جو بایدن رئیس جمهور آمریکا طبق برنامه قرار است در تاریخ 13 جولای (22 تیرماه) سفری به غرب آسیا داشته باشد و در این سفر جو بایدن به سرزمین‌های اشغالی و عربستان سعودی خواهد رفت. در ادامه بیانیه کاخ سفید درباره جو بایدن را مشاهده می نمایید.

جو بایدن

بازداشت شهروند انگلیس به جرم هک کردن توئیتر «اوباما» و «بایدن»

پیش از این کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره سفر بایدن به عربستان اعلام کرده بود که جو بایدن در این سفر به دعوت سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان سعودی به جده خواهد رفت و در خصوص حمایت از آتش‌بس در یمن که با میانجیگری سازمان ملل صورت گرفته و همچنین راه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی، امنیتی و منطقه‌ای با مقامات سعودی رایزنی خواهد کرد.

سفر قریب الوقوع جو بایدن رئیس جمهور آمریکا به اسرائیل، کرانه باختری و عربستان سعودی، نخستین سفر رسمی وی به خاورمیانه از زمان بر عهده گرفتن سمت ریاست جمهوری آمریکاست.

اما نکته حائز اهمیت درباره سفر رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی، صحبت‌های انتخاباتی بایدن است که مقامات عربستانی را مسئول قتل جمال خاشقجی می‌دانست و اعلام کرده بود در صورتیکه رئیس جمهور شود مقامات سعودی را پاسخگو خواهد کرد.

حال رئیس جمهور آمریکا روز شنبه (به وقت واشنگتن) در مقاله‌ای در واشنگتن پست که با عنوان «چرا به عربستان سعودی می‌روم؟» منتشر شده است به تشریح چرایی سفر به عربستان پرداخته است.

مرکل: با بایدن درباره ایران گفت‌وگو کردم

بایدن در این مطلب نوشته است: هفته آینده به خاورمیانه سفر خواهم کرد تا فصلی جدید و امیدوارکننده را برای نقش آمریکا آغاز کنم. در واقع سفر من در زمانی حیاتی انجام می‌شود و به ارتقای منافع آمریکا کمک خواهد کرد. خاورمیانه امن‌تر و یکپارچه‌تر از بسیاری جهات به نفع آمریکا است.

رئیس جمهور ‌آمریکا افزود: عربستان سعودی 80 سال است که شریکی استراتژیک برای ایالات متحده بوده و هدف من از ابتدا تغییر جهت دادن به روابط دو کشور بود و نه قطع آن. عربستان اکنون با کارشناسان ما برای بازگرداندن ثبات به بازار انرژی همکاری می‌کند.

وی سپس با اشاره به جنگ روسیه و اوکراین و تاثیر آن بر اقتصاد جهانی نوشته است: آبراه‌های این منطقه برای تجارت جهانی مهم بوده و همچنین منابع انرژی موجود در آن برای کاهش تاثیر جنگ روسیه علیه اوکراین حیاتی هستند.

رئیس جمهور آمریکا همچنین در مقاله خود به حمایت‌های دولتش از رژیم صهیونیستی اشاره کرده و نوشته است: ما بزرگترین بسته حمایتی تاریخ به ارزش بیش از 4 میلیارد دلار را به اسرائیل اعطا کرده‌ایم.

بایدن در بخش دیگری از مقاله خود به تکراری ادعاها علیه ایران پرداخته و در این باره نوشته است: درباره ایران اکنون با ما شرکای خود در اروپا و سراسر جهان متحده شده‌ایم تا از انزوایی که دولت قبل (دولت ترامپ) باعث آن شده بود خارج شویم و اکنون این ایران است که تا زمانیکه به توافق هسته‌ای بازنگردد در انزوا قرار خواهد داشت. در نشست ماه گذشته شورای حکام، بیش از 30 کشور به آمریکا پیوستند و عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را محکوم کردند. دولت آمریکا به افزایش فشار دیپلماتیک و اقتصادی علیه ایران تا زمانیکه آنها خود را آماده بازگشت و پایبندی به توافق هسته‌ای نمایند، ادامه می‌دهد.