موضوع این مقاله شرح چیستی «تپ روت بیت کوین» است. اگر این عبارت برای شما نامفهوم جلوه می‌کند، لازم نیست که نگران باشید، چرا که ما قصد داریم در اینجا داستان را از ابتدای آن، یعنی شروع کار بیت کوین شرح دهیم و بعد به تعریف واژۀ «تپ روت» برسیم. پس همراه ما باشید تا در مورد این عبارت که این روزها، در کنار بیت کوین به کررات دیده و شنیده می‌شود صحبت کنیم. در پایان این مقاله، قرار است شما آشنایی کاملی با این عبارت تخصصی حوزۀ ارزهای دیجیتال داشته باشید. پس همراه ما باشید.

داستان بیت کوین چگونه شروع شد؟

5

بیت‌کوین، اولین ارز دیجیتال بود که با کمک تکنولوژی بلاک‌چین، پا به دنیا گذاشت و اولین پولی شد که بدون پشتوانهٔ بانکی در بستر اینترنت و به صورت کاملاً غیرمتمرکز تولید آن صورت گرفت.

بیت‌کوین را به‌سادگی می‌توان در بستر اینترنت، خرید و فروش و یا منتقل کرد و برای استفاده از آن، نیازی به درخواست مجوز نیست و خطر قطع شدن از سیستم نیز وجود ندارد و چون، سیستمی بدون نظارت مرکزی بوده و در سطح جهانی توزیع شده است، همین امر، آن را در برابر فساد هم مقاوم می‌کند و هم بسیار بادوام.

تمامی این ویژگی‌ها این رمزارز را به ارزی بسیار محبوب در بین علاقمندان این حوزه تبدیل کرده است و امروزه می‌بینیم که خرید بیت کوین در صرافی‌های معتبر جهانی همچون بایننس چقدر امری پررونق است و آموزش ثبت نام و احراز هویت بایننس برای ایرانیان این روزها طرفداران زیادی در میان کاربران هم‌وطن دارد.

اما باید توجه داشت که بیت کوین در طول این سال‌ها تغییراتی را هم تجربه کرده است که به صورت به‌روزرسانی‌هایی فنی بر روی این رمزارز اعمال شدند تا بتوانند عملکرد آن را بهبود بخشیده و اشکالات موجود در آن را برطرف کنند. موضوع این مقاله هم یکی از همین به‌روزرسانی‌های مهم است.

به‌روزرسانی های بیت کوین

گفتیم که مهم‌ترین تغییراتی که در سال‌های اخیر بیت کوین تجربه کرده است، به‌روزرسانی‌ها بوده‌اند که یکی از آن‌ها، سگویت بوده است.

سگویت که مخفف عبارت Segregated Witness است، از سوی تیم توسعه‌دهندگان Bitcoin Core  در آگوست ۲۰۱۷ بر روی بلاک چین اعمال شد و یک طرح بهبود عملکرد بیت کوین است که به منظور حل چند مشکل عمده اجرا و پیاده‌سازی شد: اول فراهم آوردن شرایطی برای محافظت از انعطاف‌پذیری تراکنش‌ها و جلوگیری از انعطاف‌پذیری معاملات بیت کوین غیرعمدی و در مراحل بعدی، افزایش ظرفیت بلاک در شبکه بلاک چین بیت‌ کوین، اجازۀ انتقال داده‌های اختیاری و دور زدن محدودیت‌های پروتکل خاص.

سگویت توانست به منظور کاهش محدودیت اندازه در بلاک چین که باعث کاهش سرعت معاملات بیت کوین می‌شود، با تقسیم معامله به دو بخش و از بین بردن داده‌های شاهد از قسمت اصلی و افزودن آن به عنوان یک ساختار جداگانه به انتها، مشکل را حل کند. بدین صورت که بخش اصلی به نگه‌داشتن داده‌های فرستنده و گیرنده اختصاص می‌یابد و ساختار جدید شاهد، حاوی اسکریپت‌ها و امضاها می‌شود.

بعد از سگویت، اما به‌روزرسانی‌ مهم دیگری از راه رسید و اینجا همان جایی بود که صحبت از «تپ روت» به میان آمد.

تپ روت بیت کوین به چه معناست؟

6

تپ روت (Taproot) برای اولین بار در ژانویه سال 2018 توسط Gregory Maxwell که او هم یکی از توسعه‌دهندگانBitcoin Core  بود، با هدف بهبود حریم خصوصی کاربران و کارآیی شبکه بلاک چین پیشنهاد شد. پیشنهادی که به طور گسترده‌ای پشتیبانی شد و توسط اکثریت ماینرهای بیت کوین در 12 ژوئن 2021 به تصویب رسید. به دنبال دریافت این تایید، تپ روت در بلوک 709،632 بیت کوین و در 14 نوامبر 2021 فعال شد.

به‌روزرسانی تپ روت، شامل سه طرح ارتقا برروی بیت کوین (BIP)، شامل BIP340 (BIP – Schnorr)،

BIP341 (BIP – Taproot)  وBIP342 (BIP-Tapscript)  است.

حال سوال اینجاست که هر کدام از این بخش‌های تپ روت دقیقا چه چیزی هستند و چه بهبودی را در عملکرد بیت کوین رقم زدند.

