صدها نفر از معترضان مقابل سفارت ایالات متحده آمریکا در لندن تجمع کرده و شعارنوشته‌هایی را حمل می‌کردند که روی آن نوشته بود «درباره بدن‌مان خودمان تصمیم می‌گیریم» و «دستان شما به خون آغشته است». در شهر ادینبرو هم تظاهرات مشابهی مقابل ساختمان کنسولگری آمریکا برپا شد. در این حرکت اعتراض شماری از نمایندگان مجلس و رهبران اتحادیه‌های صنفی نیز حاضر شده و با ایراد سخنانی مخالفت شدید خود را با رای دادگاه بر علیه آمریکا اعلام کردند.

تظاهرات علیه آمریکا

نحوه تحصیل پسر ظریف و دختر فریدون در آمریکا/ چرا فرزندان مسئولان ایرانی با این محدودیت‌ها مواجه نیستند؟+ عکس

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس که برای شرکت در اجلاس کشورهای مشترک‌المنافع به رواندا سفر کرده است، حکم دادگاه آمریکا را یک عقب‌گرد در زمینه حقوق زنان تعبیر کرد و گفت «همیشه به حق انتخاب زنان اعتقاد داشته ام.» «کی‌یر استارمر» رهبر دومین حزب سیاسی انگلیس (کارگر) هم در توییتی نوشت: «تصمیم ویرانگر دیوان عالی آمریکا یک عقبگرد بزرگ برای حقوق زنان در ایالات متحده بشمار می‌رود.»

همچنین جرمی کوربین، رهبر سابق حزب کارگر، رای دادگاه را "ویرانگر" خواند و کارولین لوکاس، یکی از رهبران حزب سبز، گفت که حکم صادر شده" واقعاً وحشیانه، و خبری دلخراش برای زنان در همه جا" است.

دیوان عالی آمریکا روز جمعه به وقت محلی در اقدامی بی سابقه قانون "رو وی وید" تصویب شده در سال ۱۹۷۳ که حق زنان برای سقط جنین را به رسمیت می شناخت، لغو کرد و به این ترتیب پیروزی مهمی را به جمهوریخواهان و محافظه کاران که خواهان ممنوعیت یا محدود شدن سقط جنین در آمریکا هستند، اعطا کرد.

قضات کنونی دیوان عالی آمریکا با اکثریت محافظه کاران در مقابل لیبرال ها (۶-۳) یک قانون می سی سی پی که سقط جنین پس از گذشت ۱۵ هفته از حاملگی را ممنوع می کند، تایید کرد.

سخنرانی پامپئو درباره استراتژی جدید آمریکا درباره ایران/ 12 درخواست واشنگتن از ایران

در رای گیری روز جمعه دیوان عالی آمریکا ۵ قاضی به لغو قانون "رو وی وید" رای مثبت و ۴ قاضی به آن رای منفی دادند.

قضات آمریکایی موافق لغو این قانون اعلام کردند که قانون "رو وی وید" به شکلی اشتباه به تصویب رسیده زیرا در قانون اساسی آمریکا هیچ اشاره خاص و مستقیمی به حقوق سقط جنین نشده است.

پیش از این برخی دادگاه‌های آمریکا با قانون می‌سی‌سی‌پی مخالفت می کردند زیرا با حکم دیوان عالی در زمینه حقوق سقط جنین مغایر بود.

این حکم دیوان عالی آمریکا، به ایالت های این کشور امکان می دهد تا با تصویب قانون، سقط جنین را غیر قانونی کنند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در واکنش به حکم دیوان عالی کشورش در خصوص لغو قانون سقط جنین در ایالات متحده آمریکا گفت: این حکم زندگی و سلامت زنان را به خطر می‌اندازد.

رئیس جمهوری آمریکا ادامه داد: حکم دیوان عالی، آمریکا را ۱۵۰ سال به عقب می راند.روز غم انگیزی برای آمریکا است.​

تیپ ملانیا و همسرش دونالد ترامپ در میامی آمریکا + تصاویر