمینه لزوم افزایش مهارت کارجویان، گفت: هم اکنون در استانها شکاف ۱۳ درصدی بیکاری را داریم که نشان از توسعه و کمتر توسعه یافتگی استانها و برخورداری هر استان دارد که باید این فاصله را کاهش دهیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با بالا دانستن تعداد بیکاران در استانها گفت: البته آمارهای غیررسمی ممکن است نرخ بیکاری را خیلی بیشتر نشان دهد اما به استناد آمارهای رسمی حدود ۳ میلیون بیکار در کشور داریم. یک اقدام تاخیری در هشت سال گذشته در زمینه ورود فارغ التحصیلان به بازار کار داشتیم و متاسفانه دانشگاهها برای جذب دانشجو رقابت کردند.

ربیعی ادامه داد: در آینده ای نزدیک با ورود ۴.۵ میلیون دانشجو به بازار کار و ۳ میلیون بیکار فعلی به ۷.۵ میلیون بیکار خواهیم رسید. یک بررسی نشان می دهد که ۲۰۰ واحد صنعتی با ۳۸ هزار میلیارد تومان بدهی در معرض تهدید قرار دارند که در آنها ۱۴۰ هزار شغل از بین خواهد رفت.

تجدید نظر در سیاست مشاغل خانگی

وی با بیان اینکه در بهترین حالت سالهای گذشته سالیانه ۷۶ تا ۸۰ هزار شغل در کشور ایجاد شد، بیان داشت: متاسفانه در آمارها برخی مشاغل دو بار شمرده شده اند و وام های خرد نیز اشتغالزایی محسوب شد؛ اینها نقاط ضعفی است که باید جبران کنیم.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در سالهای گذشته ۶۰۰ هزار دلار پول نفت را تزریق کردیم اما ثمره آن سالیانه تنها ۷۶ هزار فرصت شغلی بود. در مورد زودبازده ها هم بررسی ها نشان می دهد در مواردی تا ۷۰ درصد هم این کار جواب نداد اما امروز دیگر فرصت آزمون و خطا نیست و کار دشواری در پیش داریم.

وی با اشاره به اینکه اجازه نداریم حتی یک ریال هم با سیاست های غلط خرج کنیم، تصریح کرد: از طریق مشاغل خانگی و روستایی به دنبال ایجاد زنجیره اشتغال هستیم و دیگر نمی خواهیم به جایی پول بدهیم و صرفا آمار اشتغال اعلام کنیم.

ربیعی با بیان اینکه تا پایان امسال ایجاد نزدیک به ۲۰۰ هزار شغل در مشاغل خانگی پیش بینی و اعتبار آن تامین شده است، گفت: در گذشته مشاهده شد وام مشاغل خانگی به جراحی بینی و تغییر ماشین هم رسید اما امروز در این سیاستها تجدید نظر شده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اعلام دستور رئیس جمهور برای گسترش مشاغل گردشگری و صنایع دستی افزود: از اقدامات دیگر دولت در بازار کار گسترش شرکت ها و تعاونی های دانش بنیان است. در ارتباط با پرداخت تسهیلات غیر تورمی برای اشتغالزایی با رئیس کل بانک مرکزی جلسه ای داشته ام.

وی ادامه داد: در جلسه هفته آینده شورای عالی اشتغال سهم بخش ها از اشتغالزایی مشخص خواهد شد. در حال حاضر هزینه ایجاد هر شغل در حوزه نفت ۲ میلیارد تومان، در کشاورزی و صنعت ۱۶۰ میلیون تومان و در مشاغل کوچک ۱۵ میلیون تومان است.

ربیعی در زمینه اقدامات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای تعیین حداقل دستمزد سال ۹۳ کارگران، گفت: در این زمینه راه سختی در پیش است و من دستور آغاز مطالعات در این زمینه را داده ام و از هفته های آینده مذاکره با نمایندگان کارگران و کارفرمایان آغاز می شود.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی از تعیین الگوهای مختلف برای دستمزد ۹۳ سخن گفت و افزود: یک نگاه در تعیین مزد به تورم است اما نمی خواهیم به یک جیب کارگر چیزی اضافه کنیم و از جیب دیگر وی برداریم بنابراین می خواهیم تورم را کاهش دهیم تا قدرت خرید آنها افزایش یابد.

دستور رئیس جمهور برای بیمه دانشجویان

وی بازنشستگان تامین اجتماعی، افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی و کمیته امداد را سه گروه فعلی هدف دولت برای دریافت دو بسته ویژه حمایتی در ماههای بهمن و اسفند سال جاری اعلام کرد و گفت: درباره افزایش حق مسکن کارگران نیز به زودی تعیین تکلیف خواهیم کرد.

ربیعی با تاکید بر اینکه در صد روز اول تلاش کردم آمار غلط ندهم و اساسا دولت چنین بنایی را ندارد، گفت: آمارسازی به هیچ وجه نخواهد شد، کار کارشناسی انجام می دهیم و تصمیم عجولانه در کارها نخواهیم گرفت.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه بدون تدبیر هیچ کاری انجام نمی شود، افزود: در این مدت به هیچ وجه سفارشی کار نکردم.

وی همچنین از دستور رئیس جمهور برای بیمه حدود یک میلیون دانشجوی فاقد بیمه در کشور در آستانه روز دانشجو خبر داد و گفت: هزینه بیمه این دانشجویان ۲ تا ۳ هزارتومان است.