به گزارش پارس به نقل از مهر: شورای آتلانتیک در گزارشی به قلم «پینار دوست نیگو» به تشریح نگرانی های متحدان غربی ترکیه از سیاست های این کشور پرداخت.


در این گزارش آمده است که سه مسئله درباره ترکیه وجود دارد که موجب نگرانی آمریکا و متحدان اروپایی این کشور شده است.

سه موضوعی که موجب نگرانی های متحدان غربی ترکیه شده است موج وسیع دستگیری روزنامه نگاران و خبرنگاران در این کشور است که امیدها برای احیای مذاکرات الحاق این کشور به اتحادیه اروپا را کم رنگ کرده است. همچنین مذاکرات این کشور و قبرس یونانی نشین اخیرا به خاطر رقابت این کشور با قبرس بر سر منابع نفت و گاز در دریای مدیترانه نیز با مشکل مواجه شده است.

موضوع دیگری که موجب نگرانی غرب شده است پیشنهاد روسیه به ترکیه برای توسعه روابط است تا فعالیت های مشترک خود در زمینه نفت و گاز را افزایش دهند.

در این گزارش آمده است با اینکه سفر اخیر فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس به ترکیه امیدها را برای بهبود روابط ترکیه و اتحادیه اروپا افزایش داده بود ولی موج وسیع دستگیری روزنامه نگاران و خبرنگاران و حمله پلیس به ساختمان روزنامه تودی زمان موجب از بین رفتن این امید شد. بطوریکه کمیسیون اروپایی بلافاصله بعد از این بازداشت ها اعلام کرد این اقدامات بر خلاف ارزش های اروپایی است که ترکیه خواستار الحاق به آن است.

در واکنش به هشدار اتحادیه اروپا رجب طیب اردوغان رئیس جمهورترکیه گفت: ما هیچ نگرانی درباره آنچه که اروپا می گوید نداریم؛ چه ما را به عضویت بپذیرد و چه نپذیرد.

همچین در این گزارش از دیگر مشکلات بین ترکیه و اتحادیه اروپا «اختلاف بر سر سوریه» عنوان شده است.

بنا بر این گزارش اولویت های ترکیه و اروپا در خصوص سوریه متفاوت است. بطوریکه اروپا با طرح سازمان ملل برای توقف درگیری ها در حلب موافق است و از آن حمایت می کند در حالیکه ترکیه خواستار ایجاد منطقه پرواز ممنوع و حایل در شمال سوریه است و همچنین خواستار کنار گذاشتن بشار اسد از قدرت است زیرا معتقد است به همراه داعش دولت سوریه هم باید هدف قرار گیرد.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است، دیدار مقامات اروپایی از آنکارا یک هفته بعد از آن صورت گرفت که «ولادیمیر پوتین» در دیداری که از ترکیه داشت اعلام کرد خواهان انتقال خط لوله گاز «سوات استریم»[جریان جنوبی] از طریق خاک ترکیه است و تخفیف زیادی به گاز فروشی روسیه به ترکیه داد.

در این گزارش آمده است با وجود تحریم های آمریکا و اروپا علیه روسیه همکاری ترکیه با روسیه موجب نگرانی این کشورها شده است بطوریکه ترکیه بر خلاف خواست اتحادیه اروپا نه تنها روسیه را تحریم نکرده بلکه همکاری های خود با این کشور را افزایش نیز داده است و از فرصت ایجاد شده برای افزایش صادرات خود به روسیه استفاده کرده است.

نویسنده در بخش دیگری از این مطلب می نویسد: باید به خاطر داشته باشیم که علت خروج قبرس از مذاکرات با ترکیه اعتراض به عملیات اکتشاف نفت و گاز ترکیه در شرق دریای مدیترانه صورت گرفت و این در حالی است که قبرس و اسرائیل برای صادرات گاز به مصر، یونان و ایتالیا از طریق خط لوله ای که از ترکیه می گذرد برنامه ریزی کرده اند.

نویسنده در پایان با اشاره به مشکلات و نگرانی های ایجاد شده برای غرب توسط ترکیه، توصیه می کند روند مذاکرات الحاق این کشور به اتحادیه اروپا معلق بماند تا این کشورها تا درباره این نکته که ترکیه به ارزش های اروپایی آزادی، دموکراسی، برابری و حکومت قانون و حقوق بشر چگونه احترام خواهد گذاشت اطمینان حاصل ک