​​​​​​​ بر همگان مسجل است که جنس انقلاب اسلامی ایران گفتمانی است .پیروزی انقلاب  اسلامی ایران منبعث از سلسله عواملی بوده که از نظر مادی و بر اساس متدها و مولفه های تئوریک و گفتمانی غرب قابل محاسبه و تبیین نیست. بی دلیل نیست که بسیاری از استراتژیست های غربی پس از سالها مطالعه در خصوص ماهیت انقلاب اسلامی و بررسی اجزای شکل دهنده و نگاهدارنده این انقلاب با شکوه  به این نتیجه رسیدند که نگاه ها و فرضیات رایج در حوزه های شناختی و تحلیلی غرب، قدرت توجیه و تحلیل این پدیده مقدس را ندارد. در سی  و سومین سالروز رحلت امام راحل(ره)، آثار و برکات اندیشه این بزرگمرد تاریخ و بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در جای جای منطقه و نظام بین الملل مشاهده می شود. تبلور گفتمان مقاومت در منطقه، یکی از این آثار و برکات می باشد. 
یکی از اصلی ترین رموز ماندگاری نگاه و اندیشه دینی و سیاسی والای امام راحل(ره)، مطابقت دقیق  الگوواره های فکری ایشان با فطرت بشری و استقلال طلبی ذاتی ملت هاست.در سایه اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره)، سیاست خارجی مبتنی بر استقلال و نفی دخالت بیگانگان به مثابه یک الگو به جهانیان ارائه و به چراغ راه ملت های مسلمان و آزاده در دنیا تبدیل شد. هنگامی که این انقلاب ایجاد و با رویکردی مستقل از شرق و غرب در عرصه روابط بین الملل نهادینه شد و خود را تثبیت کرد، گفتمان سازی انقلاب فراتر از مرزها رفت.
این گفتمان سازی در سطح منطقه و جهان ادامه پیدا کرد.امروز ما در منطقه و جهان اسلام به صورت خاص شاهد شکل گیری گروه  های مقاومت در برابر دشمنان هستیم. مصادیق این گروه های مقاوم و استوار را امروز در کالبد  حماس، حزب الله، حشدالشعبی و انصارالله مشاهده می کنیم.
در گفتمان امام راحل( ره) انفعال در برابر دشمنان و پذیرش سلطه آنها محلی از اعراب ندارد. همین مسئله سبب شده است تا حتی در برخی ملت های غیر مسلمان نیز  خودباوری و ایستادگی در برابر ظلم ( به عنوان میراث و چکیده پیام گفتمانی امام راحل ) به یک باور ذاتی و عمیق تبدیل شود. 
در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی، دشمنان تلاش زیادی در راستای تقویت گفتمان‌های مبتنی بر لائیسیته، سکولاریسم، سازش و تسلیم در برابر دشمنان و تبلور آن در میان ملت‌های مسلمان و غیر مسلمان صورت دادند. آن‌ها تصور می کردند که تقویت گفتمان‌های انفعالی و ضد دینی، منجر به تضعیف گفتمان مقاومت و فراموشی آن در بین ملت‌های آگاه خواهد شد؛ اما با وجود گذشت ۴۳ سال از انقلاب اسلامی ، شاهد گستردگی و تعمیق گفتمان مقاومت هستیم. در این خصوص شاهد شکل گیری یک شبکه و منظومه بسیار قوی گفتمانی-عملیاتی در مواجهه با اقدامات بالقوه و بالفعل دشمنان بوده و سپری شدن زمان نیز این منظومه مقدس را تقویت کرده است. 
پس از رحلت امام راحل(ره)، هدایت‌های مدبرانه  رهبر معظم انقلاب اسلامی نقش مهمی را در حلول روح مقاومت و گفتمان نشئت گرفته از آن در کالبد جهان اسلام و نظام بین الملل ایفا کرده است. بدیهی است که پیروزی نهایی امت واحده اسلامی بر دشمنان، حول همین منظومه گفتمانی شکل خواهد گرفت.