صاحب‌نظران سیاسی با توجه به درپیش بودن انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا و سهم انکارناپذیر بهای سوخت در میزان رضایتمندی رای دهندگان آمریکایی، پیش‌بینی می‌کردند که افزایش تولید نفت عربستان و کاهش متعاقب بهای بنزین در دستورکار سفر بایدن رئیس جمهور آمریکا به جده باشد.

عربستان و آمریکا

نحوه تحصیل پسر ظریف و دختر فریدون در آمریکا/ چرا فرزندان مسئولان ایرانی با این محدودیت‌ها مواجه نیستند؟+ عکس

با این حال، اظهارات دیشب (۲۴ تیر) جیک سالیوان از ناامیدی واشنگتن در ترغیب شریک عرب خود حکایت می کرد.

سالیوان پیش از آغاز کنفرانس خبری رئیس خود به خبرنگاران گفته بود که آمریکا انتظار ندارد عربستان سعودی فوری تولید نفت خود را افزایش دهد و منتظر نتیجه نشست بعدی اوپک پلاس در سوم اوت (۱۲ مرداد) است.

عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان نیز دیروز به روزنامه انگلیسی فایننشیال تایمز گفته بود: نفت سلاح سیاسی نیست. تانک نیست که آن را به سمت کسی نشانه رفته و شلیک کنیم. نفت یک کالاست.

سخنرانی پامپئو درباره استراتژی جدید آمریکا درباره ایران/ 12 درخواست واشنگتن از ایران

به گفته این مقام عربستانی، ریاض تولید خود را به دفعات و بر اساس میزان تقاضا افزایش داده و به ارزیابی های خود ادامه خواهد داد.

وی افزود: اگر شاهد کمبود نفت باشیم، نفت بیشتری تولید خواهد شد.

با این حال کاخ سفید از نتایج دیدار مقام های آمریکایی عربستانی ادعای دیگری دارد که نشان می دهد که ریاض تولید نفت ماه های ژوئیه و اوت را ۵۰ درصد افزایش خواهد داد.

در این سند که در تارنمای کاخ سفید منتشر شده آمده است: عربستان سعودی به حمایت از توازن بازار جهانی نفت برای رشد اقتصادی پایدار متعهد شده است. آمریکا از افزایش تولید ۵۰ درصد بیش از سطوح پیش بینی شده ماه های ژوئیه و اوت استقبال کرده است. این گام ها و گام های آتی هفته های آینده به ثبات قابل توجه بازارها کمک کرده و خواهند کرد.