تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ ، ۵ برابر فسفر، ۷برابر آهن، ۶برابر ویتامینB12  و ۱۵ برابر ویتامینB2  دارد (هرچند اندازه ی یک تخم مرغ حدود ۵ برابر تخم بلدرچین است)..تخم بلدرچین منبع غنی اسید چرب امگا۳ است که برای تقویت هوش و حافظه بسیار مفید می­باشد.

۱۰۰ گرم تخم بلدرچین۱۵۸ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند. کلسترول در تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ بسیار کمتر است. ازآنجایی که بلدرچین در برابر بیماریهای مختلف بسیار مقاومتر از مرغ است، پرورش بلدرچین بدون استفاده از هیچ گونه دارو و آنتی بیوتیکی انجام می شود، بنابراین گوشت و تخم بلدرچین محصولاتی کاملا ارگانیک و سالم هستند که هیچ گونه ذخیره ی داروئی مضر برای مصرف کننده در بافت خود ندارند.

خواص

تقویت بینایی

در تخم بلدرچین مقدار بسیار زیادی ویتامین A نهفته است که به سلامت چشم ها و تقویت بینایی کمک می کند. فعالیت آنتی اکسیدانی ویتامین آ به کاهش دژنراسیون ماکولای چشم و پیشگیری از پیشرفت آب مروارید کمک می کند که این ها موجب می شود شما به مدت طولانی تری بهتر ببینید!

تحریک رشد

درست مانند تخم مرغ،تخم بلدرچین نیز یک منبع غنی پروتئین در رژیم غذایی است که برای بسیاری از فرایندهای بدن ما لازم است. پروتئین ها به اجزای تشکیل دهنده شان شکسته می شوند و در بدن دوباره برای ساخت سلول ها، بافت ها، ماهیچه ها، استخوان ها و رگ های خونی استفاده می شوند. پروتئین های موجود در تخم بلدرچین به رشد و نمو طبیعی و سلامت بدن کمک می کنند.

کاهش فشار خون

پتاسیم و تعداد زیادی ماده ی معدنی دیگر در تخم بلدرچین یافت می شود. با این که اثرات محافظتی قلبی عروقی تخم بلدرچین هنوز تحت بررسی است اما وجود پتاسیم به معنای توانایی کاهش فشار خون است. این ماده ی معدنی همچنین به عنوان گشادکننده ی عروق، کاهش آسیب و استرس بر روی شریان ها و رگ های خونی شناخته می شود. جالب است بدانید که مقدار پتاسیم تخم بلدرچین بسیار بالاتر از تخم مرغ های معمولی است.

پاکسازی بدن

سم زدایی از بدن بسیار مهم است؛ مخصوصاً در دنیایی که سرشار از سموم و عناصر سنگین و آلودگی هاست. مطالعات نشان داده است که افزایش این تخم بلدرچین ها به رژیم غذایی افراد می تواند به عنوان یک عنصر سم زدا عمل کرده و به پاکسازی عروق خونی و کاهش اندازه ی سنگ های کلیوی و کیسه صفرا کمک کند.

پیشگیری از بیماری های مزمن

لیست بلند بالای مواد معدنی و ریزمغذی های موجود در این تخم مرغ های کوچک، و همچنین تأمین ۶ گرم پروتئین در هر واحد، از آن یک منبع خوب برای داشتن روحیه و انرژی صبحگاهی ساخته است.

از آن جایی که بدن ما دائم در معرض رادیکال های آزادِ مسبب بیماری های مزمن و سرطان است، آنتی اکسیدان ها از اجزای حیاتی برای سلامت انسان ها به شمار می روند.تخم بلدرچین سرشار از ویتامین های C و A است که به خنثی کردن این رادیکال های آزاد به منظور حفظ و ارتقای سلامت بدن بسیار کمک می کند.

تسکین آلرژی

تخم بلدرچین به طور طبیعی دارای مقدار زیادی پروتئین اووموکوئید است که در بدن به عنوان یک ضدآلرژی طبیعی ایفای نقش می کند. بنابراین اگر شما از احتقان، التهاب و دیگر علائم واکنش های آلرژیک رنج می برید، مصرف تخم بلدرچین می تواند به شما کمک کند تا به حالت طبیعی خود برگردید.

