تپل شدن کودکان یکی از دغدغه مادران می باشد و مادران همیشه دنبال راهی برای تپل شدن فرزندشان هستند. در ادامه چند راهکار طبیعی برای تپل شدن کودکان را به شما یاد می دهیم.

تپل شدن کودک به صورت طبیعی

چه زمانی و چه مقدار مصرف تخم بلدرچین برای کودکان مفید است؟

در این مطلب می خوانید

  • بهترین  مواد غذایی  برای  چاقی  کودکان

تپل شدن کودک  آرزوی هر مادری است و فکر می کنند در صورتی که بچه ها چاق باشند حتما در  سلامت  کامل هستند به همین دلیل به دنبال  راه هایی برای افزایش  وزن کودکان هستند. در این مقاله  تپل شدن کودک به صورت کاملا طبیعی، در سریعترین زمان  را بیاموزید.

بهترین مواد غذایی برای چاقی کودکان

کودک احتیاج به مواد غذایی دارد که علاوه بر کمک به وزن گیری مناسب ، برای او مقوی و مغذی هم باشد . یکی از نگرانی های اصلی مادران  کم بودن وزن نوزاد  و یا کودک نو پای خود است. حقیقت این است که اگر یک  نوزاد  سالم باشد و  تغذیه  خوبی داشته باشد به هیچ وجه جای نگرانی نیست ، اما اگر نگران  کمبود وزن فرزند  خود هستید، با غذاهای پر کالری و مغذی می توا نید  وزن بچه  ر ا افزایش دهید .

اگر میخواهید کودک چاق تر داشته باشید باید به کودک خود غذاهای چاق کننده بدهید. در واقع غذاهای مقوی چاق کننده هستند اما چگونه غذای مصرفی کودک را مقوی کنیم؟

منظور از مقوی کردن غذای کودک این است که  انرژی  کودک بیشتر شود. بخصوص کودکانی که دچار اختلال  رشد  شده اند باید انرژی بیشتری به بدنشان برسد. برای اینکه انرژی غذای کودک بیشتر شود بر اساس سن  کودک  در هر زمان می توان به غذای او موادی اضافه نمود .

منظور از مغذی کردن، اضافه نمودن موادی است که علاوه بر انرژی، پروتئین، ویتامینها و املاح غذایی کودک را بیشتر میکند.

مواد غذایی چاق کننده و مقوی برای کودکان

مواد غذایی و پروتئینی برای رشد کودک ضروری اند برای اینکه پروتئین  غذای کودک  بیشتر شود میتوانید:

حتی الامکان مقداری  گوشت  بصورت تکه ای یا چرخ کرده (مانند:گوشت مرغ، ماهی، گوسفند و گوساله ) به  غذای کودک  اضافه کنید.

حبوبات مثل نخود، لوبیا، عدس، ماش منبع خوبی از پروتئین هستند. با شروع 9 ماهگی برای تأمین پروتئین مورد نیاز کودک حبوبات کاملاً پخته و له شده به سوپ کودک اضافه کنید.

افزودن تخم مرغ به غذای کودک میتواند پروتئین غذای کودک را بیشتر کند. برای مثال:تخم مرغ آب پز را داخل پوره  سیب زمینی  و یا سوپ کودک بعد از طبخ رنده کنید ( در مورد  کودکان  زیر یکسال باید فقط  زرده تخم مرغ  به کودک داده شود).

برای افزایش ویتامینها و املاح غذای کودک از چه مواد غذایی می توان استفاده کرد ؟

سبزیجات منابع غنی از ویتامینها هستند. استفاده از  سبزیجات  برگ سبز مثل اسفناج، جعفری، شبت و گشنیز و یا هر نوع سبزی دیگری که در دسترس است در داخل سوپ و سایر غذاهایی که به کودک داده می شود ویتامینها و برخی از املاح مورد نیاز برای رشد کودک مثل آهن را تأمین میکند ( فراموش نکنید در زیر یکسال به کودک نباید اسفناج داد) .

سبزیجات زرد و نارنجی رنگ مثل :کدو حلوایی، هویج و  گوجه فرنگی  دارای  ویتامین  A هستند و استفاده از این سبزیجات در  غذای کودک  به تأمین ویتامین A مورد نیاز برای رشد کودک کمک میکند.

برای کودکان از 9 ماهگی تا 1 سالگی یک زرده کامل تخم مرغ، یک روز در میان و از 2 سالگی به بعد براساس میل کودک 6-5 تخم مرغ در هفته مجاز است.

اگر

مادری به کودک شیرخوارش از روی علاقه و محبت ، بیش از حد  شیر  بدهد ، تعداد

سلولهای چربی بدن او بیش از حد طبیعی ساخته می شود و چاق خواهد شد.

اگر

کودکی در ماه های اول  تولد  خود زیاد  گریه  کند و مادر برای آرام کردن او

دائما به او شیر بدهد ، کودک به خوردن زیاد از حد شیر عادت خواهد کرد و چاق

خواهد شد.

اگر

مادر غذای سفت و پرکالری را زود شروع کند و به کودک بیش از حد بدهد، معده ی

کودک به تدریج مقدار بیشتری از مواد غذایی را طلب می کند تا ارضا شود و

سبب افزایش وزن و چاقی او می گردد.

با وجود تمام درگیری ها در مورد بیماری  چاقی کودکان  ،بسیاری از والدین به دنبال نکاتی درباره چاق شدن سریع کودکان خود هستند ؛ نکاتی که در این بخش خواهید خواند تنها مناسب چاق شدن کودکان لاغر می باشند نه کودکی که وزن نرمال دارد پس با توجه از آنها استفاده کنید.

با اینکه در دوران کودکی مادران، بیشتر قد کودکان را به عنوان شاخص اصلی رشد در نظر می گیرند، اما گاهی کودک آنقدر لاغر است که اوضاع را نگران کننده می کند. اینجاست که تغذیه نقش خود را بیش از پیش نشان می دهد و مادران به فکر روش هایی برای چاق شدن سریع کودکان خود می افتند.

فقط تمام کارهایی که کارشناسان توصیه میکنند انجام دهید که باعث اضافه وزن و بیماری نشود البته ،این برای بعضی از کودکان واقعا عمل نمیکند. چرا که بچه هایی که مشکل کمبود وزن دارند ،معمولا اشتهای خوبی ندارند و به درستی غذا نمیخورند.

چاق شدن سریع کودکان

به نظر می رسد برخی از بچه ها وزن نمی گیرند و دلایل مختلفی در این امر وجود دارد.

یکی از دلایل این امر، زمینه ژنتیکی والدین کودک است. اگر هم مادر و هم پدر لاغر باشند، ممکن است کودک خصوصیات بدنی مشابه با آن ها داشته باشد. متابولیسم هم چنین نقش مهمی در الگوی افزایش وزن کودک دارد.

اگر فرزند شما در غیر این صورت فعال و سالم باشد، سرانجام برای سن خود علامت وزنی را برآورده نخواهد کرد.

شما می توانید برای کودک خود یک دفترچه یادداشت غذایی در نظر بگیرید و یادداشت های دوست داشتنی، دوست نداشتنی، ترجیحات و آلرژی ها را یادداشت کنید و برنامه های هفتگی را تهیه کنید تا وعده های غذایی را سرگرم کننده کنید. در اینجا چند نکته وجود دارد که می توانید برای افزایش وزن در فرزند خود امتحان کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که کودک از ورزش کافی برخوردار بوده و در فعالیت های بدنی نیز افراط می کند تا اشتهای وی سالم و طبیعی باشد.مکمل وزن گیری سریع نوزادان کودکان
  • روی یک رژیم غذایی سالم، متعادل و مغذی تمرکز کنید و فقط روی افزایش وزن تمرکز نکنید.
  • با بزرگ شدن کودک، او را با ورزش هایی مانند شنا، دوچرخه سواری و غیره آشنا کنید. مشارکت فعال در ورزش به او کمک می کند تا اشتهای خود را افزایش دهد و هم چنین به رشد و نمو بدن کمک کند.

برخی از غذاها به علت شکر و چربی زیاد ،کالری بالایی دارند. اما استفاده از این غذاها در رژیم غذایی کودک مناسب نیست؛ چرا که کودک بیشتر از اینکه به این نوع غذاها احتیاج داشته باشد، به تغذیه ای نیاز دارد که جهت رشد استخوان ها و بدن قوی به او کمک کند. درست است که نمی توان کودک را از نظر ژن تغییر داد اما داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم به کودک کمک خواهد کرد تا کمبود غذا خود را جبران کند و افزایش وزن مناسبی را تجربه کند.

چگونه از چاق شدن کودک پیشگیری کنیم؟ | بهداشت نیوز

خطرات جبران ناپذیر لوزه سوم بر کودکان

راههای افزایش وزن سریع کودک

اگر چه بسیاری از والدین فکر میکنند که بچه هایشان به خوبی غذا نمیخورند و دوست ندارند. در واقع آنها وزن خوبی ندارند، اما ممکن است واقعا مسائل خاصی وجود نداشته باشد.

اگر فرزند شما لاغر است و هله و هوله زیاد میخورد ، او را تشویق کنید تا غذا های سالم تر و مغذی تر مصرف کنید و ویتامین بیشتری را دریافت نماید. کودکانی که واقعا نیاز به اضافه کردن وزن دارند، ممکن است شامل کسانی شوند که کمبود وزن دارند، به بیماری های مزمن دچار هستند. که ممکن است نیاز به یک رژیم غذایی خاص داشته باشند.

کودکانی که به دلیل مصرف داروهایی خاص ،ممکن است اشتهایشان را از دست دهند. به هر دلیلی برخی نکات کلی برای افزایش وزن سالم در کودکان وجود دارد که برای شما ارائه داده ایم.

غذای مقوی برای چاق شدن کودک

رژیم برای چاق شدن کودک یک ساله

  • وعده های غذایی را جا نندازید: با جایگزین کردن 4 الی 5 وعده غذایی کوچک در روز به جای سه وعده بزرگ عادت غذا خوردن را در کودکتان پرورش دهید. و او را تشویق کنید که در طول روز از یک یا دو تنقلات سالم به طور منظم استفاده کند.
  • از دادن غذا هایی با مواد مغذی و انرژی کم مانند: آب  نبات  ،  چیپس  و نوشیدنی های شیرین برای آنها اجتناب کنید.
  • جایگزینی  مواد غذایی  با انرژی بالا که حاوی کالری زیادی نیز هستند، اما در عین حال حاوی ویتامین ها،مواد معدنی و دیگر مواد مغذی میباشند. مانند:شیر،ماست،کره،کره  بادام زمینی  و غیره...
  • محدود کردن نوشیدنی ها در بین وعده غذایی.
  • مشورت با یک متخصص برای اضافه کردن وزن ،اما به صورت سالم. به خصوص اگر فرزند شما نارسایی یا بیماری مزمن داشته باشد و باعث کم وزنی او شده است.

شما باید در نظر داشته باشید که فرزندتان علاوه بر دریافت غذا هایی با کالری زیاد ، در عین حال حاوی ارزش غذایی و انرژی متراکم نیز باشد.

معرفی ۶ غذای بسیار مقوی و چاق کننده برای کودکان کمتر از ۴ سال +فیلم - بهترین کودک

دلایل تاخیر در بیرون زدن دندان های دائمی کودکان

به یاد داشته باشید که افزایش وزن و چاقی به هیچ‌وجه نشان‌دهنده رشد مناسب کودک نیست. بلکه وزن کودک باید نسبت به سن و قدش ایده‌آل باشد.

از کجا بدانیم که وزن ایده آل کودک‌ مان چقدر است؟

برای دانستن این موضوع می‌توانید از شاخص توده بدنی یا BMI استفاده کنید، این شاخص به شما می‌گوید که وزن فرزندتان مناسب است یا باید تمهیداتی بیندیشید.

height-weight-boys

height-weight-girls

غذاهای چاق کننده برای کودکان

بنابراین شما به لیستی از مواد غذایی با پروتئین خوب و چربی و سایر مواد غذایی نیاز دارید که شامل :

  • شیر پر چرب یا 2 درصد چربی
  • پنیر یا ماست
  • نیمرو
  • کره  بادام  زمینی
  • غلات با شیر پر چرب
  • آب پرتقال
  • میوه های خشک ، آجیل و دانه ها
  • همچنین میتوانید انواع میوه ها و سبزیجات و غذا ها را از هم گروه های غذایی نیز به آنها بدهید.

