یک.  انقلابی ماندن، مهم‌تر از انقلابی شدن است. این گزاره، محور بخش عمده‌ای از سخنان مقام معظم رهبری در روز گذشته و در چند سخنرانی پیشین است. ایشان تأکید کردند که«بعضی‌ها با انقلاب بودند، بعد زاویه پیدا کردند. عوامل مختلفی [وجود دارد]. گاهی تقصیر خودشان هم نبود، تقصیر دستگاه‌ها بود، تقصیر حکومت بود، تقصیر عوامل گوناگون بود، تقصیر خارج [بود]؛ بالاخره به هر دلیلی یک زاویه‌ای پیدا کردند. این زاویه پیش رفت، منتهی شد به ضدیت با آن حرکت، با آن آرمان، با آن انگیزه بزرگی که آنها را وارد این راه کرده بود. از این رو به آن رو شدند؛ گاهی ۱۸۰ درجه تغییر کردند. داشته‌ایم از این قبیل، داریم از این قبیل. استقامت نمی‌گذارد؛ این هویت را حفظ می‌کند، به یک ملت، یک جمعیت هویت می‌دهد. باید خسته نشد، باید ناامید نشد، باید از عربده‌های دشمن خوف نکرد. برادران عزیز، خواهران عزیز! راز ماندگاری اینها است.»
دو.  در مقاطعی از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، کارد به استخوان رسیده است. آنجایی که بیمِ از به‌راه‌انداختن حمام خون در پی شکستن حکومت نظامی رژیم پهلوی پیش می‌آید، یا آنجا که حرف از تنها چند روز توان ایستادگی در برابر جنگ هوایی دشمن بعثی به‌واسطه زمین‌گیر بودن جنگنده‌هاست، استقامت رمز موفقیت بوده است.
سه.  خلاصه و عصاره بیانیه گام دوم که در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی از سوی رهبر معظم انقلاب صادر شد، شاید به یک تعبیر این باشد که ای ملت ایران! استقامت ما را از حضیض و حصر به عزت و قدرت رسانده و ادامه استقامت، ما را به اوج خواهد رساند.
چهار.  یکی از تلاش‌های اصلی دشمن، سعی در ایجاد خطای ادراکی در میان مردم و مسئولان ماست که استقامت، بی‌سرانجام است. این یکی از تحریف‌های بزرگ است و دقیقا از همان جنس است که اگر جریان تحریف شکست بخورد، تحریم هم رنگ می‌بازد. برخی نگاه‌های جزئی و بخشی هم شاید بیننده را به استیصال برساند که مثلا چون وضع معیشت خوب نیست، پس استقامت بی‌ثمر است. حال آن که استقامت، انتخاب نیست بلکه تنها گزینه عقلانی ماست. 
هزینه استقامت، حتما از سازش کمتر و نتیجه آن خوش‌تر است. ما اگر استقامت نورزیده بودیم، یا در چنگال قدرت‌های جهانی بودیم یا به ده‌ها کشور کوچک و خودمختار بدل شده بودیم. رمز ماندگاری و برقراری، ایستادن ما و پیشینیان ماست.
پنج.  مشهور است که در ورزش، از آن لحظه که ورزشکار، احساس خستگی می‌کند، کار عضله‌سازی آغاز می‌شود. اگر به محض خستگی، ورزش را رها کنی، عایدی چندانی نداری. ورزیدگی، نتیجه استقامت در برابر خستگی و خمودی است. رسیدن به قله، پاداش کوهنوردی است که از موانع دامنه و دشت، نهراسد و متوقف نماند.
شش.  در تندبادهای زمانه، عموم مردم به این سو و آن سو کشانده می‌شوند. استقامت بر حق، طبیعتا به ولی و مرشد نیاز دارد و هر که عالم ربانی نیست، باید برای نجات و فرار از هلاکت، دستش در دست یک حکیم و وارسته راه‌یافته باشد. در همین عصر ما، خیلی از ملت‌ها هم انگیزه استقامت داشته‌اند، اما تنها ملت‌ها و گروه‌هایی موج پرتلاطم‌شان به ساحل امن و آرام نشسته که رهبرانی از جنس امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و سید حسن نصرالله داشته‌اند. به قول آن مبارز مشهور فلسطینی که بعدها هم کتابی در این‌باره نوشت، راه حل مسئله اول جهان اسلام یعنی فلسطین هم همان «راه حل خمینی» یعنی استقامت است.
هفت.  وَ أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَیْنَاهُمْ مَآءً غَدَقًا (جن/۱۶)؛ و اگر [انس و جن‌] بر طریقه حق استقامت کنند حتما  آنان را از آب فراوانی سیراب خواهیم کرد.  دیر نباشد که ملت ایران و همه ملل مظلوم و مقاوم دنیا، وارثان زمین باشند‌.