نخست وزیر یونان گفت که کشورش از فشار اتحادیه اروپا برای برقراری روابط مثبت با ترکیه حمایت می‌کند.

به نوشته وبگاه «احوال» به نقل از خبرگزاری «آسوشیتدپرس»«کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان  روز جمعه و قبل از برگزاری اجلاس ناتو گفت: «ما همیشه آماده  به استقبال  از یک برنامه مثبت هستیم، اما به صورت تدریجی، متناسب و برگشت پذیر ... به شرطی که تنش‌زدایی کنونی حفظ شود و ترکیه به طور سازنده در گفت‌‌وگو مشارکت کند و به شروط تعیین شده توسط اتحادیه اروپا احترام بگذارد.»

سخنان وی پس از یک دوره تنش شدید بین ترکیه و یونان در مورد اختلافات مرزی و حفاری گاز در مدیترانه شرقی بیان شده است.

 تابستان سال گذشته  پس از اعزام کشتی‌های تحقیقاتی ترکیه به آبهای ادعایی یونان، درگیری بین دو طرف ایجاد شد. در آن برهه پر تنش  آتن از اتحادیه اروپا خواست تحریم‌های گسترده‌ای علیه ترکیه اعمال کند.  در حالیکه اتحادیه اروپا از این کار امتناع ورزید، اما ترکیه را برای انجام دیپلماسی با یونان تحت فشار قرار داد.

تنش‌های ترکیه و یونان بر سر قبرس نیز  برای چند دهه‌ ادامه دارد و دو کشور بر سر این جزیره سابقه جنگ هم دارند. قبرس از سال ۱۹۶۴ به دو قسمت قبرس یونانی‌نشین و قبرس ترک‌نشین تقسیم شده است. بنا بر روایت مقام‌ها و رسانه‌های ترکیه، به دنبال کودتای سال ۱۹۷۴ یونانی‌نشین‌های قبرس برای الحاق این جزیره به یونان، ترکیه برای دفاع از حقوق قبرس ترک‌نشین مداخله نظامی کرد.

وزیر خاجه ترکیه  اخیرا در مصاحبه با یک روزنامه یونانی مواضع آنکارا در قبال موضوعات تنش‌زا در روابط دو کشور را بیان کرد. مولود چاووش اوغلو در مصاحبه با روزنامه «ویما» از یونان خواست که از استفاده از اتحادیه اروپا به عنوان برگ برنده علیه ترکیه اجتناب کند.  وزیر خارجه ترکیه همچنین از یونان درخواست کرد از که فضای مثبت کنونی در روابط دو کشور برای حل اختلافات استفاده کند.

او گفت: «فقط ترکیه و یونان هستند که می‌توانند مشکلات برجسته (بین دو کشور) را حل کنند نه اتحادیه اروپا. به عنوان دو کشور همسایه سرنوشت ما زندگی کردن در یک جغرافیای مشترک است در نتیجه ما باید روابطمان را با همکاری تعریف کنیم و نه منازعه. این در دستان ماست که سرنوشتمان و مسیر پیش رو را مشخص کنیم.»