خرید خودرو از بورس کالا راهکاری است که به منظور رفع مشکلات خریداران خودرو و خودروسازان در دستور کار قرار گرفته است. کاهش قیمت خودرو، حذف سفته‌بازی و یکه‌تازی دلالان، برچیدن بساط قرعه‌کشی‌ خودرو، خرید مستقیم و بی‌واسطه از تولیدکنندگان خودرو و کمک به تولیدکننده را باید جزو مهم‌ترین اهداف خرید خودرو از بورس کالا دانست. خرید ارزان‌تر خودرو از بورس کالا نسبت به بازار آزاد یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که عرضه خودرو در بورس کالا برای خریداران خودرو به ارمغان آورده است.

2

چرا خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟

شاید این سوال برای شما نیز پیش آید که به طور کلی چرا خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود؟ باید در نظر داشته باشیم که بی‌نظمی‌ها و التهاب بازار خودرو، نوسانات قیمتی شدیدی که بازار خودرو در سال‌های اخیر تجربه کرده است و به علاوه حضور پررنگ دلالان در این بازار و کسب سودهای هزار میلیاردی واسطه‌ها مواردی است که راهکار عرضه خودرو در بورس کالا را پیش پای تصمیم‌گیران صنعت خودرو قرار داده است. یکی از موارد بسیار مهم که به نوسانات و التهابات بازار خودرو دامن می‌زند، حاکم بودن قیمت‌گذاری دستوری در این صنعت  است. عرضه خودرو در بورس کالا به دلیل این که راهکاری برای کنترل چنین معضلاتی به حساب می‌آید و به علاوه می‌تواند یک سازوکار شفاف و قانونمند در بازار خودرو ایجاد کرده و به علاوه می‌تواند دست رانت‌خواران را از این بازار کوتاه کند، در دستور کار قرار گرفته است.به طور کلی در پاسخ به این سوال که چرا خودرو در بورس کالا عرضه می‌شود باید به طور خلاصه گفت؛ علت این است که عرضه خودرو در بورس همزمان می‌تواند از تولیدکننده و مصرف‌کننده حمایت کند، مساله‌ای که دغدغه مهمی در این صنعت محسوب می‌شود.

موضوع مهم دیگر این است که فروش خودرو به روش قرعه‌کشی روش مناسبی نیست این روش منسوخ شده که یک بخت آزمایی باطل است نه در راستای منافع خودروساز عمل می‌کند و نه راهکاری به حساب می‌آید که بتواند نفعی را به مصرف‌کننده برساند بلکه این روش را باید بهشتی برای واسطه‌گری و منفعت سوداگران دانست. در روش قرعه‌کشی تنها قشری که از این روش منسوخ سود می‌برد فقط واسطه‌ها و دلالان بازار آزاد است و به همین دلیل بارها و بارها شاهد بوده‌ایم که مافیای دلالی و باندهای واسطه‌گری چگونه دست رد به سینه عرضه خودرو در بورس زده است؛ چرا که عرضه در بورس به راحتی بساط دلالی و فعالیت‌های سوداگرانه را بر می‌چیند.

در سال‌های گذشته به دلیل پی بردن تصمیم‌گیران به معایب روش غلط قرعه‌کشی هر بار سعی شده است که معایب این روش با راهکار مناسبی رفع شود به طور مثال از خردادماه 1399 قوانین و محدودیت‌های جدیدی برای ثبت نام‌کنندگان محصولات ایران خودرو و سایپا اعمال شد این تصمیم که براساس تصمیم کمیته خودرو با هماهنگی وزارت صمت مقرر شده بود سعی داشت به تنظیم قیمت‌ها، حذف سودجویان و واسطه‌ها دست بزند. با این راهکار وزارت صمت سعی می‌کرد که خودرو را به دست مصرف‌کننده واقعی برساند. یکی از مقرراتی که در این راستا تعیین شد، درباره سند خودروها بود. طبق این قانون سند خودروهای تحویلی به مشتریان (اعم از برندگان فروش فوری یا برندگان پیش فروش) به مدت یکسال، در رهن خودروسازان باقی می‌ماند تا به این ترتیب، شخص خریدار بلافاصله پس از تحویل گرفتن خودرو، امکان فروش آن را در بازار نداشته باشد و با انجام فعالیت‌های سوداگرانه موجب بر هم خوردن نظم بازار نشود اما این قانون نیز نتوانست راهی از پیش ببرد و حضور دلالان را در بازار خودرو بی‌اثر کند.

