سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود در مسکو گفته است که روسیه از آمریکا تضمین کتبی دریافت کرده که تحریم‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین، مانع همکاری‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نشود. وزیر خارجه روسیه افزود: در این زمینه یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری در خصوص پروژه‌ اصلی نیروگاه بوشهر.

علت جنگ روسیه و اوکراین

 وزیر خارجه روسیه

لاوروف، وزیر خارجه روسیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی خود در مسکو گفته است که روسیه از آمریکا تضمین کتبی دریافت کرده که تحریم‌های روسیه به دلیل جنگ اوکراین، مانع همکاری‌ها در چارچوب توافق هسته‌ای ایران نشود.

لاوروف در پاسخ به سؤالی درباره این‌که درخواست‌های روسیه مانع به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌شود یا درخواست‌های غیرمنطقی آمریکا‌، گفت: ما تضمین کتبی را دریافت کردیم و این را وارد متن احیای برجام خواهند کرد.

وزیر خارجه روسیه افزود: در این زمینه یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری در خصوص پروژه‌ اصلی نیروگاه بوشهر.

وی اضافه کرد: من هم شنیدم آمریکایی‌ها هر روز تلاش می‌کنند ما را متهم کنند که جلوی توافق ترمز می‌گذاریم. این دروغ است، توافق هنوز مورد تأیید برخی از پایتخت‌ها قرار نگرفته و مسکو هم جزء این پایتخت‌ها نیست.

پیشتر روسیه از آمریکا خواسته بود تضمین بدهد که در صورت توافق بر سر احیای برجام تحریم‌های تازه علیه روسیه تاثیری بر همکاری‌های تجاری این کشور با ایران نگذارد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران هم در این نشست خبری گفت که وقایع اوکراین ربطی به مذاکرات وین برای احیای برجام ندارد.

او همچنین گفت که روسیه تا انتهای مذاکرات وین در کنار ایران خواهد ایستاد.

وی افزود: در این زمینه یک حفاظت مطمئن در خصوص تمامی پروژه‌ها و فعالیت‌ها، شرکت‌ها و متخصصانی که در چارچوب برجام بوده، ذکر شده از جمله همکاری در خصوص پروژه‌ اصلی نیروگاه بوشهر.

لاوروف همچنین بیان کرد: من هم شنیدم آمریکایی‌ها هر روز تلاش می‌کنند ما را متهم کنند که جلوی توافق ترمز می‌گذاریم. این دروغ است، توافق هنوز مورد تأیید برخی از پایتخت‌ها قرار نگرفته و مسکو هم جزء این پایتخت‌ها نیست.

تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر صنعت خودرو چین