افزایش متابولیسم بدن

مقدار مناسبی از ویتامین های گروه B که در تخم بلدرچین وجود دارد به افزایش فعالیت متابولیکی بدن با تنظیم عملکردهای آنزیمی و هورمونی کمک می کند. برای اطمینان از این که بدنتان سوخت و ساز مناسبی دارد می توانید از تخم بلدرچین های خوشمزه بهره ی کافی ببرید.

افزایش سطح انرژی بدن

لیست بلند بالای مواد معدنی و ریزمغذی های موجود در این تخم مرغ های کوچک، و همچنین تأمین ۶ گرم پروتئین در هر واحد، از آن یک منبع خوب برای داشتن روحیه و انرژی صبحگاهی ساخته است. این میزان پروتئین و مواد معدنی برای کسانی که احساس وابستگی به کافئین برای تأمین انرژی بدنشان می کنند، بسیار مناسب است.

منافع مصرف تخم بلدرچین برای کودکان

به طور خلاصه می‌توان منافع مصرف را به ۵ مورد زیر مربوط دانست:

منبع غنی ویتامین‌ها و املاح

در واقع یکی از دلایل اصلی که پزشکان اطفال توصیه به مصرف تخم بلدرچین را برای کودکان می‌نمایند، بالا بودن میزان ویتامین‌ها و املاح آن در مقایسه با تخم مرغ می‌باشد. بالا بودن ویتامین‌ها و املاح هم با افزایش میزان رشد و نمو در کودک در ارتباط می‌باشند.

بهبود سیستم ایمنی و حافظه

مطالعات علمی در زمینه تخم بلدرچین نشان داده که می‌تواند میزان توان دفاعی بدن را در برابر میکروب‌ها افزایش دهد. به علاوه این که باعث افزایش سطح هموگلوبین و کمک به کاهش ترکیبات سمی و فلزات سنگین در بدن کودک گردد.

همچنین منجر به کنترل و تنظیم عملکرد کلیه‌ها، کبد و کیسه صفرای کودک نیز می‌شود. برخی از مطالعات علمی حتی بر این باورند که مصرف منظم تخم بلدرچین در کودکان می‌تواند باعث افزایش فعالیت‌های مغزی و کمک به افزایش و بهبود حافظه گردد. این امر با مقایسه حافظه کودکانی که تخم بلدرچین استفاده کردند و کودکانی که تخم مرغ استفاده کردند، حاصل شده است.

موثر در تشکیل سلول‌های قرمز خون

عنصر آهن نقش موثری در تشکیل مناسب سلول‌های قرمز خون دارد و تخم بلدرچین نیز مقادیر بالایی از این عنصر را در خود جای داده و به این صورت می‌تواند در تشکیل سلول‌های قرمز سالم خونی موثر باشد.

کاهش بروز بیماری‌های مزمن

برخی محققان علم تغذیه بر این باورند که مصرف منظم تخم بلدرچین درکودکی به دلیل این که حاوی منبع غنی از عنصر پتاسیم می‌باشد، می‌تواند از بروز بیماری‌های قلبی و عروقی و برخی از سرطان‌ها در دهه‌های بعدی زندگی موثر باشد.

پیشگیری کننده از بروز بیماری آسم و سرفه‌های مزمن

تخم بلدرچین حاوی مقادیر بالایی از مواد مغذی حیاتی از جمله ویتامین‌ها و پروتئین مرغوب می‌باشد. بنابراین با تقویت سیستم ایمنی از بروز بیماری‌های حساسیت زا و آلرژیک در کودکان به صورت قابل ملاحظه ای پیشگیری می‌نماید.

چه زمانی و چه مقدار مصرف تخم بلدرچین برای کودکان مفید است؟

برخی متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند به کودکان در حدود ۹ ماهگی می‌توان تخم بلدرچین البته زرده آن را داد و از حدود سن ۱ تا ۳ سالگی مصرف ۱ عدد تخم بلدرچین در روز توصیه می‌گردد.

