مرسدس بنز یکی از شرکت هایی پرطرفدار و محبوب جهانی است. اصالت مرسدس بنز آلمانی می باشد. و مرسدس بنز به تازگی از خودرو جدید خودش رونمایی کرده است.

مرسدس بنز EQS

 سال گذشته بود که جدیدترین و قوی ترین محصول برقی مرسدس بنز با نام EQS معرفی شد. خودرویی که آیرودینامیک ترین طراحی بدنه جهان را داشت و در رده خودروهای برقی سدانی فولسایز و لوکس محسوب می شد. همانطور که قبلا هم اشاره کردیم EQS را می توان اس کلاس رده برقی های بنز دانست و با این تفاصیل  مرسدس بنز EQS شاسی بلند  همرده برقی مرسدس بنز GLS است. یعنی یک شاسی بلند بزرگ، لوکس و البته گران قیمت که امکانات و مشخصات جذابی را ارائه می دهد.

شاهکار جدید مرسدس بنز/عکس

مشخصات فنی مرسدس بنز  EQS  شاسی بلند

این شای بلند هم بر اساس پلتفرم منعطف EVA2 ساخته شده است که EQS هم ساخته شده بود اما این بار با یک سدان طرف نیستیم و یک کراس اوور سه ردیفه یا هفت صندلی را می بینیم. با وجود اینکه با یک شاسی بلند طرف هستیم اما مشخصات مشترک زیادی بین  مرسدس بنز  EQS  شاسی بلند  و نسخه سدان می بینیم. یعنی همان استایل بدنه با محوریت بالا رفتن راندمان آیرودینامیک را در این خودرو می بینیم و انتظار می رود برد حرکتی بالای ۶۰۰ کیلومتر را با هربار شارژ (بر اساس استانداردWLTP) در این شاسی بلند برقی داشته باشیم و این خودرو در نسخه های ۴۵۰، ۴۵۰ ۴Matic و ۵۸۰ به بازار خواهد آمد.

در نسخه پایه ۴۵۰ از  مرسدس بنز EQS شاسی بلند  سیستم تک موتوره برقی را داریم و سیستم چهار چرخ محرک بصورت آپشن قابل سفارش است اما در نسخه ۵۸۰ این کراس اوور برقی بصورت استاندارد تمام چرخ محرک است. EQS 450 در هردو نسخه تک و دو دیفرانسیل توان تولید نهایت قدرت ۳۵۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۵۶۸ نیوتن متر را دارد و این یعنی قدرت و گشتاور بیشتری را نسبت به نسخه سدان با همین پسوند را داریم.

اما نسخه جذاب و قدرتمند  مرسدس بنز EQS شاسی بلند  ۵۸۰ است که در این خودرو دو پیشرانه برقی سوار بر دو محور را داریم که توان تولید نهایت قدرت ۵۳۶ اسب بخار و نهایت گشتاور ۸۵۸ نیوتن متر را دارد که همانند نسخه سدان در قوی ترین نسخه است. در تمام تریم ها ذکر شده تامین انرژی پیشرانه برقی از طریق پک باتری ۱۰۷٫۸ کیلووات ساعتی لیتیوم یونی انجام می شود.

کمپانی مرسدس بنز ادعا می کند که نسخه ۴۵۰ از  مرسدس بنز  EQS  شاسی بلند  با هر بار شارژ مسافت ۶۰۰ کیلومتر را طی می کند که همانطور که گفتیم این عدد بر اساس استاندارد WLTP بدست آمده است و در استاندارد دقیق تر EPA عدد پیمایش ۴۸۳ کیلومتر را خواهیم داشت. هنوز اطلاعاتی در مورد شعاع حرکتی نسخه ۵۸۰ منتشر نشده اما می توان تخمین زد حداقل پیمایش ۴۴۲ کیلومتری را برای این خودرو داشته باشیم. شارژ سریع ۲۰۰ کیلوواتی را هم در این کراس اوور برقی خواهیم داشت که با ۳۱ دقیقه اتصال می توان میزان شارژ را از ۱۰ به ۸۰ درصد رساند و با شارژ ۲۴۰ ولت معمولی شارژ این خودرو ۱۱ ساعت و ۱۵ دقیقه زمان می برد.

مرسدس بنز  EQS  شاسی بلند  مجهز به سیستم تعلیق فعال با فنر های تطبیق پذیر است و علاوه بر این قابلیت فرمان پذیری چرخ های عقب را هم داریم که با این قابلیت تا ۱۰ درجه فرمان پذیری را در چرخ های عقب می بینیم. با دو قابلیت ذکر شده قطعا هندلینگ و سواری لذت بخشی را در این خودرو خواهیم دید و در عین حال با گشتاور آنی بالا حس اسپرت بودن را هم در این شاسی بلند خواهیم داشت.

