به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بانک مرکزی در گزارشی نماگرهای اقتصادی مربوط به سال ۹۱ را منتشر کرد.

رشد اقتصادی منفی ۵.۸ درصد

بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی با نفت را در سال ۹۱ منفی ۵.۸ و بدون نفت منفی ۳.۱ درصد اعلام کرد.

بر این اساس تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه ۶۷۵۷۰۹۰، تشکیل سرمایه ثابت ناخالص ۱۶۰۹۹۶۶، هزینه های مصرفی بخش خصوصی ۲۹۹۹۸۱۶ و هزینه های مصرفی بخش دولتی ۶۷۰۴۰۶ میلیارد ریال اعلام شده است.

پیش از این بانک مرکزی رشد تولید ناخالص داخلی برای ۹ ماهه سال ۹۱ با احتساب نفت منفی ۵.۴ و بدون احتساب نفت منفی ۲.۴ درصد اعلام کرده بود.

رشد ۲۹ درصدی نقدینگی در سال ۹۱

همچنین میزان نقدینگی در پایان اسفند ۹۱ نسبت به پایان اسفند ماه سال ۹۰، از ۲۹ درصد رشد برخوردار شده است.

بنا به اعلام بانک مرکزی پول، شبه پول و سپرده های بخش غیر دولتی به ترتیب از رشد ۲۲.۸، ۳۱.۲ و ۲۹.۳ درصدی برخوردار شده اند.

پیش تر بانک مرکزی میزان رشد نقدینگی در آذر ۹۱ نسبت به اسفند ۹۰ را ۲۰.۴، پول ۵.۵، شبه پول ۲۵.۷ و سپرده های بخش غیر دولتی را ۲۲.۳ درصد اعلام کرده بود.

تورم ۳۰.۵ درصدی در سال ۹۱

بنا به این گزارش در حالی که نرخ تورم در سال ۹۱،۳۰.۵ درصد بوده در مهر ماه ۹۲ به ۴۰.۴ درصد رسیده است.

همچنین شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در اسفند ۹۱ نسبت به اسفند سال ۹۰ از ۴۱.۲ درصدو در اسفند ۹۱ نسبت به بهمن ۹۱ از ۳.۹ درصد رشد برخوردار شده است.

بر این اساس نرخ تورم در دوازده ماهه منتهی به ماه های فروردین، اردیبهشت و خرداد سال جاری به ترتیب ۳۲.۳، ۳۴ و ۳۵.۹ درصد بوده است.

در تابستان ۹۲ نیز نرخ تورم تیر ۳۷.۵، مرداد ۳۹ و شهریور ۴۱.۶ درصد اعلام شده بود، نرخ تورم ۱۲ ماهه منتهی به مهرماه ۹۲ نیز به ۴۰.۴ درصد رسیده است.

بر این اساس بررسی میزان رشد تورم نشان از کند شدن این روند دارد، به طوری که میزان رشد تورم ۱۲ ماهه در ماه های فروردین تا مرداد ماه بین ۱.۵ تا ۱.۹ درصد متغیر بوده، در شهریور و مهرماه روند افزایش کندتر شده و به ترتیب ۱.۱ و ۰.۳ بوده است.

رشد ۱.۲ درصدی جمعیت در سال ۹۱

بر این اساس نرخ بیکاری در سال ۹۱،۱۲.۲ درصد اعلام شده است که بر این اساس ۱۳.۸ درصد جمعیت بیکار در نقاط شهری ساکن هستند.

میزان جمعیت در سال ۹۱،۷۶ میلیون نفر اعلام شده که بر این اساس ۵۴.۶ میلیون نفر در شهرها و ۲۱.۴ میلیون نفر در روستاها پراکنده هستند.

بنا به اعلام بانک مرکزی میزان رشد جمعیت در سال ۹۱،۱. ۲ درصد بوده و در هر کیلومتر مربع ۴۶.۱ نفر ساکن بوده اند.

بر اساس این گزارش جمعیت فعال کشور ۲۴.۱ میلیون نفر در سال ۹۱ بوده و نرخ بیکاری ۱۲.۲ درصد اعلام شده است. که نرخ بیکاری در شهرها ۱۳.۸ درصد و در روستاها ۸.۲ درصد بوده است.

