اقبال شاکری، نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با  پارس نیوز با اشاره به گرانی‌های فزاینده اخیر درحوزه مسکن تصریح کرد: مسکن یک کالای چند وجهی و ترکیبی است که به موضوعات مختلفی ارتباط دارد و از همه مهم‌تر به تقاضا و عرضه مسکن مربوط می‌شود. بنابراین برای کنترل قیمت مسکن باید عرضه در این بازار زیاد شود.

وی افزود: این عرضه نخست از راه ساخت مسکن است و با قانون مصوب مجلس اعلام شد که بایستی 4 میلیون مسکن در طول چهار سال ساخته شود می‌توان گفت که بخش زیادی از عرضه تامین می‌شود. همچنین برگشت خانه‌های خالی به بازار مسکن که قانونش هم ابلاغ شده است و مالیات بر عایدی سرمایه از تبدیل مسکن به کالای سرمایه‌ای را می‌گیرد.

شاکری تاکید کرد که البته هنوز این قانون ابلاغ نشده و تنها در خصوص خانه‌های لوکس اعلام مالیات شده است. مولفه بعدی و شاید مهم‌تر از همه ارائه و عرضه خانه‌های اجاره ای انبوه است که به طور کلی این اقدام نیز صورت نگرفته است.

عضو کمیسیون عمران مجلس بیان کرد: این 5 موضوع در بازار عرضه و تقاضای مسکن بسیار مهم هستند که در برخی از آن‌‌ها ضعف داریم و این فاصله زیاد هم مربوط به ده سال گذشته‌ای است که مسکن ساخته نشد و همین رکود باعث شد رشد سنگینی در این بخش داشته باشیم.

وی افزود: این رشد سنگین هم از لحاظ اقتصادی به دلیل افزایش نقدینگی و هجوم سرمایه‌ها اتفاق افتاد و باعث شد تا سوداگری و سفته بازی در بازار مسکن به وجود بیاید و هم از لحاظ اجتماعی منجر به ناامنی روانی برای مردم شده است.

نماینده مردم تهران درمجلس عنوان کرد: دولت در حال تلاش است و ساخت مسکن را شروع کرده است اما تا این خانه ها به چرخه بازار وارد نشوند و تحویل مالکان نشود به نظر می‌آید کاهش این فشار روانیِ افزایش قیمت مسکن سخت خواهد بود. بازار مسکن ترکیبی از مولفه‌های بسیاری است اما امروز این بازار رها شده و تا زمانی که همه مولفه‌ها با یکدیگر دیده نشود اتفاق درستی رخ نمی‌دهد.

شاکری همچنین با بیان اینکه بحث‌هایی مانند بالابودن آسیب‌زای نرخ اجاره در کلان شهرها به طور مرتب در کمیسیون عمران با وزارت راه و شهرسازی مطرح می‌شود، می‌گوید: به نوعی طرف اصلی ما در کمیسیون وزارت راه است. اما ما خودمان هم می‌دانیم که وزارت راه و شهرسازی به تنهای قادر نیست از پس این قضیه برآید و کل دولت باید به این ماجرا ورود کنند.

البته همین موضوع مسکن ملی هم باید به قدری با دقت و جزئیات و با قدرت و توان آن دهک های متوسط اعلام شود تا در بازار شوک ایجاد کند که این را هم اکنون شاهد نیستیم و با کمبود اطلاعاتی که وجود دارد و اطلاعات غیر قابل تحملی که وجود دارد شوک لازم به بازار وارد نمی شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس یادآورشد: این روزها در این خصوص در کمیسیون عمران و حتی سایر کمیسیون‌ها جلسات متعددی با وزرای شهرسازی و اقتصاد برگزار شده است که البته خروجی اطمینان بخشی را تا به امروز شاهد نبودیم و آخرین کاری که به نظر می‌رسد باید صورت گیرد این است که برای مشکلات مسکن و اجاره جلسه‌ای با حضور ریاست جمهوری داشته باشیم تا عزم همه دولت جمع شود و یک اتفاق موثری رخ دهد.