فرقی نمی‌کند دشمن باشی و نفت بریزی یا دوست باشی و نمک بپاشی؛ درهرحال آتش زخم را زنده و سوزان نگاه می‌داری. همان‌گونه که فرقی نمی‌کند زخمی زده باشی یا حقی دزدیده باشی، درهرصورت باید خودت را پنهان کنی تا زخم فراموش شود یا حق غصب شده از یادها برود. برای رژیم غاصب قدس، بهترین راهبرد این بود که خودش را در کوچه‌  پس‌کوچه‌های تاریخ گم‌وگور کند تا درد غصب قدس از یاد فلسطینی‌ها، از یاد مسلمان‌ها و از یاد ملت‌های جهان برود. اما آنچه اتفاق افتاد این بود که جنایت‌های علی‌الدوام دشمن صهیونیست و خیانت‌های گاه و بی گاه برخی از خواص فلسطینی و سران کشورهای عرب، آتش اشغال فلسطین را زنده نگه داشت.

جانی و خائن هر دو باید یک حقیقت را بدانند؛ اگر به دنبال عادی‌سازی واقعی و کارآمدند باید طوری عمل کنند که فلسطین این‌همه مظلوم و مصمم و معصوم جلوه نکند. تا زمانی که فلسطین این‌همه خواستنی است، تا زمانی که مقاومت و ملت فلسطین با ساده‌ترین سلاح‌ها در برابر اهریمنی‌ترین آلات جنگی که کاربستشان در هر جنگی غیرقانونی است می‌ایستند و پیروز می‌شوند به‌طوری‌که دشمن را از رسیدن به اهدافش بازمی‌دارند، عادی‌سازی چه با تشکیلات داخلی فلسطین و چه با برخی کشورهای عرب یا مسلمان، ظاهری و بی‌معنا خواهد بود. تا زمانی که با قتل خبرنگار فلسطینی صدای مظلومیت این مردم مسلمان را پژواکی از جنس خون ببخشند، حنای عادی‌سازی رنگی نخواهد داشت. 
عادی‌سازی واقعی و خطرناک زمانی بود که از سوی صهیونیست‌ها بر روی فلسطین اعمال می‌شد. اما ذات صهیونیسم، ذات اسلام و ذات غصب این اجازه را به هیچ طرفی نمی‌دهد؛ پس غصب فلسطین هرگز عادی نخواهد شد. گذشته از این‌ها، غصب برخی حق‌ها هیچ‌گاه فراموش نمی‌شود. غصب و مظلومیت فلسطین، از جنس مظلومیت شهید عاشوراست و إلی‌الأبد در زمان جاری.
عادی‌سازی همان اندازه ابتر و بی‌رنگ است که سفر رئیس‌جمهور آمریکا به منطقه.
درحالی‌که با شکست ائتلاف عربی در یمن و خروج دونالد ترامپ از چرخه سیاست آمریکا، عربستان و امارات رویکرد ضد شرقی و ایران‌ستیزانه خود را کنار گذاشته‌اند و انور قرقاش، وزیر مشاور رئیس امارات عربی متحده هم‌زمان با سفر بایدن می‌گوید: «ابوظبی پذیرای ایجاد محور علیه هیچ کشوری در منطقه به‌ویژه ایران نیست و در آستانه اعزام سفیر خود به تهران است و می‌خواهد روابط خود را با آن بازسازی کند»، درحالی‌که ثبات سوریه با محوریت اقدامات ایران به‌گونه‌ای پیش رفته که ایران را میزبان رؤسای جمهور ترکیه و روسیه ساخته و درحالی‌که ایران به سمت عضویت در پیمان‌های اقتصادی بزرگی همچون شانگهای و بریکس پیش می‌رود و اولی در هفته آتی محقق خواهد شد؛ ایالات‌متحده برای احیای نظم آمریکایی زمان زیادی را ازدست‌داده و حضور رئیس‌جمهور ازپاافتاده این کشور در منطقه نیز کاری از پیش نخواهد برد. بایدن اقدامات رئیس‌جمهور سابق کشورش را اشتباهی بزرگ توصیف کرده، ساکنان بعدی کاخ سفید نیز اقدامات او را اشتباه بزرگ توصیف خواهند کرد.
​​​​​​​