البته از سن ۳ تا ۷ سال می‌توان ۲ تا ۳ عدد تخم بلدرچین در روز با توجه به میزان توان هضم و جذب بدن کودک برای او توصیه نمود. این میزان مصرف در سنین بالای ۷ سال می‌تواند به ۳ تا ۵ عدد در روز نیز برسد.

توصیه کلیدی متخصصان تغذیه در مورد تخم بلدرچین

با توجه به نقش موثری که تخم بلدرچین در سلامت و رشد و نمو کودک در پی دارد، متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند که می‌توان از تخم بلدرچین به عنوان یک جایگزین مناسب تخم مرغ در رژیم غذایی کودک استفاده نمود، بدون این که نگرانی خاصی در مورد اثرات مضر آن بر بدن کودک داشت.

خواص و مضرات بلدرچین

آیا تا به حال به این فکر کردید که، چقدر با خرید خوراکی های غیر مجاز به سلامتی فرزندانتان صدمه وارد کردید. عدم مقاومت شما در برابر انتخاب های غلط آنها، چیزی به غیر از صدمه زدن به سلامت بچه ها نیست. ناآگاهی آنها برای خوردن غذاهای ناسالم کاملا موجه است ولی این شما هستید که سلامت فرزاندان تان را به خطر می اندازید. به جای خرید چیپس، پفک، نوشابه و خوراکی های غیر بهداشتی که سرشار از نمک، قند و چربی های غیر مجاز است، آنها را تشویق به خوردن غذاهایی بکنید که انرژی های تحلیل رفته آنها جبران و سلامت جسم شان تضمین کند تا دچار ضعف، بیماری و چاقی مفرط نباشند.

امروزه به خاطر استفاده از منابع غذایی غیر ارگانیک بچه ها به چاقی، کم خونی، ضعف و ناتوانی، دیابت، بیماری های قلبی، کلیه، فشار خون و بسیاری از بیماری های دیگر مبتلا شدند که متاسفانه سلامت آنها را تحت تاثیر قرار داده است ولی وظیفه شما والدین محترم جبران تمام کمبودهای غذایی با یک رژیم مناسب است که بچه ها برای رشد و سالم ماندن به این منابع غذایی احتیاج دارند.

گوشت و تخم بلدرچین کاملترین غذایی که اگر بچه ها به خوردن آن عادت کنند، بدون شک از تنی سالم، هوشیاری، استخوان های قوی، قد بلند و … بهره مند خواهند شد. اگر همچنان نگران سلامتی فرزندان خود هستید پس در ادامه همراه ما باشید تا شما را با فواید ارزشمند این منبع غذایی آشنا کنیم.

بررسی فواید بلدرچین برای کودک

مطمئنا در بین شما خوانندگان عزیز، افرادی وجود دارند که مقالات زیادی را در باره تخم بلدرچین مطالعه کرده اند و از فواید بی شمار آن خبر دارند ولی اگر هنوز در باره خواص ارزشمند این منبع غذایی و طریقه مصرف بلدرچین چیزی نمی دانید، پس مطالب ارائه شده در این مقاله را مطالعه بفرمایید.

خواص تخم بلدرچین برای کودکان

وزنی که یک تخم بلدرچین دارد برابر با 10 گرم است یعنی 5 برابر کم وزن تر و کم حجم تر از یک تخم مرغ معمولی ولی جالب است که با همین وزن و اندازه کوچک خود، چندین برابر بیشتر از تخم مرغ فایده دارد به طوری که متخصصین تغذیه از آن به عنوان بمبی از انواع پروتئین، ویتامین، مواد معدنی و … یاد می کنند و مهمتر از همه این موارد، عدم وجود باکتری سالونا در این تخم است که یک پتاسیل قوی برای بروز تمام بیماری ها و مسمویت های غذایی دارد.