غذاهای چاق کننده کودکان لاغر

راههای افزایش وزن نوزاد

در نهایت تعدادی غذای سالم برای افزایش وزن سالم برای کودکان :

  1. چاق شدن کودکان با  کره لبنی:  نه، کره همیشه بد و مضر نیست،مخصوصا اگر از برند های معروف بخرید کره غنی ترین منبع چربی است که برای بچه های که لاغر هستند ،بسیار مناسب است پس مقداری کره را به وعده های غذایی کودکانتان بیفزایید.
  2. شیر و خامه  برای چاق شدن کودکان :  شیر یک منبع طبیعی از پروتئین و کربو هیدرات است.مطمئن باشید که کودکان در روز حداقل 2 لیوان شیر یا به صورت مستقیم یا موجود در غلات و شیرینی جات و کوکی ها مصرف میکنند.
  3. تخم مرغ  برای چاق شدن کودکان :  تخم مرغ ها منبع خوبی از پروتئین هستند.100 گرم تخم مرغ حدود 13 گرم پروتئین دارد همچنین حاوی ویتامین AوB12 میباشد که برای رشد کودک ضروری است.یک عدد تخم مرغ در روز ، در واقع نیاز به ویتامین ها اضافی را از بین میبرد.
  4. چاق شدن کودکان با  موز:  موز یک منبع طبیعی بریا دریافت انرژی است و حاوی 105 کالری میباشد همچنین کربو هیدرات ها و چربی های سالم را نیز تامین میکند.شما میتوانید موز را در پودینگ ،شکلات و یا هر نوع خوراکی کودکانتان بریزید.
  5. چاق شدن کودکان با  آووکادو:  آووکادو غنی از چربی و کالری است که هر دو برای رشد کودک ضروری هستند.هم چنین غنی از مواد مغذی است که آنرا به یک انتخاب سالم تبدیل کرده است.
  6. چاق شدن کودکان با  مرغ:  پروتئین، برای ساخت عضله بسیار مهم است به همین دلیل مرغ یک گزینه عالی برای کودکان نوپا است.
  7. چاق شدن کودکان با  سیب زمینی:  اگر به دنبال اضافه وزن هستید، باید رژیم غذایتان 40 درصد کربو هیدرات داشته باشد.که  سیب  زمینی بهترین گزینه است زیرا حاوی مواد مغذی نیز میباشد.هم چنین حاوی اسید امینه ای مانند آرژینین و گلوتامین است که به وزن اضافه کردن سالم در کودکان کمک میکند.
  8. چاق شدن کودکان با  گوشت قرمز:  گوشت قرمز خوب ، مانند گوشت گوساله یا گاو یک منبع طبیعی از آهن و چربی است که برای رشد و تکامل مناسب هستند.
  9. چاق شدن کودکان با  میوه های گرمسیری:  میوه ها و سبزیجات باید بخشی از رژیم غذایی کودکتان باشد ؛  پاپایا  ،انبه، آناناس  و غیره، حاوی قند های طبیعی هستند که انرژی بدن را جذب میکنند و باعث افزایش وزن سالم کودک میشوند.
  10. چاق شدن کودکان با  ماهی سالمون:  ماهی حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین B۱۲، سلنیوم و کولین است که از عملکرد مغز، عملکرد شناختی و سلامت عصبی کودکان پشتیبانی می‌کنند. گاهی اوقات ماهی بپزید، این غذای خوشمزه می‌تواند نقش بسیار مهمی در سلامت کودک شما ایفا کند.
  11. چاق شدن کودکان با  توفو:  توفو یا پنیر سویا از شیر سویا به دست می‌آید. توفو حاوی پروتئین و اسیدهای آمینه ضروری، آهن، کلسیم، منگنز، فسفر و سلنیوم است. این ماده غذایی فوق‌العاده سرشار از مواد مغذی با پروتئین بالا و چربی‌های سالم بوده که هر دو برای رشد کودکان مفید و ایده‌آل هستند.
  12. چاق شدن کودکان با  شکر زرد:  شکر زرد نوعی قند بدون تصفیه است. این ماده از نیشکر و نخل خرما به وجود آمده است که بسیار بهتر از شکر تصفیه شده می‌باشد. شکر زرد حاوی مواد معدنی بسیار مهمی هم‌چون آهن است. برای ایجاد کالری زیاد در رژیم غذایی کودک می‌توانید این ماده را به غذاهای مورد علاقه او بیفزایید. اما از مصرف زیاد آن خودداری کنید، چرا که می‌تواند عوارض جانبی مشابهی هم‌چون عوارض مصرف زیاد قند داشته باشد.
  13. چاق شدن کودکان با  عسل:  عسل می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای قند باشد. عسل حاوی ۱۷٪ آب و ۸۲٪ کربوهیدرات است که باعث افزایش وزن سالم فرد می‌شود. عسل یک شیرین‌کننده طبیعی است که چربی بسیار کمی دارد. شما می‌توانید یک قاشق غذاخوری از آن را روی نان تست، ساندویچ یا پنکیک اضافه کنید، اما باید مطمئن باشید که قند موردنیاز بدن خود را از مواد غذایی دیگر دریافت نکرده باشید.
  14. میوه‌های خشک و آجیل  برای چاق شدن کودکان :  میوه‌های خشک و آجیل‌ها تنوع بسیار گسترده‌ای دارند که می‌توانید آن‌ها را به عنوان میان‌وعده در اختیار فرزندتان‌ قرار دهید. میوه‌های خشک و آجیل سرشار از آهن، ویتامین‌ها، منیزیم، پروتئین و چربی‌های سالم است که برای افزایش وزن بسیار مهم هستند.
  15. پنکیک  برای چاق شدن کودکان : پنکیک را می‌توان به عنوان یک میان‌وعده مصرف کرد یا به عنوان صبحانه‌ی مخصوص. ترکیبات پنکیک آن را به یک غذای پرکالری تبدیل می‌کند و همین باعث می‌شود که پنکیک یکی از بهترین غذاهای چاق کننده کودک باشد.
  16. چاق شدن کودکان با  جو دو سر:  جو دو سر فاقد گلوتن است. غلات کامل حاوی کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و نشاسته هستند که آن‌ها را به یک غذای خوب برای فرزندتان تبدیل می‌کند. علاوه بر آن، جو دو سر حاوی مقدار زیادی فیبر است که به هضم بهتر غذا کمک می‌کند.
  17. چاق شدن کودکان با  حمص:  حمص حاوی مواد مغذی اصلی و چربی‌های سالم است. ماده اصلی سازنده حمص نخود است که منبع مواد معدنی هم‌چون کلسیم، آهن و منیزیم است. حمص برای کم‌خونی بسیار مفید است، علاوه بر این، مقادیر بسیار زیادی پروتئین دارد که در افزایش وزن سالم عملکرد موثری ایفا می‌کند.
  18. چاق شدن کودکان با  سبزیجات:  اغلب کودکان علاقه‌ی چندانی به سبزیجات ندارند، اما اگر بتوانید با آن‌ها یک سالاد ترد و خوشمزه درست کنید، حتما لذت خواهند برد. فراموش نکنید که بشقاب سبزیجات را زمانی در اختیار کودک قرار دهید که بسیار گرسنه است. سبزیجات حاوی مواد مغذی بسیار مهمی هستند که در بهبود سلامت کودک و رشد کلی بدن وی بسیار مهم هستند.
  19. چاق شدن کودکان با  اسموتی میوه‌ها:  در بسیاری از مواقع، کودکان از خوردن میوه‌ها و غذاها اجتناب می‌کنند، چون برای‌شان تکراری شده و دیگر لذت نمی‌برند. شما می‌توانید با اضافه کردن ترکیبات بسیار ساده دیگری، این میوه‌ها را به یک اسموتی رنگارنگ تبدیل کنید که مطمئنا آن را دوست خواهند داشت.میوه‌ها حاوی مقادیر زیادی ویتامین، مواد معدنی، مواد مغذی و فیبر هستند و باید در رژیم غذایی افراد قرار بگیرند.
  20. ذرت  برای چاق شدن کودکان: ذرت سرشار از کاروتنوئیدها است که به تقویت چشم و سلامتی آن کمک می‌کند. ذرت سرشار از کربوهیدرات‌ها است. هم‌چنین انرژی زا بوده و پروتئین مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

به یاد داشته باشید که غذا خوردن تنها برای اضافه کردن وزن نیست اگر کودکتان بیمار است یا سو تغذیه دارد ، بهتر است با یک پزشک یا حتی متخصص مشورت کنید.

معجون برای افزایش وزن جنین

راه‌های افزایش وزن جنین در بارداری

  • تعداد وعده غذایی باید ۵ تا ۶ وعده باشد.
  • روش طبخ و پز باید تغییر کند و به جای سرخ کردن از کباب کردن ، پختن و یا بخارپز کردن استفاده شود.
  • از مصرف میان وعده های پرکالری مانند کیک، شیرینی، شکلات، شیرینی و چیپس اجتناب کنید.
  • مصرف میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مانند انبه ، موز ، آناناس و سیب به عنوان میان وعده ای توصیه می شود.
  • مصرف تخم مرغ ۲ تا ۳ وعده در هفته برای رشد مغز جنین بسیار مفید است و نباید به شکل خام و عسلی استفاده شود .
  • مصرف ۲ تا ۳ وعده در هفته ماهی و هر بار حداکثر به اندازه یک کف دست توصیه می شود . ماهی قزل آلا مناسب می باشد و لی ماهی های جیوه بالا ممنوع است.
  • مصرف لوبیا چیتی ، قرمز ، سفید که سرشار از فیبر ، پروتئین ، آهن ، فولات، کلسیم و روی می باشد توصیه می شود.
  • مصرف سیب زمینی شیرین که سرشار از ویتامین A- ویتامین C، فولات و فیبر است ، توصیه می شود.مصرف ذرت و دیگر غلات سبوس دار ( بلغور جو دوسر) که دارای فیبر ، ویتامین E، سلنیوم است ، توصیه می شود.
  • مصرف گردو که دارای پروتئین ، فیبر، امگا۳ است به صورت روزانه توصیه می شود.
  • مصرف گوشت فاقد چربی که دارای پروتئین با کیفیت بالا و کولین که گوشت گاو، گوسفند، بوقلمون، مرغ شامل آن می باشد توصیه می شود .( مصرف هات داگ در بارداری به علت خطر آلودگی ممنوع می باشد )
  • مصرف سبزیجات سبز تیره ، برگ دار که شامل اسفناج ، کلم پیچ ، برگ چغندر که سرشار از ویتامین A، C است ، توصیه می شود .
  • مصرف لبنیات شامل شیر ، خامه ، پنیر ، ماست و بستنی که سرشار از کلسیم و ویتامین D و A است ، چهار وعده در روز توصیه می شود.
  • مصرف کره بادام زمینی که سرشار از فولات، منیزیم، ویتامین E و ویتامین B3است توصیه می شود .
  • مصرف آجیل به صورت یک میان وعده بزرگ که سرشار از چربی و مواد مغذی و فیبر است ، توصیه می شود.
  • مصرف روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن بادام زمینی توصیه می شود.
  • نوشیدن آب فراوان( ۸ لیوان روزانه) و اجتناب از خوردن نوشابه های گازدار توصیه می شود.
  • مصرف کربوهیدراتها شامل سیب زمینی با پوست که سرشار از کربوهیدرات و پروتئین است ، توصیه می شود.
  • کنترل میزان نمک غذا سفارش می شود.
  • از مصرف ادویه و فلفل و سس به میزان زیاد خودداری کنید.

افزایش وزن جنین در بارداری || پزشکت ، بزرگترین جامعه آنلاین پزشکی

مکمل وزن گیری کودک

متخصصان تغذیه مکمل ها را برای کمک به چاق شدن سریع کودکان توصیه نمیکنند.اغلب میتوانند با اضافه کردن برخی مواد غذایی و مصرف نوشیدنی های کالری بالا ،غذا های چرب به این هدف کمک کنند ، مانند:

  • شیر خشک
  • مارگارین
  • جوانه گندم
  • عسل
  • آووکادو
  • خامه ترش
  • سس مایونز
  • سس سالاد 

به عنوان مثال ، اضافه کردن 1 تا2 قاشق غذا خوری شیر خشک را به نیم لیتر شیر چرب میتواند 30 تا 60 کالری اضافی را به فرزند شما ارائه دهد.همچنین میتوانید مقداری شیر خشک را به دستورالعمل های پودینگ یا بلغور جو دو سر اضافه کنید و یا میتوانید مقداری پنیر را به غذا های مورد علاقه کودکتان اضافه کنید تا کالری دریافتی آنها را تا 60 واحد افزایش دهید.

حتی میتوانید یک عدد موز را به یک قاشق غذا خوری کره بادام زمینی اضافه کنید تا 100 کالری را به آن بیفزایید.در نظر داشته باشید که بسیاری از این نکات برای کودکان نو پا که حفظ یک وعده غذایی در روز میخورند ، ضروری نیست.

بهترین مکمل برای وزن گیری کودک

برای افزایش ویتامینها و املاح غذای کودک از چه مواد غذایی می توان استفاده کرد ؟

آیا شما بر این باور هستید که تمامی نوزادان و نوپایان به مکمل رشد کودکان نیاز دارند و استفاده از این مکملها باید در رژیم روزانه آنها گنجانده شود؟ کارشناسان بر این باور هستند که الزاما تمامی آنها به مکمل رشد کودکان نیاز ندارند. رژیم غذایی سالم سرشار از ویتامینها و مواد معدنی پاسخگوی تمامی نیازهای بدن آنها خواهد بود. رژیم غذایی سالم شامل موارد زیر است:

  • شیر و تمامی محصولات لبنی مانند پنیر و ماست
  • میوه های تازه و سبزیجات سبز
  • مواد پروتئین مانند مرغ، ماهی، گوشت و تخم مرغ
  • غلات و برنج

با توجه به شرایط زندگی کنونی و مشغله زیاد والدین، این روزها از غذاهای آماده زیاد استفاده می شود و فرصت کافی برای طبخ و استفاده از مواد مغذی وجود ندارد. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان و متخصصان تغذیه استفاده از انواع مکمل رشد کودکان را پیشنهاد می دهند.

