به‌ گزارش پارس به نقل از مهر، شبکه تلویزیونی سی ان ان آمریکا با انتشار گزارشی با اشاره به روند مذاکرات هسته ای بین ایران و آمریکا و گروه 1+5  می نویسد: گفت‌وگوهای دوجانبه ایران و آمریکا در ژنو در جریان است هرچندکه بعید است گروه 1+5 تحریم‌های عمده ایران را تا قبل از ضرب الاجل ماه جولای لغو کند.

نویسنده در ادامه محتمل ترین سناریوی پیش روی مذاکرات را  تمدید توافق موقت فعلی می داند.

در ادامه این مطلب با اشاره به هجوم کشورهای مختلف جهان از جمله روسیه، چین و ترکیه برای برقراری روابط تجاری با ایران بعد از کاهش برخی تحریم های ایران آمده است: اینک رویکردی شفاف که تمایز قائل شدن بین دیپلماسی هسته‌ای و تجاری است به وجود آمده است.

در این گزارش به تمایل روسیه برای خرید روزانه 500 هزار بشکه نفت از ایران و تلاش چین به احیای جاده ابریشم و همچنین اعلام افزایش خرید گاز ایران از سوی ترکیه پرداخته شده و اعلام شده است تمامی تحرکات این کشورها این پیام را دارد که تحریم ها بی فایده بوده اند.

نویسنده در ادامه می نویسد: به نظر نمی رسد تحریم ها به برنامه هسته ای ایران آسیب رسانده باشند.

همچنین با اشاره به بی فایده بودن اقدام نظامی احتمالی علیه برنامه هسته ای ایران که تنها شاید بتواند 6 تا 12 ماه در برنامه هسته ای ایران وقفه ایجاد کند، نویسنده توصیه می کند که از تلاش برای محدود کردن تجارت با ایران پرهیز شود.

نویسنده در بخش دیگری از مطلبش با اشاره به تاریخ چند هزار ساله ایران و تلاش مجدانه ایران برای نزدیک شدن به جامعه جهانی می نویسد،  ایران، کوبا نیست که بتوان با دارا بودن چنین تمدنی آن را مهار کرد.

در پایان در این گزارش آمده است که جهان با ایران هسته ای هم تجارت خواهد کرد لذا وارد کردن ایران به بازار های جهانی فرصتی برای شرکت ها و سرمایه گذاران امریکایی خواهد بود.