ارزش غذایی خوردن تخم بلدرچین (هر 100 گرم)

آب:74.35 گرم

انرژی:158 کیلو ژول

پروتئین:13.05 گرم

لیپید:11.09 گرم

کربوهیدرات:0.41 گرم

چربی:0 گرم

قند:0.40 گرم

کلسیم:64.00 میلی گرم

آهن:3.65 میلی گرم

منیزیم:13.00 میلی گرم

فسفر:226.00 میلی گرم

پتاسیم:132.00 میلی گرم

سدیم:141.00 میلی گرم

خواص تخم بلدرچین برای سلامتی- اخبار رسانه ها تسنیم | Tasnim

طریقه مصرف بلدرچین برای جب پروتئین بیشتر:

برای افزایش ویتامین، باید از تخم مرغ بلدرچین با یک لیوان سبزیجات تازه یا آب میوه استفاده کنید.

آیا می توانم به کودکم تخم مرغ بلدرچین بدهم؟

دادن تخم بلدرچین به نوزاد

همانطور که فرزندتان در حدود 9 ماهگی شروع به مصرف مواد غذایی جامد می کند، می توانید فقط زرده تخم بلدرچین را نیز به او بدهید.

طریقه مصرف تخم بلدرچین برای کودک یک ساله

حالا اگر فرزند شما 1 تا 3 ساله است، می توانید هر روز تخم مرغ بلدرچین را با زرده و سفیده تهیه کنید و به او بدهید.

طریقه مصرف تخمه بلدرچین برای کودکان 3تا7 ساله

کودکان بین 3 تا 7 ساله می توانند 2-3 تخم بلدرچین در روز مصرف کنند، بسته به ظرفیت گوارش فردی آنها. کودکان بالای 7 سال می توانند حدود 3-5 تخم بلدرچین در روز بخورند.

دادن زرده بلدرچین به نوزاد

دادن تخم بلدرچین به نوزاد از هفت ماهگی امکان پذیر است، البته در این زمان فقط می توانید از زرده بلدرچین برای نوزاد خود استفاده کنید زیرا که مصرف سفیده انواع تخم ها زیر یکسال ممنوع است.

مضرات و خواص تخم بلدرچین برای کودکان و بهترین نحوه مصرف آن چیست؟ - جم لایف

خواص زرده تخم بلدرچین برای نوزاد

تخم پرندگان، منبع بسیار غنی از چربی و پروتئین است. همچنین شامل آهن فراوان و مقداری روی است، دو ماده غذایی که نوزاد برای رشد به آن‌ها نیاز دارد. در واقع، تخم پرندگان مخصوصا زرده آن‌ها، حاوی تمام ویتامین‌ها (غیر از ویتامین C‌) است. تخم بلدرچین سرشار از سلنیم و ویتامین‌های گروه B، مخصوصا ویتامین B12 است. تخم پرندگان یکی از بهترین منابع کلسترول و کولین است، دو ماده غذایی مهم برای ساخت استخوان‌ها، رشد مغزی و رشد سلولی. فراتر از آن، تخم پرندگان یکی از تنها منابع اصلی ویتامین D‌ است که به بدن ما کمک می‌کند تا کلسیم را برای رشد استخوان‌ها جذب کند.تخم‌ پرندگان، یکی از مغذی‌ترین غذاهایی است که می‌توانید به نوزاد بدهید. اما حتما قبل از مصرف آن‌ها را خوب بپزید. تخم‌‌ها ممکن است حاوی باکتری سالمونلا باشد و باعث بیماری‌های باکتریایی در دستگاه گوارش شوند.

طریقه مصرف تخم بلدرچین برای نوزادان

اگر به صورت پخته و کامل سرو شود، امکان خفگی وجود دارد. برای کاهش خطر خفگی، زرده بلدرچین برای نوزاد به ۴ قسمت یا به دو نیم تقسیم کنید.

خواص بلدرچین برای کودکان

تخم بلدرچین برای رفع کم خونی نوزاد

فراموش نکنید که تخم بلدرچین سرشار از آهن است که اگر کودکان از خوردن آن امتناع نکنند فقر آهن در بدن آنها جبران می شود. مناسب ترین زمان برای شروع این کار پایان هشت ماهگی آنهاست.نه تنها کودکان بلکه بزرگسالان هم می توانند به جای مصرف قرص های شیمیایی برای جبران آهن بدنشان، روزانه یک عدد تخم بلدرچین بخورند.

