به گزارش پارس به نقل از ایسنا، رییس حوزه هنری ضمن تشکر از تلاش های دولت های نهم و دهم، به رییس جمهور منتخب تبریک گفت و عنوان کرد: دکتر روحانی را ما به عنوان یک شخصیت فرهیخته می شناسیم که از حوزه علوم انسانی برخاسته اند و اهمیت این فرمایش رهبری را که می گویند ادبیات دفاع مقدس و انقلاب، کشور را از ادبیات وارادتی بی نیاز کرد، خوب می داند. اهمیت این دستاورد در نوع خودش، کم تر از دستاوردهای حوزه علوم و فنون نیست، بلکه برای اهلش به مراتب بیشتر هم هست. امیدواریم در دولت ایشان، ادب و هنر انقلاب اسلامی شأنی بسزا یابد.

او ادامه داد: روحانی از باورمندان آرمان های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است. ایشان هم در دوران ستم شاهی در مبارزه حضور داشته اند و هم در دوران دفاع مقدس از ارکان فرماندهی جبهه های حق علیه باطل بوده اند.

مؤمنی شریف که در مراسم تقدیر از کارکنان انتشارات سوره مهر سخن می گفت، حضور این انتشارات در نمایشگاه کتاب امسال را افتخارآمیز دانست و گفت: ادبیات مقاومت و انقلاب، کشور را از ادبیات وارداتی بی نیاز کرد.

او با بیان این که امروز این مراسم به مناسبت حضور درخشان سوره مهر در نمایشگاه امسال کتاب تهران برگزار می شود، عنوان کرد: در سالی که گذشت جامعه نشر کشور متأثر از مسائل اقتصادی مملکت، با مشکلاتی مواجه بود و هست که در نحوه حضور آن ها در نمایشگاه تأثیر گذاشت.

وی خاطرنشان کرد: سوره مهر با همه مضایق و مشکلات دیگری که پیش رویش بود، که می توانست حضور آن را در نمایشگاه کم رونق کند، با کوشش بی دریغ و همت والای همکاران، به همه موانع فائق آمد و حقیقتاً حضور درخشانی در نمایشگاه داشت و همین حضور افتخارآمیز در معرفی فرهنگ و ادب انقلاب اسلامی و مجاهدات ملت شریف ایران مورد تحسین جامعه فرهیخته و به ویژه رهبر فرزانه انقلاب قرار گرفت.

مؤمنی ضمن ارج نهادن تلاش های مقدس و جهادگونه کارکنان انتشارات سوره مهر، گفت: برای ادامه مسیر طولانی که در پیش رو داریم، توفیقات روزافزون مسألت داریم.

او افزود: سوره مهر به عنوان ناشر بخش کتاب حوزه هنری، در سالی که گذشت در میان ناشران عمومی هم از لحاظ تیراژ و هم از نظر ریالی نخستین بود. این نشان از واقعیت افتخارآمیزی دارد و آن این که اقبال مردم به آثار ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بی نظیر است. هر روز که پیش تر می رویم، به این اشتیاق و اقبال افزوده می شود. این همان حقیقتی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی اخیراً در دیدار با همکاران حوزه هنری به آن اذعان داشتند و فرمودند ادبیات مقاومت و انقلاب اسلامی کشور را از ادبیات وارداتی بی نیاز کرد.

رییس حوزه هنری با تاکید بر این که انتقال ادبیات ایران به جهان، از مسیر ادبیات انقلاب اسلامی معرفی خواهد شد، اظهار کرد: رؤیای این که ادبیات معاصر ایران در جهان ادب و هنر، جایگاه مناسب خودش را پیدا کند، آرزوی حداقل پنجاه ساله نویسندگان ایرانی است. اما با همه کوشش های فردی و سازمانی صورت گرفته، ادبیات داستانی و شعری معاصر ما، نه جایگاهی در حد و اندازه سرزمین فردوسی و سعدی و حافظ، بلکه به اندازه ملل و فرهنگ های کوچک آمریکای لاتین هم جلوه و رونقی نداشته است.

او گفت: بارها از زبان بعضی از مترجمان آمریکایی شنیده ام که گفته اند، ادبیات داستانی شما بومی شده و ترجمه شده کارهای خود ماست. به قول پرفسور اسپراکمن « دلیلی ندارد مخاطب جهانی وقتی که به اصل دسترسی دارد، بدل را انتخاب کند. » واقعیت این است که در ۱۵۰ سال اخیر و مخصوصاً بعد از مشروطیت، جامعه روشنفکری ما، چنان شیفته فرهنگ و تمدن غرب شدند که سبب همه پیشرفت ها را، چنان که تقی زاده گفته بود، از فرق سر تا نوک پا تقلید از اروپا و غرب دانستند.

