آلوئه ورا گیاهی است که در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری جهان رشد می‌کند. مردم این مناطق معمولا از  گیاه آلوئه ورا برای تزئین و یا خواص دارویی آن استفاده می‌کنند؛ در واقع، بومیان مناطق گرمسیری این عضو خانواده سوسنیان را بخاطر بسیاری از خواص درمانی و احیا کننده آلوئه ورا برای هزاره ها، ارزشمند و قابل احترام می‌دانند. طرفداران استفاده از آلوئه ورا برای  مو به فراوانی ویتامین ها، مواد معدنی و سایر ترکیبات مرتبط با رشد مو در این گیاه اشاره دارند. آن ها می گویند این خواص نشانه توانایی آن در تقویت موهای سالم و فراوان است.

از فواید جالب آلوئه ورا چه میدانید؟

 آلوئه ورا

گیاه آلوئه ورا​

  •  یکی از اولین منابع نوشتاری در مورد اثرات درمانی آلوئه ورا مربوط به 2100 سال قبل از میلاد مسیح است.
  • بسیاری ازخواص آلوئه ورا ممکن است تا حدی توسط ترکیبات آن توضیح داده شود. این ماده حاوی 75 ماده موثره فعال، از جمله ویتامین های A، C، E، B12 و کولین است.
  •  برخی از مواد مغذی، تأثیر قابل توجهی در کیفیت مو دارند و البته کمبودهای تغذیه ای می توانند منجر به ریزش آن شوند.

تحقیقات حاکی از همبستگی مثبت بین مصرف آلوئه ورا و سلامت مو است، اما هیچ پیوند علمی محکمی در این خصوص وجود ندارد.

 آلوئه ورا برای رشد مو موثر است

بر اساس تحقیقات، میانگین سرعت رشد مو 1 سانتیمتر در هر ماه است. شامپو و سایر محصولات مو، تأثیر قابل توجهی در افزایش یا کاهش این سرعت دارند؛ البته نقش تعیین کننده در درجه اول ژنتیک و سلامت فرد است.

این گونه تصور می شود که آلوئه ورا به دلیل ترکیبات زیر مؤثر باشد

  •  ویتامین ها
  •  اسیدهای آمینه ضروری
  •  مواد معدنی مانند مس و روی که برای رشد مو اهمیت دارند
  • استروئیدهای گیاهی
  • اسیدهای چرب

یکی از خواص آلوئه ورا این است که توانایی باورنکردنی در افزایش گردش خون در یک ناحیه دارد.

هنگامی که از آلوئه ورا بر روی مو و پوست سر خود استفاده می کنید، جریان خون به پوست سر شما افزایش می یابد. هنگامی که پوست سرتان پاک و موهای تان با آلوئه ورا نرم شود، می توانید شاهد کند شدن روند شکستگی و ریزش مویتان باشید.

افراد زیادی وجود دارند که ادعا می کنند رشد سریع مو با آلوئه ورا ممکن است. اما تاکنون، شواهد بالینی کمی برای اثبات یا رد این ادعا وجود دارد.

خواص آلوئه ورا برای سلامت مو

آلوئه ورا برای درمان درماتیت سبورئیک مناسب است.

یکی از مزایای ادعا شده مصرف آلوئه ورا برای مراقبت از مو ، درمان درماتیت سبورئیک است که مورد مطالعه نیز قرار گرفته است.

درماتیت سبورئیک (SD) نوعی بیماری پوستی است که باعث ایجاد بثورات قرمز (مایل به صورتی و پوسته های زبر زرد و سفید) بر روی سطح پوست می شود، که ممکن است متورم و چرب نیز باشند.

درماتیت سبورئیک اغلب روی صورت و پوست سر ایجاد می شود. هنگامی که این عارضه روی پوست سر نوزادان ایجاد می شود، به آن کلاه گهواره نیز می گویند.

مطالعات نشان داده که درمان با آلوئه ورا، منجر به کاهش قابل توجه خارش، پوسته پوسته شدن و اندازه ناحیه درگیر درماتیت سبورئیک می شود. از آنجایی که درماتیت سبورئیک می تواند در برخی موارد منجر به ریزش موی سر موقت شود، این مورد، استفاده آشکار از آلوئه ورا برای رشد مو است.

آلوئه ورا برای پوست سر

همچنین گمانه زنی هایی وجود دارد که می گوید آلوئه ورا در سلامت پوست سر موثر بوده و برای رشد سالم مو نیز بسیار مهم است. این موضوع باعث تقویت استدلال ها در مورد اثر آلوئه ورا در مراقبت از مو می شود.