مکمل غذیی برای افزایش وزن کودکان

فیبر ویتامین و مواد معدنی نیست، اما غذاهایی که حاوی فیبر زیاد هستند منبع خوبی از مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله ویتامین ایی، سی، کلسیم، منیزیم و پتاسیم به حساب می روند. استفاده روزانه از فیبر بر مبنای کالری مصرفی مشخص می شود. به طور مثال برای هر 1000 کالری مصرفی 14 گرم فیبر باید مورد استفاده قرار گیرد. اگرچه کودکان به فیبر بسیاری کمتری در مقایسه با بزرگسالان نیاز دارند، اما فیبر مورد نیاز بدن آنها باید تامین شود تا بدن سالمی داشته باشند. متخصصان بر این باور هستند که یک کودک 4 تا 8 ساله ای که روزانه 1500 کالری مصرف می کند باید 25 گرم فیبر نیز استفاده کند. همچنین کودکان یک و دو ساله روزانه به 18 گرم فیبر نیاز دارند. به همین دلیل استفاده از مکمل رشد کودکان گزینه خوبی برای تامین نیازهای بدن کودک به شمار می رود.

کدام منابع غذایی حاوی فیبر هستند؟

استفاده از فیبر خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سندروم روده تحریک پذیر، سنگ کلیه، اضافه وزن و مشکلات گوارشی را در بزرگسالی کاهش می دهد. میوه ها و سبزیجات از جمله کلم بروکلی، آوکادو، گلابی، توت فرنگی و تمشک حاوی فیبر بالایی هستند. همچنین غلات و نان، لوبیا، نخود و عدس فیبر مورد نیاز بدن کودکان را تامین می کنند. اگر نمی توانید نیاز بدن کودک به فیبر را از طریق پیروی از رژیم غذایی تامین کنید، به پزشک مراجعه کنید و با مشورت وی از انواع مکمل رشد کودکان حاوی فیبر استفاده کنید.

مکمل برای نوزاد

بسیاری از والدین از زمان تولد کودک به دنبال استفاده از انواع مکمل رشد کودکان هستند تا از بروز مشکلات و بیماری های مختلف در آنها جلوگیری به عمل آورند. با توجه به ویژگی های بدنی مادر  و نوزاد، بسیاری از پزشکان استفاده از مکملهای تقویتی و انواع مکمل رشد کودکان را از 15 روزگی برای نوزادان تجویز می کنند. زمان مناسب برای آزمایش خون 9 تا 12 ماهگی است. در صورتیکه کم خونی نوزاد تشخیص داده شود پزشکان استفاده از قطره آهن را تجویز می کنند. نوزاد بدن بسیار ضعیفی دارد بنابراین از مصرف خودسرانه هر مکمل بپرهیزید.

چاق شدن صورت نوزاد

مادر ها با تقویت کردن بدن خود می توانند شیر خود را تقویت کنند و باعث مقوی شدن شیر شود. زیرا که کودک با شیر مادر می تواند وزن بگیرد و این راه یکی از مطمئن ترین و ساده ترین روش چاق شدن سریع کودکان است.مادر می تواند از مواد غذایی که موجب افزایش شیر می شود استفاده کند که سالم ترین راه است و همچنین می تواند از راهکارهای افزایش شیر هم استفاده کند که شیر مادر بیشتر و مقوی تر شود .

اگر میخواهید کودک چاق تر داشته باشید باید به کودک خود غذاهای چاق کننده بدهید. در واقع غذاهای مقوی چاق کننده هستند اما چگونه غذای مصرفی کودک را مقوی کنیم؟

منظور از مقوی کردن غذای کودک این است که انرژی کودک بیشتر شود. بخصوص کودکانی که دچار اختلال رشد شده اند باید انرژی بیشتری به بدنشان برسد. برای اینکه انرژی غذای کودک بیشتر شود بر اساس سن کودک در هر زمان می توان به  غذای او موادی اضافه نمود.

منظور از مغذی کردن، اضافه نمودن موادی است که علاوه بر انرژی، پروتئین، ویتامینها و املاح غذایی کودک را بیشتر میکند.

چگونه نوزاد خود را تپل کنیم؟

هشدارها

از دادن غذاهای دارای چربی مضر و شکر مانند چیپس ، کیک های غیر خانگی ، آبنباتها و نوشابه برای اضافه شدن به کالری دریافتی کودک جدا بپرهیزید. این موارد غذایی شاید وزن کودک را بالا ببرند اما آسیب های جبران ناپذیری به دندانها، سوخت و ساز بدن، رشد عضلات، قلب و مغز کودک وارد می کنند.

چگونه نوزاد چاق میشود ؟

افزایش وزن سریع نوزاد

درست یا غلط، این باور وجود دارد که نوزاد لاغر، دچار مشکل و بیماری است و چاقی نوزاد، نشانه ای از سلامت او به شمار می رود.
به همین دلیل این والدین تلاش می‌کنند تا با انواع غذاهای کمکی وزن نوزادانشان را به حد قابل قبولی برسانند ؛ اما نکته حائز اهمیت آنست که آیا این افزایش وزن زیاد در نوزادی به نفع کودک است یا به ضرر او؟!
مطالعات اخیر نشان داده است،نوزادانی که در سنین زیر یک سال افزایش وزن زیادی پیدا می‌کنند بیشتر در معرض چاقی در سنین پیش‌دبستانی خواهند بود. این مساله اهمیت عادات غذایی درست از زمان نوزادی را نشان می‌دهد.
طی 20 سال گذشته میزان چاقی کودکان شیوع فراوانی یافته است، به طوری که در میان کودکان آمریکایی شیوع چاقی دو برابر شده و تقریبا 3/1 درصد آنها چاق  یا دچار افزایش وزن هستند. شیوع چاقی کودکان متاسفانه در کشور ما نیز طی سال‌های اخیر رشد چشمگیری داشته است.
همان طور که می‌دانیم، اپیدمی چاقی با مشکلات تهدیدکننده سلامتی از قبیل ریسک بالای بیماری‌های قلبی، دیابت و سرطان در ارتباط است.براساس دو مطالعه انجام شده اخیر، غذا ندادن بیش از حد به بچه‌ها در زمان سیری آنها و تشویق به نوشیدن میزان زیاد آب می‌تواند در کنترل وزن آنها بسیار موثر باشد.
دانشمندان دانشگاه هاروارد، 559 کودک را به 4 گروه تقسیم کردند. این تقسیم‌بندی براساس اندازه‌گیری قد و وزن آنها در زمان تولد، 6 ماهگی و 3 سالگی بود. نزدیک به 10/1 درصد بچه‌ها در 3 سالگی چاق بودند.

راه افزایش وزن سریع نوزاد

شیر پرچرب، آووکادو، سبزیجات و میوه ها و ماکارونی، می تواند باعث چاق شدن سریع کودکان شود ، البته دقت کنید که هر یک از این مواد در چه ماهی از تولد کودک باید شروع شود.
بچه‌هایی که در زمان تولد سنگین‌وزن‌تر بوده و آنهایی که تا 6‌ماهگی بیشترین اضافه وزن را داشتند، احتمال بروز چاقی در 3‌سالگی آنها 40 درصد بیشتر بود.
جالب آن که افزایش وزن زیاد در نوزادی بیش از سنگین وزن بودن در هنگام تولد، ریسک چاقی در سنین رشد را افزایش می‌دهد.
اگرچه چاقی در 3 سالگی الزاما به معنای چاقی در بزرگسالی نیست ولیکن بدون شک ریسک آن را بالا می‌برد.
مطالعه مشابه دیگر در کودکان راه آسان برای جلوگیری از افزایش وزن بچه‌ها را تشویق در نوشیدن آب بیشتر در آنها یافته است. در این مطالعه که در 1641 دانش‌آموز دبستانی انجام گرفت، دانش‌آموزان به نوشیدن آب بیشتر تشویق شدند. نتایج این مطالعه نشان داد، در دانش‌آموزانی که میزان آب نوشیده شده بیشتر بود ریسک افزایش وزن 31 درصد کاهش یافت.
نکته عملی با توجه به اهمیت چاقی نوزادی در چاقی سنین بعد زندگی، آموزش والدین برای بهبود رژیم غذایی نوزادان و عدم اصرار به افزایش وزن سریع در زیر یک سالگی ضروری است، چرا که اصرار بیش از حد به افزایش حجم مواد غذایی نوزادی می‌تواند افزایش وزن بی‌رویه و چاقی در سنین کودکی را به ارمغان آورد. از طرف دیگر نوشیدن آب به اندازه کافی نیزدر پیشگیری از اشتهای کاذب و چاقی کودکان مفید است.

ترنجبین برای چاقی نوزاد

در طب سنتی و فرهنگ ایرانی، استفاده از ترنجبین برای درمان زردی نوزاد بسیار موثر است. در واقع با دادن ترنجبین به اندازه‌‌ای که در نوزاد ایجاد اسهال ملایم کند و جوشانده تخم گشنیز باعث درمان زردی نوزاد می‌شوند. ضمن اینکه از بروز این بیماری پیشگیری هم می‌کند.

خواص ترنجبین” برای پوست و مو + خواص دارویی و درمانی ترنجبین

این دارو برای نوزاد یک ملین و مسهل لطیف است و برای درمان و پاکسازی دستگاه گوارش از اخلاط و خونابه‌‌های بازمانده از دوران جنینی، معده و روده نیز استفاده می‌شود. در حقیقت زمانی که روده‌های نوزاد از همان ابتدای تولد پاک‌سازی شود، بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌‌های ویروسی و عفونی در او کمتر شده و سیستم ایمنی‌اش از همان بدو تولد فعال می‌ شود، همچنین متابولیسم بدن یعنی هاضمه و دافعه و نیروی نگهدارنده و نیروی جاذبه در بدن کودک به صورت نرمال در می‌آید و بدن از همان ابتدا در مقابل بیماری‌ها در حد خودش مقاوم می‌‌شود.

این نوزادان کبدی بسیار سالم و فعال خواهند داشت و تمام اعمال متابولیسمی و سوخت و ساز در بدنشان، با روال طبیعی به پیش خواهد رفت.

ضمنا با مصرف ترنجبین، نوزاد اشتهای زیادی به خوردن شیر مادر پیدا می‌کند، شبها بهتر می‌خوابد و دل‌پیچه و نق زدن زیاد نوزاد برطرف می‌شود و ترنجبین باعث چاق شدن سریع کودکان میشود.

راهکارهای تپل شدن نوزاد

متخصصان توصیه می‌کنند هیچ نوع غذای دیگری جز شیر مادر یا شیر خشک به کودکی که کمتر از ۶ ماه سن دارد، داده نشود. حتی شیر بز‌، شیر گاو یا دیگر نوشیدنی‌ها مانند چای یا آب‌میوه هم نباید به کودک داده‌ شود. چون شیر مادر تمام مواد‌غذایی که بدن کودک نیاز دارد را تامین می‌کند.

بعد از ۶ ماهگی نیازهای غذایی کودک تنها با شیر مادر تامین نمی‌شود و باید در کنار شیر مادر از غذاهای آبکی و نیمه جامد هم به کودک داد.

بهتر است غذای کمکی ابتدا با فرنی شروع شود. پس از آن حریره‌ی بادام و پوره‌ی سیب‌زمینی و پوره‌ی کدو یا پوره‌ی هویج و سوپ می‌تواند برای کودک مفید باشد.

می‌توان با اضافه کردن کمی کره به سوپ کودک اشتهایش را افزایش داد. وقتی دادن غذای کمکی به کودک شروع می‌شود، باید از قطره‌های مولتی ویتامین و آهن نیز به کودک داده شود. همچنین بهتر است آب جوشیده شده به کودک داد.

نشاسته برای چاقی کودک

توصیه می شود بین ۴ تا ۶ ماهگی، در کنار شیرمادر مصرف غذاهای جامد و نیمه جامد را شروع کنید. با این حال، مراقب غذاهای نشاسته ای کودکان که در قفسه ی فروشگاه ها یافت می شود باشید.

در حقیقت، برخی معتقدند غذاهای نشاسته ای صرفاً بدترین وعده های غذایی برای تغذیه نوزادان هستند! نشاسته جز مواد قندی است و مصرف بیش از اندازه ی آن می تواند در آینده برای کودکان مشکل ساز شود.

هضم نشاسته در نوزادان

نوزادان قبل از تولد، رشد و نمو خود را تقریباً به طور کامل توسط گلوکز مادر بدست می آورند، که از طریق جفت جذب می شود. پس از تولد، غذای آنها ناگهان به یک رژیم غذایی منحصر به فرد، یعنی شیر مادر که پر از چربی و لاکتوز است، تغییر میابد.

