به گزارش پارس به نقل از مهر، علاءالدین بروجردی عصر امروز در همایش دانشجویی «اقتدار هسته ای» که در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد با اشاره به پیشینه نیم قرنی تحقیقات هسته ای در ایران از پیش از انقلاب تاکنون اظهار داشت: از جمله مشخصه های ویژه جمهوری اسلامی در عرصه هسته ای این است که هیچ کشوری این دانش را در اختیار قرار نداده و هوش متخصصان ما وعنایات الهی باعث شد که در این دانش پیچیده جلو برویم.

بروجردی با اشاره به تلاش جمهوری اسلامی برای خرید سانتریفیوژ از بازار سیاه و برداشتن گام های اولیه با حداقل امکانات گفت: روند کار تا جایی ادامه یافت که سازمان منحوس منافقین در حدود ۱۲ سال پیش گزارش دادند که ایران در نطنز بدنبال ساخت بمب هسته ای است؛ این در حالی بود در روز اول هیچ گامی را فراتر از مقررات ان پی تی برنداشته بودیم و حتی ان پی تی هم نبود، بدون تردید باز هم مقام معظم رهبری همین فتوای تحریم بمب هسته ای را می دادند.

آمریکایی ها امروز هم بمب های جدید هسته ای امتحان می کنند/ تحقیر تاریخی ۱۲ سال قبل را فراموش نمی کنیم

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مگر می توان مانند آمریکایی ها در یک لحظه در هیروشیما و ناکازاکی صدها هزار نفر را با بمب اتمی کشت!؟ آنها هیچ گاه نه عذرخواهی کردند و نه به سمت کاهش تولید بمب هسته ای بر اساس ماده ۶ ان پی تی پیش رفتند؛ امروز هم آمریکایی ها همچنان بمب های هسته ای جدید می سازند و امتحان می کنند و اگر قرار باشد محکمه ای تشکیل شود، اولین متهم، آمریکا است.

بروجردی با اشاره به زمینه های متهم کردن جمهوری اسلامی در موضوع هسته ای تصریح کرد: وقتی سانتریفیوژ از بازار سیاه کشورهای سازنده بمب خریداری می شود، بعدها که آن را تست می کنند تا ۵۰ الی ۶۰ درصد جواب مثبت می دهد به این ترتیب ما را متهم می کنند.

وی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه به آمریکا، اروپا و آژانس اجازه ورود به حریم نظامی خود را نخواهیم داد خاطرنشان کرد: این تحقیر تاریخی را فراموش نمی کنیم که در مذاکرات هسته ای تهران در ۱۲ سال قبل؛ وزرای خارجه سه کشور اروپایی و بویژه جک استراو وزیرخارجه انگلیس، در برابر درخواست منطقی جمهوری اسلامی که ۲۰ دستگاه سانتریفیوژ برای کار تحقیقاتی می خواست، می گفتند اجازه ۲ دستگاه را هم نخواهیم داد؛ این موضوع هم در اسناد وزارت خارجه ما و هم در کتاب خاطرات جک استراو آمده است.

وی افزود: وقتی دو سال قبل جک استراو به عنوان رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و انگلیس به تهران آمد، در دیداری که با من داشت این موضوع را به او یادآوری کردم و گفتم با تکبر به ما می گفتید اجازه ساخت دو دستگاه سانتریفیوژ را هم نمی دهیم، امروز ۱۹ دستگاه سانتریفیوژ نصب شده داریم؛ برنده و بازنده این بازی چه کسی بوده است؟ جک استراو در برابر این سئوال هیچ جوابی نداد و سرش را پائین انداخت.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب درباره «نرمش قهرمانانه» گفت: تفسیر ساده این فرمایش رهبری این است که برخلاف ۱۲ سال قبل، امروز در موضع قدرت هستیم و به طور بومی از استخراج اورانیوم تا تولید کیک زرد و تزریق گاز و غنی سازی را در اختیار داریم و حق انتخاب با ما است.

فریاد را باید بر سر آمریکا کشید/ تیم هسته ای مورد تایید رهبر معظم انقلاب هستند

بروجردی در ادامه با تاکید بر اینکه آستانه تحمل نخبگان ما باید بیشتر باشد و همه مسائل و دشمن را رصد کنند، اظهار داشت: بنا به فرمایش امام و رهبر معظم انقلاب باید هر چه فریاد داریم برسر آمریکا بکشم؛ تیم مذاکره کننده هسته ای مورد تایید رهبر معظم انقلاب هستند و این یک میدان جنگ است.

تحریم ها را ادامه دهند، دولت را مکلف به کنار گذاشتن تمام تعهدات می کنیم/ اشتباه ۱۲ سال قبل در مذاکرات تکرار نمی شود

وی با تاکید بر اینکه اگر بخواهند تحریم ها را ادامه دهند دولت را مکلف خواهیم کرد که همه تعهدات خود را کنار بگذارد تصریح کرد: این جاده دو طرفه است و ما تعهد یک طرفه نداریم؛ به مجرد امضای توافق نهایی همه تحریم ها باید یکجا برداشته شود و این جمله ما را روسها نیز تکرار کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: قطعنامه ها غیر قانونی بوده و در واقع سوءاستفاده سیاسی از قدرتی است که این ساختار ظالمانه به ۵ کشور داده است که می توانند درباره هر چیزی حتی جنگ و حمله نظامی تصمیم بگیرند.