پس از آن مجددا ایران خودرو برای جلوگیری از خرید و فروش حواله خودرو و یا نقل و انتقال امتیاز منتخبین قرعه‌کشی‌ها تا قبل از پایان مدت زمان ترهین خودرو مقرراتی را تعیین کرد و خرید و فروش حواله خودرو و انتقال امتیاز برندگان قرعه‌کشی‌های ایران خودرو را تا قبل از پایان یافتن مدت زمان ترهین خودرو ممنوع کرد. این روش نیز تاثیرگذاری قابل توجهی را در پی نداشت. در آخرین تجربه از ارائه راهکار برای سامان دادن به بازار خودرو، عرضه خودرو در بورس مطرح شد.در واقع روش ثبت نام ماشین در بورس راهکاری بود که پس از فراز و نشیب‌های بسیار در دستور کار قرار گرفت تا بتواند بازار خودرو را سر و سامان ببخشد و خریدار و فروشنده خودرو را از مشکلات بنیادی که به آن‌ها گرفتار است، رها سازد. به همین سبب خریداران به سمت ثبت نام خودرو در بورس کالا هدایت و ترغیب شدند.

3

عرضه‌ خودرو در بورس کالا

تجربه عرضه‌ خودرو در بورس کالا نشان داده است که قیمت خودرو در بورس کالا به مراتب نسبت به بازار آزاد ارزان‌تر است. تفاوت قیمت خودرو در بورس کالا و بازار باعث شده است که افراد بسیاری برای خرید خودرو از بورس کالا اقدام کنند. نحوه ثبت نام خودرو در بورس موضوعی است که برای خریداران خودرو اهمیت فراوانی دارد. راهکار ثبت نام خودرو در بورس راهکار حذف دلالان و جلوگیری از فعالیت‌های سوداگرانه است. طبق نظر کارشناسان ورود خودرو در بورس کالا در شرایط فعلی اقتصاد کشور با توجه به افزایش قابل توجه تورم و افزایش لجام گسیخته قیمت خودرو راهکار مناسب و کاربردی فروش خودرو به خریداران است.بازار سرمایه بستر مناسبی برای عرضه خودرو به خریداران و انتفاع فروشندگان خودرو است. با این حال موضوعی که باید به آن توجه کنیم این است که چگونه در بورس خودرو بخریم؟ برای اطلاع از شرایط خرید خودرو در بورس کافی است به مراحل ثبت نام خودرو در بورس و روش خرید خودروی بورسی نگاهی بیندازیم.

راهنمای خرید خودرو از بورس کالا

برای اینکه بتوانیم خودرو را از بورس کالا خریداری کنیم لازم است مسیر خرید خودرو از بورس را یاد بگیریم و به  روش خرید خودرو از بورس کالا توجه کنیم. آموزش خرید خودرو از بورس کالا به ما نشان می‌دهد که برای اطلاع از صفر تا صد خرید خودرو از بورس کالا ابتدا باید با دو مفهوم بورس کالا و گرفتن کد بورسی برای انجام معامله در بورس و یا همان دریافت آنلاین کد بورس کالا آشنا شویم. ابتدا باید منتظر اطلاعیه‌های عرضه خودرو در بورس کالا باشیم و هر زمان خودرو مورد نظر ما در بورس عرضه شد برای خرید اقدام کنیم. برای اطلاع از نحوه خرید خودرو در بورس؛ در مرحله اول ابتدا در سامانه اینترنتی sejam.ir احراز هویت اینترنتی شویم و در واقع سجامی شویم. شاید این سوال برای شما پیش آید که سجام چیست و چگونه باید در سجام ثبت نام کرد که در ادامه به آن پاسخ خواهیم داد.

بعد از سجامی شدن، باید در یکی از بانک‌های منتخب بورس کالا، حسابی به نام حساب وکالتی باز کنیم.  پس از آن هم باید از طریق ثبت نام در یک کارگزاری معتبر به سامانه‌های آنلاین خرید و فروش در بورس وارد شویم.ممکن است این سوالات برای خریداران به وجود آید که خرید خودرو در بورس کالا چگونه است؟ مبلغ پیش پرداخت خرید خودرو را چطور باید واریز کرد؟ آیا برای خرید خودرو محدودیتی در بورس کالا وجود دارد؟یا این نگرانی را داشته باشند که اگر خرید انجام نشود، مبلغ بلوکه شده در حساب عملیاتی چگونه آزاد خواهد شد؟ برای بررسی این مسائل ابتدا لازم است بدانیم شرایط خرید خودرو از بورس کالا چیست و نحوه ثبت سفارش خرید خودرو چگونه است؟ در ادامه برای رفع ابهامات موجود در خرید خودرو بورس کالا به آموزش نحوه خرید و ثبت سفارش خودرو در بورس می‌پردازیم:

4

ثبت نام رایگان سجام

برای ثبت نام خودرو در بورس کالا و ورود به بورس خودرو که به نحویی در ماه‌های اخیر در بورس کالا اجرایی شده است همان طور که گفته شد ابتدا باید مراحل ثبت نام در سامانه سجام که سامانه جامع اطلاعات مشتریان است و توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه برای ارائه خدمات یکپارچه و فراگیر به فعالان بازار سرمایه ایجاد شده است ثبت نام کنیم به همین دلیل کافی است به نشانی اینترنتی www.sejam.ir مراجعه کرده و با انتخاب "ثبت نام سجام" مراحل را آغاز کنیم.اگر بخواهیم در خصوص این سامانه اطلاعات بیشتری به دست آوریم باید گفت سجام، سامانه‌ای است که برای جمع‌آوری سوابق معاملاتی سهامداران ایجاد شده و سهامداران به راحتی می‌توانند دارایی‌های خود را در این سامانه مشاهده و از سودهای دریافتی نیز اطلاع پیدا کنند.