اما این هم هنوز یک قند نسبتاً ساده است. با شروع غذاهای جامد، نوزادان مجبورند با رژیم بسیار پیچیده تر و متنوع تری سازگار شوند. در سراسر جهان، نشاسته منبع اصلی انرژی در رژیم های غذایی کودکان و بزرگسالان است.

اما وقتی نوزادان برای اولین بار با غذاهای نشاسته ای آشنا می شوند (غالباً به صورت غلات و فرنی) در واقع ماده ی مغذی جدیدی به دستگاه گوارش آنها وارد می شود. آنها باید نشاسته را به گلوکز تبدیل کنند، اما آیا بدن آنها واقعا مجهز به این کار هست؟

آمیلاز یک آنزیم شکننده نشاسته است. بدن ما برای هضم نشاسته به آمیلاز نیاز دارد. آمیلاز ساختاری پروتئینی دارند و در بزاق، روده ی باریک و آنزیم های لوزالمعده یافت می شود.

چند واقعیت در مورد میزان و زمان تولید آمیلاز در بدن کودک:

  • در ۱ ماهگی، لوزالمعده کودک از قبل شروع به ساخت آمیلاز کرده و سطح این آنزیم در ۶ تا ۱۲ ماهگی، به سطح آن در بدن بزرگسالان می رسد
  • در ۳ ماهگی، آمیلاز بزاق نوزاد، تقریباً به اندازه آمیلاز بزاق شما خواهد بود
  • شیر مادر حاوی آمیلاز است، که به داخل روده کوچک وارد می شود

مضرات نشاسته برای کودکان چیست؟

هنگامی که یک نوزاد به دنیا می آید، سیستم گوارش او هنوز در حال توسعه است. نوزادان نباید حداقل تا یک سالگی، مصرف شیر گاو را شروع کنند زیرا هضم آن بسیار دشوار است. هضم شیر مادر و شیرخشک برای کودکان آسانتر است. دستگاه گوارش ظریف کودک قادر به هضم غذاهای نشاسته ای مانند غلات، حبوبات، میوه و سبزیجات نیست.

با بزرگتر شدن کودک، لوزالمعده آنها قادر به تولید آمیلاز بیشتری برای تجزیه نشاسته موجود در روده ی کوچک است. به این دلیل است که تا حدود شش ماهگی، مصرف غذاهای جامد برای کودکان توصیه نمی شود. اگر خیلی زود مصرف نشاسته را برای فرزندتان شروع کنید یا در آن زیاده روی کنید، ممکن است تعادل روده آنها بهم بخورد و به اسهال تبدیل شود.

علم ثابت کرده که بدن نوزادان تقریباً تا ۶ ماهگی آمیلاز لوزالمعده بسیار کمی دارد و تا این زمان هیچ پتیالینی در بدن آنها ساخته نشده است.

بدون وجود این آنزیمهای هضم کننده، پس از تغذیه کودک با نشاسته، ۳ واکنش در بدن آنها ایجاد می شود:

نشاسته غیر قابل هضم در دستگاه روده و گوارش، باعث ناراحتی در دستگاه گوارش و احتمالاً اختلالات گوارشی می شود.

ضخیم شدن مخاط نوزاد، که به طور بالقوه باعث مشکلات گوش، بینی یا گلو می شود.

قند خون کودک افزایش می یابد.

شاید این یکی از علل بالا رفتن میزان دردهای مداوم، آبریزش بینی، عفونتهای مکرر گوش، لوزه ها، برونشیت، آسم و حتی دیابت و چاقی باشد که اکنون در کشورهای توسعه یافته شاهد آن هستیم.

چه غذاهایی نوزاد را تپل میکند

۱ تا ۴ هفتگی

در روزهای اولیه ی تولد نوزاد معمولا تا ده-دوازده روزگی، نوزاد وزن از دست می دهد و حتی وزنش به کم تر از وزن زمان تولدش می رسد اما جای نگرانی نیست زیرا این یک روند طبیعی است. بعد از هفته ی دوم کودک شما کم کم وزن می گیرد و شروع به اضافه کردن وزن می کند و از نظر تغذیه شما باید هر ۲ الی ۳ ساعت یک بار به کودک خود شیر دهید.

تپل شدن نوزاد شیر خوار

وزن گیری در ۱ ماهگی

اگر کودک شما خوب شیر بخورد و بیمار نباشد باید به طور طبیعی در ماه اول زندگی خود هر هفته ۲۰۰ گرم وزن اضافه کند که در پایان ماه می شود حدود ۸۰۰ الی ۱۰۰۰ گرم.

تپل شدن نوزاد دو ماهه

وزن گیری در 2 ماهگی

در ماه دوم نیز همان افزایش وزن ۱ کیلوگرم را باید برای کودک در نظر گرفت البته باید حواستان باشد که کودکتان بخوبی شیر بخورد.

وزن گیری در 3 ماهگی

این ماه زمانی است که کودک کم کم شروع به حرکت می کند اما در این ماه باید ۱۸۰۰ گرم تقریبا نزدیک به ۲ کیلوگرم وزن اضافه کند پس در ماه سوم از زندگی نوزاد، باید توقع شما از افزایش وزن او بیشتر از ۱ کیلو گرم باشد.

وزن گیری در ۴ ماهگی

این ماه زمانی است که هنوز از کودک باید انتظار همان دو کیلو گرم وزن گرفتن را داشته باشیم. با اینکه در این ماه کودک بیشتر به غذا تمایل نشان می دهد اما هنوز غذای او شیر است و شما هنوز مجاز به دادن غذاهای جامد به کودک نیستید. در این ماه کودک حرکات بیشتری انجام می دهد مثلا سر خود را بالا می گیرد یا دست هایش را بازی می دهد.

وزن گیری در ۵ ماهگی

در پایان ۵ ماهگی باید کودک شما وزنش دو برابر شود و شما کم کم می توانید با اجازه ی پزشک غذاهای جامد را برای کودکتان در پایان این ماه شروع کنید، مثلا فرنی آرد برنج.

وزن گیری در ۶ ماهگی

این ماه ، ماه شروع غذاهای مجاز برای کودکتان می باشد اما وزن او تقریبا ماهی نیم کیلوگرم افزایش می یابد زیرا در این ماه فعالیت کودک نیز بیشتر می شود.

وزن گیری در ۷ ماهگی

از این ماه شما می توانید از گوشت ، سبزیجات و میوه جات در غذای کودک خود استفاده نمایید و در پایان ماه کودک شما باید یک کیلوگرم وزن اضافه کند.
برای افزایش وزن کودک در این سن گوشت، سبزیجات و میوه های له شده را به شیر خودتان یا شیرخشک اضافه کنید. شما می توانید آوکادو  را به کودک  پس از شش ماهگی بدهید .
آوکادو غنی از فیبر  است و چربیهای سالم دارد. اگر برای اولین بار استفاده میکنید به صورت پوره استفاده شود، و پس از یک سال، شما می توانید آنها را با کوکتل های شیری  مخلوط  کنید.

غذای چاق کننده برای کودک 8 ماهه

از این ماه تخم مرغ ، ماکارانی و پنیر را به غذاهای کودک خود بیافزایید این خوراکی ها باعث چاق شدن سریع کودکان میشوند، در این ماه باید کودک شما سه برابر وزن اولیه ی خود باشد.
برای وزن گیری کودک در این سن شیر مادر یا شیرخشک به همراه کمی غذای انگشتی به او دهید.

اگر به نظر می رسد کودک برای خوردن غذای انگشتی دچار مشکل می شود، از سبزیجات و میوه های له و پوره شده به همراه یک تکه گوشت استفاده کنید.

وزن گیری کودک 9ماهه

چاق شدن نوزاد 9 ماهه

این ماه زمانی است که شما باید وعده های غذایی کودک خود را به روزی پنج وعده برسانید در واقع دو میان وعده نیز اضافه می شود. برای کودک این سنی هنوز غذاها باید به صورت پوره باشند و البته غذاهای انگشتی نوزاد ۶ الی ۹ ماهه را هم پیشنهاد می کنیم.
برای حفظ روند وزن گیری کودک، هر دو تا چهار ساعت از میان وعده های سبک مانند تخم مرغ آب پز، سبزیجات بخارپز و یا تکه های کوچک نان استفاده کنید تا شاهد چاق شدن سریع کودکان باشید.

وزن گیری در ۱۰ ماهگی

در این ماه توقع زیادی از کودک نداشته باشید ممکن است او وزن نگیرد و شاید هم وزن کم کند زیرا در این ماه کودک میخزد یا چهار دست و پا می رود که نوعی تحرک است و باعث لاغر شدن کودک می شود.
برای وزن گیری کودک در این ماه غذای انگشتی انتخاب مناسبی است. علاوه بر این سعی کنید برگ سبزیجات و میوه های سفت تر مثل برش های کوچک سیب و ماکارونی را به برنامه غذایی کودک اضافه کنید.
البته برای چاق شدن سریع کودکان شیرمادر یا شیرخشک را فراموش نکنید.

افزایش وزن نوزاد یازده ماهه

این دو ماه، ماه هایی هستند که کودک در پایان این ماه ها سه برابر وزن اولیه ی خود وزن دارد و هنوز نیاز به پنج وعده غذا بعلاوه ی شیرمادر یا شیر خشک دارد.
در این ماه ها کودک شما به راه می افتد و به دلیل شیطنت زیاد وزن کم می کند. شما نگران نباشید و به تلاش خود برای وزن گیری کودک ادامه دهید!

شربتی برای وزن گیری کودک

امروزه استفاده از داروهای اشتها آور کودکان بسیار زیاد شده است و مادران زمانی که احساس کنند کودکان خود کمی لاغر شده اند، شربت اشتها آور تهیه می کنند تا کودکان به وزن قبلی خود برسند و شاهد چاق شدن سریع کودکان خود باشند ولی این کار درست نیست زیرا این شربت ها عوارض خاص خود را دارد. در ادامه چند شربت اشتها آور به شما معرفی می کنیم

بهترین شربت چاق کننده کودکان:

شربت اشتهاآور عصاره انار شربتی برای چاق شدن کودکان

این شربت عصاره ای از چند میوه ترش است که در یک قوطی جمع آوری شده است و چون ترش است، با دادن آن به فرزند اشتهای او تحریک شده و تمایل به خوردن غذا دارد. از آن جایی که این شربت از عصاره میوه ها تشکیل شده است می توان گفت برای کودکان عوارضی به همراه ندارد و باعث چاق شدن سریع کودکان میشود.

 شربت سیپروهپتادین شربتی برای چاق شدن کودکان

یکی از معروف ترین شربت های اشتها آور که پزشکان تجویز می کنند شربت سپروهپتادین است که در کنار آن مکمل های دیگر هم برای کودک تجویز می شود. این شربت برای از بین بردن حساسیت های فصلی، پوستی، غذایی تجویز می شود که از عوارض آن می توان به افزایش اشتها و چاق شدن سریع کودکان اشاره کرد، اگر این شربت به طور مکرر و خیلی زیاد توسط کودکان مصرف شود می تواند منجر به توهم، دیوانگی، مشکلات قلبی و عروقی، ریوی  خواب آلودگی و تحریک پذیری و حتی مرگ شود.

شربت روی یا زینک پلاس شربت چاق کننده کودکان

یکی از علل کم اشتهایی یا بی اشتهایی کودکان کمبود روی یا همان زینک پلاس است. که با رفع آن بی اشتهایی کودک از بین می رود و باعث چاق شدن سریع کودکان میشود از این رو مادران برای تقویت فرزندان خود این شربت را به کودکان می دهند.

شربت آهن شربتی برای چاق شدن کودکان

با کمبود آهن در بدن، کودکان همیشه خسته، کسل و بی اشتها می شوند برای رفع بی اشتهایی کودک، مادران می توانند از شربت آهن استفاده کنند تا هم کمبود بدن کودک را جبران کنند و هم بی اشتهایی کودک را رفع کنند. با دادن این شربت به کودک، اشتهای کودک باز شده و باعث چاق شدن سریع کودکان میشوذ و کودکان می توانند مواد غذایی مفید را میل کنند.

قطره چاق کننده نوزاد

قطره خوراکی گشنیز  یک مکمل اشتها آور بوده که به منظور افزایش اشتها و چاق شدن سریع کودکان میتوان از آن استفاده کرد. این قطره سبب تحریک ترشح شیره معده میگردد و بدین طریق سبب افزایش اشتهای کودک میشود.

مضرات شربت برای تپل شدن نوزاد

کودکان برای حفظ حیات، نیاز دارند غذا بخورند و این یک نیاز طبیعی است مگر آن که کودک به دلایلی دچار بی اشتهایی شده باشد. مادران جوان بین بی اشتهایی و عدم نیاز به غذا در کودک تفاوت قائل نمی‌شوند و همین مساله باعث می‌شود مدام دنبال راه حلی برای افزایش اشتهای فرزند خود باشند.

