به گردهمایی سهامداران و مدیران که به‌منظور تصمیم‌گیری درباره مسائل مهم آن شرکت برگزار می‌گردد، مجمع عمومی گفته می‌شود. در این جلسات به گزارش‌های مدیران و بازرسان و همچنین وضعیت صورت‌های مالی شرکت نظیر «ترازنامه»، «صورت سود و زیان» و ... رسیدگی می‌گردد.

انتلات

قوانین کلی برگزاری مجمع شرکت‌ها

یکی از قوانین برگزاری مجامع شرکت‌های مختلف مربوط به زمان و نحوه اطلاع‌رسانی آن‌هاست. بر این اساس، هیئت مدیره شرکت موظف است حداقل ۱۰ روز قبل از برگزاری مجمع، آگهی برگزاری آن را در یک روزنامه کثیرالانتشار که به‌عنوان روزنامه رسمی شرکت انتخاب ‌شده، منتشر کند تا سهامداران از این موضوع مطلع شوند.

قبل از تشکیل مجمع، هر سهامداری که مایل به حضور در این جلسه باشد باید به همراه برگه سهم خود، به شرکت مراجعه کرده و مجوز ورود را دریافت کند. همچنین سهامدار می‌تواند به شخص دیگری وکالت داده تا به عنوان نماینده وی در مجمع حاضر شود. لازم به ذکر است تنها افرادی امکان مشارکت در مجمع را دارند که مجوز ورود را دریافت کرده باشند.

انواع مجمع عمومی شرکت‌ها

مجامع عمومی به‌موجب قانون به سه دسته اصلی «مجمع عمومی موسس»، «‌مجمع عمومی سالیانه» و «‌مجمع عمومی فوق‌العاده» تقسیم می‌شوند.

1- مجمع عمومی موسس

مجمع عمومی موسس در هنگام راه‌اندازی شرکت‌های سهامی و با حضور موسسان و سهامداران اولیه شرکت تشکیل می‌شود. «تصویب اساسنامه شرکت»، «تعیین اعضای اولیه هیئت مدیره» و «تعیین روزنامه کثیرالانتشار» از مهمترین وظایف مجمع عمومی موسس است.

مجمع عادی سالیانه

مجمع عمومی عادی سالیانه برای رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت، گزارش مدیران و بازرسان شرکت، تقسیم سود بین صاحبان سهام و… سالی یک‌بار در زمانی که در اساسنامه پیش‌بینی‌ شده، تشکیل می‌شود. ‌مجمع عمومی عادی با حضور حداقل بیش از نیمی از سهامداران به نسبت تعداد سهام رسمیت می‌یابد و تصمیمات همواره با اکثریت نصف به‌علاوه یک آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود. لازم به ذکر است در صورت ثبت نام و احراز هویت سهامدار در سامانه سجام، در صورت تصمیم شرکت به واریز خودکار سود تقسیمی، مبلغ مورد نظر به شماره حساب معرفی شده توسط شخص در این سامانه واریز می‌گردد. برای آشنایی بیشتر با سامانه سجام مقاله سامانه سجام چیست را بخوانید.

مهلت قانونی تشکیل مجمع عمومی عادی سالیانه طبق قانون تجارت حداکثر چهار ماه پس از پایان سال مالی شرکت است.

مجمع عمومی فوق‌العاده

غیر از مجمع عادی سالیانه، هر مجمع دیگری که توسط شرکت برگزار شود، مجمع فوق‌العاده نام دارد. در مجامع فوق‌العاده عمدتاً درباره مواردی مانند افزایش سرمایه شرکت، انحلال شرکت و تغییر در اساسنامه تصمیم‌گیری می‌شود. در مجمع عمومی فوق‌العاده، برای تشکیل جلسه حضور بیش از نیمی سهامدارانی که حق رای دارند الزامی است و تصمیمات مجمع همواره با اکثریت دو سوم آراء حاضر در جلسه رسمی معتبر خواهد بود.

 

 

در پایان، باید توجه داشت که سرمایه‌گذاری موفق در بازار بورس نیازمند کسب اطلاعات بورسی و تحلیل فاندامنتال سطح کلان و خرد شرکت‌های ثبت‌ شده در بازار سرمایه است. به این منظور سامانه‌ای تحت عنوان پایگاه اطلاعات جامع شرکت‌های پذیرفته شده (فهرست شده در بورس) یا به اختصار کدال طراحی شده است. هدف از ایجاد و راه‌اندازی سامانه کدال، ساماندهی، نگهداری و انتشار الکترونیکی اطلاعات مالی و اطلاعات مربوط به سهام شرکت‌های ثبت‌شده در بورس اوراق بهادار ایران است. فعالان بازار سرمایه می‌توانند برای کسب اطلاعات در مورد مجامع شرکت‌ها به این سامانه مراجعه کنند

 

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مجامع شرکت‌ها ، می‌توانید به وبسایت آموزش بورس کارگزاری مفید به نشانی Learning.emofid.com مراجعه کنید. در این وبسایت بیش از ۹۰۰ مطلب در سه سطح «مبتدی»، «نیمه حرفه‌ای» و «حرفه‌ای» به همراه دوره های مختلف آموزشی ارائه شده است. به علاوه روزانه چندین کلاس آموزش بورس به صورت رایگان و غیر حضوری برگزاری می‌شود که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شوید.