به گزارش پارس به نقل از تسنیم، پس از انتشار خبرهایی در مورد شروع عملیات احداث یک خط لوله مهم انتقال نفت در آمریکا که به حل مشکل کمبود امکانات ارسال نفت از بزرگترین قطب ذخیره نفت این کشور کمک می کند، قیمت نفت برنت امروز افزایش یافت و به مرز ۱۱۳ دلار در هر بشکه رسید.


قیمت نفت خام آمریکا نیز بیش از یک دلار افزایش داشت و به بالاترین میزان در ۵ هفته اخیر رسید.


پس از اینکه شرکت شرکت ترنس کانادا اعلام کرد که عملیات ساخت خط لوله مهم خود تحت عنوان کیستون ایکس ال را از سوم ژانویه آغاز خواهد کرد، قیمت نفت خام آمریکا در جلسه گذشته بیش از ۲ دلار افزایش یافت.


شروع عملیات ساخت این خط لوله موجب افزایش حجم ارسال ذخایر نفتی موجود در مرکز نفتی کوشینگ اوکلاهاما به سواحل خلیج آمریکا خواهد شد، یعنی جایی که بخش عمده ای از ظرفیت پالایشگاهی این کشور در آنجا متمرکز شده است.


چی تات تان، تحلیلگر بخش سرمایه گذاری در موسسه فیلیپ فیچرز در سنگاپور گفت: « بازار توجه زیادی نسبت به زمان شروع ساخت این خط لوله نشان داده است. » وی افزود: « حداقل اکنون سرمایه گذاران از تاریخ شروع این پروژه اطلاع دارند و می دانند باید انتظار چه چیزی را داشته باشند. »


بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه ژانویه، پس از افزایش یک دلار و ۱۷ سنتی در جلسه قبل، امروز با ۲۵ سنت افزایش به ۱۱۲ دلار و ۸۷ سنت رسید.


قیمت نفت خام آمریکا نیز که دیروز ۲ دلار و ۲۲ سنت افزایش یافته بود، امروز شاهد افزایش یک دلار و ۲۰ سنتی و رسیدن به ۹۷ دلار و ۲۴ سنت بود.


محدودیت های زیرساختی در جریان افزایش تولید نفت شیل آمریکا، موجب شده که عرضه نفت در منطقه کوشینگ که محل قیمت گذاری قراردادهای اصلی نفتی آمریکاست، بیش از حد باشد و این مسئله باعث کاهش ارزش نفت خام آمریکا در برابر نفت برنت شده است.


تان افزود: « من فکر می کنم احتمالا بازار به اخبار مربوط به این خط لوله بیش از حد واکنش نشان داده است، بنابراین شاید ما شاهد اندکی اصلاح قیمت در اواخر امروز باشیم. »


اظهارنظرهای مقامات ایرانی و عراقی در مورد طرح هایی برای افزایش حدود یک میلیون بشکه ای تولید، مانع از افزایش بیشتر قیمت نفت شده است.