سرگئی شویگو  در دهمین کنفرانس روسیه درباره امنیت بین المللی گفت: گمانه‌زنی‌ها درباره اینکه روسیه برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در اوکراین آماده ‌می‌شود، دروغ محض است و روسیه کاری در این باره انجام نمی دهد.

روسیه

تفریح کودکانه سردار ازمون در روسیه! +عکس

وی افزود: این دست از اتهامات طراحی‌شده‌اند تا توجه عموم را از فعالیت‌های ممنوعه نظامی-بیولوژیکی آمریکا در اوکراین منحرف سارند.

وزیر دفاع روسیه با اشاره بر تغییر سریع در سازوکارهای امنیتی جهان تاکید کرد که آمریکا و متحدانش تسلط خود را بر کشورهای جهان از دست داده‌اند.

شویگو در این زمینه خاطر نشان کرد: عملیات ویژه نظامی این کشور در اوکراین نقطه آغازی برای پایان دادن به جهان تک قطبی بود.

وی همچنین افزود: شرایط امنیتی در اروپا در حال حاضر از وضعیت این قاره در زمان جنگ سرد نیز وخیم‌تر است.

وزیر دفاع روسیه با اشاره به توافق آکوس (AUKUS) میان آمریکا، انگلیس و استرالیا تاکید کرد که استفاده از پیشرفت‌های ناتو در برنامه‌های مشترک هسته‌ای تحت این توافق‌نامه، به ویرانی منطقه آسیا-اقیانوسیه خواهد انجامید و افزود: شاید هدف آمریکا نیز همین باشد.

تهمینه میلانی به روسیه می‌رود!

براساس توافقنامه آکوس، ایالات متحده و انگلیس، به‌رغم نگرانی‌های جهانی در مورد گسترش جنگ‌افزارهای هسته‌ای به استرالیا کمک خواهند کرد تا ناوگانی از زیردریایی‌های هسته‌ای بسازد.

شویگو با بیان اینکه این توافق می‌تواند به یک اتحاد نظامی- سیاسی بدل شود، اینکه پیشرفت‌های هسته‌ای ناتو تحت این برنامه آموزشی مشترک از اروپا به منطقه آسیا-اقیانوسیه منتقل خواهد شد را موضوعی غیر قابل انکار دانست.

وی خاطر نشان کرد: به محض اینکه استرالیا به فناوری تولید زیردریایی هسته‌ای دست پیدا کند، جعبه پاندورا باز خواهد شد و رقابت جهانی برای دست‌یابی به سلاح‌های هسته‌ای از سر گرفته‌ می‌شود.

وزیر دفاع روسیه در سخنانش با اشاره به پیمان استارت جدید (New START) میان روسیه و آمریکا که به دلیل بد عهدی‌های آمریکا به تعلیق درآمده، تصریح کرد که مسکو به تمام تعهداتش در این زمینه پایبند است.

شویگو همچنین در بخشی از صحبت‌هایش در این مراسم به درخواست سوئد و فنلاند برای عضویت در ناتو اشاره کرد و افزود: در صورت تایید عضویت این دو کشور در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، رویه‌های دفاعی و راهبردی مسکو نیاز به بازنگری پیدا خواهد داشت.

دهمین کنفرانس مسکو درباره امنیت بین المللی امروز سه شنبه در یک مرکز آموزش نظامی در مسکو با تمرکز بر موضوعات امنیتی در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین در حال برگزاری است. این مراسم از سال ۲۰۱۲ (سال ۱۳۹۱) هر ساله وزرای دفاع، رؤسای سازمان‌های بین المللی و همچنین کارشناسان غیردولتی و نمایندگان اتاق فکر از سراسر جهان را گرد هم می‌آورد.