دریچه بازدید یکی از انواع دریچه ها است که کاربرد فراوانی داشته و برای بازدید تاسیسات خانه استفاده می شود. اگر با این نوع از دریچه ها آشنا نیستید بهتر است ابتدا مشخصات و ویژگیهای انواع دریچه ها را بررسی کرده و سپس دریچه موردنظر خود را تهیه کنید.

دریچه بازدید چیست و چه کاربردی دارد؟

دریچه بازدید چه کاربردی دارد؟

دریچه بازدید کاربرد گسترده­ای دارد اما در صورت کلی می­توان گفت برای بخش هایی که به دسترسی تاسیسات و شیرآلات نیاز دارد به کار گرفته می‌شود. این دریچه بر روی دیوار، سقف، سقف­های کاذب، دیواره رایزرها و... نصب می­شود. خود دریچه سطح صافی دارد و به همین خاطر روی هر سطح صافی از کف و سقف گرفته تا دیوارها و ... قابل نصب است. همین ویژگی سبب شده است تا بسیار پر طرفدار باشد و برای سازه‌های بسیار مختلفی به کار گرفته شود. لازم به ذکر است که علاوه بر ساختمان سازی، در ماشین آلات و ... نیز برای دسترسی دوره­ای به سیم کشی­ها و تاسیسات دستگاه از این دریچه استفاده می­کنند.

 هدف از به کارگیری دریچه بازدید چیست؟

در ساختمان سازی و همچنین سایر سازه­ها، از سیم­کشی­ها و اتصالات و ... به وفور استفاده می­شود. اما تا به حال  به این نکته فکر کرده­اید که اگر کوچکترین مشکلی در آن­ها وجود داشته باشد، چگونه می­توان آن را برطرف کرد؟ این مشکل به لطف دریچه بازدید حل شده است. همانطور که از نام آن مشخص است، از این دریچه به منظور بررسی اشکالات احتمالی پیش آمده استفاده می­شود. طراحی آن به گونه‌ای است که بر روی دیوار و یا هر سطح دیگری نصب می­شود. دارای یک دریچه است که در قیاس با سایر دریچه ها متفاوت بوده و ابعاد بزرگتری دارد. می توانید با باز کردن آن تاسیسات و شیرالات و سایر بخش هایی که پشت آن قرار دارند را بررسی کنید.

حال اگر مشکلی وجود داشته باشد که نیاز به تعمیر، ترمیم و ... باشد از این طریق می­توانید به راحتی انجام دهید. قاعدتا هر شی در دنیا دارای یک طول عمر مشخصی است. شما نمی­توانید از یک سری اتصالات، بیشتر از عمر مفید آن کار بکشید و باید بعد از دوره ای تعویض شوند. البته این دید خوشبینانه است که هیچ مشکلی در طی زمان به وجود نیاید و شما از دریچه بازدید تنها برای تعویض آن استفاده کنید. آن هم در زمانی که دیگر طول عمر مفید آن به پایان رسیده است.

هدف از به کارگیری دریچه بازدید چیست؟

انواع دریچه بازدید که باید بشناسید

دریچه بازدید، تنوع زیادی دارد. پیش از آنکه جهت خرید و استفاده آن اقدام کنید بهتر است ابتدا بهترین نوع آن را شناسایی کرده و با کمک مشاورین و تولیدکنندگان این محصول را خریداری کنید. انواع آن را با توجه به کاربرد، جنس و شکل ظاهری می­توان تقسیم کرد. دریچه بازدید از نظر جنس دارای سه نوع الومینیوم، آهن و ام دی اف می­باشد. البته امروزه نمونه­های پلاستیکی آن نیز وجود دارد. حال که با کاربرد دریچه بازدید آشنا شدید می توانید نمونه مناسب کار خود را انتخاب کنید. در ادامه با انواع دریچه بازدید از نظر شکل ظاهری که شامل دریچه بازدید فن کویل و تاسیسات آب و فاضلاب می شود عبارتند از:

دریچه بازدید لولایی

این دریچه به صورت لولایی طراحی شده است. بسیار شبیه به درب می­باشد و به سمت دیگر باز و بسته می­شود. درب آن به واسطه لولاهایی به چهارچوب وصل شده است و به همین خاطر به این نام شناخته می­شود. نحوه استفاده راحتی دارد اما باید به یک نکته مهم توجه کنید و آن این است که این دریچه باید در بخش هایی به کار گرفته شود که فضای کافی در مقابل دریچه جهت باز کردن درب آن وجود داشته باشد. یعنی اگر در راهرو و... است طول راهرو باید به اندازه­ای باشد که بتواند درب آن را باز کرد.

اگر دریچه روی دستگاه نصب است باید دستگاه را در گوشه‌ای از کارگاه قرار دهید که فضای کافی در قسمت دریچه وجود داشته باشد تا در صورت نیاز آن را باز نمایید. البته در بسیاری از مواقع می­توانید با جابه­جا کردن دستگاه نیز درب آن را باز نمایید.

دریچه کشویی

نوع دیگری از دریچه­های بازدید، به صورت کشویی طراحی شده‌اند. درب آن­ها به صورت کشویی به دو سمت چپ و راست جا به جا می­شود و می­توانید در فضاهای کوچک نیز از آن­ها به راحتی استفاده کنید. چرا که در آن به سمت بیرون باز نمی­شود و به فضای زیادی نیاز ندارد. این نوع از دریچه، طراحی مدرن و هوشمندانه‌تری دارد.

دریچه بازدید فن کویل چیست؟

این دستگاه­ها به صورت دوره­ای نیاز به بررسی و تعمیر دارند. این بررسی از طریق دریچه بازدید صورت می‌گیرد. البته از آنجایی که این دستگاه­ها باید دارای تهویه هوا باشند و هوای درون آن­ها نیز درجریان باشد، انواع متنوعی برای آن طراحی می­شود. برخی به صورت ساده هستند اما برخی دیگر به صورت مشبک بوده و دارای شیار است تا جریان هوا از آن عبور کند. موارد ذکر شده تنها برخی از مدل­های آن است و از دیگر مدل­ها می‌توان موارد زیر را نام برد:

  • کله قندی
  • خطی 30 درجه
  • گل سقفی
  • و ... .

دریچه بازدید فن کویل چیست؟

جمع بندی

حال که با انواع دریچه بازدید آشنا شدید به شما پیشنهاد می کنیم قبل از اینکه برای تهیه این محصول به بازار بروید ابتدا تولیدکنندگان دریچه را شناسایی کنید. سپس با کمک مشاوران فروش شرکت ها بهترین نوع آن را تهیه کنید. به خاطر داشته باشید در صورتی که بتوانید از تولیدکننده خرید کنید می توانید قیمت مناسبی را نیز بابت خرید این محصول بپردازید. توجه داشته باشید که این دریچه ها مدت زمان زیادی برای شما کارایی خواهند داشت. بنابراین بهتر است نمونه باکیفیت این محصول را خریداری کنید تا برای سالهای زیادی برای شما قابل استفاده باشد.  

ناگفته نماند که عوامل موثر دیگری هم بر قیمت فروش این محصول وجود دارد که می­توان به ابعاد، جنس و نوع آن اشاره داشت. یکی از راههای آشنایی با این محصول جستجو در اینترنت و فضاهای مجازی است که به راحتی و در کوتاه ترین زمان ممکن می توانید این محصول را سفارش و درب خانه خود تحویل بگیرید.