بروجردی با بیان اینکه امروز در عرصه هسته ای در موضع قدرت قرار داریم، ادامه داد: اشتباه ۱۰-۱۲ سال قبل دیگر در تاریخ مذاکرات هسته ای ما تکرار نخواهد شد؛ هم نخبگان و هم نمایندگان مردم و هم شورای عالی امنیت ملی شرایط را رصد می کنند و فرمایشات مقام معظم رهبری نیز فصل الخطاب است.

وی با بیان اینکه این دستاوردهای هسته ای ارزشمند حتما باید محفوظ بماند، به سئوال و دغدغه نخبگان درباره کاهش سانتریفیوژها اشاره کرد و گفت: این مسئله از آن عرصه هایی است که باید اعتماد کنیم.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: ما حتما نیازمند یک حرکت جهشی رو به جلو هستیم و باید بر روی نسل های نوین سانتریفیوژ کار کنیم و به همین دلیل بر روی سانتریفیوژهای آی آر ۸ کار کرده ایم و بر همین اساس تیم مذاکره کننده ما گفته اند که تحقیق و توسعه باید باقی بماند و اتفاقا نشریات صهیونیستی این را یک خطر برای آینده نامیدند.

بروجردی خاطرنشان کرد: ما بر اساس ماده ۴ معاهده ان پی تی حق داریم مادون بمب هسته ای که خط قرمز ما نیز هست، در هر سطحی غنی سازی کنیم و دست یافتن به غنی سازی ۲۰ درصد نیز بر همین اساس و برای تامین نیاز ۸۰۰ هزار بیمار سرطانی به رادیودارو بوده است.

وی با اشاره به بیانیه هسته ای لوزان تصریح کرد: در این رابطه فعلا صحبت بر سر کلیات است و از این به بعد که کار الزام حقوقی می یابد، بسیار مهم است که چکار می خواهیم بکنیم؛ برای ما فصل الخطاب بیانات رهبری است و در کنار اعتمادی که به تیم مذاکره کننده هسته ای داریم بدبینی بسیار بالایی نیز نسبت به آمریکا که شیطان بزرگ است، داریم.

فکت شیت ایرانی منتظر می شود/ بیانات اخیر رهبر انقلاب نقشه راه توافق نهایی بود

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه با بیان اینکه قرار است فکت شیت ایرانی منتشر شود تا ملت ما حقایق را بدانند، گفت: این نیز یک سیاست گذاری جدیدی بود که رهبر معظم انقلاب فرمودند باید به دغدغه های دلسوزان توجه شود و دعوت شوند و نقطه نظرات آنها لحاظ شود و حتما این اتفاق خواهد افتاد.

بروجردی با اشاره به ضرورت رعایت اعتماد به مسئولان و رعایت جوانب امنیتی در پیگیری توسعه دستاوردهای هسته ای، به رونمایی از مجتمع سوخت در روز ملی فناوری هسته ای اشاره کرد و گفت: این برای اولین بار بود که موفق شدیم میله سوخت را بدون اطلاع آنها بسازیم و تا روز رونمایی هیچ کس مطلع نبود؛ این نمونه ای از تدبیر است که در عین کار کردن در چارچوب معاهدات بین المللی، طوری عمل شود که دست ما در برابر دشمن حلیه گر رو نشود، دشمنی که در گذشته قطعاتی را با مواد منفجره به ما فروخته بودند تا به محض چرخش، کل آبشارهای سانتریفیوژها از بین برود.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در بیانات اخیر خود نقشه راه توافق هسته ای را ترسیم کردند اظهار داشت: همه حتی غربی ها پیام ایشان را دریافت کردند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: از جمله نکاتی که در توافق نهایی باید لحاظ شود این است که باید بر حقوق ما مهر تایید بزنند و آن را به رسمیت بشناسند.

بروجردی ادامه داد: بر اساس بیانیه لوزان امکان صادرات آب سنگین را یافته ایم تا در ازای آن اورانیوم خام را وارد کرده و غنی کنیم؛ این یک پله صعود به سمت قله است.

وی به وضعیت تاسیسات فردو نیز اشاره کرد و گفت: این تاسیسات بر اساس تدبیر نظام و برای پدافند غیر عامل بوجود آمد و این یک هزار سانتریفیوژ نیز به طور سمبلیک در آن ایجاد شد.

مجلس فعلا به موضوع پروتکل الحاقی وارد نمی شود/ دستور لاریجانی برای جمع بندی نقطه نظرات نمایندگان و ارائه به دولت

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به موضوع بازرسی های آژانس از برنامه هسته ای ایران بر اساس پروتکل الحاقی تصریح کرد: در ۱۲ سال قبل که دولت وقت به طور داوطلبانه اجرای پروتکل الحاقی پذیرفت، وقتی آنها پرونده هسته ای ما را از شورای حکام به شورای امنیت بردند، دولت را ملزم کردیم که اجرای داوطلبانه پروتکل را متوقف کند و این مصوبه مجلس هفتم راه را برای توسعه علمی هموار کرد؛ در رابطه با پروتکل الحاقی نیز فعلا مجلس ورود نمی کند و اگر لازم شود همین اقدام را خواهیم کرد.

بروجردی تاکید کرد: هدف آینده مذاکرات این است که با ظرایف حقوقی شرایط را فراهم کنیم تا همه تحریم ها برداشته شود و مسیر رشد و پیشرفت علمی نیز ادامه یابد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دستور رئیس مجلس، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی موظف شده تا نقطه نظرات نمایندگان را جمع کرده و به دولت و تیم مذاکره کننده کمک کند و این نیز در راستای همدلی و همزبانی است.