ثبت نام در سایت  Sejam.ir

اولین قدم برای دریافت کد بورسی، ثبت نام در سامانه سجام است. برای اطلاع از اینکه فرآیند ثبت نام سجام چگونه است؟ باید مراحل زیر را پشت سر بگذاریم:

ابتدا ورود به سایت  Sejam.ir

وارد کردن شماره همراه

وارد کردن کد تایید و تعیین نوع مشتری و کد ملی

پرداخت هزینه ثبت نام( حدودا 11 هزار تومان است)

وارد کردن اطلاعات هویتی

ثبت اطلاعات نماینده

 ثبت اطلاعات تماس

 وارد کردن کدهای سهامداری(که ضرورت ندارد)

 وارد کردن اطلاعات شغلی

 اطلاعات مالی

 وارد کردن حساب بانکی

در نهایت چک کردن اطلاعات

در ادامه برای اطلاع کامل از اینکه چگونه در بورس کالا خودرو بخریم لازم است که با ثبت نام در بورس کالا نیز آشنا شویم. در واقع برای ثبت نام بورس کالا نیز باید در همین سامانه سجام ثبت ‌نام کرد و برای خرید خودرو از بورس مسیر ثبت نام سجام، کد بورس و بورس کالا تفاوتی ندارد. پس از ثبت نام در سجام باید به یک کارگزاری معتبر رفته در این کارگزاری ثبت نام کرد و سپس  به سامانه EBGO وارد شده و در این سامانه نیز ثبت نام شویم. برای ثبت نام در سامانه EBGO  باید به آدرس ebgo.irوارد شد. ثبت نام در EBGO شما را در یک قدمی خرید خودرو از بورس کالا قرار خواهد داد. برای ثبت نام در سامانه EBGO  نیز به حسابی به نام حساب وکالتی نیازمندیم که در خصوص این حساب نیز توضیح می‌دهیم.

5

سامانه EBGO چیست؟

سامانه EBGO را باید بستری دانست برای خرید محصولاتی خاص از بورس کالای ایران. قبلا تعداد خریداران در بورس کالای ایران کم بود و تمامی خریداران محصولات در بورس کالا بیشتر در صنایع پایین دستی گروه محصولات پتروشیمی و صنعتی فعالیت می‌کردند اما با عرضه محصولات جدیدی مانند سیمان و خودرو در بورس کالا فعالان بازارهای کالایی بیشتر شدند اخیرا نیز با عرضه خودرو در بورس کالا متقاضیان خرید در بورس کالا افزایش پیدا کرده است و نسبت به قبل رشد قابل توجهی داشته و تنها معطوف به خریداران محصولات پتروشیمی و صنعتی نمی‌شود بلکه افراد عادی نیز می‌توانند در این بازار فعالیت داشته باشند به همین دلیل به بستر مناسبی جهت تسهیل روند معاملات در خرید کالا نیاز است.سامانه EBGO به منظور توسعه خدمات الکترونیک در بازار بورس‌های کالایی با هدف تسهیل روابط و تعاملات کارگزاران بورس و خریداران و فروشندگان کالا در سال 1399 طراحی و راه‌اندازی شده است.

اما جالب است بدانیم با ثبت نام در سامانه EBGO از چه امکاناتی می‌توانیم استفاده کنیم. در واقع امکانات سامانه EBGO​​​​​​​تنها معطوف به خرید خودرو نمی‌شود بلکه طیف گسترده‌ای را شامل می‌شود.به طور مثال این سامانه با وجود قابلیت رمز دوم در سیستم، امنیت مربوط به ورود مشتریان به سامانه را تضمین کرده است. در این سامانه امکان درخواست خرید الکترونیک بر روی همه سفارش‌ها به واسطه پلتفرم و موبایل اپلیکیشن توسط خود خریداران بدون نیاز به مراجعه حضوری و یا تماس تلفنی وجود دارد.