تخم بلدرچین برای افزایش ضریب هوشی کودک

از فواید تخم بلدرچین برای کودک میتوان فسفر، منیزیم و بسیاری از املاح و مواد معدنی را که در آن یافت میشود نام برد. هر کودکی که در طول هفته 2 تا 3 عدد تخم بلدرچین بخورد، قدرت هوشی اش برای درک مسائل ریاضی و حل کردنی تا چند برابر تقویت می شود.

خواص تخم بلدرچین برای ضعف بینایی کودک

این روزها بچه ها علاقه زیادی به بازی های رایانه ای از طریق تبلت و گوشی های اندروید دارند ولی استفاده مداوم از این دستگاه های الکتریکی، قدرت بینایی آنها را تحلیل می دهد. پیشنهاد ما به شما این است که ضمن کنترل آنها برای کمتر بازی کردن، مصرف تخم بلدرچین را هم به غذای روزانه آنها اضافه کنید چون ویتامین A به فراوانی در تخم بلدرچین یافت می شود که این ضعف را به خوبی جبران می کند.

خواص تخمه بلدرچین برای تقویت عضلات کودکان

در سفیده تخم بلدرچین، پروتئین و انواع اسیدهای آمینه وجود دارد که در رشد و تقویت عضلات کودکان بسیار موثر است. متخصصین تغذیه به والدین توصیه می کنند که برای تقویت ماهیچه فرزندانشان به آنها سفیده تخم بلدرچین بدهند.

فواید تخم بلدرچین برای وزن گیری کودکان

کلسترول خوب مناسب ترین منبعی است که در تخم بلدرچین وجود دارد.اگر بچه های ضعیف و لاغری دارید به آنها تخم بلدرچین بدهید تا بخورند. مادامی که در تغذیه روزمره آن ها از تخم بلدرچین استفاده کنید، بدن شان تقویت می شود و به صورت کاملا طبیعی و نرمال وزن می گیرند.

مصرف تخم بلدرچین برای رفع سموم از بدن

از آنجایی که در تخم بلدرچین انواع آنتی اکسیدان ها مثل ویتامین های B6 ، B12 ، D ، A و E به فراوانی یافت می شود، بهتر است به صورت مداوم و اصولی در اختیار بچه ها بگذارید تا با خوردن آن تمام سموم بدن شان دفع شود.

تخم بلدرچین برای تقویت و رشد استخوان های بچه

برای اینکه استخوان های بچه ها تقویت شوند و در شرایط بهتری رشد کنند، بهتر است در تغذیه آنها از تخم بلدرچین استفاده کنید چون یکی از منابع معدنی موجود در تخم این پرنده، کلسیم است که به فراوانی هم یافت می شود.

فوایدتخم بلدرچین براکودکان برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری لاعلاج

تخم بلدرچین در واقع غذای فوق العاده ایی برای کودکان شما هستند، زیرا اغلب هر گونه احتمال بالقوه برای ایجاد بیماری لاعلاج، به شکل بیماری های قلبی، آرتریت و حتی سرطان در کودکتان را محدود می کنند. ممکن است حتی کودکان زمانی که از کمبود پتاسیم رنج می برد،در نهایت منجر به بیماری های لاعلاج شود،با این حال، مصرف روزانه و منظم تخم بلدرچین باعث افزایش سطح بالاتری از پتاسیم در بدن کودک شما خواهد شد و هر گونه احتمال بیماری های سرطانی را ریشه کن می کند.

خاصیت بلدرچین برای آسم و سرفه کودکان

آیا کودک شما به طور مداوم از سرفه و مشکلات مرتبط با آسم رنج می برد؟ وقت آن است که با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید و از پیشنهاد او برای دادن تخم بلدرچین به فرزندتان استفاده و مشورت کنید.

تخم بلدرچین حاوی مواد مغذی حیاتی هستند، که به فرزند شما کمک می کند تا مشکلات تکراری سرفه و آسم را کاهش دهد. همچنین محتوای پروتئین بالا است که باعث تقویت سیستم ایمنی کلی کودک شما می شود.

