به گزارش پارس به نقل از دنیای اقتصاد- بر این اساس از زمان روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، بازدهی بورس ۴۰ درصد و طی سال جاری اندکی بیش از ۱۲۰ درصد بوده است. صالح آبادی در نشست مطبوعاتی خود با رسانه ها با اشاره به موفقیت های بورس طی این مدت، به برنامه هایی اشاره کرد که سازمان در دست اجرا دارد.

  سی وپنجمین نشست مطبوعاتی رییس سازمان بورس اوراق بهادار مطابق روال جلسات قبل با گزارش آماری همراه بود، اما با این تفاوت که بنا به گفته دکتر « صالح آبادی» سالی طلایی و استثنایی برای بازار سرمایه رقم خورده است؛ این در حالی است که هنوز حدود ۳ ماه و نیم تا پایان سال باقی مانده و قطعا رشد بیشتری در انتظار بازار خواهد بود.


در واقع سال ۹۲ از همه جهات سال خوبی برای بازار سرمایه بوده است و با ارتقای حجم نقدشوندگی رو به رو بودیم که به طور تقریبی می توان گفت حجم معاملات در بورس ها روزانه هزار میلیارد تومان بوده که نشان از بزرگ شدن بازار سرمایه است. در ابتدای نشست روز گذشته رییس سازمان بورس به تشریح عملکرد بازار سرمایه پرداخت و در ادامه برنامه های سازمان تا پایان سال جاری را عنوان کرد که بنا به گفته صالح آبادی یکی از مهم ترین این برنامه ها راه اندازی بورس ایده با همکاری فرابورس است.


رکوردشکنی های بازار سرمایه


صالح آبادی در خصوص عملکرد بازار سرمایه در سال جاری اظهار کرد: شاخص کل بورس تهران از ابتدای سال تا پایان روز معاملاتی ۱۰ آذرماه با بازدهی ۱۲۲ درصدی از ۳۸ هزار و ۴۱ واحد در ابتدای سال به ۸۴ هزار و ۳۸۵ واحد رسیده است، همچنین ارزش بازار بورس در ابتدای سال ۹۲ از ۱۷۰هزار میلیارد تومان به ۴۱۲ هزار میلیارد تومان رسید که به این ترتیب در حدود ۱۴۲ درصد رشد را تجربه کرده است.
به گفته وی، این به این معنا است که در سال ۹۲، ارزش معاملات بیش از کل سال گذشته بوده و تا پایان سال قطعا رشد بیشتری را تجربه خواهد کرد و رکوردهای جدیدی را در همه شاخص ها چه شاخص کل بورس، چه ارزش بازار و چه دفعات معاملات به ثبت خواهد رساند.


وی در ادامه افزود: همچنین در این مدت دفعات معاملات با رشد ۳/۵ برابری نسبت به سال گذشته به ۳ میلیون دفعه افزایش یافته است.


صالح آبادی ارزش معاملات را نیزتا تاریخ مزبور معادل ۶۷ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ارزش در مقایسه در دوره مشابه سال ۹۱، رشد ۵/۵ برابری را تجربه کرده است؛ به طوری که ارزش معاملات در سال گذشته معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان بوده است.


صالح آبادی در ادامه به بررسی و تشریح عملکرد بازار فرابورس پرداخت و گفت: شاخص بازار فرابورس نیز از ابتدای سال تا کنون با رشد ۹۴ درصدی از محدوده ۴۴۳ واحد به ۸۵۹ واحد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: ارزش بازار فرابورس نیز در ابتدای امسال ۴۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بوده که تا ۱۰ آذرماه با ۹۴ درصد افزایش بالغ بر ۹۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان شده است. همچنین در این مدت ارزش معاملات فرابورس نیز با افزایش ۲/۲ برابری به ۸ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان رسیده است؛ ارزش رشد از ابتدای سال تا آخرین ساعات معاملاتی دیروز ۱۸ هزار میلیارد تومان بوده است.


صالح آبادی با ارائه آماری در خصوص ارزش بازار بورس و فرابورس عنوان کرد: بنابراین ارزش بازار بورس و فرابورس در ابتدای سال جاری، ۲۲۰ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که هم اکنون این متغیر با رشد ۵/۲ برابری به ۵۰۷ هزار میلیارد تومان رسیده است.


رییس سازمان بورس در خصوص عملکرد بورس کالا نیز اظهار کرد: در این مدت بورس کالا نیز با رشد ۲۴ درصدی معاملات محصولات خود روبه رو شده، به طوری که معامله ۵/۱۳ میلیون تن محصول در سال گذشته، به افزایش ۵/۱۶ میلیون تنی در حال حاضر رسیده است.