ثبت سفارش خرید آنلاین​​​​​​​ و  امکان اخذ کلیه اسناد معاملات جهت صدور حواله و تحویل کالا مستقیما از خریدار توسط ایجاد دسترسی برای بارگزاری اسناد و مدار​​​​​​​ک در این سامانه وجود دارد همچنین امکان تسویه الکترونیک از سوی کاربر کارگزاری ، مشتری و پرسنل شعب و صدور خودکار گواهی تسویه بورس (نسخه هفت​​​​​​​) هم امکان‌پذیر است.تسویه الکترونیکی قراردادها​​​​​​​ انجام شدنی است و کلیه وقایع در سامانه با آی پی و زمان و نام کاربری به صورت بلاک‌چین ذخیره می‌شوند. اخذ استعلامات لازم از سامانه جامع تجارت به ازای هر خرید و بررسی الزامات لازمه و همچنین امکان تعریف بازاریاب برای مشتریان و ارائه دسترسی‌های محدود به بازاریابان جهت پیگیری امور مشتریان​​​​​​​ از دیگر امکانات سامانهEBGO است.مجوزها و سهمیه‌های خرید مشتریان در این سامانه توسط سیستم کنترل شده و در صورت عدم رعایت، سیستم از ثبت سفارش خرید توسط مشتری جلوگیری خواهد کر​​​​​​​د.

احراز هویت الکترونیک با استفاده از سجام و صدور کد الکترونیک بازار فیزیکی و مشتقه به صورت برخط با سرویس‌های بورس کالا بدون نیاز به تکمیل فرم‌های کاغذ​​​​​​​ی، اطلاع‌رسانی دقیق مفاد اطلاعیه عرضه به مشتریان اعم از کلیه فیلدهای اطلاعاتی مربوط به عرضه‌ها و توضیحات مربوط به آنها و سهولت در یافتن عرضه مورد نیاز و جلوگیری از بروز خطا در ثبت سفارشا​​​​​​​ت از دیگر امکانات این سامانه است.با وجود ثبت وقایع در سامانه و آنلاین شدن کلیه مراحل ثبت سفارشات خرید، نیاز به حضور فیزیکی بازرسی بورس کالا به حداقل خود خواهد رسید. صدور انواع اعلامیه‌های خرید نقدی و اعتباری متناسب با سیاست‌های فروشندگان تنها با چند کلیک ساده بدون نیاز به محاسبات دستی توسط الگوریتم محاسباتی، مدیریت سفارشات مربوط به گواهی سپرده کالایی و امکان امضای دیجیتال قرارداد خدمات برخط مشتریان از دیگر امکانات سامانه EBGO است.یکی از موضوعات دیگری که ممکن است ذهن شما را حین ثبت نام در سامانه EBGO  مشغول سازد این است که  نام کاربری و رمز عبور سامانه EBGO را از کجا دریافت کنیم؟

6

دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه EBGO

برای دریافت نام کاربری و رمز عبور سامانه EBGO باید پس از ورود به سامانه EBGO با انتخاب کد بازار فیزیکی به روند ثبت نام ادامه دهیم و پس از وارد کردن مشخصات حساب وکالتی خود منتظر دریافت نام کاربری و رمز عبور باشیم. برای ثبت نام در سامانه EBGO لازم است که حساب وکالتی خود را راه‌اندازی کنیم. کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا کدی است که افراد می‌توانند برای خرید محصولات فیزیکی در بازار فیزیکی بورس کالا اقدام کنند در تمامی موارد برای دریافت کد معاملاتی بازار فیزیکی به حساب وکالتی بورس کالا نیاز است. برای اطلاع از نحوه خرید خودرو از بورس کالا باید پس از دریافت نام کاربری و رمز عبور از سامانه EBGO وارد سامانه معاملاتی شده و برای خرید خودرو اقدام کنیم.

7

بورس کالا چیست؟

بورس کالا بازاری است که  کالاهای پایه در بخش‌های مختلف صنعتی، پتروشیمی و کشاورزی در آن خرید و فروش می‌شود. در بورس کالا تعداد زیادی از عرضه‌کنندگان، کالای خود را عرضه کرده و متقاضیان کالاهای عرضه شده را خریداری می‌کنند. در این بازار، کالای مربوطه پس از بررسی‌های کارشناسی و قیمت‌گذاری توسط کارشناسان بورس کالا، به خریداران عرضه می‌شود.

8

کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا

شاید برای شما نیز جالب باشد که به طور کلی کد معاملاتی بازار فیزیکی بورس کالا چیست؟ و این کد چه کاربردی دارد؟ برای اطلاع از این مساله کافی است با انواع کدهای معاملاتی آشنا شویم؛ کلیه معامله‌گران کالا و اوراق بهادار مبتنی بر کالا لازم است که کد معاملاتی عام دریافت کنند. اشخاص حقیقی می‌توانند جهت خرید کالاهای کشاورزی، سیمان، طلا و کالاهای صادراتی و قبض انبار قراردادهای مشتقه  با رعایت مفاد این دستورالعمل، کد معاملاتی دریافت دارند.