نحوه مصرف تخم بلدرچین

نحوه دادن تخم بلدرچین و زرده بلدرچین برای نوزاد 

هر نوزاد رشد مخصوص به خود را دارد. اطلاعاتی که در زیر ارائه می‌شود، تنها هدف اطلاع‌رسانی دارد و جایگزین توصیه‌‌های حرفه‌ای نیست. باید به تمام توصیه‌های پزشک متخصص، پزشک اطفال، متخصص تغذیه و رژیم درمانی توجه کنید. اینکه مقاله‌ای در اینجا دیده‌اید یا خوانده‌اید، نباید موجب شود توصیه‌های پزشک خود را فراموش کنید.

میزان مصرف تخم بلدرچین در نوزاد 7 تا ۹ ماهه: هرچند در این سن می‌توانید به نوزاد، تخم بلدرچین بدهید، اما این کار توصیه نمی‌شود! از تخم‌مرغ‌های سنتی و معمولی در املت استفاده کنید و تخم بلدرچین را زمانی به نوزاد بدهید که بتواند به تنهایی تکه‌های غذا را دست بگیرد و بخورد.

طریقه مصرف تخم بلدرچین  در نوزاد ۹ تا ۱۲ ماهه: تخم پرندگان را بجوشانید! تخم بلدرچین، یا هر تخم پرنده‌ای را جوشانده و به ۴ قسمت یا دو نیم تقسیم کنید. این بهترین غذا برای نوزاد ۹ تا ۱۲ ماهه‌ای است که به تازگی یاد گرفته است با دستان خود غذا بخورد.

طریقه مصرف تخم بلدرچین در نوزاد ۱۲ تا ۲۴ ماهه: به دادن تخم‌بلدرچین پخته و نصف شده ادامه دهید. به منظور بالا بردن ارزش غذایی، تخم بلدرچین پخته را با خورش و غذاهای دیگر همراه کنید.

توجه: تخم‌های بلدرچین داغ را در آب یخ فرو ببرید تا پوست آن راحت‌تر کنده شود.

تخمه بلدرچین برای نوزاد ایمن در برابر باکتری سالمونا

تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ از نظر سالمونلا (سالمونلا باکتری گرم منفی است که در تخم مرغ ها معمولاً وجود دارد. سالمونلا عامل یکی از شایعترین مسمومیتهای غذایی میباشد) ایمنی بیشتری دارد. تخم بلدرچین از آن جهت در برابر سالمونلا ایمنی دارد که دمای بلدرچین یک درجه بالاتر از حرارت بدن مرغ است و در این درجه سالمونلا نمی تواند زنده بماند.

توجه : مناسب است که تخم بلدرچین را در روغن حیوانی و یا کره نیمرو کنید و یا به صورت آب پز در اختیار فرزندانتان بگذارید و اگر آنها نسبت به تخم بلدرچین آلرژی دارند سعی کنید در فرنی یا کیک آنها به جای تخم مرغ معمولی از تخم بلدرچین استفاده کنید.

عوارض تخم بلدرچین

مضرات تخم بلدرچین در صورت استفاده بیش از حد

  • آلرژی به تخم بلدرچین برای نوزادان

بعضی از کودکان ممکن است هم به بلدر چین هم به تخم مرغ آلرژی داشته باشند و یا ممکن است که واکنش های آلرژیک را بدتر کند که در چنین مواردی، بهتر است از مصرف تخم بلدرچین در صورت حساسیت به بلدرچین اجتناب کنید.

  • مصرف زیاد تخم بلدرچین مضر برای سیستم گوارشی

حضور ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها، مواد مغذی و غیره در تخم بلدرچین از بسیاری از مشکلات دستگاه گوارش کمک زیادی می کند.

اما آنطور که در این بخش آورده ایم هنگامی که بیش از حد مصرف شود، ممکن است منجر به تعدادی از مشکلات انسداد روده، گاز معده ، نفخ شکم و غیره شود.

  • وجود بیش از حد اکسیدان میتواند مضر باشد

تخم بلدرچین یک منبع غنی از آنتی اکسیدان ها و ترکیبات آنتی اکسیدانال است.

اگرچه این ترکیبات مزایای سلامتی را به ارمغان می آورند، اما وقتی که آن را بیش از حد مصرف کنید ممکن است باعث عوارض بدی شود. بنابراین،مصرف آنتی اکسیدان ها برای یک دوره طولانی مدت ممکن است خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد.

