به گزارش پارس به نقل از مهر، محمد نهاوندیان در حاشیه جلسه فوق العاده امروز اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در جمع خبرنگاران در خصوص ویژگی های قانون بودجه ۹۳ کل کشور گفت: هیات دولت برای اینکه هم دقت کافی در بررسی بودجه سال ۹۳ صورت گیرد و هم سرعت لازم در این زمینه تامین شود، جلسات فوق العاده ای را هر روز در دولت برگزار کرده است.

رئیس دفتر رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر افزود: معاون اول رئیس جمهور نیز اهتمام ویژه ای را برای تدوین قانون بودجه سال ۹۳ داشته است تا بتوان تمام تبصره های لازم و موضوعات مورد نیاز را در این لایحه گنجاند.

وی تصریح کرد: در این راستا، نظرات تجمیعی دریافت شده و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری نیز جزئیات کامل آن را به زودی اعلام خواهد کرد.

ویژگی های بودجه ۹۳

نهاوندیان در پاسخ به این پرسش مهر که بودجه سال ۹۳ چه ویژگی شاخصی دارد؟ خاطرنشان کرد: معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری در آماده سازی متن لایحه و نظرخواهی از دستگاه ها تلاش خوبی را انجام داده و هماهنگی لازم را نیز در این رابطه با مجلس شورای اسلامی صورت داده است.

وی ادامه داد: چنانچه لایحه بودجه سال آینده را با سال جاری مقایسه کنیم، مهمترین ویژگی آن واقع بینانه بودن است، چرا که شاهد بودیم که وقتی لایحه بودجه سال جاری مصوب شد، نه دولت گذشته و نه مجلس آن را حمایت نمی کردند در حالی که دولت جدید تلاش کرد در بودجه ۹۳ ارقام واقع بینانه ای را پیشنهاد دهد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: تمام تلاش دولت این است که بالاترین درجه شفافیت را در بودجه سال ۹۳ دنبال کند و مردم تصویر دقیق تری را از آینده مالی کشور در اختیار داشته باشند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: امیدواریم با اقدامات صورت گرفته از سوی دولت شاهد باشیم که سال آینده اقتصاد ایران از رکود خارج شود و نرخ رشد مناسب تری در اقتصاد محقق شود.

به گفته نهاوندیان، مدیریت نقدینگی و استقراض های پیدا و پنهان دولت روند نزولی خواهد داشت و تورم در سال آینده کنترل و رشد اقتصادی نیز مناسب تر خواهد بود.

وی ادامه داد: این اقتضائات برای بودجه در نظر گرفته شده؛ به خصوص در مورد طرح های عمرانی نیز به دقت مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس دفتر رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در سال های اخیر رقم تحقق بودجه عمرانی بسیار پایین بوده و نقشی که دولت می توانسته در اشتغالزایی و ایجاد فرآیند رونق اقتصادی ایفا کند، روی کاغذ باقی مانده است.

به گفته وی، روندی که دولت جدید در پیش گرفته، این است که طرح های مورد نیاز به صورت واقعی و با جلب مشارکت گسترده بخش خصوصی تصویب و عملیاتی شود تا هم موجب اشتغالزایی شده و هم استقراض های تورم زا توسط دولت مهار شود.

به گفته نهاوندیان، ابتکار عمل های مناسبی در پیش نویس بودجه سال ۹۳ کل کشور دیده شده است که امیدواریم به ثمر بنشیند.

چگونگی اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال آینده

رئیس دفتر رئیس جمهور همچنین در پاسخ به پرسش دیگر مهر مبنی بر چگونگی اجرایفاز دوم هدفمندی یارانه ها در سال آینده خاطرنشان کرد: دولت متعهد است تا پایان امسال تعهداتی را که در مقابل مردم داده شده بود را محترم شمرده و عملیاتی کند اما تبعاً روشی که همه کارشناسان نسبت به آن اعتقاد داشتند و نظرسنجی های مردمی نیز تایید می کرد، شیوه اجرای این قانون بود.

وی ادامه داد: هیچکس با این موافق نبود که ارایه یارانه به صورت غیرهدفمند و بدون توجه به اقشار آسیب پذیر پرداخت شود؛ به همین دلیل حرکت اصلاحی در نزدیک کردن اجرای درست قانون هدفمندی یارانه ها در بودجه ۹۳ دیده شده است.

اقشار آسیب پذیر مورد حمایت بیشتر قرار می گیرند

نهاوندیان در پاسخ به پرسش مهر مبنی بر اینکه آیا ارایه یارانه نقدی متوقف خواهد شد؟ خاطرنشان کرد: حتماً یارانه در جهتی که قانون تاکید کرده است، اجرایی خواهد شد و تاکید بیشتری بر این صورت خواهد گرفت که اقشار آسیب پذیر مورد حمایت واقع شوند.

به اعتقاد وی، به طور طبیعی اقشاری که نیازمند یارانه نقدی نیستند، با این موضوع همراهی خواهند کرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: نکته بسیار مهمتر این است که ما هدفمند توانمندسازی بنگاه های تولیدی را به صورت جدی مد نظر قرار دهیم و اگر بنگاه های تولیدی کار رونق اقتصادی را به عهده بگیرند، به طور قطع به صورت ریشه دار از تعداد افراد کم درآمد کاسته خواهد شد.

ارایه سبد کالایی به مردم

وی در ادامه در خصوص ارایه سبد کالایی به مردم گفت: مقدمات اجرای این کار در حال فراهم شدن است و به طور قطع در زمان مناسب عملیاتی خواهد شد.

نهاوندیان خاطرنشان کرد: نکته مهمی که در این تصمیم گیری دولت مد نظر قرار گرفت، این بود که دولت نسبت به فشارهایی که تورم غیرقابل قبول بر اقشار کم درآمد وارد کرده است، توجه لازم و تدبیر دلسوزانه را خواهد داشت.

وی ادامه داد: فرق اساسی بین افرادی وجود دارد که می توانند درآمد خود را با تورم موجود تطبیق دهند و افرادی که درآمد ثابت یا درآمد کمی دارند، بنابراین فشار تورمی که گروه های مختلف درآمدی تحمل می کنند، یکسان نیست.

رئیس دفتر رئیس جمهور گفت: دولت می خواهد حساسیت و هم دردی خود را نسبت به این واقعیت اقتصادی که نشان می دهد قدرت خرید برخی از مردم کم شده را به خوبی درک کرده است، اگرچه به اعتقاد دولت راه حل اساسی این است که نرخ تورم به سطح پایین و قابل قبولی برسد.

وی ادامه داد: در این شرایط حل مشکلات از طریق تولید صورت خواهد گرفت.

نهاوندیان در پاسخ به این سئوال مهر مبنی شیوه تامین منابع لازم برای اختصاص سبد کالایی خاطرنشان کرد: این موضوع در منابع بودجه مصوب شده است، چرا که در بودجه منابعی وجود دارد که بر مبنای آن باید یارانه به برخی افراد اختصاص پیدا کند.