کد معاملاتی عام کدی است که جهت خرید و فروش کالا یا گروه کالایی خاص ایجاد نشده و دارنده آن مجاز است به شرط عدم وجود محدودیت اعلامی جهت خرید کالا یا گروه کالایی خاص در بورس اقدام به خرید کلیه کالاهای پذیرفته شده در بورس کند اما کد معاملاتی خاص گروه کالا کدی است که جهت خرید و فروش یک گروه کالای خاص ایجاد شده و دارنده آن مجاز است به شرط نبود محدودیت اعلامی جهت خرید یک کالای خاص از کلیه کالاهای پذیرفته شده آن گروه کالایی نیز خرید کند.کد معاملات فیزیکی در حقیقت همان کد آنلاینی است که با آن می‌توانیم در بورس کالا برای خرید خودرو اقدام کنیم.

9

حساب وکالتی چیست؟

از ابتدای ثبت سفارش برای خرید خودرو از بورس کالا شما با حسابی به نام حساب وکالتی سروکار خواهید داشت.حساب وکالتی در واقع حسابی است که به فروشنده این اطمینان را می‌دهد که شما برای خرید کالای موردنظر پول کافی دارید و به نوعی وکالت می‌دهد که شما توان خرید محصول را دارید.به طور کلی به منظور انجام معامله در بورس کالا حساب وکالتی مورد نیاز اشخاص است.این حساب به حساب معاملاتی وصل است و مشتریانی که قصد خرید کالا در بورس کالا را داشته باشند باید نزد بانک‌ها حساب وکالتی باز کنند در واقع ماهیت حساب وکالتی همانطور که از اسمش مشخص است به کارگزاری وکالت می‌دهد تا وجه مورد نیاز سفارش‌های خرید در بورس کالا را مستقیما در حساب بانکی مشتری مسدود کند تا زمانی که معامله انجام پذیرفت، این وجه به حساب کارگزاری منتقل شود.اینکه مبلغ پیش پرداخت جهت خرید خودرو را باید به چه حسابی واریز کنیم؟ و چه مقدار از قیمت خودرو را باید به این حساب واریز کرد؟ موضوعاتی است که اهمیت حساب وکالتی را در خرید خودرو از بورس نشان می‌دهد.

آیا برای خرید خودرو محدودیتی در بورس کالا وجود دارد؟

عرضه خودرو در بورس شفافیت قابل توجهی در خرید و فروش خودرو به وجود می‌آورد که همین شفافیت قطعا باعث می‌شود که خرید خودرو با برخی محدودیت‌ها همراه شود، در واقع لازم است هنگام خرید خودرو از بورس کالا قوانینی را رعایت کرد. یکی از مهم‌ترین این قوانین را باید محدودیت خرید اشخاصی دانست که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو سواری شده‌اند یعنی اگر شخصی یک بار موفق به خرید خودرو از بورس کالا شود پس از آن امکان ثبت سفارش برای او وجود نخواهند داشت این مساله به خودی خود نشان‌دهنده کوتاه شدن دست دلالان از بازار خرید خودرو از بورس کالا است. همچنین هر کد بورسی فقط امکان ثبت سفارش روی یک کد عرضه از مجموع عرضه‌های روز انجام معامله را دارد.

چه افرادی مجاز به خرید خودرو در بورس کالا هستند؟

اشخاصی که در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو سواری شده‌اند مجاز به ثبت نام محدد نیستند یعنی اگر شخصی یک بار موفق به خرید خودرو از بورس کالا شود پس از آن امکان ثبت سفارش برای او وجود نخواهند داشت ولی هر فرد بالای سن قانونی و با دارا بودن کد بورسی و حساب وکالتی می‌تواند برای خرید خودرو اقدام کند.

هزینه‌های خرید خودرو از بورس کالا

برای خرید خودرو از بورس ابتدا باید مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده توسط بورس کالا برای هر خودرو را در حساب وکالتی نزد بورس واریز کنیم. این مبلغ از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج در حساب وکالتی مسدود خواهد شد. پس از ثبت و ارسال سفارش از سوی متقاضی که از طریق سامانه EBGO انجام می‌شود خریدار درخواست خرید خود را ارسال کرده ولی این ثبت درخواست به منزله برنده شدن در رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند و در اثر رقابت شکل گرفته بر قیمت مدنظر ثبت سفارش به انجام می‌رسد.

اگر پس از مچ شدن از خرید خودرو منصرف شویم، چه کنیم؟

اگر در فرآیند ثبت سفارش، سفارش خرید خودرو ما ثبت و در رقابت موفق شد اما پس از آن ما از خرید خودرو منصرف شویم باید توجه داشته باشیم که در صورت انصراف از خرید باید 5 درصد ارزش کل معامله را به عنوان هزینه انفساخ به علاوه ۰.۵ درصد هزینه کارمزد دو سر معامله (در مجموع 5/5 درصد ارزش کل معامله) را پرداخت کنید. اگر خرید ماشین از بورس به شکل موفقیت‌آمیزی ثبت شود؛ پس از خرید موفق موعد تحویل خودرو از طریق پیامک به خریدار اعلام می‌شود طبق اطلاعیه‌های عرضه خودرو نیز در زمان خرید ماشین از بورس موعد تحویل خودرو نیز اعلام می‌شود.