صالح آبادی در ادامه افزود: ارزش معاملات در بورس کالا نیزتا آخرین ساعات معاملاتی روز یکشنبه ۲۹ هزار میلیارد تومان بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ارزش معاملات تنها ۱۷ هزار میلیارد تومان گزارش شده و به این ترتیب این متغیر توانسته در سال جاری ۷۰ درصد رشد را کسب کند.
وی در خصوص معاملات آتی بورس کالا تصریح کرد: معاملات آتی بورس کالا از ابتدای سال جاری تا پایان روز معاملاتی ۱۰ آذر ماه جاری، ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده که در مدت مشابه سال گذشته ۲۲ هزار میلیارد تومان ثبت شده و به این ترتیب ۳۲ درصد کاهش داشته است.


صالح آبادی دلیل اصلی این کاهش را ثبات بازار سرمایه و همچنین کاهش قیمت ارز و سکه عنوان کرد.
رییس سازمان بورس در ادامه در خصوص بورس انرژی عنوان کرد: بورس انرژی در اواخر اسفند سال گذشته راه اندازی شد و از ابتدای سال تا کنون در بازار فیزیکی ۹۰ هزار تن کالا معادل ۱۱۸ هزار میلیارد تومان عرضه شده است و در بازار برق ۱۶۱ هزار مگاوات برق معادل ۵۷ میلیارد تومان معامله شده است که جمعا ۱۷۵ میلیارد تومان در بورس انرژی معامله شده است که با توجه به عمر کوتاه این بازار رکورد مثبتی برای آن به شمار می آید.
صالح آبادی با بیان اینکه جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی شرکت ها و کمک بازار سرمایه به بازار اولیه گفت: در حوزه تامین مالی از ابتدای سال تا کنون ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی صورت گرفته که نسبت به کل سال گذشته که این رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده از نظر تامین مالی بازار سرمایه رشد ۲۰ درصدی داشته است.


صندوق پروژه در راه است


رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه اظهاراتش امضای توافق نامه سازمان بورس با شرکت ملی صنایع پتروشیمی را از جمله اقدامات اخیر این سازمان برشمرد و گفت: توافق نامه ای با شرکت ملی صنایع پتروشیمی به امضا رسیده تا هم در زمینه محصولاتی که در بورس کالا عرضه می شود و هم در حوزه تامین مالی پروژه های بخش پتروشیمی هماهنگی های لازم انجام گیرد.


وی در ادامه به مذاکرات سازمان بورس با وزیر نفت اشاره کرد و گفت: دیدگاه وزیر نفت، کمک بازار سرمایه به حوزه های نفتی به خصوص پتروشیمی است که در این باره صندوق پروژه به عنوان نمونه این تفاهم با همکاری وزارت نفت در حال انجام است، به این ترتیب پروژه هایی که وارد این صندوق می شوند، در بورس پذیره نویسی شده و از بازار سرمایه برای پروژه های نفتی و پتروشیمی به این طریق تامین مالی انجام می گیرد که در حال حاضر ساختار این صندوق، اساسنامه، امیدنامه و زیر ساخت های آن در حال تهیه است.


دکتر صالح آبادی به تعامل مناسب سازمان بورس با بانک مرکزی پرداخت و افزود: تعاملات خوبی با بانک مرکزی انجام گرفته که جلسات مستمری در حوزه هایی که تعریف شده انجام می گیرد، به عنوان نمونه اخیرا بانک مرکزی دستورالعمل اوراق MBS که قبلا تصویب شده بود را لغو کرد تا با همکاری ما این ابزار جدید طراحی شود.
وی حذف معاملات ددد را از جمله کارهای موثر در بازار سرمایه دانست و اظهار کرد: حذف این معاملات از کارهای مهم سازمان بود که مورد استقبال دست اندرکاران بازار، کارشناسان و اصحاب رسانه قرار گرفت چون این اقدام بازار را به سمت منصفانه و عادلانه تر شدن سوق داد.


