«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر امور خارجه ترکیه روز سه‌شنبه گفت که آنکارا تعدادی از رزمایش‌های برنامه ریزی شده ائتلاف ناتو در دریای سیاه را بر اساس کنوانسیون مونترکس و به دلیل جنگ میان روسیه و اوکراین لغو یا به تعویق انداخته است. وزیر امور خارجه ترکیه که با خبرگزاری آناتولی مصاحبه می‌کرد، گفت: «اگر ما به تحریم‌ها (علیه روسیه) بپیوندیم نمی‌توانیم نقش میانجی‌گرانه‌ای که در حال حاضر داریم را انجام دهیم».

ترکیه

ثروتمندترین بازیگران ترکیه ای+ عکس

چاووش‌اوغلو اضافه کرد: «ما کنوانسیون مونترکس را درباره ناوهای جنگی اعمال کردیم اما حریم هوایی را هنوز باز گذاشته‌ایم».

وی گفت: «ما درخواست‌هایی از روسیه و آمریکا برای عبور کشتی‌های جنگی به این دریا داشتیم و ما بر اساس کنوانسیون، رزمایش‌های برنامه ریزی شده ناتو در این دریا را لغو یا به تعویق انداخته‌ایم».

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: «آنکارا از همان ابتدا گفت تنها به تحریم‌های سازمان ملل که به صورت رسمی علیه روسیه اعمال شود خواهد پیوست».

وی افزود: «در حال حاضر هر کسی می‌تواند علیه هر کس دیگری که می‌خواهد به اعمال تحریم بپردازد. این به آنها مربوط است اما ما نقش میانجی‌گری را انتخاب کرده‌ایم و این موضوع با استقبال اتحادیه اروپا و جهان مواجه شده است».

عکس های جان یامان بازیگر و مدل مشهور ترکیه ای با نامزدش

«چارلز میشل» رئیس شورای اروپا نیز بامداد امروز در پیامی توئیتری اعلام کرد که کشورهای عضو این اتحادیه برای تحریم بخش اعظم واردات نفت از روسیه به توافق رسیده‌اند.

میشل در این بیانیه توضیح داد: «روی ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا توافق حاصل شد. این امر بلافاصله بیش از دو سوم واردات نفت از روسیه را پوشش می‌دهد و منبع عظیمی از تامین مالی ماشین جنگی این کشور را کاهش می‌دهد».

فون‌درلاین با استقبال از اتفاق نظر سران اتحادیه اروپا برای تحریم نفتی روسیه، توضیح داد: «این امر عملاً حدود ۹۰ درصد از واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا را تا پایان سال ۲۰۲۲ قطع می‌کند. ما به زودی برمی‌گردیم تا درباره آن ۱۰ درصد باقیمانده نیز تصمیم بگیریم».

بیوگرافی بیرجه آکالای بازیگر و دختر شایسته ترکیه و ازدواج های جنجالی اش +تصاویر