متاسفانه بسیاری از مادران به زور یا با دادن پاداش یا التماس یا شیوه‌های نادرست دیگر، بچه را وادار به خوردن غذا می‌کنند، در حالی که با این کار سیستم طبیعی رفع نیاز کودک را به هم می‌ریزند و کودک از غذا خوردن متنفر می‌شود یا خاطره بدی از غذا خوردن در ذهنش باقی می‌ماند. برخی از مادران نیز برای آنکه اشتهای کودکشان را زیاد کنند، انواع مکمل‌های مولتی ویتامین را به کودکشان می‌خورانند یا به او شربت اشتهاآور می‌دهند.

باید خانواده‌ها بدانند مولتی ویتامین‌ها خواص مواد غذایی طبیعی را ندارند، بنابراین خیلی به آن‌ها اعتماد نکنند و خودسرانه به کودکشان مکمل ندهند. از سوی دیگر، شربت‌های اشتهاآور گیاهی که در عطاری‌ها موجود است را هم نباید خودسرانه مورد مصرف قرار دهند، زیرا از مواد غیرمجازی مانند کورتون که چاق کننده است استفاده می‌کنند و قطعا عوارضی را برای کودک به وجود می‌آورند.

بی اشتهایی ممکن است ناشی از یک بیماری باشد که تشخیص آن با پزشک است. یکی از عوامل کم اشتهایی، کم خونی و فقر آهن است. همچنین کمبود روی و ویتامین، کم خونی و فقر آهن از عوامل کم اشتهایی هستند. همچنین کمبود روی و ویتامین D۳ نیز می‌تواند باعث کم اشتهایی در کودکان شود.

سیپروهپتادین بر دستگاه اعصاب مرکزی اثر می‌گذارد و باعث بروز عوارض خطرناک متعددی می‌شود. عوارض دارو‌های اشتها آور بر سلامت کودکان مانند گیجی، خواب آلودگی، نداشتن تمرکز، نخوابیدن کودک به علت هیجان زیاد، بی قراری، تپش قلب، کاهش فشار خون، اثر بر عملکرد کبد، اسهال، یبوست و استفراغ است.  حتی مصرف بیش از اندازه آن موجب بروز مسمومیت، اختلال دفع ادرار و کاهش هشدار‌های مغزی نیز می‌تواند از دیگر عوارض این دارو‌ها باشد. مصرف زیاد این دارو در کودکان می‌تواند منجر به توهم، مشکل‌های قلبی، ریوی، و حتی مرگ شود.

مصرف داروهای اشتها آور در کودکان زیر 2 سال از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)ممنوع اعلام شده است. این نوع داروها در کودکان 2 تا 4 سال نیز به دلیل احتمال ایجاد مسمومیت مجاز نیست. کودکان بالای 4 سال، تحت نظر پزشک، و برای مدت کوتاه می توانند از این داروها استفاده کنند.

نکات و توصیه های کاربردی برای وزن گیری کودک:

روش های چاق شدن نوزاد

  • اگر میخواهید شاهد چاق شدن سریع کودکان خود باشید می توانید آب جوشیده شده خنک بهمراه ۱۵ قطره آهن را در برنامه غذایی کودک قرار دهید.
  • اگر میخواهید شاهد چاق شدن سریع کودکان خود باشید روزانه حداقل ۵ وعده غذای کمکی به علاوه شیر مادر،به نوزاد شش ماه به بالای خود بدهید.
  • اگر میخواهید شاهد چاق شدن سریع کودکان خود باشید در هر وعده غذایی کودک کمی روغن مایع یا کره آب شده تقریبا یک تا ۲ قاشق مربا خوری اضافه کنید.
  • اگر میخواهید شاهد چاق شدن سریع کودکان خود باشید میتوانید بای مقوی کردن غذای کودکان از جوانه ماش یا جوانه گندم یا پودر جوانه غلات در سوپ کودک نیز استفاده کنید زیرا علاوه بر اینکه سرشار از ویتامینهای گروه ب و ث میباشند به هضم بهتر غذای کودک نیزکمک می کنند.
  • اگر میخواهید شاهد چاق شدن سریع کودکان خود باشید میتوان از کمی آرد برنج یا گندم (در ماههای بالاتر)، شیر (پاستوریزه جوشیده بالای یکسال) و کره را مخلوط کنید و بهم بزنید و گرم کنید و به سوپ شیرخوار بیفزایید هم باعث طعم بهتر سوپ میشود و هم رنگ و لعاب خاصی به سوپ میدهد و نیز انرژی آنرا زیاد میکند.
  • اگر میخواهید شاهد چاق شدن سریع کودکان خود باشید پودر جوانه گندم، جو پرک و یا بلغور گندم را له کرده و با مقدار کمی شکر،‌ شیر و بهمراه دو قاشق روغن یا کره بپزید و در حجم کم و در دفعات بیشتر به شیرخوار بدهید.
  • اگر میخواهید شاهد چاق شدن سریع کودکان خود باشید در حدود ۱۱ ماهگی در صورت نداشتن آلرژی در کودکان می توان مقدار خامه پاستوریزه به سوپ کودکان اضافه نمود.
  • اگر کودکی زرده تخم مرغ پخته شده را نمیخورد میشود آنرا با مقداری کره و آب مرغ مخلوط و نرم نمایید و به او بدهید و یا به سوپ او اضافه کنید. همچنین زرده تخم مرغ را میتوانید رنده کرده و در سوپ کودک و یا پوره میوه و سبزیجات ( هر مدل پوره ای که درست میکنید) بریزید.
  • اگر میخواهید شاهد چاق شدن سریع کودکان خود باشید به تکه های کوچک شده سیب زمینی که پخته شده است و پوست آن جدا شده کمی کره بزنید و اجازه بدهید که شیرخوار با دستان خودش آنرا برداشته و بخورد.
  • اضافه نمودن آب غلیظ شده ران مرغ یا تکه های ران مرغ که خوب پخته شده و همینطور جوانه گندم، آرد یا پودر بادام خام، کنجد، مغز تخمه آفتابگردان به غذای کودک سبب رشد بهتر او و چاق شدن سریع کودکان می شود.
  • برای بهتر شدن عطر و طعم غذا میتوانید از آب لیموترش تازه، آب نارنج تازه،و همینطور سبزی معطر پودر شده استفاده کنید.
  • اگر میخواهید شاهد چاق شدن سریع کودکان خود باشید یک یا دو خرما را پوست بکنید، هسته اش را دربیاورید و خرما را درمقداری آب حل کنید و بعنوان دسر به شیرخوار دهید.
  • اگر میخواهید شاهد چاق شدن سریع کودکان خود باشید مقداری آرد (برنج یا گندم ) را در روغن تفت دهید به اندازه ای که کمی به زردی بخورد و حالت خامی خود را از دست دهد مقدار کمی شکر حل شده و چند قطره گلاب را به آن اضافه کنید (مانند حلوا) و آنرا بعنوان میان وعده به کودک خود بدهید استفاده کنید.

غذاهای چاق کننده برای کودک یک ساله

کودک یک ساله شما برای رشد و استقامت بدنی نیاز به یک برنامه غذایی منظم و مقوی دارد. کودکان یک ساله بسته به قد و میزان فعالیت بدنی به طور میانگین بین 1200 تا 1300 کالری در روز انرژی نیاز دارند. 25 تا 35 درصد از کالری مورد نیاز کودک شما باید توسط چربی تامین شود.بسیاری از چربی های غیر اشباع مفید را می توان در مواد غذایی مانند: روغن زیتون، آووکادو، تنقلات و مغز های مختلف وجود دارند. 45 تا 65 درصد از کالری مورد نیاز کودک شما باید از کربوهیدرات تامین شود. این کربوهیدارت را بهتر است از غلات کامل مانند برنج قهوه ای و یا نان سبوش دار تامین کرد. و در نهایت حدود 10 تا 30 درصد از انرژی بدن کودک شما باید با پروتئین تامین شود مخصوصا مواد غذایی که چربی کمتری دارند مانند گوشت مرغ، ماهی و یا سویا.
 

میان وعده سرشار از پروتئین و چربی برای چاق شدن سریع کودکان

  •   تکه های خرد شده ی سیب، موز و کرفس را با کره ی بادام زمینی و روغن سیب سرو کنید.
  • تکه های سیب را همراه با ماست کامل و یا پنیر سرو کنید.
  • مخلوطی از آجیل و دانه های روغنی و میوه خشک را در ظرفی کوچک سرو کنید. بهتر است برای جلوگیری از خفگی در کودکان زیر چهار سال، حتما همه ی این مواد را به ریزترین حالت ممکن خرد کنید.
  • با استفاده از شیر کامل، ماست یونانی و کره ی بادام زمینی یک اسموتی خوشمزه برای کودک خود درست کنید.
  • گرانول یا مافین خانگی درست کنید.
  • سبزیجات خام، چیپس تورتیلا یا کراکر را با چاشنی گوآکامول یا حمص سرو کنید.

معجون برای کودک یکساله

رژیم برای افزایش وزن کودک یک ساله

برای اینکه کودکتان یک صبحانه و یا میان وعده مقوی و کامل میل کند می‌توانید معجون‌های سالم و خانگی را در برنامه غذایی او قرار دهید. در ادامه به معرفی چند معجون فوق‌العاده برای چاق شدن سریع کودکان همراه با طرزتهیه آن‌ها پرداخته‌ایم.

  • معجون شماره‌ی 1 برای چاق شدن سریع کودکان

مواد مورد نیاز:

بادام

عسل

آب

در مرحله اول یک پیمانه بادام را خیس می‌کنیم و می‌گذاریم پنج الی شش ساعت به همان حال بماند اگر قصد دارید در وعده صبحانه میل شود حتما بادام ها را از شب قبل خیس کنید چرا که این عمل به بادام‌ها حجم می‌دهد و آنها را نرم می‌کند. در مرحله دوم آب بادام‌ها را خالی کرده و داخل مخلوط کن بریزید، مجددا به اندازه چهار پیمانه آب درون ظرف بریزید و حدود سه دقیقه مخلوط کنید، در مرحله آخر مخلوط حاصل را از صافی رد کنید تا شیر بادام حاصل شود، برای شیرین کردن این شیر می‌توان از عسل استفاده کنید. این ترکیب فوق العاده مغذی و مقوی می باشد.

  • معجون شماره‌ی 2 برای چاق شدن سریع کودکان

مواد مورد نیاز:

آرد گندم خانگی

مغزیجات (بادام، گردو، پسته و فندق)

نبات

آب

ابتدا یه اندازه یک قاشق غذاخوری مغزهای بادام، گردو، پسته و فندق را آسیاب کرده و در داخل یک ظرف دربسته درون یخچال قرار دهید. سپس دو قاشق مرباخوری آرد گندم خانگی ،یک قاشق چای خوری نبات و مخلوط آجیل را به همراه صد سی سی آب روی شعله ملایم قرار دهید و به مدت یک ربع دائما هم بزنید تا ته نگیرد و به غلظتی مشابه فرنی برسد. در کودکان کم وزن می توانید تخم آفتابگردان نیز اضافه کنید.

  • معجون شماره‌ی 3 برای چاق شدن سریع کودکان

مواد مورد نیاز:

موز

مغزیجات (بادام پسته گردو)

خرما

بستنی وانیلی

موز را رنده کرده و با شیر مخلوط میکنیم، به آن پوره مغزیجات (بادام پسته گردو) را اضافه میکنیم و سپس خرما و بستنی وانیلی. این معجون حدودا 1300 کیلو کالری داره و یک معجون عالی برای بچه هاست.

  • معجون شماره‌ی 4 برای چاق شدن سریع کودکان

مواد مورد نیاز:

شیر: یک لیوان

شیره انگور: یک قاشق سوپ خوری

شاید کودک شما هم از طعم شیره‌ی انگور به تنهایی خوشش نیاید، اما مخلوط این دو مواد با یکدیگر طعم خوشی برای کودک ایجاد می کند. مصرف این معجون هم از خاصیت شیر برای کودک برخوردار است و هم اشتهای کودک بیشتر می‌شود. اگر کودکتان مشکل کم خونی دارد و یا دچار ضعف بدنی است، آخرشب این معجون را درست کرده و به کودک دهید. شیره انگور دربرطرف کردن این مشکلات نقش مهمی دارد.

  • معجون شماره‌ی 5برای چاق شدن سریع کودکان

مواد مورد نیاز:

سیب (1عدد متوسط)

جوی پخته شده له شده (½ فنجان)

دارچین (½ قاشق چایخوری)

کره بادام (1 قاشق غذاخوری)

شیر نارگیل (½ فنجان)

آب سرد (½ فنجان)

این معجون می تواند یک صبحانه عالی برای کودک به حساب آید. اسموتی شیرین و بمبی از انرژی، این انرژی توسط سیب به بدن منتقل می گردد که البته جو ای که در آن است موجب می گردد تا این انرژی تدریجا آزاد شود. جو و بادام (یا کره بادام) اصلی ترین منبع برای پروتئین در این معجون می باشند اگر در پی یک بمب پروتئینی هستید یک قاشق پودر وانیل می تواند هم به آن طعم فوق العاده ای دهد. مطمئن شوید که سیب ها ارگانیک باشند در آن صورت می توانید آن ها را بدون نیاز به کندن پوستشان مورد مصرف قرار دهید و از خاصیت پوستش نیز بهرمند گردید.

