سال نود و هشت بود. بعد از چند سفر که از مسیر اصلی، همان طریق یا حسین که از قبرستان وادی‌السلام نجف آغاز می‌شود به کربلا رسیده بودیم، آن سال تصمیم داشتیم از طریق‌العلما برویم. مسیری که از کناره رود فرات می‌گذشت و سرتاسرش نخلستان بود. آسفالتی نداشت و مواکب در آن بیشتر خانه‌های اهل قریه‌ها بود. طریق‌العلما از مسجد سهله آغاز می‌شد و در واقع از کوفه به کربلا بود. در میانه راه، به دلایلی از طریق جدا شدیم و دیگر نتوانستیم آن را پیدا کنیم. اول سر از جاده‌ای در آوردیم که نمی‌دانستیم اصلا کجاست یا نامش چیست. از آن جاده هم خارج شدیم و سپس از مسیر دیگری سر درآوردیم که از وسطش، چیزی شبیه یک مسیل می‌گذشت. در آن سفر، چهار راه منتهی به کربلا را دیدیم و هر چهارتا یک خصیصه بارز داشت: از ابتدا تا انتهایش پر از موکب بود. پیش از آن‌ها مسیر کاظمین به کربلا را دیده بودیم و آن را هم پر از موکب یافته بودیم. فهمیدیم که در ایام اربعین نه تنها طریق بزرگ یاحسین یا همان نجف به کربلا، هر جاده‌ای که به کربلا برسد، پر از خادمان مشتاق و موکب‌های آماده است.

رهبر انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای هیئت دولت در مورد نهضت انقلاب اسلامی جمله‌ای گفتند که می‌توان شبیه آن را در مورد نهضت اربعین هم به کار برد. ایشان فرمودند: «قهرمان داستان انقلاب، مردم‌اند». قهرمان داستان اربعین هم ملت عراق‌اند. مهم‌ترین مؤلفه شکوهمندی مراسم اربعین نه پیاده‌روی هشتادکیلومتری، که پذیرایی نافهمیدنی و درک‌ناشدنی‌ای است که اگر نبود، اربعینی هم نبود. این خدام بی‌شمار، در اصل بازوی اجرایی این مراسم عظیم‌اند، آنان شرط وجود ، بقا و ادامه چنین آیین سنگینی هستند. ما مراسم اربعین به شکل امروزین آن را مدیون مردم عراق و فرهنگ موکب‌داری آنانیم که از یک سو  ریشه در فرهنگ دیرینه مهمان‌نوازی آنان دارد و از سوی دیگر ریشه در عشق مجنون‌وار این ملت به حضرت اباعبدالله علیه‌السلام.
خیلی به دور از انصاف است که تا مشکلی در جریان برگزاری مراسم اربعین پیش آمد، فورا  تقصیر را به گردن ملت عاشق‌پیشه عراق انداخته و تازه برخی اوقات ادبیاتی زننده را هم چاشنی تحلیل‌هایمان کنیم: عراقی‌ها کلا اینجوری‌اند….
محمد مخبر گفت: زیارت اربعین بزرگترین آیین دینی جهان اسلام است که از نظر تعداد شرکت‌کنندگان و وسعت برگزاری در طول تاریخ بی‌سابقه بوده است.
به نقل از صدا و سیما، معاون اول رئیس جمهور افزود: دولت عراق میزبانی از زوار اربعین را افتخار خود می‌داند و در آن کشور، شیعه و سنی، عرب و کرد، در کنار یکدیگر به زائران حرم نوه رسول خدا (ص) خدمت می‌کنند. وی تصریح کرد: دولت‌های ایران و عراق دوشادوش هم به زوار اربعین خدمت می‌کنند و برای آماده‌سازی زیرساخت‌های لازم برای حضور میلیون‌ها زائر در کشور عراق برادرانه با یکدیگر همکاری داشته‌اند.
مخبر تأکید کرد: وزارتخانه‌ها، نهادهای انقلابی، فعالان مردمی، استانداران و تمام دستگاه‌های ذیربط با محوریت ستاد مرکزی اربعین و وزارت کشور همه تلاش خود را به کار بسته‌اند، اما در عین حال گرمای هوا و میزان استقبال زائران و مشتاقان حسینی بسیار بی سابقه است. معاون اول رئیس جمهور افزود: مردم عراق فداکارانه هر آنچه را در بضاعتشان بوده، برای میزبانی از برادران و خواهران ایرانی خود بر سر سفره آورده‌اند و خانه‌های خود را مهمانسرای آنان کرده‌اند و همدلانه میزبان آنان در این سفر معنوی بوده‌اند، اما باید توجه داشت که نقص بعضی زیرساخت‌ها و برخی کمبودها در آن کشور محدودیت‌هایی را ایجاد کرده است.
مخبر اعلام کرد: هماهنگی‌ها میان دولت ایران و عراق به شکل لحظه‌ای است و دو دولت می‌کوشند تا بالاترین حد ممکن، زیارت اربعین زوار ایرانی را در خاک ایران و عراق تسهیل نمایند. ضمن اعزام اتوبوس‌های ایرانی به خاک عراق، یک خط هوایی برای ارسال مواد غذایی و آب به آن کشور نیز برقرار شده است تا در اسرع وقت، کمبودهای گزارش‌شده برطرف شود. وی افزود: انتظار جدی از مردم عزیز و زائران حسینی همکاری و عمل به توصیه‌های ستاد اربعین است تا ان شاءالله این راهپیمایی به نحو شایسته برگزار شود.