سخنگوی سازمان بورس افزود: بعد از حذف معاملات ددد حجم بازار نه تنها کم نشد بلکه هم ارزش، حجم و دفعات معاملات بالا رفت و هم متغیرهای بازار سرمایه ارتقا پیدا کرد.
رییس سازمان بورس با بیان اینکه اضافه شدن نیم ساعت به ساعت بازار فرصت خوبی برای فعالان بود، خاطرنشان کرد: امسال ۷۰ درصد تعداد دفعات معاملات به معاملات آنلاین اختصاص پیدا کرده است که این اتصال مستقیم مردم به بازار سرمایه اعتماد بیشتری را به بازار ایجاد کرده است زیرا طبیعتا وقتی فرد خودش تصمیم گیرنده است با اطمینان بهتری به کار در بازار ادامه می دهد و همین امر به رشد و توسعه بازار کمک کرده و حتی پیش بینی می شود با حذف معاملات ددد وزن معاملات آنلاین بیشتر هم بشود.


صالح آبادی در ادامه با به پذیره نویسی صندوق قابل معامله آسمان آرمانی به سومین ETF اشاره و تصریح کرد: ETFها نیز به عنوان یک ابزار مالی مناسب برای جذب سرمایه گذاری، جای خود را به مرور در بازار باز می کنند، به طوری که امروز سومین ETF با نام صندوق قابل معامله آسمان آرمانی پذیره نویسی خواهد شد.
وی به پیشرفت های بازار سرمایه در حوزه نرم افزاری پرداخت و به چندین مورد از این پیشرفت ها اشاره کرد و گفت: در حوزه نرم افزاری اتفاقات خوبی روی داده است، از جمله طراحی سامانه معاملات توافقی بود. صالح آبادی ادامه داد: سهام بعضی شرکت ها قابلیت معامله به صورت حراج ندارند، در حالی که در دنیا دو شکل معامله وجود دارد. اما در سامانه ها و نرم افزارهای بازار ایران، صرفا امکان انجام معاملات به صورت حراج دیده شده بود اما برخی شرکت ها امکان معاملات به صورت حراج نداشتند که همین امر گلایه ها و اعتراضاتی در پی داشت؛ بنابراین تصمیم گرفته شد، نرم افزار خاصی برای معاملات توافقی نوشته شود که این نرم افزار هم اکنون آماده شده و برخی نمادهای متوقف با این سیستم امکان معامله یافتند.


سخنگوی سازمان بورس جایگزینی سامانه نامک به جای سامانه پم را تجربه موفقی دانست و اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۱۰۶۰ ایستگاه معاملاتی در سراسر کشور وجود دارد که حتی با وجود بالا رفتن معاملات آنلاین تعداد ایستگاه های معاملاتی نه تنها کاهش پیدا نکرده بلکه به تعداد این ایستگاه ها افزوده شده به طوری که این تعداد ایستگاه در طول تاریخ بورس کشور یک تجربه بی نظیر است.


وی در ادامه افزود: سامانه جدید در تمام استان ها و تمام تالارهای تهران جز تالار حافظ نصب شده که بعد از رفع برخی اشکلات جزئی که عموما در زمان عملیاتی شدن و آزمایش تحت بار سنگین خود را نشان می دهد این سامانه در تالار حافظ نیز نصب می شود.


صالح آبادی در باره مزایای این سامانه گفت: این سامانه یک تحول بزرگ برای بازار است چون محدودیت نرم افزار قبلی را ندارد و مزایای خوبی از جمله امکان نظارت کارگزار روی معامله گران خود را فراهم می کند.
عضو هیات مدیره سازمان بورس به راه اندازی نرم افزار XBRL اشاره کرد و گفت: در گام اول این نرم افزار برای شرکت های تولیدی مورد استفاده قرار گرفت، اما به تدریج این نرم افزار برای شرکت های خدماتی مانند بانک ها و بیمه ها نیز توسعه پیدا می کند همچنین فرصت بسیار مناسبی برای شرکت های تحلیلگر است.
رییس سازمان بورس به نصب و راه اندازی کال سنتر در ۲۰ کارگزاری اشاره کرد و گفت: هم اکنون ۲۰ کارگزار این نرم افزار را نصب کردند که تا آخر سال این نرم افزار در تمام کارگزاری ها راه اندازی می شود.
وی تصریح کرد: نصب این نرم افزار به نفع خود کارگزارن است، چون بخشی از شکایات سهامداران به دلیل ثبت نشدن سفارش های خرید و فروش تلفنی روی می دهد که با سیستم ضبط کال سنتر تمام سفارش ها ثبت و قابل استناد می شود.


دبیر شورای عالی بورس درباره سامانه ستان گفت: سامانه ستان در بخش نهادهای مالی طراحی شده که بر این اساس ارتباط سازمان با نهادهای مالی به صورت الکترونیک و مکانیزه تعریف می شود که بخش های زیادی از آن راه اندازی شده است.


