سردخانه کانکسی یکی از انواع سردخانه جهت نگهداری مواد غذایی است. از کانکس سردخانه ای در کشتی ها، کارخانجات، شناورها و سکوهای نفتی استفاده می شود. دمای این نوع سردخانه از 1 تا 8 درجه و تا 20- درجه است. از مزیت های این محصول قابل حمل بودن آن است. علاوه بر این، این نوع سردخانه از نظر مصرف برق هزینه زیادی ندارد و دارای مصرف بهینه است.

در طراحی و ساخت بدنه ی سردخانه کانکسی باید اقداماتی جهت عایق کردن کانکس انجام شود. عایق بودن به دلیل جلوگیری از خروج سرما و نفوذ گرما در کانکس است. در گذشته از پلی استایرن یا پشم شیشه جهت عایق کردن استفاده می شد. اما امروزه از ساندویچ پانل جهت عایق بندی استفاده می شود. قیمت سردخانه کانکسی با توجه به سایز و امکاناتی که دارد متفاوت است.

سردخانه کانکسی

 

ویژگی کانکس سردخانه ای

این نوع cold store دارای ویژگی های فوق العاده ای است. این ویژگیها شامل مواردی است که به آنها اشاره می شود.

* بدنه این نوع سردخانه دارای خاصیت ضد باکتریایی و قارچ است.

* تخلیه و چیدمان این نوع سردخانه بسیار راحت است.

* بدنه این کانکس ضد رطوبت و ضد زنگ است.

* تجهیزات و قطعات این نوع سردخانه دارای استحکام بالایی هستند.

* از نظر عایق بودن این نوع سردخانه ها در سطح بالایی از عایق بودن قرار دارند.

* کار نظافت و تمیز کردن این نوع کانکس بسیار راحت است.

* امکان چرخدار کردن این کانکس جهت حمل راحت تر وجود دارد.

* از نظر آلودگی صوتی صدای بسیار کمی دارد.

* درجه های این سردخانه با توجه به مواد غذایی موجود در آن قابل تنظیم است.

انواع کانکس سردخانه ای

سردخانه کانکسی دارای انواع مختلف متحرک، ویترینی و ثابت است. مدل ثابت، همانطور که از نام آن پیداست به صورت ثابت است و امکان جابجایی آن وجود ندارد. از این نوع کانکس سردخانه ای می توان در فضای باز و بسته استفاده کرد. از مزیت کانکس سردخانه ای ثابت این است که نیاز به ساختن اتاق مخصوص جهت قرار دادن آن نیست.

کانکس سردخانه ای مدل متحرک نیز همانطور که از نام آن مشخص است می توان در هر جایی استفاده کرد، چون امکان جابجایی این کانکس سردخانه ای وجود دارد. البته کار جابجایی این نوع سردخانه فقط توسط لیفتراک و یا جرثقیل امکان پذیر است.

سردخانه کانکسی ویترینی، از این نوع کانکس سردخانه ای در فروشگاه های مواد غذایی استفاده می شود. این محصول مجهز به ویترین است و امکان دیده شدن محصولات داخل آن بدون باز کردن درب وجود دارد. در ساخت این ویترین از شیشه دوجداره جهت عایق بندی کامل استفاده می شود.

 

سردخانه متحرک

 

تونل انجماد از جمله سردخانه هایی است که مورد توجه زیاد تولید کنندگان و کارخانه داران مواد غذایی قرار گرفته است. در واقع تونل انجماد به عنوان یک فریزر تجاری شناخته می شود. دلیل این میزان توجه به تونل انجماد این است که چون تولیدکنندگان مواد غذایی به دلیل افزایش تقاضا، باید میزان زیادی مواد غذایی را با حفظ طعم و مزه آنها (مواد غذایی مانند ماهی، غذاهای دریایی، گوشت و ...) نگهداری کنند، تونل انجماد نیز همان روشی است که طعم و مزه مواد غذایی را به خوبی حفظ می کند. دلیل حفظ این طعم و مزه نیز این است که، فریزر تجاری مواد غذایی با حجم بالا را در کمترین زمان ممکن منجد می کند.

