یک. سخن از بسیج، صحبت از یک سازمان و گروه و رده سنی یا شغلی خاص نیست، بلکه بسیج جریان شناوری در تاریخ و به قدمت آن است. بسیج یعنی برانگیختن تمام قوا و ظرفیت‌ها در مسیر حق و بر سبیل عدالت، به‌گونه‌ای که خالق را راضی کند و خلق را منتفع سازد. از همین روست که حسین بن علی علیهماالسلام، سید و مقتدای تمام بسیجیان است، چه این‌که او تمام ظرفیت‌ها را از خون پاک خود گرفته تا زن و فرزندان و برگزیده‌ترین یاران را به میدان آورد تا حق بماند و بزرگ‌ترین آوردگاه تاریخ، گواهی کامل و یقینی بر پیروزی حق داشته باشد.
دو. امتداد همان مسیر، سده‌ها بعد، پولاد مردانی در سرزمینی مقدس به نام ایران گرد هم آورد که کاری کردند کارستان. امام خمینی و فرزندان برومندش که همان بسیجیان بودند، انقلاب اسلامی و مردم‌سالاری دینی برآمده از آن را تأسیس کردند. امام بزرگوار ما که سرآمد علم و ایمان و جامع سیاست و عرفان و زهد و شعر بود، افتخار خود را در این میان دانست که خود یک بسیجی است و این نکته را به زبان می‌آورد. پس از او نیز، مقام معظم رهبری و بسیجیان، گام در مسیر تثبیت جمهوری اسلامی نهادند و آن را به آستانه گام دوم انقلاب رساندند.
سه. امام خمینی می‌فرمود انقلاب ما صادرشده است و حتما یکی از برترین مظاهر و مصادیق آن صدور تفکر و فرهنگ بسیج است. این خود دو معنای آفاقی و انفسی دارد. معنای اول صدور فکر و فرهنگ بسیج به سایر ملل و آفاق دنیاست که صدالبته تا امروز به‌خوبی اتفاق افتاده و ازقضا در برخی کشورهای منطقه ما، راهگشای مشکلات ریزودرشت بوده است. اما معنای دوم، صدور فکر و فرهنگ بسیجی در خود ما از ساحت دفاعی به ساحت علمی و اجتماعی و برساخت تمدن نوین ایرانی و اسلامی است. این معنای دوم، سیری در درون انقلاب اسلامی و صدوری از  خود ما به خود ماست. بسیج متناسب با نیاز شکل می‌گیرد و اولین نیاز ما امنیت و دفاع بود، اما نیازها به‌مرور پیچیده‌تر و گسترده‌تر شد و بسیجی‌هایی از جنس کاظمی آشتیانی، شهریاری و احمدی روشن پدیدار گشتند. این بزرگواران، به سبب شهادت، نامدار و نام‌آشنا برای عموم‌اند، اگرنه همین حالا هم خیل بسیار بسیجیان در مراکز علمی، فرهنگی و دانشگاهی در حال فعالیت‌اند؛ همان‌ها که نامداران آسمان و گمنامان زمین‌اند.
چهار. هرچند بسیج در بسیاری از عرصه‌ها حضور چشمگیر و مؤثری دارد، اما همچنان بسیاری از ظرفیت‌های آن مغفول است. در سال‌های گذشته، بخش بزرگی از ظرفیت بسیج در سازندگی، در امدادرسانی به هنگام بحران‌ها و بلایای طبیعی، در فرهنگ و اندیشه و کنش ترویجی و عقیدتی، در پر کردن خلأ دستگاه‌های بهداشتی و درمانی به‌وقت همه‌گیری کرونا و در بسیاری از حوزه‌های دیگر نمایان گشته و نشان داده است که اگر چرخ‌دنده‌های ماشین بزرگ و ملی بسیج به حرکت درآید، سنگلاخ‌ترین راه‌ها و ناهموارترین جاده‌ها هم پیمودنی خواهد بود. باید دقت کرد که نباید بسیج را منحصر در سازمان و اداره دانست اما درعین‌حال، نباید از سازمان‌دهی متناسب با شرایط امروز هم غافل شد.
پنج. نمی‌توان در هفته بسیج قلم بر کاغذ راند و یادی از ستارگان درخشان آسمان بسیج نکرد. باید دانست که این راه، رفتنی است و بسیج چون در خدمت مردم است، علاوه بر درجات اخروی، در دنیا هم در اوج محبوبیت است. سیدالشهدای بسیج و مقاومت، شهید قاسم سلیمانی هم در دنیا از محبوب‌ترین چهره‌ها نزد ملت ایران و هم تشییع پیکرش، از بزرگ‌ترین اجتماعات ملی ایرانیان در طول تاریخ بود.
شش. یاد تمام شهدا و ثابت‌قدمان راه پر رهروی بسیج گرامی باد، از چمران و همت و باکری و خرازی و زین‌الدین و شهدای دفاع مقدس گرفته، تا شهدا و سرافرازان جهاد علمی، شهدای دفاع از حرم، مرزبانان غیور، آتش‌نشانان دلیر، شهدای خدمت و به‌ویژه شهدای حافظ امنیت.