عکس / مرسدس بنز درپیتی

طراحی مرسدس بنز EQS شاسی بلند

طراحی این خودرو بوضوح برگرفته از آن چیزی است که در مدل های EQS و EQE و یا بطور کلی در سری EQ مرسدس بنز دیده بودیم. نگاه کمپانی بنز در طراحی این سری صرفا نگاهی آینده نگرانه و با تمرکز بر راندمان آیرودینامیکی بدنه بوده و اگر از طرفداران طراحی های قدیم بنز باشید قطعا این سبک را نمی پسندید. اما بهرحال این سبکی است که مرسدس برای محصولات جدیدش در نظر گرفته و قصد ادامه آن را هم دارد. پنل جلویی که جای جلوپنجره را گرفته طرح مشبک با لوگوی بنز را دارد که با نورپردازی زیبایی خاصی به خود می گیرد. شیوه طراحی چراغ های جلو، عقب و جلوپنجره را می توان تا حدی به اس کلاس جدید هم نزدیک دانست. مشتریان  مرسدس بنز  EQS  شاسی بلند  می توانند پکیج های ظاهری الکتریک آرت و AMG لاین را انتخاب کنند که شکل نسخه AMG اسپرت تر و تهاجمی تر است.

تمام المان های اساسی طراحی همانند EQS است و درب کاپوت تنها باید توسط تکنسین های بنز باز شود و شما اجازه باز کردن آن را ندارید. اما با توجه به برقی بودن این خودرو طبیعتا فضای داخلی بسیار راضی کننده است. شیشه های جانبی طرح کلی کمان رو به جلو را دارد تا ظاهر داینامیک بدنه را داشته باشیم و شیب سقف بدلیل ایجاد فضای سر از EQS سدان کمتر است اما همچنان شباهت های زیادی را بخصوص در طراحی عقب با نسخه سدان می بینیم که طراحی یکپارچه با رشته های ال ای دی چراغ ها یکی از شباهت های اصلی در عقب خودرو است.

در مجموع کسانی که طراحی EQS در نسخه سدان را می پسندیدند قطعا از  EQS شاسی بلند  هم استقبال می کنند اما با کمی دقت می توان فهمید ظاهر این خودرو بسیار شبیه به مینی ون های دهه ۲۰۰۰ شده و برای یک پرچمدار بنز طراحی شاید کسل کننده باشد. مرسدس بنز هنوز اطلاعات آیرودینامیک این خودرو را منتشر نکرده اما انتظار می رود این شاسی بلند هم همانند نسخه سدان ضریب درگ خوبی داشته باشد و احتمالا جای تسلا مدل X را به عنوان آیرودینامیک ترین شاسی بلند برقی بگیرد.

کابین مرسدس بنز  EQS  شاسی بلند

اگر اخبار مرسدس بنز را دنبال کرده باشید و مدل های قبلی این نشان را دیده باشید اصلا با کابین غریبه نخواهید بود. در نسخه استاندارد پایه صفحه نمایش بزرگی را در وسط خواهید داشت که سیستم اطلاعات سرگرمی را در دسترس قرار می دهد و در تریم ها فول این صفحه در یک پانل یکپارچه سیستم هایپر اسکرین MBUX را نمایش می دهد که قبل تر در EQS دیده بودیم. آخرین نسخه از MBUX مجهز به هوش مصنوعی بسیار قوی است که فرمان های صوتی شما را اجرا می کند و حتی می تواند عادت های روزمره شما را شناسایی کند و آن را بصورت خودکار پیشنهاد دهد. برای مثال اگر شما هرروز در ساعت مشخصی تماسی تلفنی برقرار می کنید یا پس از کار با همسر خود تماس می گیرید سیستم این عادت شما را شناسایی کرده و پیشنهاد انجامش را به شما می دهد. علاوه بر این در این خودرو سیستم صوتی حرفه ای Burmester 3D را داریم و در کنار آن امکان اتصال بیسیم اپل کار پلی و اندروید اتو هم فراهم است.

در داخل  EQS شاسی بلند  بالاترین سطح کیفی متریال را از چرم گرفته تا نوارهای چوبی داریم و حس مدرن و لوکس بودن به خوبی القا می شود. سیستم نورپردازی کابین، سانروف پانارومیک، ماساژور، گرمکن و سردکن صندلی و… از دیگر امکاناتی است که در این خودرو دیده می شوند.  مرسدس بنز EQS  بصورت استاندارد با دو ردیف صندلی و با ترکیب ۵ نفره به بازار می آید اما ردیف سوم و تبدیل به نسخه ۷ نفره هم بصورت آپشن قابل سفارش است.

قیمت گذاری  بنز EQS شاسی بلند  هنوز انجام نشده اما باید با قیمتی بیشتر از EQS سدان مواجه باشیم یعنی قیمتی بالاتر از ۱۰۳ هزار دلار در نسخه پایه و بالاتر از ۱۲۷هزار دلار در نسخه فول! بر اساس اطلاعات موجود این خودرو در تابستان سال جاری به فروش می رسد و اولین بازار هدف آن بازار ایالات متحده خواهد بود.

بررسی مرسدس بنز SL۵۰۰ و پاگودا

مرسدس بنز EQS