به گزارش پارس نیوز، 

این روزها، موضوع مسکن و اجاره نشینی، بیش از هر زمان دیگری به یکی از اهرم‌های فشار اقتصادی تبدیل شده است که راه برون رفتی برای آن مشاهده نمی‌شود.

نوسانات بازار مسکن و سیر صعودی قیمت‌ها با توان مالی اکثر مردم جامعه، فاصله‌ای چشم گیر دارد و بسیاری را برای خرید مسکن و نیز تمدید قراردادهای اجازه با مشکلات فراوانی همراه کرده است.

البته همواره در فصل تابستان به علت افزایش آمار نقل و انتقال مه عمده علت آن فراق بال خانواده‌ها به خاطر تعطیلی مدارس بود را شاهد بوده و هستیم اما سرعت افزایش قیمت‌ها، به هُرم گرمای تابستان امسال افزوده و آن را برای بسیاری طاقت فرسا کرده است.

باید توجه داشت که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که این افزایش قیمتِ بی‌سابقه، ناشی از نوسانات طلا و فلزات گران‌بها بوده و در واقع، نوعی حباب محسوب می‌شود که بازار مسکن و معاملات ملکی را با رکود مواجه کرده است.

هرچه به شهریورماه نزدیک‌تر می‌شویم رشد اجاره‌بها ملموس‌تر می‌شود. خیلی از مستأجران به دلیل رقم‌های نامتعارف اجاره‌ها هنوز در حال گردش در بازار هستند که به هر نحوی بتوانند خانه مورد نظر خود را با قیمت متعادل پیدا کنند تا مجبور نشوند به افزایش قیمت مالکان تن بدهند. در شرایط فعلی بازار اجاره ملتهب است، دولت درصدد است با راهکار‌های کوتاه‌مدت در این بخش بتواند نوسانات بازار را کنترل کند. همچنین مشاوران املاک می‌بایست صاحبان مسکن را توجیه کنند که رشد اجاره‌بها متناسب با توان مخاطب باشد و ارزش خانه را با سود بانکی و سایر بازار‌ها مقایسه نکنند.(1)

 

افزایش اجاره بها، دلیل افزایش مهاجرت

از ابتدای سال جاری و بنا به دلایل مختلفی از جمله؛ نوسانات ارزی، افزایش قیمت مصالح ساختمانی و...، با افزایش قیمت مسکن و اجاره بها مواجه بودیم. افزایشی که بسیاری از مستاجران و خریداران را در این آشفته بازار سر در گم و مستأصل کرد. تا جایی که طبق آمار مقایسه‌ای با 3 ماهه‌ی ابتدایی سال گذشته، با افزایش تعداد مهاجران به دیگر شهرها روبرو شدیم. در این میان رودهن، کرج و پردیس جزو 3 منطقه‌ی اصلی بودند که در این مدت، بسیاری برای تامین مسکن به آن جا نقل مکان کرده‌اند.

در خرداد ۹۷ تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران به ۱۴ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۱/ ۲۲ و ۱/ ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

شاید در نگاه اول، این موضوع مثبت به نظر برسد چرا که همواره طی 2 دهه‌ی اخیر، از افزایش جمعیت در تهران سخن گفته شد و مسئولین مربوطه در پی راهکاری برای مقابله با این روند بودند اما باکمی تامل و تفکر، در می‌یابیم که این مهاجرت و جا به جایی؛ نوعی حاشیه‌نشینی محسوب شده و می‌تواند خاستگاه آسیب‌های اجتماعی فراوانی از جمله؛ بروز شکاف میان روابط اجتماعی، ظهور انواع بزه، کاهش امنیت و... باشد.

 

ارزیابی حباب قیمت مسکن

باید توجه داشت که بسیاری از کارشناسان اقتصادی معتقد هستند که این افزایش قیمتِ بی‌سابقه، ناشی از نوسانات طلا و فلزات گران‌بها بوده و در واقع، نوعی حباب محسوب می‌شود که بازار مسکن و معاملات ملکی را با رکود مواجه کرده است. اما یقینا، آشفتگی در بازار طلا و سکه ارتباط چندانی با قیمت مسکن نداشته و جوِّ ایجاد شده، مربوط به سوداگران مسکن و دلالان این حوزه است.

از این رو، دولت و مسئولین بازار مسکن با اتخاذ راه‌هایی از جمله؛ ارزیابی قیمت‌های مورد معامله توسط کارشناسان وزارت مسکن، راه‌اندازی سامانه کنترل قیمت اجاره بها و... سعی بر آن دارند تا از سرایت نوسانات بازار طلا و سکه به بازار مسکن جلوگیری کرده و رونق این حوزه را احیا کنند.