مزیت استفاده از تونل انجماد در منجمد کردن مواد غذایی این است که، در این روش چون انجماد سریع اتفاق می افتد کریستال های یخ کمتر تشکیل می شوند. به همین دلیل در مقایسه با روشهای دیگر انجماد، آسیب کمتری به کیفیت مواد غذایی وارد می شود. علاوه بر این در تونل انجماد به دلیل انجماد سریع، زمان خیلی کمی جهت نفوذ نمک و به تبع آن جدا شدن آب مواد غذایی، به شکل یخ است. مزیت دیگر انجماد سریع فریزرهای تجاری این است که سرعت در انجماد مانع رشد میکروب، و به همین دلیل احتمال تجزیه محصول وجود ندارد.

 

تونل انجماد

انواع تونل انجماد

تونل انجماد در دو نوع خطی و مارپیچی طراحی می شوند. در انجماد خطی محصولاتی مانند ذرت، قارچ، هویج، گوجه فرنگی و به طور کل سبزیجات منجمد می شوند. این فریزر تجاری از طریق غوطه ور کردن محصولات در هوای سرد کار انجماد سریع آنها را انجام می دهد. میزان ظرفیت این فریزر تجاری 200 تا 12000 کیلو در ساعت است.

تونل انجماد مارپیچی، از این نوع فریزر تجاری جهت منجمد کردن گوشت قرمز، گوشت مرغ، همبرگر، مرغ سوخاری و تمام محصولاتی از این قبیل استفاده می شود. قیمت تونل انجماد با توجه به نوع و برند آن متفاوت است. یکی از تولیدکنندگان این محصول شرکت دامون است این شرکت دارای محصولات با کیفیت و مقرون به صرفه ای است. علاوه بر این شرکت دامون کار طراحی و ساخت سردخانه را با توجه به محیط مورد استفاده و نوع انجماد انجام می دهد.

انواع روشهای منجمد کردن در فریزر تجاری

در تونل انجماد از روشهای مختلفی مانند وزش هوا، غوطه ور کردن و تماس غیر مستقیم جهت انجماد مواد غذایی استفاده می شود. در ادامه به معرفی هر کدام از این روشها خواهیم پرداخت.

منجمد کردن ماهی در تونل انجماد

منجمد کردن ماهی در تونل انجماد

معرفی روش وزش هوا در فریزر تجاری جهت انجماد کردن

در این روش از منجمد کردن، از دمای کم با سرعت زیاد استفاده می شود. طراحی فریزر در این روش به نحوی است که هوا به صورت آزادانه در همه ی قسمتهای محصول جریان دارد. این روش انجماد مناسب محصولاتی مانند گوشت مرغ و گوشت قرمز است. در روش وزش هوا گاهی اوقات محصول روی تسمه نقاله به آرامی حرکت می کند و کار انجماد اتفاق می افتد. گاهی اوقات نیز کار انجماد با وزش هوا در تونل هایی که عایق کاری شده اند انجام می شود.

معرفی روش انجماد با غوطه ور کردن 

در این روش مواد غذایی با غوطه ور شدن در محلول آب و نمک البته با دمای پایین منجمد می شوند. همانطور که قبلا اشاره شد معمولا سبزیجات را به روش غوطه ور کردن منجمد می کنند. از مزیت های این روش این است که هر کدام از مواد غذایی در واحد و قسمت مستقلی منجمد می شوند، و به همین دلیل مواد غذایی انباشته نمی شوند.

روش انجماد فریزر صنعتی با تماس غیر مستقیم

 این روش از تونل انجماد معمولا برای محصولاتی استفاده می شود که حجم زیادی نداشته باشند. در این روش مواد غذایی روی صفحاتی از جنس فلز، که هوای سرد از داخل این صفحات عبور می کند قرار داده می شوند. به همین دلیل به این روش غیر مستقیم گفته می شود. از این روش جهت منجمد کردن محصولاتی با حجم کم استفاده می شود که تمام محصولات امکان تماس با سطح را داشته باشند. در روش غیر مستقیم جهت انجماد کامل محصول از فریزرهای چند صفحه ای نیز استفاده می شود. به این صورت که بعد از ورود محصول روی صفحه از بالا و پایین محصول در میان صفحات فشرده می شود و کار انجماد به طور کامل انجام می شود. معمولا بسته های تخت و کوچک مواد غذایی به این صورت منجمد می شوند.