به گزارش پارس نیوز، 

زمینه و هدف: ارائه خبر ناگوار به بیمار و خانواده وی می‌تواند چالش‌های اخلاقی را برای پرستاران دربر داشته باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین ارتباط بین حساسیت اخلاقی پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه و مهارت آنان در ارائه خبر ناگوار در سال 1394 صورت گرفته است.

مواد و روش‌ها: این مطالعه توصیفی ـ تحلیلی بر روی 222 نفر از پرستاران شاغل در بخش‌های مراقبت ویژه (NICU، ICU، CCU و دیالیز)، بیمارستان‌های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان جنوبی که به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند، انجام گردیده است. ابزار جمع‌آوری اطلاعات یک پرسشنامه سه قسمتی شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی، پرسشنامه 20 سؤالی سنجش مهارت ارائه خبر ناخوشایند به بیمار «Spikes» و پرسشنامه 25 سؤالی حساسیت اخلاقی بود. داده‌ها پس از جمع‌آوری به وسیله نرم‌افزار SPSS 16 تجزیه و تحلیل شد.

ملاحظات اخلاقی: به واحدهای مورد مطالعه در رابطه با هدف مطالعه و نحوه پاسخگویی به پرسشنامه اطلاعات کامل داده شده و رضایت شفاهی آنان اخذ شد.

یافته‌ها: بین میانگین حساسیت اخلاقی و مهارت ارائه خبر ناگوار در پرستاران ارتباط مثبت و معنی‌داری مشاهده شد (P=0/04 ، r=0/5). میانگین کل مهارت پرستاران در ارائه خبر ناگوار به بیماران (5-1) 0/8±3/5 به دست آمد. این میانگین در بعد روانی (0/8±3/6) و در بعد محیطی (0/77±3/41) بود. میانگین کل حساسیت اخلاقی پرستاران نیز (4-0) 0/6±3 بود. بیشترین میانگین حساسیت اخلاقی در بعد رفتار اخلاقی (0/41±3/3) و کم‌ترین میانگین آن مربوط به احترام به بیمار (0/65±2/5) بود. ارتباط حساسیت اخلاقی با تعداد سال‌های خدمت و سن در پرستاران معنی‌دار بود (0/05>p). همچنین بین میانگین مهارت پرستاران در ارائه خبر ناگوار با جنس، تعداد سال‌های خدمت و بخش محل خدمت ارتباط معنی‌داری مشاهده شد (0/05>p).

نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد، پرستارانی که از حساسیت بالاتری برخوردارند، در مواجه با شرایط اخلاقی همانند ارائه خبر ناگوار به بیمار و خانواده‌اش دارای مهارت بیشتری هستند. توصیه می‌شود تا مدیران بیمارستانی ضمن توجه به سطح حساسیت اخلاقی پرستاران نسبت به آموزش مهارت‌های ارتباطی در شرایط خاصی همانند ارائه خبر ناگوار برنامه‌ریزی نمایند.