به گزارش سراج24؛ مجید شاکری کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگویی پیرامون اقدامات و تدابیر اقتصادی دولت سیزدهم اظهار داشت: کنترل نقدینگی به معنی کنترل ترازنامه در دولت سیزدهم انجام شد که یک گام بلند روبه جلو است.

وی افزود: بعد از حذف ارز ترجیحی، نیاز به استفاده از بند اقدامات پیشران است که در مصوبه کنترل ترازنانه نیز وجود دارد و کمی برای انجام آن دیر شده است که باید سریعتر یک حدی از انبساط انجام شود اما باید انبساطی کنترل شده بدون اینکه ساختار کنترل ترازنامه به‌هم بریزد، صورت بگیرد.

کارشناس امور اقتصادی گفت: تسهیل اعطای مجوزهای کسب و کار اولویت اصلی در اقتصاد نیست، اگرچه بهبود فضای کسب و کار مهم است اما در شرایطی که اقتصاد کلان همچنان ثبات لازم را ندارد(که این بی‌ثباتی ناشی از این است که نمی‌توان یک کریدور خاص برای نرخ ارز تعریف کرد) تصور اینکه بهبود فضای کسب و کار علت کاهش تشکیل سرمایه ثابت است تصور درستی نیست.

کارشناس امور اقتصادی عنوان داشت: بهبود فضای کسب و کار هدف نبوده و یک ابزار است و اگر می‌خواستیم اولویت یا اثر اجرای آن را ببینیم باید در رشد تشکیل سرمایه‌ ثابت می‌دیدیم که هنوز مشاهده نمی‌کنیم پس ضمن اینکه اقدامات انجام شده در حوزه کسب و کار قابل ستایش است اما در مقایسه با مسائل اقتصادی دیگر اولویت اصلی نیست.

شاکری با اشاره به اینکه جغرافیای زیست ایرانیان برای توسعه اقتصادی باید بازتعریف شود، بیان داشت: الان ما در دوره‌ای هستیم که نیاز به پاسخ فوری در توسعه اقتصادی داریم و باید بخشهای خاصی از جغرافیای ایران را اولویت قرار دهیم و اتفاقا آن نقاط باید محروم‌ترین مناطق کشور باشند تا عدالت رعایت شده و همچنین نسبت به شرایط بین‌المللی اطرافمان بتوانیم برنامه‌های لازم را اجرا کرده و از دستاوردهای آن بهره‌مند شویم.

وی اضافه کرد: اقتصاد از لحاظ تجارت در سال‌هایی که کشور با کرونا درگیر بود رشد خاصی نداشت و نباید رشد تجارت را با این سال‌ها مقایسه کنیم چراکه در این سال‌ها تجارت خارجی کاهش داشته است.