آیا می توانید تخم بلدرچین را به طور منظم مصرف کنید؟ مقدار مصرف تخم بلدرچین در روز چقدر است ؟

همانطور که در بالا توضیح داده شد، اندازه تخم بلدرچین نسبت به تخم مرغ بسیار کوچکتر است، بنابراین میزان مصرف تخم بلدرچین که شما می خورید نیز میتواند بالاتر از تخم مرغ باشد.

احتیاط

قبل از دادن تخم بلدرچین به کودک خود موارد زیر را رعایت کنید:

اگر چه تخم بلدرچین در مقایسه با تخم مرغ بسیار کمتر دچار آلرژی میکند، اما توصیه می شود که قبل از دادن تخم بلدرچین (حتی زرده تا 1 سالگی) با متخصص اطفال برای هر گونه عوارض جانبی احتمالی مشورت کنید.

میتوانید تخم بلدرچین هایی که به صورت تجاری در دسترس هستند و کودک شما به درستی آنها را هضم می کند، را به طور منظم به او بدهید.

مدت زمان پخت تخم بلدرچین

آیا تخم بلدرچین قابل جوشاندن است؟

طعم تخم بلدرچین خام بسیار ملایم تر و دلپذیرتر از تخم مرغ است ، با این حال ، همه نمی توانند این را بپذیرند: بعضی - به دلیل ویژگی های جوانه های چشایی ، برخی دیگر - به دلیل ترس از ابتلا به سالمونلوز. بنابراین ، بسیاری از مردم از تخم بلدرچین ، مانند تخم مرغ ، به صورت جوشیده استفاده می کنند.

تخم بلدرچین آب پز بعد از جوشاندن چقدر پخته شود؟

تخم بلدرچین را به آب جوش نمک آغشته کرده و به مدت پنج دقیقه بپزید.

نکته اصلی این است که به مدت طولانی پخت نکنید ، زیرا مواد مغذی شروع به شکستن می کنند ، تخمها مزه دار و لاستیک می شوند.

زمان پخت تخم بلدرچین آب پز نرم چقدر است ؟

این روش پخت مایع زرده را ترک می کند و محصول را بیشتر به کار می برد.

الگوریتم فرآیند همان است که در هنگام جوشاندن سخت است ، فقط زمانی که ظرف روی اجاق گاز است باید نصف شود ، یعنی 2 - 2.5 دقیقه بپزید.

چگونه تخم بلدرچین را برای تمیز کردن آسان بجوشانیم؟

اغلب ، هنگام تمیز کردن تخم مرغ بلدرچین ، نیمی از پروتئین چسبیده به پوسته به سطل آشغال ریخته می شود. برای جلوگیری از این اتفاق ، شما نیاز دارید بلافاصله پس از جوش آمدن ، تخم مرغ ها را با آب سرد ریخته و ظرف پنج دقیقه چندین بار آن را تغییر دهید.

چگونه تخم بلدرچین را به درستی بپزیم تا ترکیده نشود؟

برای حفظ یکپارچگی پوسته تخم مرغ بلدرچین هنگام پخت و پز ، باید چندین قانون را رعایت کنید:

  • برای جوشاندن تخم مرغ باید در دمای اتاق باشد.
  • آب جوش باید حاوی نمک باشد.
  • آب داغ را از ظرف بیرون بریزید و اجازه دهید ظرف خنک شود و در دمای مناسب قرار گیرد.
  • به یاد داشته باشید - تخم مرغ بلدرچین از نظر ترکیبات ضد حساسیت ، مغذی و ارزشمند است. با خیال راحت آن را در رژیم روزانه خود وارد کنید و در نتیجه سلامتی همه اعضای خانواده خود را تقویت کنید

گوشت بلدرچین برای کودکان

اگرچه بلدرچین جثه کوچکی دارد و گوشت آن نیز کم می باشد ولی مواد مغذی زیادی در گوشت این پرنده یافت میشوند. مواد مغذی مختلفی از جمله پروتئین، فسفر، چربی، کلسیم، آهن، نیاسین و روی در خوراکی حیوانی وجود دارد. همچنین گوشت بلدرچین حاوی ویتامین کولین زیادی است که برای فعالیت های عصب و مغز مفید می باشد.

