جوسپ بورل این مطلب را روز سه‌شنبه در حاشیه ششمین دور از کنفرانس حمایت از آینده سوریه و منطقه مطرح کرد و به خبرنگاران گفت: اتحادیه اروپا، همراه با بسیاری از شرکای دیگر، به ارسال پیام روشن برای اعلام مخالفت با تجاوز نظامی روسیه علیه اوکراین در تمامی مجامع بین المللی ادامه خواهد داد.

جوسپ بورل

دست رد اتحادیه اروپا به درخواست برگزیتی انگلیس

وی با اشاره به بیانیه ادعایی اخیر اتحادیه اروپا در محکومیت روسیه به دلیل انجام حملات سایبری علیه اوکراین افزود: نکته مهم این است که ما برای اولین بار در سطح اروپا، این حمله را به یک بازیگر دولتی، یعنی فدراسیون روسیه نسبت دادیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا عنوان کرد: در گذشته، می‌گفتیم که حملاتی از خاک روسیه صورت می‌گیرد، اما اینکه حمله را به دولت روسیه نسبت دادیم مساله دیگری است.

بورل اضافه کرد: یک ساعت قبل از آغاز تجاوز روسیه به اوکراین، در ۲۴ فوریه، فدراسیون روسیه یک حمله سایبری علیه ماهواره KA-SAT انجام داد. این امر باعث قطع ارتباط و اختلالات قابل توجهی بین چندین مقام دولتی، شرکت ها و کاربران در اوکراین شد و همچنین روی برخی از کشورهای عضو و شرکای بین المللی ما تأثیر گذاشت.

وی ادعا کرد: یقیناً این حمله سایبری تهاجم نظامی روسیه را تسهیل و لایه های چندگانه تجاوز و جنگ ترکیبی را که روسیه علیه اوکراین رهبری می کند، اثبات کرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: اکنون که حملات صورت گرفته را به دولت روسیه نسبت داده ایم باید با اوکراین و شرکای بین المللی خود در مورد چگونگی جلوگیری، دلسرد کردن، بازدارندگی و پاسخ به این حملات سایبری کار کنیم.

اتحادیه اروپا پیشتر با صدور بیانیه‌ای روسیه را به حمله سایبری علیه اوکراین اندکی پیش از حمله نظامی به این کشور متهم کرد و مدعی شد: «حمله سایبری روسیه یک ساعت پیش از حمله غیرقانونی به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ رخ داد و بدین ترتیب تهاجم نظامی را تسهیل کرد.»

تلاش اتحادیه اروپا برای اجرای برجام

در این بیانیه آمده است: «اگرچه گمان می‌رود هدف اولیه این حملات ارتش اوکراین بوده باشد، اما سایر کاربران از جمله کاربران شخصی و تجاری اینترنتی تحت تأثیر این حمله قرار گرفتند.»

بنابر این بیانیه، شبکه ارتباطی «ویاست» که ارائه دهنده خدمات اینترنت در اوکراین است، درست پیش از ورود تانک‌های روسی هدف حمله قرار گرفت و دسترسی کاربران به اینترنت قطع شد. در نتیجه این حمله، ۵ هزار و ۸۰۰ توربین بادی در آلمان نیز  به دلیل وابستگی به رهیاب‌های شرکت ویاست آفلاین شده و ده‌ها هزار پایانه این شرکت به طور اساسی تخریب شد.

در بیانیه اتحادیه اروپا این حمله نمونه‌ای از «رفتار غیرمسئولانه روسیه در فضای سایبری» توصیف شده که بخشی «جدایی ناپذیر» از جنگ با اوکراین بوده است.

این درحالیست که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد. جنگ در اوکراین و واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

کشورهای عضو 1+5 و اتحادیه اروپا از غیرقابل مذاکره بودن برجام حمایت می‌کنند