تپل شدن کودک به صورت طبیعی

غذاهای تپل کننده کودک + آموزش نحوه سرو آن برای نوزادان:

  1. غذاهای حاوی گوشت قرمز برای چاق شدن سریع کودکان :  گوشت قرمز خوب، مانند گوشت گوساله یا گاو یک منبع طبیعی از آهن و چربی است که برای رشد و تکامل مناسب هستند. گوشت یکی از بهترین غذاهای مقوی برای کودکان کم وزن است، اما اکثر کودکان برای خوردن انواع گوشت سختی دارند و کم پیش می‌آید کودکی آنطور که مادرش انتظار دارد گوشت بخورد. در صورتیکه انواع گوشت قرمز، گوشت ماهی، مرغ، بوقلمون و… منبع سرشار از پروتئین، ویتامین ها و مواد مغذی برای بدن هستند. اگر کودکتان با طعم گوشت و نوع پخت آن مشکل دارد و آن را دوست ندارد، باید خلاقیت به خرج بدهید و انواع طعم دهنده‌ها و چاشنی‌ها و روش‌های پخت را امتحان کنید و ببینید کدام را بیشتر دوست دارد. اما اگر فرزندتان با جویدن گوشت مشکل دارد، انواع گوشت‌های پخته شده با میکس کرده و به غذاهای دیگر فرزندتان اضافه کنید. به این صورت او بدون آنکه متوجه شود مقداری گوشت خورده است. اگر بازهم موفق نشدید گوشت به فرزندتان بدهید حتی استفاده از آب گوشت هم تا حدی نیازهای او را تامین می‌کند. آب گوشت را به غذای کودک اضافه کنید و هم طعم آن را بهتر کرده و هم کودک را از ویتامین‌های گوشت تغذیه کرده‌اید. بهترین گوشت هم برای وزن گیری و تقویت فرزندتان، گوشت بااستخوان مثل ماهیچه، قلم، ران و… است چراکه مواد مغذی بیشتری دارد.
  2. عصاره قلم گوسفند یا گاو برای چاق شدن سریع کودکان :  اگر در تلاشید تا غذای بسیار مقوی و چاق کننده برای کودک خود تهیه کنید عصاره قلم گوسفند و گاو یکی از بهترین گزینه هاست. اضافه کردن عصاره استخوان قلم گوسفند یا گاو به غذای کودک باعث افزایش املاح و مقوی کردن غذا می‌شود. می‌توان مستقیما قلم استخوان را در سوپ یا آش یا کته کودک انداخت و یا عصاره آن را تهیه و بتدریج مورد استفاده قرار داد. برای تهیه عصاره، قلم گوساله را به مدت ۲ ساعت در آب چوشانده و عصاره به دست آمده را می‌توان برای ۲ ماه در فریز و یا برای ۴ روز در یخچال نگهداری کرد.
  3. ترکیب سیب زمینی و تخم مرغ برای چاق شدن سریع کودکان :  ترکیب سیب زمینی و تخم مرغ یک غذای کامل محسوب می‌شود که بیشتر نیازهای بدن فرزندتان را تامین می‌کند. پروتئین تخم مرغ و کربوهیدرات سیب زمینی یک غذای فوق العاده برای کودکان کم وزن است اما اگر با کره ترکیب شود قطعا مقوی‌تر خواهد شد. همچنین سیب زمینی حاوی اسید امینه ای مانند آرژینین و گلوتامین است که به وزن اضافه کردن سالم در کودکان کمک میکند. شاید فرزندتان ترکیب سیب زمینی و تخم مرغ را دوست نداشته باشید در این صورت می‌توانید این دو غذای مفید را جداگانه و در قالب غذاهای دیگر به فرزندتان بدهید. درباره زرده تخم مرغ هم باید بگوییم از ۹ ماهگی تا ۱ سالگی، یک تا دو زرده در هفته و از دو سالگی به بعد ۵ تا ۶ تخم مرغ کامل در هفته مجاز است.
  4. استفاده انواع جوانه، از دانه غلات و حبوبات برای چاق شدن سریع کودکان : برای وزن گرفتن بچه ها و تقویت بهتر آنها از جوانه دانه هایی مثل گندم، عدس، لوبیا سفید، نخود، ماش و… حتی دانه‌هایی‌ مثل باقلا هم می‌شود استفاده کرد. جوانه‌ها را بیشتر به سالاد اضافه می‌کنند اما با خشک‌کردن و پودر‌‌‌کردن جوانه می‌توان آن را به انواع سوپ‌ها و آش نیز افزود. از پرمصرف‌ترین انواع جوانه، می توان به جوانه گندم اشاره کرد که سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی ضروری برای بدن مانند ویتامینA است.ویتامین A موجود در جوانه گندم باعث افزایش قوه بینایی، سرعت رشد کودکان، شادابی پوست و سلامت ریه و گلو می شود.از سوی دیگر مصرف جوانه گندم خستگی مفرط، ضعف و بی حالی را کاهش می‌دهد. ویتامین B1 موجود در جوانه گندم نیز، برای تعادل سیستم عصبی ضروری است. همچنین جوانه گندم در رفع بی‌خوابی، بروز یائسگی زودرس، اختلالات قلبی و دیابت هم می‌تواند مفید و مؤثر باشد.
  5. کته برنج با آب مرغ برای چاق شدن سریع کودکان :  اگر می خواهید برای کودکتان برنج درست کنید نباید آنرا بصورت آبکش درست کنید بلکه باید بصورت کته درست کرد. کته برنج با مرغ برای بچه ها مناسب و مقوی هست. شستن زیاد و آبکش‌کردن برنج به میزان زیادی از فیبر و ویتامین‌های گروه B آن می‌کاهد و محصول را در مقایسه با برنج کته کم‌ارزش‌تر می‌کند. خوب است بدانید مقدار این ویتامین‌ها در حین شستن دو درصد افت کرده و اگر آب پخت دور ریخته شود به حداکثر مقدار افت یعنی ۱۰ درصد می‌رسد. به همین دلیل برای حفظ ریزمغذی‌های برنج توصیه می‌شود آن را به صورت کته پخته و هرگز آبکش نکنید. در مورد ته‌دیگ برنج هم، خشک و برشته‌شدن آن باعث کاهش مواد نشاسته‌ایش نمی‌شود و مهم‌تر آن‌که درصد زیادی از روغن غذا در ته‌دیگ نفوذ کرده و آن را پرچرب و پرکالری‌تر از پلو می‌کند.این غذای بسیار خوشمزه خیلی هم راحت و آسون درست میشه. ابتدا مرغ رو با پیاز و زردچوبه و کمی زعفران بپزید. پس از اینکه مرغ کاملا پخت، آب مرغ رو از صافی رد می کنیم. و بعنوان آب برنج برای کته استفاده می کنیم. برنج رو شسته و در قابلمه یا پلوپز میریزیمو به مقداری که برای آب کته نیاز داریم از آب مرغ استفاده می کنیم. تکه های مرغ را هم درون مواد ریخته و روغن یا کره و نمک اضافه میکنیم و اجازه میدهیم مثل سایر کته ها بپزد.

    سلیقه به خرج دهید!!!

    البته برای ایجاد تنوع، باید با مخلوط کردن مواد غذایی گوناگون، غذاهایی جدید و البته با ظاهر و طعمی قابل قبول برای بچه ها تهیه کرد. در این میان، کمی خلاقیت برای افزایش گزینه های مختلف برای وعده صبحانه و میان وعده ها می تواند به بهبود وضعیت تغذیه ای بچه ها کمک کند. مثلا شمال می توانید پودینگ برنج که شباهت زیادی به شیربرنج خودمان دارد را برای کودک تهیه نمایید تا علاوه بر اینکه از خوردن آن لذت می برد، وزن گیری خوبی هم داشته باشد.

تپل شدن کودک به صورت طبیعی

برای کودک خود هنگام غذا خوردن آرامش فراهم کنید

به کودک خود فشار نیاورید که حتما باید غذا بخورد. کودکان هنگام گرسنگی خودشان غذا می خورند. شما فقط می توانید تعیین کنید که چه چیزی برای غذا بخورند. به کودک خود اجازه دهید در حین غذا خوردن ریخت و پاش کند و او را برای آداب غذا خوردن تحت فشار نگذارید. به خاطر داشته باشید که فعلا تغذیه ی او اهمیت دارد و نه مرتب بودن. همچنین توصیه می شود برای بهتر غذا خوردن کودک با هم و در کنار هم غذا بخورید.وعده های غذایی منظم و متعادلی برای کودک خود فراهم کنید. میان وعده را نه خیلی زیاد و پرحجم و نه خیلی کم و سبک در نظر بگیرید. بدون این که حواس کودک خود را پرت کنید، بگذارید او در آرامش میان وعده هایش را بخورد.

کدام سرلاک کودک را چاق میکند ؟

سرلاک در واقع یک غلات مخصوص نوزادان است که از فرآوری موادغذایی همچون برنج، گندم، جو و …. تهیه میشود. سرلاک در حاوی پروبیوتیک بیفیدوس است که علاوه بر تقویت سیستم گوارشی، سیستم ایمنی نوزاد را تقویت کرده و موجب رشد و بهبود عملکرد ذهنی نوزاد نیز میشود. مهم ترین ترکیبات موجود در انواع سرلاک ها عبارتند از آهن، کلسیم، ویتامین D، پروتئین، روی، ویتامین A، ویتامین C و امگا ۳ و امگا ۶ است.

در واقع شروع غذاهای کمکی از۶ ماهگی توصیه میشود اما گاهی به دلیل رشد ناکافی نوزاد و یا در نوزادان نارس پزشک شروع سرلاک را از ۴ماهگی تجویز میکند. لازم به ذکر است شروع استفاده از سرلاک زودتر از۴ ماهگی عوارضی همچون از دست دادن تمایل نوزاد به شیر مادر ویا شیرخشک، آلرژی و یا خفگی براثر بلد نبودن عمل بلع به دنبال دارد.

بهترین سرلاک چاق کننده برای بهترین سن

سرلاک برنج برای چاق شدن سریع کودکان :  از ۶ ماهگی به بعد می تواند برای نوزاد مصرف شود. برنج فاقد مواد آلرژی زاست و هضم آسان تری دارد و برای شروع مصرف غذای کمکی گزینه بسیار مناسبی است. بهتر است از سرلاک برنج قهوه ای برای نوزاد خود استفاده کنید زیرا فیبر بالایی دارد و دستگاه گوارش نوزاد را برای هضم غذاهای بیشتر آماده میکند.

سرلاک جو برای چاق شدن سریع کودکان :  از ۷ ماهگی به بعد می توانید نوزاد را با طعم این سرلاک آشنا کنید. جو دو سر سرشار از فیبر و آنتی اکسیدان‌های گیاهی است و بیشتر کودکان طعم ملایم آن را دوست دارند. بسیاری از سرلاک‌های جو دوسر حاوی میوه‌های خشک، مثل موز و تمشک است. بهتر است، ابتدا به کودک خود سرلاک جو دوسر ساده بدهید، سپس به سراغ سرلاک غنی شده با میوه بروید.

سرلاک مخلوط غلات و میوه برای چاق شدن سریع کودکان :  از ده ماهگی به بعد به نوزاد سرلاک میوه ای بدهید. پس از استفاده از سرلاک جو دوسر و برنج از ترکیب این دو ماده با میوه ها استفاده کنید تا نوزاد با طعم های جدید آشنا شود.

سرلاک گندم برای چاق شدن سریع کودکان :  نوزاد از یکسالگی به بعد می تواند سرلاک گندم را مصرف کند. پزشکان متخصص تاکید میکنند هیچگاه برای غذای اول کودک از سرلاک گندم استفاده نکنید حساسیت به گلوتن یکی از نگرانی های والدین درباره استفاده از این سرلاک است.

