به طور کلی دستگاه خشک کن در شکل های مختلف ساخته و بر اساس میزان رطوبت، وزن، سرعت تولید و نوع بهره وری محصول نهایی ساخته می شوند. خشک کن ها معمولا با استفاده از هوای داغ و سیرکوله(گردش هوا) مناسب عملیات خشک کردن را انجام می دهند.

 

 

دستگاه خشک کن کابینی

دستگاه خشک کن جهت از بین بردن رطوبت محصولات مختلف از جمله انواع میوه ها و سبزیجات، گوشت و ... استفاده می شود.

اولین و بهترین پیشنهاد برای محصولاتی مانند میوه، گوشت و سبزیجات، خشک کن های کابینی هستند.

در زمینه تولید میوه خشک یکی از مهم ترین اهداف، تولید محصول با کیفیت است و برای داشتن یک محصول با کیفیت علاوه بر تهیه مواد اولیه مرغوب، شیوه فرآوری محصول هم بسیار مهم است.

از سازندگان موفق و با سابقه در زمینه ساخت دستگاه سبزی و میوه خشک کن شرکت آراد ماشین(aradmachinery.com) است.

دستگاه خشک کن این شرکت برای تولید میوه خشک در ظرفیت های خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی ساخته می شوند.قیمت دستگاه میوه خشک کن صنعتی آراد ماشین نسبت به کیفیت و کارایی آن بسیار مناسب است.

 

ertyhjk

 

مشخصات و ویژگی های میوه خشک کن کابینی

یکنواختی سیرکولاسیون یعنی همان گردش هوای یکنواخت، در تمام طبقات و کابین های دستگاه یکی از نقاط قوت خشک کن های کابینی آراد ماشین است که محصولی کاملا یکدست و با کیفیت را  به تولید کننده خواهد داد.

مکانیزم استفاده شده در سیستم گردش هوای این خشک کن بصورت افقی است، شرکت آلمانی buhler که یکی از بزرگترین سازندگان دستگاه های خشک کن در جهان است؛ از این مکانیزم در ساخت دستگاه های خود استفاده می کند.

بدنه دستگاه های خشک کن کابینی بصورت ساندویچ پنل و در سه لایه ساخته شده است. لایه بیرونی و داخلی از ورق گالوانیزه و یا استیل بوده و لایه میانی عایق گرما، صدا و رطوبت XPS می باشد.

دستگاه خشک کن کابینی هوشمند، مجهز به سنسور و فن تخلیه رطوبت می باشد که با کنترل دقیق شرایط کابین، از تجمع رطوبت داخل کابین جلوگیری می کند و  محصولی کاملا با کیفیت و با ظاهر یکنواخت را به شما تحویل می دهد.

خشک کن های کابینی در سه مدل خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی ساخته می شوند و ظرفیت دستگاه ها با توجه به تعداد سینی ها و همچنین نوع محصول متفاوت است.

در ورژن جدید خشک کن های این شرکت قابلیت جدیدی قرار داده شده است که می توان محصول را با سرعت بیشتر و در مدت زمان کوتاه تری خشک کرد.

 

 

ظرفیت دستگاه میوه خشک کن کابینی

یکی از متدوال ترین سوالاتی که درباره ی دستگاه میوه خشک کن کابینی پرسیده می شود این است که "ظرفیت دستگاه چقدر است؟"

و در جواب این سوال نمی توان میزان دقیق و یا ثابتی را مشخص کرد، زیرا میزان محصولی که دستگاه در خود جا می دهد با توجه به نوع محصول، میزان رطوبت و جرم حجمی آن متفاوت است.

راه حلی که معمولا برای این سوال به مشتری پیشنهاد داده می شود این است که در نظر بگیرند در یک سینی با ابعاد مشخص چه مقدار از محصول اسلایس شده جا میگیرد و ضرب در تعداد سینی های دستگاه کنند.