BIP – Schnorr

فن‌آوری Bip Schnorr یک امضای کوچکتر، ایمن‌تر و انعطاف‌پذیر از امضای رمزنگاری‌شده را پیاده‌سازی می‌کند. این فن‌آوری همچنین تکنیکی به نام key aggregation را معرفی می‌کند که معاملات چند امضایی (معاملاتی که چندین طرف، یک معامله واحد را تأیید می‌کنند) و قراردادهای هوشمند (که در آن شرایط از پیش تعیین‌شده برای انجام معامله باید برآورده شوند) را امکان‌پذیر می‌کند. با کمک این تکنیک، می‌توان همان مقدار داده در شکل قبلی را به عنوان یک معاملۀ استاندارد و با یک امضا به بلاک چین بیت کوین ارسال کرد.

با کمک فن‌آوری Bip Schnorr، یک کلید عمومی و امضای تجمیع شده، به جای همه کلیدهای عمومی و امضای همۀ شرکت‌کنندگان لحاظ خواهد شد. نتیجۀ این کار، حجمی سبک‌تر در بلاک چین است  که در آن هیچ ناظری نمی‌تواند حضور یک یا چند تأییدکننده را رمزگشایی کند.

BIP – Taproot

BIP–Taproot، استوار بر روی نوآوری‌های حریم خصوصی انجام‌شده در سگویت، و پیاده‌سازی «ام ای اس تی» (MAST) است که به آن «درخت متنی جایگزین درهم‌سازی‌شده» هم گفته می‌شود. این فن‌آوری اجاره می‌دهد تا تنها شرایط اجراشدۀ یک معاملۀ قرارداد هوشمند به جای جزئیات کامل سایر نتایج ممکن وارد بلاک چین شود.

درختان مرکل بدون اینکه بخواهند کل مجموعه را آشکار کنند، به عنوان راهی برای اثبات وجود داده‌ها در یک مجموعه در رمزنگاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. از طریق این فن‌آوری و تنها با افشای جزئیات معاملۀ انجام شده، تپ روت می‌تواند حریم خصوصی بیشتری را برای کاربران بیت کوین تامین کند.  

BIP-Tapscript

این فن‌آوری، زبان کدنویسی اسکریپت را که برای نوشتن پارامترهای معامله بیت کوین به کار رفته است، به‌روزرسانی می‌کند تا افراد بتوانند امضاهای Schnorr و فن‌آوری تپ روت را باهم تطبیق دهند.

همچنین  BIP-Tapscript با مجازکردن انواع جدید Opcode (دستورالعمل های معامله)، به‌روزرسانی های آینده بیت کوین را آسان‌تر می‌کند.

تأثیرات تپ روت

باید توجه کرد که مزایای حریم خصوصی و کارآیی تپ روت دو طرف یک سکه هستند. از این جهت که با ارسال اطلاعات کمتر تراکنش‌ها به بلاک چین، داده‌های تراکنشی کمتری برای هرکسی که دفترچه عمومی بیت کوین را بررسی می‌کند در دسترس خواهد بود، اما از طرف دیگر، ارسال اطلاعات کمتر تراکنش‌ها، جا و فضای بیشتری را در هر بلوک ایجاد می‌کند که خود منجر به کاهش هزینه‌ها شده و توان معاملات را افزایش می‌دهد. بنابرانی تپ روت می‌تواند عملکردی دو سویه داشته باشد.

سال‌هاست قراردادهای هوشمند پیچیده در سایر شبکه‌های بلاک چین ایجاد و اجرا می‌شوند، پیش‌بینی می‌شود که تپ روت درها را برای انعطاف‌پذیری بیشتر قراردادهای هوشمند در بیت کوین باز ‌کند و بتواند زیرساخت فنی موردنیاز برای تسریع در امور مالی غیر متمرکز (DEFI) را در اختیار شبکه بیت کوین قرار دهد. بنابراین، با پیاده‌سازی تپ روت، بیت کوین قادر خواهد بود تا میزبان قراردادهای هوشمندانه بزرگی با ده‌ها هزار امضاکننده باشد.

سخن آخر

پیشرفت‌های رو به رشد تپ روت، امری حیاتی برای زنده ماندن بیت کوین در بلند مدت هستند و در حال حاضر، روز‌به‌روز بر تعداد ارائه‌دهندگان خدماتی که از به‌روزرسانی‌های تپ روت استفاده می‌کنند افزوده می‌شود و از همین‌رو برآورد می‌شود که تأثیر کامل به‌روزرسانی‌های تپ روت طی سال‌های آینده اثبات شود و این فن‌آوری بتواند بنیاد عملیاتی مناسب را برای توسعه BIP ها در سال‌های آینده برای بیت کوین ایجاد کند.

کارایی تپ روت نشان می‌دهد که چقدر در آینده قرار است بیت کوین مقتدرتر عمل کند و سرمایه‌گذاری در آن می‌تواند فعالیتی پرسود برای علاقمندان این حوزه باشد. بنابراین چنانچه تمایل به خرید این ارز دیجیتال محبوب دارید می‌توانید وارد لینک خرید بیت کوین از (سایت صرافی تبدیل) شوید و از همین امروز فعالیت خود را در این زمینه آغاز کنید.