به گزارش پارس به نقل از تسنیم، ولی الله سیف در تشریح مصوبات چهارمین جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در دولت یازدهم اظهار داشت: در جلسه صبح امروز بحث های خیلی خوبی مطرح شد که یکی از آنها تامین نیازهای نقدینگی تولید و اقتصاد کشور بود که به صورت مشروح در این باره گزارش هایی را خواهیم داد.

وی با بیان اینکه اولویت اول دولت و بانک مرکزی تلاش برای خروج از رکود به منظور کاهش نرخ تورم است، تصریح کرد: مبالغی مشخص شده که از طریق سیتسم بانکی و از محل رشد سپرده ها و وصول مطالبات جاری و سررسید شده در قالب تسهیلات بانکی به واحدهای تولیدی پرداخت شود. البته این تسهیلات با تشخیص اولویت ها و نیاز اقتصاد تزریق خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی تکمیل استفاده از ظرفیت های موجود واحدهای تولیدی را از دیگر اولویت های دولت دانست و گفت: بعضی از واحدهای تولیدی امکان استفاده از ۱۰۰ درصد ظرفیت خود را ندارند که بانک مرکزی تلاش می کند این مشکلات را برطرف کند.

سیف تکمیل سرمایه گذاری های انجام شده نیمه تمام را از دیگر اقداماتی برشمرد که قرار است توسط نظام بانکی انجام شود.

وی همچنین از تشکیل کارگروه ویژه در مجلس برای رصد کردن تحولات ویژه اقتصادی در کشور خبر داد و گفت: البته این خبر را آقای مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در جلسه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی اعلام کرد، اگر این کارگروه تشکیل شود به دولت برای اصلاح و ارتقای فضای کسب و کار کمک خواهد کرد.

* پیمانسپاری ارزی منتفی شد/صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف شدند

سیف یکی از دیگر مصوبات جلسه امروز شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی را لغو مصوبه پیمان سپاری ارزی برشمرد و اظهار داشت: ستاد تدابیر ویژه تصمیم گرفته بود تعهدات صادرکنندگان (پیمان سپاری ارزی) منتفی شود و صادرکنندگان از پرداخت مالیات معاف شوند البته در گذشته این بخشنامه ابلاغ شد ولی تاملاتی در اجرا بود. قرار است به زودی مصوبه ستاد برای اجرا ابلاغ شود.

رئیس کل بانک مرکزی در این نشست همچنین از پرسشنامه ارسالی وزارت صنعت و معدن و تجارت به واحدهای تولیدی سخن گفت که برای فعالان اقتصادی دردسرساز شده است و ادامه داد: وزارت صنعت پرسشنامه ای را به واحدهای تولیدی ارسال کرده و از آنها خواسته حساب های جاری و رمزهای حساب هایشان را در این پرسشنامه بنویسند که فعالان اقتصادی در جلسه امروز نسبت به این پرسشنامه گلایه هایی را مطرح کردند چرا که این پرسشنامه امنیت خدمات بانکداری را زیر سوال می برد. از این رو قرار شد وزارت صنعت نسبت به بازنگری این پرسشنامه دستور لازم را بدهد.

وی گفت: در جلسه امروز فعالیت بازار غیرمتشکل پولی و اقدامات انجام شده توسط بانک مرکزی در این راستا مورد انتقاد قرار گرفته بود اما به فعالان اقتصادی گفتیم در مدیریت جدید بانک مرکزی نارسایی های انجام شده اصلاح خواهد شد.

رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: بانک مرکزی موظف به رصد و نظارت بازار پول است. از همین رو تلاش می کنند که فعالیت موسسات ساماندهی شده و از تخلفات پولی و مالی جلوگیری شود؛ هدف بانک مرکزی امنیت سرمایه ها و سپرده های بانکی است.