هزینه‌های جانبی خرید خودرو در بورس کالا چیست؟

هزینه‌های جانبی خرید خودرو در بورس کالا شامل مواردی از جمله برخی عوارض و مالیات‌ها می‌شود. شخصی که قصد خرید خودرو از بورس را دارد باید توجه داشته باشد که باید قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت خودروسازی و هزینه‌های جانبی هر خودرو را که شامل مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل و نقل پستی، تولید پلاک، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث می‌شود است را بپردازد.

کدام خودروها در بورس عرضه می‌شوند؟

تا به حال از گروه‌های خودروسازی ایران خودرو، سایپا و گروه بهمن تعداد قابل توجهی خودرو در بورس کالا عرضه شده است. کارا، لاماری ایما، دیگنیتی، تارا اتوماتیک، ۲۰۷ دستی (دنده‌ای)، ۲۰۷ اتوماتیک، تارا دستی، دیگنیتی پرستیژ، فیدلیتی، هایما S5، هایما S7 و تعدادی خودروی دیگر تاکنون در بورس عرضه شده‌اند. به طور کلی اگر بخواهیم بدانیم چه نوع خودرو هایی در بورس کالا قابل معامله است؟ باید بگوییم خودروهای سواری، وانت و کامیون قابل عرضه در بورس است.

پس از ثبت سفارش خودرو در بورس کالا چه کنیم؟

اگر جزو آن داشته از متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا هستید که سفارش شما ثبت و در رقابت شکل گرفته موفق به خرید شده‌اید، سه روز کاری مهلت دارید تا مابقی مبلغ خودرو یعنی میزان باقیمانده که مابه‌التفاوت قیمت پایه و قیمتی که در اثر رقابت شکل گرفته در بورس کالا بر قیمت پایه افزوده شده را به حساب وکالتی خود واریز کنید. اگر در این مرحله نیز پس از سه روز کاری موفق به تکمیل وجه نشوید به ازای هر روز تاخیر یعنی از روز چهارم به میزان ۰.۲۵ درصد ارزش کل معامله برای شما به عنوان جریمه محاسبه می‌شود اگر منتخب رقابت باشید و پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تاخیر داشته باشید، معامله شما فسخ می‌شود و میزان ۵.۵ درصد ارزش کل معامله به ‌عنوان هزینه انفساخ معامله برای شما محاسبه خواهد شد.

محل تحویل خودرو چطور تعیین می‌شود؟

پس از خرید خودرو از بورس کالا و پشت سر گذاشتن تمامی این مراحل باید دید چگونه می‌توان خودروی خریداری شده را تحویل گرفت؟ در حقیقت این سوال برای خریداران پیش می‌آید که برای تحویل خودرو از نمایندگی چه مدارکی مورد نیاز است و برای تحویل خودرو چه باید کرد؟ باید بدانیم پس از موفقیت در ثبت سفارش و خرید برای دریافت خودرو باید ابتدا به سایت خودروساز موردنظر مراجعه کرده و نمایندگی مورد نظر خود را انتخاب کنید.بعد از انتخاب نمایندگی پرداخت مالیات، مبلغ بیمه و غیره را انجام می‌دهید و در واقع دریافت تمامی وجه خودرو به طور کامل در این مرحله انجام می‌شود. پس از اینکه در آخرین مرحله از نمایندگی منتخب شما پیامکی مبنی بر مراجعه حضوری به نمایندگی و ارائه مدارک مورد نیاز دریافت خواهید کرد. پس از مراجعه حضوری به نمایندگی باید در سایت "سامانه سخا" برای احراز سکونت اقدام کنید. از این مرحله به بعد مراحل صدور فاکتور، تایید حسابداری و صدور سند توسط نمایندگی انجام می‌شود و در نهایت شما موفق به دریافت خودرو می‌شود.

تاریخچه فروش ماشین در بورس

نگاهی به تاریخچه برخی خودروهای فروخته شده در بورس و بررسی جزییات عرضه برخی خودروهای پرتعدادی که به دفعات بیشتر در بورس عرضه شده‌اند نشان می‌دهد که عرضه پژو ۲۰۷ در بورس، تارا، فیدلیتی و دیگنیتی جزو بیشترین عرضه‌های ماشین در بورس بوده است.