چه سرلاکی بچه رو تپل میکنه ؟

۱-سرلاک برنج به همراه شیر نستله (nestle)

سرلاک برای چاقی نوزاد

ویژگی ها

  • حاوی ریز مغذی های همچون آهن، ید، ویتامین B1، امگا۳، روی، ویتامین A و C
  • مناسب برای کودک ۶ماهه

۲-سرلاک سیب و شیر هیپ (Hipp)

ویژگی ها

  • سرشار از ویتامین های A, D, B6, B12 ، فولیک اسید، آهن، کلسیوم و روی
  • مناسب برای کودک ۶ماه

۳-سرلاک ماست و میوه هیپ (Hipp)

ویژگی ها

  • مناسب برای کودکان بالای ۸ ماه
  • این محصول فاقد گلوتن، شکر و مواد نگهدارنده است.
  • حاوی ریز مغذی هایی همچون فولیک اسید ،کلسیم ، ویتامین D ،ویتامین A و C و ویتامین B

۴-سرلاک گندم سیاه هومانا (Humana)

ویژگی ها

  • مناسب برای کودکان بالای ۴ ماه
  • فاقد شیر، لاکتوز و گلوتن، مناسب کودکان آلرژیک
  • سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، فیبر
  • حاوی ریزمغذی هایی همچون کلسیم، فسفر، روی، ویتامین‌های A، D و گروه B
  • بدون شکر اضافه

۵-سرلاک هشت غله و سیب با شیر هرو بیبی (Hero Baby)

افزایش علاقه کودکان به کشیدن نقاشی با 7 راهکار کلیدی

ویژگی ها

  • تشکیل شده از هشت غله مثل برنج، گندم، جو دوسر و میوه‌هایی مثل سیب، موز، گلابی، پرتقال همراه شیر
  • حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله ویتامین A، D، C، B6، بیوتین، فولیک اسید، پتاسیم
  • غنی شده با زینک، کلسیم و آهن
  • حاوی گلوتن
  • مناسب برای کودکان ۶ ماه به بالا

مکمل افزایش وزن گین آپ کودکان

گین اپ

مکمل غذایی گین آپ کودکان  برای کودکانی که دارای سوء تغذیه و کم وزنی هستند و کودکانی که نمیتوانند با مصرف غذاهای روزانه نیاز های بدن  خود را دریافت کنند استفاده میشود و باعث چاق شدن سریع کودکان میشود. به عنوان میان وعده نباید مصرف شود و قبل از وعده غذایی یا به عنوان جایگزین غذا مصرف نشود.طعم نوشیدنی با شیر بهتر می باشد.

ویژگی های گین آپ کودکان:

  • سن مصرف بالای ۲ سال می باشد.
  • کمک به افزایش وزن کودکان
  • کمک به تامین انرژی روزانه کودکان
  • کمک به تامین پروتئین در کودکان کم ‌وزن
  • دارای کلسیم و فسفر
  • دارای انواع وبتامین ها ومواد معدنی است که باعث افزایش اشتها کودک می شود.
  • دارای اینولین برای جلوگیری از یبوست
  • دارای گروهی از آنزیم ها که باعث جذب و هضم بهتر پروتئین هاست.

غذاهای مقوی راه افتادن کودک

کودکان زیر یک سال برای حرکات روزمره مثل ایستادن و راه رفتن به انرژی نیاز دارند. بخشی از این انرژی از شیر مادر و شیری که تغذیه می‌شوند دریافت می‌شود، اما بقیه آن را باید از غذاهای تقویتی بگیرند. اما کدام مواد غذایی می‌تواند انرژی بیشتری به کودکان زیر یک سال برساند؟ بهترین غذاهای تقویتی برای راه افتادن کودک کدامند؟

کودکان از چه زمانی راه می‌افتند؟

پزشکان متخصص اطفال معتقدند از اوایل ۹ ماهگی به بعد نوزادان برای راه رفتن تلاش می‌کنند. ممکن است بعضی از نوزادان همان ۹ ماهگی راه بیفتند، گروهی در ۱۰ ماهگی و حتی بعضی از آنها ممکن است در ۱۲ ماهگی راه بروند. راه رفتن نوزادان به عواملی مثل قدرت بدنی، ژنتیک هم وابسته است. یعنی نباید انتظار داشت همه نوزادان مثل هم باشند و همه در یک ماه مشخص شروع به راه رفتن کنند.

چند نمونه غذای تقویتی که به راه افتادن کودک کمک می‌کند

  • عدس پلو برای چاق شدن سریع کودکان

ترکیب برنج، عدس و سیب زمینی و گوشت چرخ کرده یک غذای کمکی کامل سرشار از ویتامین و پروتئین است.

  • سوپ کدو حلوایی برای چاق شدن سریع کودکان

بچه ها عاشق سوپ هستند. سوپ کدو حلوایی با کمی سبزی می‌تواند یک وعده غذایی مناسب برای کودکان ۹ تا ۱۲ ماهه باشد.

  • میان وعده موز و پرتقال برای چاق شدن سریع کودکان

موز و پرتقال را تکه تکه کنید و در یک ظرف بریزید. کودک ۱۲ ماهه عاشق این ترکیب می‌شود.

  • مرغ و اسفناج برای چاق شدن سریع کودکان

ترکیب مرغ و اسفناج یعنی ترکیب پروتئین، ویتامین و مواد معدنی. یعنی بیشتر مواد غذایی که کودکان برای رشد عضلات به آن نیاز دارند.

  • کلم بروکلی برای چاق شدن سریع کودکان

کلم بروکلی را بخار پز کنید و به تکه‌های کوچک در بیاورید و در ظرف بریزید. کلم بروکلی و سیب زمینی را هم می‌توانید پوره کنید.

غذاهای چاق کننده برای چاق شدن کودک 7 ساله

آیا برای چاق شدن کودک 7 ساله خود روش های مختلفی را امتحان کرده اید و نتیجه دلخواه را نگرفته اید؟ ما در اینجا روش های مختلفی را برای وعده های صبحانه، ناهار و شام معرفی می کنیم تا با استفاده از این روش ها، بهترین نتیجه را برای چاق شدن کودک دلبند خود بگیرید.

غذاهای چاق کننده کودک : ۲۰ ماده غذایی سالم برای افزایش وزن کودکان

صبحانه

بهتر است برای ترغیب کودک خود به صبحانه از وعده های غذایی مناسب و سالم و متنوع در هر روز صبح استفاده کنید. اگر کودک شما برای رفتن عجله دارد برای صبحانه یک اسموتی یخی و خنک که از میوه های تازه مانند توت فرنگی موز  درست شده است به او بدهید تا در اتوبوس میل کند. اگر کودک شما دقایقی یرای نشستن فرصت دارد بهتر است یک وعده مقوی از غلات کامل به همراه سیب و موز خرد شده و کره بادام زمینی به همراه شیر برای او آماده کنید.

ناهار

کودکان معمولا دوست دارند در بوفه مدرسه غذا تهیه کنند و میل کنند اما وعده غذایی که در بوفه ها تهیه می شود معمولا به اندازه کافی برای کودکان مناسب نیست. بهتر است به کودک خود آموزش دهید که هر از چند گاهی خوردن همبرگر به همراه سیب زمینی سرخ شده خوب است اما باید سایر وعده های روزانه شامل غذای مناسب و سالم باشد. بهتر است حتی اگر به کودک خود اجازه می دهید که هر از چند گاهی وعده غذایی خود را بخرد باز هم یک بسته ناهار به او بدهید. این بسته می تواند شامل ساندویچ مرغ همراه کاهو و گوجه فرنگی باشد و می توانید در کنار آن نیز از چیپس های کم چرب خانگی استفاده کنید.

شام

بهتر است این وعده غذایی را به طور معمول چند روز در هفته تمام خانواده کنار هم میل کنند. کودک شما با مشاهده شما می تواند عادت های غذایی سالم را فرا بگیرد. بهتر است سعی کنید عادت غذایی کودک خود را تغییر دهید. اگر کودک شما لازانیا دوست دارد می تواند آن را به نودل به همراه مرغ مقداری پنیر کم چرب به همراه سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم بروکلی استفاده کنید. یا می توانید لازانیا را در کنار یک سالاد خوشمزه سرو کنید. سعی کنید در درست کردن بعضی از وعده های غذایی کودک خود را مشارکت دهید. اگر او ببیند که غذاها چطور درست می شوند ممکن است به خوردن بعضی از غذاها علاقمند شود.

غذاهای چاق کننده کودک

صبحانه چاق کننده کودک

صبحانه ات را کامل بخور. صبحانه مهم ترین وعده غذایی است. چرا همیشه این حرف را از والدین می شنویم؟خب تصور کنید شما یک اتومبیل هستید و پس از یک خواب طولانی شبانه حالا باک سوخت شما خالی است. وعده صبحانه دقیقا همان اولین سوخت باکی است که به شما کمک میکند روز خود را شروع کنید.

صبحانه یک کودک 8 ساله

سعی کنید مانند بقیه وعده های غذایی تنوع غذایی را در صبحانه کودکان خود نیز رعایت کنید.

  • میوه
  • سبزیجات
  • غلات (غلات صبحانه)
  • پروتئین (گوشت قرمز، گوشت سفید، ماهی، تخم مرغ، حبوبات، تنقلات و دانه ها)
  • محصولات لبنی (شیر و مخصوصا شیر کم چرب، پنیر و ماست)

ایده هایی برای وعده صبحانه برای چاق شدن سریع کودکان

  • صبحانه سنتی (نان و پنیر و گردو و گوجه و خیار، مربا و عسل)
  • تخم مرغ
  • تست فرانسوی، وافل و پن کیک
  • غلات صبحانه سرد و شیر
  • غلات صبحانه داغ مانند جوی برشته شده و گندمک
  • ماست همراه میوه و تنقلات و مغز ها
  • اسموتی میوه ها مانند اسموتی توت فرنگی

چند ایده جدید و کمی عجیب اما خوشمزه برای چاق شدن سریع کودکان

  • موز، کشمش سبز و کره بادام زمینی همراه با نان
  • تخم مرغ زده شده به همراه پنیر خرد شده به همراه سس سالسا
  • کره به همراه پنیر تبریز
  • ساندویچ میوه و پنیر خامه ای (بهتر است از توت فرنگی و سایر میوه های تازه استفاده کنید)
  • ساندویچ کره بادام زمینی به همراه پنیر گریل شده که با مربا و یا مارمالاد سرو میشود.

با صبحانه نخوردن کودکان چه کنیم؟

بعضی از کودکان صبحانه نمی خورند چرا که دوست دارند تا دیر وقت بخوابند و یا فکر می کنند با حذف این وعده می توانند لاغر بمانند اما حقیقت این است که این کار باعث لاغر شدن نمی شود چرا که افرادی که وعده صبحانه را حذف می کنند در طول روز میل بیشتری به خوردن دارند.اگر با وعده صبحانه مشکل دارید تنها به این دلیل که عجله زیادی دارید می توانید یکی ازین وعده های سریع صبحانه را امتحان کنید. این وعده ها را میتوانید شب قبل آماده کنید و همچنین در راه خود به مدرسه در دست نگه داشته و میل کنید.

  • یک بسته غلات برشته شده شیرین
  • ماست
  • میوه تازه
  • مافین تمام غله

برنامه غذایی برای چاق شدن کودکان

رشد کودکان در سنین 7 تا 11 سالگی آهسته است، در این دوران به وزن کودک در هر سال به طور متوسط 3 تا 3.5 کیلوگرم و به قد آنها 6 سانتی متر اضافه می شود. از طرفی رشد آنها دائمی نیست، بلکه به صورت جهش های رشدی که به طور متوسط هشت هفته طول دارد، رخ می دهد. رشد مغز کودکان در طی این سال ها آهسته و کند است یعنی در تمام این دوران تنها 2 تا 3 سانتی متر به دور سر کودک اضافه می شود.اولین دندان های آسیا در سن 6 سالگی پیدا می شوند و با از دست دادن دندان های شیری به نسبت 4 عدد در هر سال، دندان های دائمی جایگزین شیری های می شود.در این سنین یکی از لذت های بچه ها خوردن غذا است ولی از اونجاییکه رشد آنها آهسته و پیوسته است، کمتر به مواد غذایی نیاز پیدا می کنند. در این سنین کودکان تحت تاثیر عادات غذایی خود هستند، تلویزیون، کارتون، تبلیغات و… یکی از مهم ترین عامل ها برای انتخاب غذای آنها است.در سنین 7 تا 11 سالگی قدرت عضلانی، استقامت وهماهنگی عضلات افزایش پیدا میکند. بنابراین باید غذای کافی و سالم بخورند تا دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی نشوند.

نیاز های غذایی کودکان در سنین 7 تا 11 سال

میزان انرژی مورد نیاز روزانه این گروه سنی در حدود 2800 کالری است، هر چه سن کودکان بیشتر می شود به همان اندازه به کالری بیشتری نیاز دارند.

برنامه غذایی کودکان 7 تا 11 سال

چربی:

در این سنین،چربی غذای کودکان باید حدود 30 درصد تمام کالری مورد نیاز بدن آنها را تشکیل بدهد، یعنی حدود 10 درصد چربی اشباع شده و بقیه از چربی های اشباع نشده، باشد.به خاطر داشته باشید که کودکان در این سن عاشق غذاها و خوراکی های شیرین و چرب هستند، این نوع غذاها و خوراکی ها اگرچه باب میل کودکان است، ولی نباید جایگزین غذای اصلی شود زیرا باعث چاقی و اضافه وزن در آنها می شود.پس توجه داشته باشید:

  • برای تهیه غذای کودکان بهتر است از روغن های مایع استفاده کنید.
  • از گوشت مرغ و ماهی بدون پوست استفاده کنید
  • بهتر است غذا را به شکل آبپز تهیه کنید.
  • از انواع کم چرب شیر و لبنیات استفاده کنید
  • هنگام سرخ کردن از روغن مایع استفاده کنید

پروتئین ها:

کودکان در سنین 7 تا 11 سالگی به مواد پروتئینی نیاز دارند که در مجموع حدود 15 درصد کالری مورد نیاز بدن کودک از مواد پروتئینی تامین شود.این مواد پروتئینی شامل:

  • پروتئین حیوانی: گوشت، تخم مرغ، شیر و لبنیات
  • پروتئین گیاهی: غلات، حبوبات، آجیل، سبزی های برگ سبز

میوه ها و سبزی ها :

فراموش نکنید در این سن باید حتما میوه ها و سبزی ها در برنامه غذایی کودک گنجانده شود زیرا نه فیبر موجود در آنها مانع از یبوست می شود بلکه ویتامین های موجود در سبزیجات و میوه ها به بدن کودک می رسد.

