به گزارش پارس به نقل از تسنیم، وزارت خارجه اوکراین اعلام کرد در مذاکره با نماینده روسیه پیشرفت داشته‌اند. این خبر در حالی اعلام شده که درگیری‌ها در مناطق شرقی اوکراین کماکان ادامه دارد. با آنکه جزئیاتی از پیشرفت در مذاکرات مسکو و اوکراین اعلام نشده، رسانه‌های اوکراینی به استناد بیانیه‌ای از وزارت خارجه این کشور از طرحی برای ایجاد آرامش در این کشور خبر دادند.

مطابق مفاد این بیانیه، طرفین درباره مراحل اجرای این طرح و فهرستی از اقداماتی که موجب کاستن از تنش‌ها در دونتسک، لوهانسک و سایر مناطق اوکراین می‌شود توافق کرده‌اند. میخائیل زورابوف، سفیر روسیه در اوکراین نماینده مسکو در این مذاکرات است.

مناطق شرقی اوکراین از زمان آغاز عملیات نظامی کی‌یف از اواسط آوریل صحنه درگیری‌های خونین بین معترضان حامی روسیه و ارتش اوکراین بوده است. امریکا و اتحادیه اروپا همواره روسیه را به بی‌ثبات کردن اوکراین متهم می‌کنند. همچنین، امریکا و اتحادیه اروپا شماری از مقام‌های روسیه و چند بانک این کشور را تحریم کرده‌اند.

با این حال، روسیه این ادعاها را رد می‌کند و می‌گوید اعتراض‌ها در اوکراین به طور خودجوش علیه دولت جدید در کی‌یف آغاز شد.

ناآرامی‌های اوکراین نوامبر سال ۲۰۱۳ میلادی آغاز شد؛ زمانی که ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهور برکنار شده این کشور به منظور روابط نزدیکتر با روسیه از امضای توافق تجاری با اتحادیه‌ی اروپا سر باز زد.