خرید 207 در بورس کالا

اولین مرحله از عرضه پژو ۲۰۷ در بورس، در تاریخ دوشنبه ۳۰ آبان ماه ۱۴۰۱در بورس کالای ایران و به تعداد ۱۰۰۰ دستگاه انجام شد.دومین مرحله از عرضه پژو ۲۰۷ نیز در تاریخ ۸ آذر ماه ۱۴۰۱ در بورس کالا انجام شد.در نخستین مرحله از عرضه خودرو پژو۲۰۷ رقابت داغی بر سر خرید پژو ۲۰۷ شکل گرفت. قیمت ۲۰۷ در بورس کالا در عرضه‌ های اول این ماشین در بورس ارزان بود و عاملی جهت ترغیب بیشتر افراد شد.پژو ۲۰۷ اتوماتیک نیز در چند مرحله در بورس کالا عرضه شده است. در تجربیات قبلی پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه نقره‌ای با قیمت پایه ۲۸۵.۴۰۰.۰۰۰ تومان بر قیمت ۴۶۲.۱۸۰.۰۰۰ تومان مچ شد. برای پژو ۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه نقره‌ای نیز ۶۱.۹۴ درصد رقابت شکل گرفت؛ در حالی که میزان عرضه ۵۰ دستگاه خودرو بوده و تقاضایی تقریبا سه برابر این میزان به ثبت رسیده است.در عرضه پژو۲۰۷ اتوماتیک سقف شیشه سبز کله غازی با قیمت پایه ۲۸۵.۴۰۰.۰۰۰ تومان بر قیمت ۴۲۰.۸۰۰.۰۰۰ تومان مچ شد و با ثبت رقابت ۴۷.۲ درصدی و در حالی که تعداد عرضه آن ۵۰ دستگاه بود، به ۱۱۰ متقاضی نیز رسید.

یکی از مزیت‌های خرید پژو ۲۰۷ از بورس را باید اختلاف قیمت خرید 207 از بورس و بازار آزاد دانست؛ در واقع خرید از بورس باعث می‌شود واسطه‌های متعددی که در میان تولیدکننده خودرو و خریدار آن وجود دارد، حذف شود. یکی از معضلاتی که همیشه خریداران خودرو با آن مواجه‌اند همین مساله خرید از واسطه‌ها و سرگردانی در بازار آزاد است که دلالان نقش پررنگی در آن دارند به همین دلیل خرید خودرو بدون نیاز به مراجعه به بازار و گرفتار شدن در بازار قیمت‌هایی که تحت تاثیر وجود عوامل دلالی بالا و پایین می‌شود؛ سهولت بیشتر در خرید، کاهش قیمت خودرو، کمک به تولیدکننده و حذف سفته‌بازی را در بر خواهد داشت.

خرید لاماری از بورس کالا

در تجربه های قبلی ورود لاماری به بورس کالا تعداد 550 دستگاه لاماری ایما در روز سه شنبه 4 بهمن ماه عرضه شد. لاماری ایما در دو رنگ مشکی، سفید عرضه شده است.لاماری ایما یکی از تازه واردان چینی بازار خودرو است. این خودرو توانسته جای خود را در میان خودروهای شاسی بلند چینی میلیاردی باز کند.لاماری ایما یکی از اولین خودروهایی بود که در بورس کالا پذیرش شده و عرضه های آن در بورس کالا انجام می شود. در عرضه قبلی 502 دستگاه لاماری ایما معامله شد.در این عرضه حدود 4 برابر عرضه تقاضا وجود داشت که به صورت میانگین 50% رقابت برای خرید این لاماری شکل گرفت.با توجه به جذابیتی که خرید خودرو از بورس کالا دارد در این مقاله نحوه خرید، جزئیات عرضه و هزینه های خرید لاماری ایما در بورس کالا را بررسی خواهیم کرد.

خرید تارا از بورس کالا

نگاهی به تجربه فروش تارا در بورس با توجه به اطلاعیه بورس کالا، تعداد 2000 دستگاه تارا دستی در روز یک شنبه 18 دی عرضه شد. قیمت پایه خودرو تارا دستی 256 میلیون و 500 هزار تومان اعلام شد.تارا یکی از جدیدترین محصولات ایران ‌خودرو است که در چند سال گذشته توانسته به محبوبیت بالایی در بازار خودرو برسد. با توجه به تقاضایی که همواره برای این خودرو وجود دارد، تارا در بورس کالا پذیرش شده و عرضه های آن در بورس کالا انجام  شده است. در عرضه‌های قبلی بیش از 2000 دستگاه تارا اتوماتیک و دستی معامله شده است.در این عرضه‌ها حدودا 3 برابر عرضه تقاضا وجود داشت که به صورت میانگین 30 درصد رقابت برای خرید خودرو تارا شکل گرفت.

خرید شاهین در بورس کالا

با توجه به اطلاعیه خرید شاهین از بورس کالا، تعداد 4000 دستگاه شاهین سفید در روز یکشنبه 18 دی عرضه شد.شاهین یکی از محصولات پرطرفدار خودروسازی سایپا است که در چند سال گذشته توانسته به محبوبیت بالایی در بازار خودرو برسد. با توجه به تقاضای بالایی که همواره برای این خودرو وجود دارد، در عرضه‌های قبلی  بیشتر از 2000 دستگاه شاهین در بورس کالا عرضه شده که 4310 عدد تقاضا برای این خودروها وجود داشت.باتوجه به تعداد عرضه و تقاضا خودروی شاهین  حدود 15% رقابت شدند.