کلسیم:

در سنین هفت تا 11 سالگی، کودکان جهش رشدی دارند، به همین دلیل باید مقدار کافی از کلسیم در رژیم غذایی آنها وجود داشته باشد. منبع اصلی کلسیم هم شیر و لبنیات است که باید در رژیم غذایی کودکان گنجانده شوند.فراموش نکنید که در این سال ها خوردن غذای میان وعده اهمیت دارد، زیرا مصرف تنها سه وعده غذایی در روز برای کودک در حال رشد اصلا کافی نیست. بدن کودکان در این سنین نیاز به همه مواد غذایی مخصوصا (گلوکز) در تمام شبانه روز دارد که باید در جریان خون کودک وجود داشته باشد.

 

چه غذایی به بچم بدم چاق بشه ؟!

با توجه به این که میزان انرژی مورد نیاز روزانه این گروه سنی در حدود 2800 کالری است، برنامه غذایی زیر به گونه ای تنظیم شده است که حداقل 60 درصد نیازهای کالریکی این کودکان با مصرف سه وعده ی صبحانه، میان وعده صبح و ناهار تأمین شود..

صبحانه برای چاق شدن سریع کودکان

– دو برش نان سنگک یا 6 برش نان لواش + یک عدد تخم مرغ آب پز + 10 گرم کره + چای شیرین– و یا: دو برش نان سنگک یا 6 برش نان لواش + 2 قاشق مرباخوری عسل یا مربا + 10 گرم کره + چای شیرین (هر برش نان به اندازه یک کف دست است)

میان وعده صبح برای چاق شدن سریع کودکان

– یک لیوان شیر + یک عدد کیک کوچک یا سه عدد بیسکوئیت ساده (ترجیحا تهیه شده از آرد کامل گندم) یک عدد سیب یا دو عدد نارنگی یا یک عدد موز کوچک

ناهار برای چاق شدن سریع کودکان

– برنج پخته 20 قاشق غذاخوری + 60 گرم جوجه کباب بدون استخوان + یک عدد گوجه فرنگی + 5 گرم کره + یک کاسه کوچک ماست + یک عدد سیب– و یا : 20 قاشق غذاخوری عدس پلو + 60 گرم گوشت چرخ کرده + 5 گرم کره + یک کاسه کوچک ماست + سبزی خوردن + یک عدد پرتقالپ

شام برای چاق شدن سریع کودکان

– دو برش نان سنگک یا 6 برش نان لواش + خوراک مرغ حاوی نصف سینه مرغ یا خوراک گوشت قلقلی حاوی سه عدد گوشت قلقلی (هر یک به اندازه 13 گرم + یک عدد سیب زمینی کوچک و هویج پخته + یک کاسه کوچک ماست + یک عدد موز کوچک

قبل از خواب

– 1 لیوان شیر نیم چرب + 1 قاشق مرباخوری عسلمی دانید مواد غذایی بسیار متنوع اند. شما با آشنایی کلی به میزانهای داده شده می توانید مواد غذایی دیگر را جای مواد غذایی گفته شده جانشین کنید که بدان روش جانشینی گویند.◊ مثلاً هر 5 قاشق برنج برابر یک کف دست نان است. نان مصرفی بهتر است سنگک باشد.◊ هر 30 گرم گوشت برابر 1 عدد تخم مرغ و برابر نصف لیوان حبوبات پخته است.

نمونه هایی از غذاهای مناسب برای کودکان 7 تا 11 سال

ماکارونی با سویا برای چاق شدن سریع کودکان

ماکارونی از غذاهای محبوب و مورد علاقه کودکان است. این غذا به بدن کودک پروتئین و ویتامین های لازم را می رساند. مواد لازم:

  • ماکارونی 250 گرم
  • سویای خیس خورده و چرخ شده یک فنجان
  • رب گوجه فرنگی یک قاشق غذا خوری
  • پیاز خرد شده یک قاشق غذاخوری
  • سیب زمینی یک عدد
  • نخود سبزپخته یک فنجان
  • جوانه گندم یا ماش
  • آب لیمو تازه یک قاشق
  • دارچین یک قاشق چای خوری
  • زعفران ساییده حل شده در آب یک قاشق چای خوری

روش تهیه: ماکارونی را طبق دستور روی جلدش آبکش کرده، سپس سویای چرخ کرده را همراه با آب مرغ یا گوشت که قبلا آماده کرده اید و رب گوجه ، نمک، آبلیمو، پیاز و دارچین در ماهی تابه در باز روی شعله کم بپزید تا آب آن کم شود. ماهی تابه را از روی حرارت برداشته و زعفران و جوانه ها را با هم مخلوط کنید.کف قابلمه دیگر را چرب کنید و سیب زمینی را کف آن بچینید، سپس ماکارونی و مواد مخلوط را لایه لایه روی آن بریزید.در پایان روغن زیتون را روی آن بریزید و 30 دقیقه صبر کنید تا دم بکشد.

کباب ماهی عسلی برای چاق شدن سریع کودکان

این کباب خیلی لذیذ و خوش طعم است و اگر آن را با برنج به کودک قطعا حسابی خوشحال می شود. این غذا چربی امگا، پتاسیم و ویتامین بی و سی دارد. مواد لازم:

  • 100 گرم فیله ماهی که مربع کوچک بریده شده است
  • یک قاشق عسل
  • یک قاشق روغن زیتون برای ترد کردن گوشت ماهی.

روش تهیه: در ظرف پهنی عسل و روغن را بریزید و تکه های ماهی را با آن آغشته کنید به طوری که تمام قسمت گوشت ماهی آغشته به آن شود. سپس به مدت یک ساعت آن را در یخچال بگذارید  و صبر کنید تا ترد شود. سیخ های کباب برای اینکه نسوزند، خیس کنید.سپس قطعات ماهی را داخل سیخ کنید و با قلمو مایه ترد کننده را به آن بزنید. سپس ورقه های آلومینییومی را به مدت 5 دقیقه داخل کباب بگذارید. در این مدت سیخ های ماهی را چند بار زیر و رو کنید تا طلایی شود. این غذا را با برنج می توانید به کودک بدهید.

لازانیا با گوشت گوساله یا گوسفند برای چاق شدن سریع کودکان

لازانیا یکی از خوشمزه ترین غذاها است که طعم و مزه آن را همه دوست دارند. این غذا دارای بتاکاروتن ،کلسیم، آهن، پتاسیم، ویتامین (بی، سی، ای) و رود است. مواد لازم:

  • 400 گرم گوشت بدون چربی
  • یک فنجان آب گوشت که قبلا تهیه شده
  • یک فنجان گوجه فرنگی خرد شده
  • یک عدد هویچ خرد شده
  • یک عدد سیر پوست کنده
  • یک قاشق جعفری
  • یک قاشق روغن زیتون برای تهیه سس سفید:آرد، کره، شیر، 9عدد برگه لازانیا، پنیر سفت لازانیا و نمک و فلفل.

روش تهیه: روغن زیتون را در تابه حرارت داده و پیاز و هویچ و کرفس را اضافه کنید و به مدت 3 تا 4 دقیقه هم بزنید تا سرخ شود. سپس گوشت و سیر را اضافه کنید و بپزید تا گوشت کاملا قهوه ای شود. آب گوشتی را که قبلا درست کردید 3 تا4 دقیقه حرارت دهید تا بجوش آید. سپس گوجه و جعفری و نمک و فلفل را اضافه کنید، بجوشانید تا آب تمام شود.برای تهیه سس سفید ابتدا کره را در یک قابلمه حرارت دهید تا آب شود سپس آرد را به آن افزوده و به مدت یک دقیقه حرارت داده و هم بزنید. سپس شیر را به آن اضافه کنید تا به جوش آید. گاز را خاموش کنید که سس سرد شود و نمک و فلفل به آن اضافه کنید.کف ظرف کریستالی را با سس سفید چرب کنید و سه عدد برگ لازانیا را در کف آن بگذارید و سپس گوشت را روی آن بریزید و یک ورق هم سس روی آن بریزید و دوباره برگه های لازانیا را بچینید، به همین ترتیب ادامه دهید و بعد پنیر سفت لازانیا را روی آن بریزید.فر را که قبلا گرم کرده اید ظرف لازانیا در آن قرار دهید. لازانیا را به مدت 30 دقیقه حرارت دهید تا کمی قهوه ای و برجسته شود.

کباب میوه برای چاق شدن سریع کودکان

با کباب میوه می توانید کودک خود را به میوه خوردن ترغیب کنید. این است به این صورت که قطعاتی از انواع میوه ها را در سیخ های چوبی مخصوص کباب قرار دهید و به کودک بدهید. کودک قطعا با دیدن این میان وعده ذوق می کند. موادلازم:

  • مخلوطی از هر نوع میوه فصل که در دسترس دارید مانند آناناس، کیوی، توت فرنگی، هلو، سیب، خربزه، هندوانه یا میوه های خشک شده مانند انجیر و هلو.

روش تهیه: قطعات میوه ها بدون پوست و هسته را یکی در میان داخل سیخ کنید تا رنگ های مختلفی بوجود آید.کودک تکه های میوه را یکی پس از دیگری از سیخ بیرون می آورد و می خورد.

سالاد ماکارونی با گوشت مرغ برای چاق شدن سریع کودکان

کودکان معمولا عاشق سالاد ماکارونی هستند. این سالاد بتاکاروتن، پتاسیم، پروتئین، ویتامین (بی، سی، ای)، فولیت به بدن می رساند. مواد لازم:

  • 100 گرم گوشت پخته و خرد شده
  • 60 گرم ماکارونی شکل دار
  • یک فنجان ذرت کنسرو شده
  • دو عدد گوجه فرنگی با پوست و تخمه های آن یا شش عدد گوجه فرنگی کوچک به اندازه گیلاس
  • یک عدد پیاز که به صورت نازک بریده شده باشد .
  • برای تهیه سس:سه قاشق غذا خوری روغن زیتون، یک قاشق عسل، یک و نیم قاشق غذاخوری آّبلیمو.

روش تهیه: ماکارونی را با آب و کمی نمک بپزید. گوشت مرغ پخته شده، دانه های ذرت، گوجه فرنگی و پیاز را با ماکارونی در ظرفی بریزید. سپس مواد لازم برای تهیه سس را به ظرفی که گوشت مرغ، ماکارونی، ذرت ,گوجه و پیاز دارد اضافه کنید و هم بزنید. سالاد برای مصرف آماده است .این سالاد را در ظرف رنگی جلوی کودک بگذارید.

سالاد میوه برای چاق شدن سریع کودکان

خوردن این نوع سالاد تشنگی کودک را برطرف می کند و موجب شادابی او می گردد. این سالاد بتاکاروتن، فیبر، پتاسیم و ویتامین (سی و ای) به بدن کودک می رساند. مواد لازم:

  • دو عدد کیوی پوست کنده
  • دو عدد هلو پوست کنده و خرد شده
  • 6 عدد توت فرنگی
  • تعدادی دانه های انگور
  • آب پرتقال تازه
  • یک قاشق آبلیمو و یک قاشق عسل.

روش تهیه: آب پرتقال، آب لیمو ترش و عسل را با هم مخلوط می کنیم و روی مخلوط میوه ها که آماده کردیم می ریزیم. سالاد آماده مصرف است. برحسب فصل و دسترسی به میوه های مختلف، می توانید با انواع میوه ها، سالاد مختلفی درست کرد و به کودک داد.

نکات مهم؛

وقتی فرزند شما به مدرسه می رود مطمئن شوید که وعده غذایی را حتی هنگام بازی کردن فراموش نمی کند. به کودک خود صبحانه کامل بدهید و روزی ۳ لیوان شیر را در برنامه غذایی او باشد. نهار و شام کودک هم باید مغذی و متعادل باشد. کودک خود را به ورزش کردن به خصوص ورزش های عضله ساز تشویق کنید چون در افزایش وزن و اشتهای کودک کمک می کند.

در پایان؛

در صورتی که نگران  کاهش وزن کودک  خود هستید، بهتر است ابتدا با پزشک اطفال مشورت کنید. با بررسی های لازم از طرف پزشک (در صورتی که بیماری یا مشکل خاصی نداشته باشد)، می توان با یک رژیم غذایی سالم به بهبود این کمبود وزن کمک کرد.

تفریح کودکانه سردار ازمون در روسیه! +عکس