زمان خشک شدن محصول  با توجه به میزان رطوبت هر محصول متفاوت است. به عنوان مثال زمان خشک شدن میوه سیب حدودا 7 الی 8 ساعت است و می توان در طول روز دو و یا سه بار از دستگاه استفاده کرد.

دستگاه های خشک کن آراد ماشین دارای دو سال گارانتی، ده سال خدمات پس از فروش و پشتیبانی 24 ساعته هستند.

 

خشک کن دوار یا روتاری

خشک کن دوار یا روتاری برای خشک کردن انواع مواد پودری و گرانولی قابل استفاده می باشد. این مواد ممکن است در صنایع غذایی، شیمیایی، بهداشتی و غیره مورد استفاده قرار بگیرند، بنابراین باید برای خشک کردن آنها از دستگاه های با کیفیت و با مکانیزم مخصوص استفاده کرد که خشک کن های دوار یا روتاری در این دسته قرار میگیرند.

 

dswgthn

 

نحوه کارکرد دستگاه خشک کن دوار

خشک کن دوار با استفاده از هوای داغ و چرخش، عمل خشک کردن را انجام می دهد. این دستگاه دارای یک درام استوانه ای آهنی یا استیل است. مواد از بخش خوراک دهی، وارد دستگاه می شود و و در اثر دمش هوای گرم رطوبت خود را از دست می دهد.

خروج مواد در دستگاه خشک کن دوار می تواند به دو صورت باشد:

  • در یک روش استوانه با شیب ملایمی قرار می گیرد و مواد داخل دستگاه با کمک شیب استوانه به جلو حرکت می کند.
  • در روش بعدی می توان دستگاه را با عوارض داخلی زاویه دار ساخت که با کمک این عوارض، مواد هم به صورت کامل زیرو رو می شود و حرکت رو به جلو دارد. در این روش ورودی و خروجی مواد هر دو از یک سمت انجام می شود.

خشک کن های دوار در اندازه ها و ابعاد متفاوت و بر اساس نیاز مشتری ساخته می شود. به طور کلی می توان گفت متداول ترین اندازه برای ساخت خشک کن های دوار با طول 6 متر و عرض 70 سانتیمتر می باشد.

مجموعه آراد ماشین در ساخت خشک کن های دوار تخصص بسیار بالایی دارد و توانایی ساخت این دستگاه با طول بیش از 15 متر را نیز دارد.

البته باید این مورد را در نظر داشت که خشک کن های دوار معمولا برای محصولاتی استفاده می شوند که از حساسیت کمتری برخوردار هستند و در حین عملیات خشک شدن تغییر شکل محصول مثل خرد شدن یا پودر شدن اهمیت چندانی نداشته باشد.

بطور مثال برای تولید انواع پودر سنگ و یا نمک که نیاز است بعد از عمل خشک شدن محصول مورد نظر پودر شود، بهترین گزینه استفاده از خشک کن های دوار یا روتاری است.

 

uyfuiod

 

دستگاه خشک کن تونلی یا کانتینیوس

دستگاه های خشک کن تونلی از دستگاه های خشک کن پرکاربرد در صنایع غذایی و شیمیایی است. از این دستگاه در کارخانجات تولید میوه و سبزی جات خشک استفاده می شود. پیاز و سیب زمینی نیز از صیفی جاتی هستند که برای خشک کردن آن ها در تناژهای بالا و در کوتاه ترین زمان ممکن دستگاه های خشک کن تونلی پیشنهاد می شود.

خشک کردن محصول در این دستگاه بصورت پیوسته انجام می شود و با ورود محصول از یک سمت دستگاه و پس از عبور آن از تونل هوای گرم، خشک شده و از سمت دیگر دستگاه خارج می شود.

برای مشاهده فیلم کارکرد، اطلاع از قیمت دستگاه خشک کن و مشاهده مشخصات و ویژگی های هر دستگاه به سایت آراد ماشین به آدرس aradmachinery.com  مراجعه کنید.