پایگاه اینترنتی گلوبال تایمز چین در گزارشی نوشت: از بین ۱۰ استان چین که بیشترین میزان موالید را داشته‌اند تنها استان گواندونگ چین میزان موالیدی بیش از یک میلیون نفر داشته است.

چین

رسوایی خانوادگی فوتبالیست ملی پوش چین

براساس آمارهای منتشر شده، شمار موالید در استان هونان در مرکز چین برای اولین بار طی ۶۰ سال گذشته به کمتر از ۵۰۰ هزار نفر رسیده است. استان هنان دیگر استان مرکزی چین نیز که شمار موالیدش در سال ۲۰۲۱ کمتر از ۸۰۰ هزار نفر بوده، پایین ترین نرخ زاد و ولد را از سال ۱۹۷۸ به ثبت رسانده است.

شمار موالید در استان ژیانگ ژی در شرق چین هم برای نخستین بار از دهه ۱۹۵۰ به کمتر از ۴۰۰ هزار نفر رسیده است.

یانگ ونژوانگ رییس امور جمعیت و خانواده کمیسیون بهداشت ملی چین در کنفرانس سالانه موسسه جمعیت چین در سال ۲۰۲۲ گفت: نرخ رشد جمعیت چین به طور قابل توجهی کاهش یافته و انتظار می‌رود که در دوره چهاردهمین برنامه اقتصادی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵) منفی شود.

جمعیت شناسان چینی پیش بینی می کنند که نرخ رشد منفی جمعیت در این کشور به موضوع محوری در سال‌های آینده و برای یک دوره طولانی مدت تبدیل شود. این کارشناسان کیفیت جمعیت و تغییر در برنامه‌های توسعه اقتصادی برای پاسخ به مشکلات را ضروری قلمداد می‌کنند.

مقایسه کتاب زبان کلاس اول آلمان و چین

هوانگ ونژنگ جمعیت شناس و محقق ارشد مرکز چین و جهانی شدن در این رابطه اظهار داشت: کاهش نرخ زاد و ولد نتیجه اجتناب ناپذیر یک دوره طولانی از نرخ باروری پایین است. می‌توان انتظار داشت که نرخ زاد و ولد در چین برای بیش از یک قرن و به ویژه در شهرهای درجه اول کاهش یابد. سیاست فرزند سوم ممکن است برای یک دوره کوتاه مدت برخی از مشکلات را کاهش دهد اما بعید است که بتواند این روند را معکوس کند.

براساس گزارش کمیسیون ملی بهداشت چین که در روز دوازدهم جولای منتشر شد، میانگین تعداد زنان در سن باروری در سال ۲۰۲۱ برابر با ۱.۶۴ نفر بوده که نسبت به رقم ۱.۷۶ در سال ۲۰۱۷ و ۱.۷۳ در سال ۲۰۱۹ کاهش یافته است. بیش از ۱۰ میلیون و ۶۲ هزار نفر از افرادی که در سال ۲۰۲۱ در چین متولد شده‌اند، فرزند دوم خانواده بوده‌اند. همچنین ۱۴.۵ درصد از این افراد هم فرزند سوم خانوارها محسوب می‌شدند.

براساس این گزارش، پرداختن به نگرانی‌ها و فشارهای جوانان در مورد داشتن و تربیت فرزند، تثبیت قیمت مسکن و بهینه سازی سیاست‌های رفاهی ممکن است به کاهش فشار رشد منفی جمعیت کمک کند.