خرید فیدلیتی از بورس کالا

در تاریخ ۲۶ مرداد ماه امسال فیدلیتی و دیگنیتی اولین بار در بورس کالا عرضه شدند. در عرضه مرداد ماه ۶۰۰ دستگاه خودرو فیدلیتی از گروه بهمن در بورس کالا عرضه شد.در اولین عرضه فیدلیتی قیمت پایه هر دستگاه خودرو فیدلیتی ۷ نفره ۷۷۲ میلیون تومان و قیمت خودرو فیدلیتی ۵ نفره نیز ۷۵۸.۵ میلیون تومان تعیین شد. تجربیات گذشته فروش فیدلیتی در بورس نشان می‌دهد که در عرضه‌هایی که تاکنون اتفاق افتاده است رقابت قابل توجهی بر این خودرو شکل گرفته است به طور مثال در تاریخ ۲۳ آبان حدود ۵ برابر عرضه، تقاضا برای فیدلیتی وجود داشت. این عرضه به صورت میانگین ۴۶ درصد بالاتر از قیمت پایه رقابت شد.

خرید دیگنیتی از بورس کالا

اولین عرضه خودرو دیگنیتی در بورس کالا ۱۵ درصد ارزان‌تر نسبت به قیمت بازار به دست مصرف‌کننده رسید.در عرضه‌های بعدی نیز این فروش موفق بود.یکی دیگر از عرضه‌های پرتعداد دیگنیتی را نیز در تاریخ ۲۲ آبان در تالار فیزیکی بورس کالا و به صورت حراج باز شاهد بودیم. در این تجربه تعداد ۱۹۲ دستگاه خودروی دیگنیتی در دو تریم مشکی و قرمز و با دو رنگ سفید و مشکی عرضه شد. قیمت پایه هر دستگاه خودرو دیگنیتی ۸۲۱.۵ میلیون تومان تعیین شده بود. در این عرضه رقابت داغ ۴۸ درصدی بر سر خرید دیگنیتی در بورس کالا شکل گرفت.در یکی از مراحل عرضه دیگنیتی میزان تقاضا برای خرید دیگنیتی حتی به ۱۰ برابر تعداد عرضه نیز رسید.

10

نتایج عرضه خودرو در بورس کالا

در کل باید عرضه خودرو در بورس کالا را باید یک روش مناسب برای عرضه خودرو دانست در واقع با توجه به روش‌های موجود و به علاوه راهکارهای محدود فعلی، تنها راه ‌حل موجود در شرایط فعلی فروش خودرو در بورس است. نباید این مساله را از یاد ببریم عرضه خودرو در بورس به راحتی می‌تواند مانع ایجاد آسیب‌هایی شود که تاکنون به صنعت خودرو در کشور وارد شده است. صنایع خودروسازی در کشور ما جزو صنایع زیان دهی هستند که در یک قدمی ورشکستگی قرار دارند و در شرایط نامطلوبی به سر می‌برند روش عرضه خودرو در بورس می‌تواند جلوی زیان دهی صنعت خودرو را بگیرد. عرضه خودرو در بورس تاکنون و ظرف مدت کوتاهی که از زمان اجرایی شدن آن می‌گذرد توانسته از طریق ایجاد شفافیت و رفع ابهامات موجود در این سرمایه‌ گذاری، بازار خودروهای عرضه شده را به یک بازار شفاف تبدیل کند. از طرفی شاهد هستیم که عرضه خودرو در بورس توانسته به آن سمتی حرکت کند که قیمت‌ انواع خودرو را  واقعی‌تر کند و در مواردی که خودروهای مدنظر در بورس عرضه شده شاهد خرید ارزان خودرو توسط خریداران از بورس بوده‌ایم.

دلایل مخالفت با عرضه خودرو در بورس کالا

عرضه خودرو در بورس کالا سبب شفافیت اقتصادی می‌شود و از فساد جلوگیری می‌کند این مساله می‌تواند عده‌ای را که از این شفافیت منتغع نمی‌شوند؛ مخالف عرضه خودرو در بورس کند.این دسته از افراد معتقدند خودرو باید به شرطی در بورس عرضه شود که این فروش به حد زیاد و تیراژ بالا صورت گیرد و قیمت مازاد سود تنها به تولیدکننده نرسد. در واقع مخالفان می‌گویند هیچ قاعده و ضابطه‌ای در خصوص دستورالعمل تعیین قیمت در شیوه عرضه خودرو در بورس لحاظ نشده و ممکن است نوسانات غیر موجه و بدون ضابطه در قیمت‌های معاملاتی خودرو در بورس کالا نیز نوساناتی را به وجود آورد البته لازم به ذکر است که در تجربیات فعلی بورس کالا شاهد نوسانات قیمتی بوده‌ایم اما این نوسانات بیشتر به دلیل نبود نظم و ضابطه مشخص در عرضه است، قطعا اگر عرضه خودرو به یک روند همیشکی بدل شود مشکلات این چنینی نیز به مراتب حل خواهد شد.