او ادامه داد: در چنان فضایی ادبیات داستانی و شعر جدید ما شکل گرفت اما هیچ وقت مورد توجه عموم مردم و توده ها واقع نشد. چون مردم و فرهنگ ایرانی در آن جایی نداشتند و اگر هم بود من باب تمسخر و سرزنش آن بود. این که امام خمینی (ره) در اول انقلاب خطاب به عده ای از نویسندگان و روشنفکران فرمودند: " ضربه ای که قلم های شما به اسلام زد، سرنیزه های رضاخان نزد" اشاره به همین حقیقت تلخ در تاریخ روشنفکری ایران است.

مومنی با بیان این که ادبیات انقلاب اسلامی، مخصوصاً شاخه پرطراوت و پرثمر آن ادبیات دفاع مقدس، ادبیاتی است اصیل که ما به ازای خارجی ندارد، اظهار کرد: این ادبیات تولدیافته از فرهنگ و معارف ایرانی شیعی است. پیش از این ما در جنگ های ملی مان، حداقل در ۲۰۰ سال اخیر، با افتخاری روبه رو نیستیم که مایه مباهات عموم مردم باشد. شاید علت این که جنگ های گذشته ایران وارد ادبیات و فرهنگ مردم، نشدند، به دلیل همین بی افتخاری آن ها باشد.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با کارکنان دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حوزه هنری، گفت: رهبر معظم انقلاب هم در آن دیدار تاکید کردند که در جنگ های دیگر و مخصوصاً کشورهای دیگر هم فدارکاری و قهرمانی وجود دارد اما بین قهرمانان ما و آنان فرق هایی است که باید در حوزه هنری به این تمایزات نیز پرداخته شود. در آن جاها هم فداکاری هست اما فداکاری ما که در فرهنگ اسلامی از آن به ایثار یاد می شود، ماهیتاً با فداکاری آنان متفاوت است. یکی از این تمایزات بی شک مربوط به انگیزه قهرمانان است.

رییس حوزه هنری گفت: در میان وجوه مختلف ادبیات انقلاب اسلامی، خاطره بیش تر از سایر قالب ها مورد اقبال مردم قرار گرفته است و این خود یکی از دستاوردهای مکتب ادبیات و هنر انقلاب است، چون پیش از این خاطره در خدمت سران و مقامات سیاسی بود اما به همت انقلاب همه مردم ما صاحب خاطره شدند. این یکی از ویژگی های مردمی ادبیات ماست و نشان می دهد که ادبیات دفاع مقدس ساخته و پرداخته ذهن اشخاص نیست بلکه برگرفته از واقعیت هاست و اصلاً خود واقعیت است.

مؤمنی تصریح کرد: البته تا رسیدن به ایده آل های مان مسافتی طولانی در پیش داریم اما این جاده، صاف و هموار است. از مسیر پر سنگلاخ و پر پیچ و خم گذشته ایم. ما سرمایه های گران قیمتی داریم که الحمدلله قدرشان را می دانیم.

او با اشاره به این که زمانی تیراژ کتاب هزار و چند نسخه بود، گفت: رهبر معظم انقلاب در آن زمان فرمودند باید تیراژهای شما به ده ها هزار برسد. که الحمدلله از این گذشته ایم و تعداد قابل توجه کتاب های حوزه هنری به صدها هزار رسیده. ایشان اخیراً فرمودند باید به تیراژهای میلیونی فکر کنید و حتماً به لطف و تفضل الهی این اتفاق خواهد افتاد. ما اینک ساز و کارهای رسیدن به این چشم انداز را فراهم می کنیم. برای کشوری با ملت مؤمن و فرهنگ مدار با این درصد از سواد و تحصیلات عالیه، رسیدن به این افق دور شدنی است.

او افزود: باید فرآیند رسیدن کتاب به دست خواننده، سهل شود. هنوز در بیش تر شهرهای کشور کتاب فروشی حرفه یی وجود ندارد.

مؤمنی با اشاره به تأکید رهبر مبنی بر ایجاد قرارگاه نشر در حوزه هنری، عنوان کرد: امیدوارم با همکاری سایر نهادها و مخصوصاً دولت محترم فعلی و دولت جدیدی که ان شاءالله تا چند ماه آینده مستقر خواهد شد، این اتفاق زودتر بیفتد.