محققان عقیده دارند مزایای ماسک آلوئه ورا برای مو ممکن است حداقل تا حدودی به توانایی آن در تحریک گردش خون و بهبود در رساندن اکسیژن و مواد مغذی به فولیکول های مو ، مرتبط باشد.

آلوئه ورا چربی مو را کاهش می دهد.

آلوئه ورا فولیکول مو را به طور مؤثری تمیز کرده و سبوم اضافی (چربی) و باقی مانده سایر محصولات مراقبت از مو را از بین می برد. آلوئه ورا در حین تمیز کردن، به موهای شما آسیب نمی رساند.

همچنین برخلاف سایر مواد شیمیایی موجود در محصولات مو، آلوئه ورا ملایم است و یکپارچگی مو را نیز حفظ می کند.استفاده از آلوئه ورا روشی عالی برای دستیابی به موهایی است که سالم تر، براق تر و نرم تر به نظر می رسند.

آلوئه ورا موجب تقویت مو می شود.

آلوئه ورا حاوی ویتامین های A، C و E است. هر سه این ویتامین ها در بازسازی سلولی مشارکت دارند و رشد سلول سالم و موهای براق را افزایش می دهند. ویتامین B12 و اسیدفولیک نیز در  ژل آلوئه ورا  موجود است. هر دوی این مواد می توانند مانع ریزش مو شوند.

آلوئه ورا برای پوست صورت بسیار مناسب است. اکثر افراد پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب، از آن استفاده می کنند. دلیل این امر داشتن کلاژن بالا و خاصیت خنک کنندگی آن است این یکی از خواص آلوئه ورا برای پوست صورت است.

مقدار ویتامین موجود در گیاه آلوئه ورا نشان می دهد که این گیاه می تواند برای ترمیم آسیب مو در اثر آفتاب نیز مفید باشد.

عوارض گیاه آلوئه ورا

مصرف خارجی آلوئه ورا معمولاً عوارض جانبی نامطلوبی ندارد. با این حال در برخی مواقع موارد زیر گزارش شده است.

  •  واکنش های آلرژیک، به ویژه در آن هایی که به سیر، پیاز و لاله ها حساسیت دارند
  • درماتیت تماسی یا بثورات پوستی که بعد از قرار دادن آلوئه ورا روی پوست ایجاد می شوند
  •  سمیت نوری یا تحریک پوستی (شبیه به آفتاب سوختگی شدید)
  • گاهی اسهال، استفراغ، عدم تعادل الکترولیت، کولیک و مشکلات کلیوی با مصرف خوراکی آلوئه ورا همراه بوده است. موارد حادی (از این مشکلات) که اگرچه نادرند ولی برخی مواقع گزارش شده اند.

آلوئه ورا برای موهای خشک و فر

هر نوع مویی، به روش خاصی از مراقبت نیاز دارد. ویژگی های مختلف مو، مانند تراکم، بافت، قطر، درجه فر و میزان تخلخل آن بر نحوه پاسخ به یک درمان یا محصول تأثیر می گذارد.

موهای افراد آفریقایی-آمریکایی بسیار خشک است و متخصصان پوست، استفاده از محصولاتی با مواد موثره طبیعی مانند آلوئه ورا را برای مراقبت از موی آن ها توصیه می کنند.

آلوئه ورا برای موهای خشک به دلیل  داشتن ترکیب غنی از ویتامین ها، مواد معدنی، رطوبت و… بسیار مناسب است و از رطوبت موهای خشک محافظت می کند.

نحوه استفاده از آلوئه ورا برای تقویت مو

افراد علاقه مند به آلوئه ورا، برای مراقبت از مو می توانند از طیف گسترده روش های مصرفی آن بهره مند شوند، از روش های خانگی گرفته تا تولید انبوه.نحو ی استفاده از آلوئه ورا برای مو و پوست سر (به صورت مستقیم)  به شرح زیر می باشد.

  •  یک برگ را از گیاه تازه آلوئه ورا ببرید
  •  با استفاده از یک قاشق، ژل داخل آن را جمع کنید (می توانید آن را با روغن نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید)
  •  ژل یا مخلوط را مستقیماً روی پوست سرتان بمالید واجازه دهید به مدت یک ساعت بماند
  • از شامپوی ملایم برای شستن مو و پوست سر استفاده کنید
  • در صورت لزوم 2 تا 3 بار در هفته این کار را تکرار کنید

برای تست حساسیت، مقدار کمی از ژل را روی مچ دست تان امتحان کنید. در صورت عدم بروز حساسیت، می توانید از آن، روی هرنقطه ای از بدن تان استفاده کنید.

معجزه آلوئه ورا برای سلامتی و درخشش پوست

 آلوئه ورا