همچنین ۱۹.۹ درصد از زنان و ۱۰.۵ درصد مردان بیکار بوده اند.

این گزارش می افزاید ۲۴.۵ درصد جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله و همچنین ۲۶.۹ درصد جوانان ۱۵ الی ۲۴ ساله بیکار هستند.

کسری بیش از ۴۵۰۰ میلیاردی تراز عملیاتی

بنا به اعلام بانک مرکزی دولت در سال ۹۱،۵۶ هزار و ۸۲۰ میلیارد تومان درآمد داشته است، همچنین میزان درآمدهای دولت در سال ۹۰،۵۶۸۲۰۳.۲ میلیارد ریال اعلام شده است.

بر این اساس میزان پرداخت های هزینه ای، واگذاری دارایی های سرمایه ای و تملک دارایی های سرمایه ای به ترتیب ۸۸۹۹۹۳.۲، ۴۲۸۵۲۱.۴ و ۱۵۲۲۷۷.۴ میلیارد ریال اعلام شده است.

میزان کسری تراز عملیاتی و سرمایه دولت نیز ۴۵۵۴۶ میلیارد ریال گزارش شده است.

بدهی ۷.۶ میلیارد دلاری

میزان بدهی خارجی دولت در پایان سال گذشته ۷۶۸۲ میلیون دلار بوده است.

بنا به گزارش بانک مرکزی از نماگرهای اقتصادی سال ۹۱ تراز حساب جاری در سال ۹۱،۲۶ هزار و ۲۷۱ میلیون دلار اعلام شده است.

براین اساس تراز بازرگانی (حساب کالا) ، صادرات و واردات کالا به ترتیب ۳۰۹۷۵،۹۸۰۳۳ و ۶۷۰۵۸ میلیون دلار اعلام شده است. کل بدهی های خارجی دولت در پایان سال ۹۱، نیز ۷۶۸۲ میلیون دلار بوده است.

بانک مرکزی متوسط نرخ دلار آمریکا در بازار بین بانکی را ۱۲۲۶۰ ریال اعلام کرده است.

افزایش۱۵.۴ درصدی انتشار اسکناس و مسکوک

بر اساس این گزارش میزان اسکناس و مسکوک منتشر شده در سال ۹۱ با افزایش ۱۵.۴ درصدی نسبت به سال ۹۰ به ۳۹۰۴۲۰.۲ میلیارد ریال رسیده است.

میزان اسکناس و مسکوک نزد بانک ها در پایان سال ۹۱ با کاهش ۱۳.۲ درصدی به ۴۱۴۴۵ میلیارد ریال رسیده است.

طی سال های ۸۸،۸۹ و ۹۰ میزان اسکناس و مسکوک منتشر شده به ترتیب از رشد ۱۵،۳۹ و ۲.۱ درصدی برخوردار شده است که سال ۸۹ همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بوده است.

میزان اسکناس و مسکوک نزد بانک ها در سال ۸۸ ۲۰.۳ درصد کاهش، در سال ۸۹،۸. ۶ درصد افزایش و مجددا در سال ۹۰،۲۲.۳ درصد کاهش یافته است.

بنا این گزارش میزان سپرده های قانونی بانک ها نزد بانک مرکزی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰،۳۷.۶ درصد افزایش یافته و به ۴۹۱۵۳۴.۵ میلیارد ریال رسیده است.

همچنین میزان سپرده های دیداری بانک ها نزد بانک مرکزی (شامل سپرده های مدت دار ویژه و سپرده های دیداری ارزی) با ۱۷ درصد رشد به ۱۱۲۶۵۰.۸ میلیارد ریال رسیده است.

این گزارش میزان بدهی بانک های تجاری به بانک مرکزی را در سال ۹۱،۴۶۲۰۹.۳ میلیارد ریال اعلام کرده که نسبت به سال ۹۰،۱۶.۹ درصد کاهش یافته است.

همچنین میزان بدهی بانک های تخصصی به بانک مرکزی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰،۲۱.۹ درصد رشد کرده و به ۴۴۲۱۰۴.۵ میلیارد ریال رسیده است.