صالح آبادی به انتشار اطلاعات ناشران در سامانه کدال اشاره کرد و گفت: در کدال انتشار مستقیم اطلاعات صورت می گیرد و هدف گذاری سازمان این است که به سمتی حرکت شود که اکثر اطلاعات منتشر شده ناشران به صورت مستقیم در این سامانه درج شود. رییس سازمان بورس با اشاره به انتشار ۱۰ هزار اطلاعیه از ابتدای سال تا کنون در سایت کدال گفت: این امر هم به کنترل داخلی و هم بحث مربوط به کمیته حسابرسی شرکت ها و شفافیت بازار کمک می کند.


وی به موضوع طبقه بندی حسابرسان پرداخت و خاطر نشان کرد: طبقه بندی حسابرسان ضرورتی بود که امسال عملیاتی شد چون شرکت های بزرگی در بورس حاضرند و حسابرسانی باید حسابرسی این گونه شرکت ها و هلدینگ ها را به عهده بگیرند که از توانایی لازم برخوردار باشند.
صالح آبادی خاطر نشان کرد: از این پس براساس اندازه شرکت ها و رتبه حسابرس، آنها می توانند حسابرسی شرکت های بزرگ تر را به عهده بگیرند که این امر به افزایش کیفیت کار آنها کمک می کند.
دبیر شورای عالی بورس در خصوص اقدامات سازمان بورس در حوزه آموزش به طراحی تالار مجازی اشاره کرد و گفت: این تالار ۲۰۰ هزار عضو دارد که اعضا علاوه بر امکان معامله مجازی از مطالب آموزشی آن می توانند استفاده کنند.


رییس سازمان بورس خاطر نشان کرد: رتبه بندی کارگزاری ها مستمرانجام می گیرد و دیگر به این صورت نیست که سالی یکبار انجام شود، بلکه به طور مستمر رتبه کارگزاری ها بررسی می شود و با معتبر بودن رتبه سال قبل بر اساس رویه هایی که تدارک دیده شده هر گونه تغیر وتحول که انجام بگیرد تغییرات به سرعت در رتبه کارگزار اعمال می شود و بدین ترتیب رتبه بندی به روز شده و با رونقی که در بازار صورت گرفته بسیاری از کارگزارن به سمت رتبه های الف و ب در حال حرکتند و یک توسعه کمی و کیفی در صنعت کارگزاری اتفاق افتاده است.
صالح آبادی با بیان جایگاه بازار سرمایه در تامین مالی شرکت ها و کمک بازار سرمایه به بازار اولیه گفت: در حوزه تامین مالی از ابتدای سال تا کنون ۴۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بازار سرمایه تامین مالی صورت گرفته که نسبت به کل سال گذشته که این رقم ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده تا به امروز از نظر تامین مالی بازار سرمایه رشد ۲۰ درصدی داشته است.


برنامه های سازمان تا پایان سال…


رییس سازمان بورس در ادامه اظهاراتش به برنامه های آتی سازمان تا پایان سال اشاره کرد و گفت: یکی از مهم ترین برنامه های سازمان بورس تا پایان امسال، راه اندازی بورس ایده است که هم اکنون هماهنگی های لازم با معاونت علمی – فناوری ریاست جمهوری و پارک های علم و فناوری در حال انجام است.
وی با بیان اینکه نوع قراردادها و معاملات بورس ایده در کمیته فقهی سازمان بورس به تصویب رسیده است، افزود: مقررات این بورس در هیات مدیره سازمان بورس در دست بررسی است که امیدواریم تا پایان سال این بورس راه اندازی شود.


سخنگوی سازمان بورس راه اندازی مرکز میانی امضای دیجیتال، انتشار اوراق استصناع، افزایش آزمون های الکترونیکی بازار سرمایه، راه اندازی سامانه دریافت ناهنجاری های بازار سرمایه، امکان معاملات مشتریان خرد در بورس کالا، راه اندازی صندوق پروژه و اسناد خزانه اسلامی، عرضه های اولیه به روش جدید و معاملات خصوصی برق در بورس انرژی را از دیگر برنامه های مهم این سازمان تا پایان سال ۹۲ اعلام کرد.
دکتر صالح آبادی راه اندازی موسسات رتبه بندی را از دیگر اقدامات در دست راه اندازی توسط سازمان دانست و گفت: مقررات راه اندازی این موسسات تا پایان سال ابلاغ خواهد شد به طوری که صدور موافقت اصولی تاسیس موسسات رتبه بندی امسال عملیاتی می شود.


