غلامرضا منتظری، نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با پارس نیوز در مورد نزدیک شدن به حصول توافق در مذاکرات هسته‌ای وین عنوان کرد: تجربه تاریخی به ما نشان داده است که اگر روی سه اصل اساسی مشخص شده توسط مقام معظم رهبری از جمله عزت، حکمت و مصلحت بایستیم و استقامت داشته باشیم اسباب عزت و سربلندی کشور را فراهم خواهد کرد.

وی افزود: هر زمان که ما به هر طریقی از این اصول فاصله بگیریم تجارب تلخ گذشته تکرار خواهد شد. تجربه نشان داده است که آمریکا قابل اعتماد نیست و در این کشور استکباری همواره نگاه از بالا به پایین وجود دارد و جاده را یکطرفه می‌بینند و تنها به فکر منافع خودشان هستند. آن‌ها صرفا انتظار دارند که ایران به تعهدات خودش پایبند باشد اما خودشان به تعهداتشان پایبند نیستند.

منتظری ادامه داد: تیم مذاکره کننده کشورمان بسیار قوی و مستحکم است و قطعا تجارب پیشین را مقابل خود دارد و می‌داند که نمی‌شود با احساسات تصمیم گرفت و باید  با یک نگاه ژرف به آینده و با یک نگاه عمیق به کارنامه آمریکا و اروپا در این مسائل تصمیم بگیریم.

این نماینده مجلس عنوان کرد: البته تفاوتی که این مرحله دارد این است که اقتدار و عزت جمهوری اسلامی ایران در مقیاس ملی و جهانی افزایش پیدا کرده است و طرف‌های مقابل به این موضوع واقف هستند و اطلاع دارند که ایران امروز ایران گذشته نیست و از جهات مختلف به پیشرفت‌هایی دست پیدا کرده است و نگران این مسائل هستند.

او بیان کرد: از سوی دیگر مسائلی که در روسیه و اوکراین اتفاق می‌افتد و گرایش ایران که درحال تقویت نگاه به شرق است در تصمیم گیری آمریکا موثر است. ما در گذشته این دو گزینه را به صورت پر رنگ و جدی نداشتیم و از این جهت آن‌ها امروزه این نگرانی را دارند.

منتظری در انتها گفت که موضوع نفت هم مسئله سوم است که به هر جهت رشد قیمت نفت یکی دیگر از نگرانی‌های غربی‌ها به ویژه اروپا است. لذا امکان دارد بر اساس این مولفه‌های موجود، طرف‌های مقابل نرمش‌هایی را از خود نشان دهند اما باید مراقب باشیم که خیلی به لبخند آن ها دل نبندیم و تمام پیش‌بینی‌های لازم را برای حفظ مصالح ملی بر مبنای سه اصلی که گفته شد مد نظر داشته باشیم.