۱- گروه‌های مرجع و نخبگان، نقش مهمی در تعالی و انحطاط جامعه دارند. حوزه و دانشگاه به‌عنوان دو نهاد عظیمی که بخش عمده‌ای از نخبگان را در خود جای‌داده‌اند نقش محوری در پیشرفت یا عقب‌گرد جامعه دارند.
۲- مسئولیت‌پذیری نخبگان ، در قبال تعالی یا انحطاط جامعه فوق‌العاده مهم است که امام (ره) همواره انگشت اشاره به آن داشتند و یک وقتی فرمودند : «مسئولیت بزرگ سعادت ملت را شما و ما باید بیمه کنیم قشر روحانی و قشر دانشگاهی ! سعادت ملت را شما باید بیمه کنید.»
عالمان صالح حوزه و دانشگاه در برابر «دین» و «جامعه» مسئولیت مستقیم دارند. روحانیون ازنظر امام، امین و خادم مردم و ناصح و مشفق اند و پشتوانه استقلال کشور  و مسئولیت آن‌ها فقر ستیزی و حمایت از محرومان است.
دانشگاهیان ازنظر امام (ره) مغز متفکر ملت، موجب اعتلای جامعه و ایجاد تحول و تربیت انسان‌ها و اصلاح فرهنگ جامعه هستند.
۳- «انحطاط» به معنای فرو فرستادن چیزی از بالا به پایین، کج‌روی فرد و جامعه است که نتیجه ‌آن سقوط است. انحطاط به معنای عقب‌ماندگی و انحراف از مسیر تعالی است.
«تعالی» نقطه مقابل انحطاط است. تعالی، انسان را در رسیدن به سعادت و کمال مطلوب موفق می‌کند. مرز بین انحطاط و تعالی، صراط مستقیم است.
راهی که انسان وجامعه ذره‌ای از آن منحرف شود به انحطاط و گمراهی سقوط می‌کند.
۴- ایران طی ۲۰۰ ، ۳۰۰ سال گذشته به‌ویژه در دوران قاجار و پهلوی همواره در سراشیبی «انحطاط» حرکت می‌کرده است. درست زمانی که دشمنان اسلام در غرب نقشه تجزیه کشورهای اسلامی را طراحی و عملیاتی می‌کردند.
انقلاب اسلامی به رهبری امام (ره) نقطه پایانی بر این انحطاط روزافزون بود. ما گرفتار حاکمانی بودیم که شب‌ها به می‌خوارگی و هرزگی در حرم‌سراهای خود مشغول بودند و روزها برای حفظ تاج‌وتخت خود به وطن‌فروشی و خاک فروشی می‌پرداختند.آن‌ها غم ملت و فقر مردم را نداشتند فقط به جمع کردن مال‌ومنال و ثروت مشغول بودند.
۵- ما قدر نعمت انقلاب و رهبری الهی آن را باید بدانیم. بیش از چهار دهه است که حکومت دو رهبر الهی را تجربه کرده‌ایم. رهبرانی که تن به ذلت و  تسلیم در برابر دشمن ندادند. وجبی از خاک ایران را به دشمن ندادند. دارایی و ثروت آنان حتی از متوسط جامعه پایین‌تر بود و به مال دنیا به‌اندازه همان سجاده‌ای که بر آن نماز می‌گزارند اکتفا کردند.
پیروزی‌های شگرف این چهاردهه اخیر نشان می‌دهد ملت ایران مسیر تعالی را به‌سرعت طی می‌کند. کافی است به این اعتراف دو رسانه رژیم اشغالگر قدس دقت کنیم.
هاآرتص: توازن قوا در منطقه به‌سرعت در حال تغییر است.
تایمز اسرائیل : ایران در حال ساخت خاورمیانه جدید است.
رژیم اشغالگر قدس که در سال ۱۹۶۸ در جنگ ۶ روزه  ارتش‌های مصر، سوریه، اردن و لبنان را در هم شکست و سرزمین‌های وسیعی را به اشغال درآورد امروز در محاصره نیروهای مقاومت در درون و بیرون مثل بید می‌لرزد. ایران امروز ضمن حفظ مرزهای کشور، عمق استراتژیک خود را تا پشت مرزها و درون مرزهای رژیم اشغالگر قدس توسعه داده است.
۶- برگردیم به مقوله انحطاط و تعالی ، ببینیم ما در کجای تاریخ اسلام و ایران ایستاده‌ایم. وظیفه و مسئولیت نخبگان و گروه‌های مرجع چیست؟ حرکت به کدامین سو، رسیدن به تعالی را تضمین می‌کند.
مهم‌ترین و بزرگ‌ترین امتیاز انقلاب اسلامی این است که ریشه در قیام انبیا و اولیای الهی در طول تاریخ داشته است. نقطه پرگار دایره قدرت در ایران مردم هستند که فقط به اراده خدا تکیه کرده‌اند. مردم موفق شده‌اند سازه‌ای از حکمرانی را طراحی کنند که با نظام‌های متعارف جهانی متفاوت است. 
۷- سلامت انتخابات آینده و امنیت آن بستگی به اخلاق رقابت اضلاع آن دارد . صورت‌مسئله رقابت این انتخابات بستگی به درک آن‌ها از مسائل جامعه در حوزه اقتصاد، سیاست و فرهنگ دارد. اگر اخلاق رقابت رعایت شود و مسائل مبتلا به جامعه به‌درستی ادراک شود شاهد مشارکت وسیع مردم خواهیم بود. میزان مشارکت ربط مستقیم به اقتدار ملی و ناامید شدن دشمن به فشار بیشتر به کشور دارد.
مردم برای انتخاب احسن نیاز به قاب جدیدی از گروه‌های مرجع دارند که حرف برای گفتن، فکر برای حل مشکلات و عزمی برای ساخت ایران قوی داشته باشند.