وی با اشاره به راه اندازی نرم افزار پس از معاملات، گفت: نرم افزار جدید با استفاده از آخرین تکنولوژی روز جهان و به دست مهندسان ایرانی ساخته شده است که ماه آینده در شرکت سپرده گذاری مرکزی رونمایی می شود.
رییس سازمان بورس از راه اندازی نوع جدیدی از صندوق های سرمایه گذاری تا پایان سال خبر داد و گفت: صندوق های بخشی که قابلیت سرمایه گذاری بر روی یک صنعت خاص را دارند به زودی فعالیتشان را در بازار سرمایه آغاز خواهند کرد.


صالح آبادی بهره گیری از ظرفیت های نخبگان از دیگر اقدامات آتی سازمان است که در این راستا سه کارگروه در حوزه های اساتید دانشگاه ها، فعالان بازار سرمایه و انجمن های حرفه ای تشکیل خواهد شد تا به طور نظام مند از ایده ها، طرح ها، پیشنهادها و انتقادات آنها استفاده شود.


از هلدینگ چه خبر؟


صالح آبادی در ادامه سخنانش به برگزاری جلساتی برای حل مشکل معاملات هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: سال گذشته یکی از مجموعه های استفاده کننده از خدمات و محصولات پتروشیمی فجر و مبین (دو شرکت زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس) شکایتی را به شورای رقابت مبنی بر فروش سهام این دو شرکت در قالب هلدینگ خلیج فارس ارائه کرد و اعتراض به انحصار این موضوع داشت و خواهان ابطال معاملات « فارس» شد. وی ادامه داد: بر این اساس سازمان بورس به تشکیل جلساتی با شورای رقابت صنایع ملی پتروشیمی، معترضان به این انحصار و همچنین خود هلدینگ خلیج فارس برگزار کرد و با همفکری صورت گرفته با این نهادها مقرر شد تا سهام پتروشیمی های فجر و مبین بین ذینفعان و استفاده کنندگان به نسبت مصرف و استفاده از محصولات تقسیم شود.


وی خاطرنشان کرد: به زودی این موضوع به شورای رقابت منعکس خواهد شد که بورس خواستار تجدیدنظر این شورا در مصوبه خود است تا مساله رفع شود.
حمایت از سهامداران در راس امور است
صالح آبادی افت و خیز و نوسان را طبیعت اصلی بازار سرمایه دانست و گفت: هیچ بازاری همواره صعودی یا نزولی نخواهد بود و نوسان خواهد داشت، بنابراین سرمایه گذاران باید به تشکیل پرتفو یا همان سبد سهام بپردازند و اقدام به خرید تک سهم نکنند و البته روند بلندمدت را مدنظر قرار دهند.
وی خاطرنشان کرد: بحث ژنو طبیعتا با اخبار مثبت در بازار سرمایه تاثیرگذار خواهد بود، به طوری که این نشست و مسائل هسته ای باعث رشد بازار سرمایه شد اما در این میان سرمایه گذاران باید با توجه به تحلیل های مناسب و استفاده از مشاوران اقدام به انتخاب سهام مناسب کنند.


رییس سازمان بورس حمایت از سهامداران به ویژه سهامداران خرد را از جمله وظایف اصلی سازمان دانست و گفت: حمایت از سهامداران خرد همواره مدنظر سازمان است که نسبت به گذشته خیلی بهتر شده است، در حال حاضر هیات داوری به شکایت مردم رسیدگی می کند حتی چنانچه این شکایت درخصوص تقسیم سود شرکت ها باشد.


وی ادامه داد: بنابراین حمایت هایی که در قانون دیده شده همواره لحاظ خواهد شد و هر چه بیشتر سمت شفافیت حرکت می کنیم حمایت های بازار افزایش خواهد کرد.


تعامل با سایر کشورها


سخنگوی سازمان بورس فضای مثبت ایجاد شده در حوزه سیاسی را اتفاقی خوشایند برای بازار سرمایه و مقدمه ای برای تعامل با دیگر کشورها دانست و گفت: به دنبال فضای مثبت سیاسی و کمرنگ شدن تحریم ها کمیته ای در سازمان بورس تشکیل شده تا راهکارهای تعامل با دیگر کشورها را بررسی و تدارک های لازم برای این روابط را ایجاد کند.
ارتقای روش ها و ساختارها، بازنگری در روش های قبلی با توجه به ایجاد فضای جدید، اصلاحات فضای درونی و آمادگی داخلی و تعامل با دستگاه های ذی ربط را از اقدامات این کمیته برای آمادگی هرچه بیشتر برای تعامل با سرمایه گذاران خارجی عنوان کرد.