گوشت بلدرچین به ویژه از منظر پروتئین های با کیفیت یک منبع غذایی غنی شده است. این ماده غذایی حاوی انواع اسید آمینه های ضروری و کمیاب می باشد.

همچنین گوشت حاصل از بلدرچین چربی بسیار پایینی دارد و کالری آن نیز پایین می باشد. در حقیقت ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی فقط ۱۳۴ کیلوکالری و فقط ۱.۶ گرم چربی اشباع شده دارد.

بررسی خواص بلدرچین برای کودک

گوشت بلدرچین هم دست کمی از تخم بلدرچین ندارد و خاصیت های بی شماری دارد ولی به شرطی که جوانب احتیاط را رعایت کنید مخصوصا برای بچه هایی که سن شان از 2 یا 3 سال کمتر است چون سیستم گوارش آنها آنقدر ضعیف است که گوشت بلدرچین را به درستی هضم نمی کند ضمن اینکه بچه های دو یا سه ساله در دوره ای به سر می برند که هیچ علاقه ای به خوردن و جویدن غذاهای گوشتی ندارند مگر اینکه به صورت چرخ کرده و یا تکه های کوچک و آب پز شده در غذای آنها بریزید تا از خوردن آن استقبال کنند. هفته ای دو سه بار و در هر دفعه 50 گرم کفایت می کند چون ممکن است سیستم گوارشی آنها دچار مشکل شود.

افزایش قد با مصرف گوشت بلدرچین برای نوزادان

اگر می خواهید کودکان شما قد بلندتری داشته باشند به آنها گوشت بلدرچین بخورانید مخصوصا گوشت قسمت سینه بلدرچین، سرشار از منابع غذایی ارزشمند است که برای تقویت و رشد استخوان های کودکان حائز اهمیت است.

بالا بردن مکانیزم دفاعی بدن کودکان

سرماخوردگی های فصل زمستان و گرما زدگی های فصل تابستان، باعث ضعف و بیماری کودکان می شود ولی اگر به صورت مداوم و اصولی به آنها گوشت بلدرچین بخورانید، سیستم دفاعی بدن آنها تقویت می شود چون سرشار از انواع ویتامین ها و اسیدهای آمینه است و کودکان را در برابر انواع بیماری ها واکسینه می کند.

گوشت بلدرچین سرشار از آنتی اکسیدان است

برای تضمین سلامت کودکان خود، پیشنهاد می کنم که هر چند وقت یکبار و از گوشت بلدرچین، برای آنها سوپ درست کنید تا انواع سموم، کلسترول های بد و فلزات زیان آور از بدنشان دفع و کلسترول های خوب به راحتی جایگزین کلسترول های منفی شوند.

طریقه مصرف بلدرچین

گوشت بلدرچین دارای طبعی گرم و خشک می باشد. این خوراکی را می توان به روش های مختلفی پخت و نوش جان کرد. اما طریقه مصرف بلدرچین با روغن بهتر از روش کبابی کردن آن می باشد. همچنین برای حفظ ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گوشت نباید با حرارت زیاد و به مدت طولانی آن را پخت.

طب سنتی نیز مصرف گوشت بلدرچین را برای تقویت قوای فکری و رفع ضعف عمومی و تقویت سیستم گوارشی بدن توصیه میکند.

طریقه ی مصرف بلدرچین

با گوشت بلدرچین غذاهای لذیذ و متفاوتی می توان طبخ نمود، از جمله :

  • طریقه مصرف بلدرچین بصورت خوراک

مواد لازم طرز تهیه بلدرچین برای ۲ نفر :

 بلدرچین ۳ عدد
پیاز  ۲ عدد 
 آب لیمو ترش ۱ فنجان
 روغن زیتون  یک سوم فنجان
 زعفران دم کرده  یک چهارم فنجان
 کره برای سرخ کردن  به میزان لازم
 نمک و فلفل و زردچوبه  به میزان لازم
 رب گوجه فرنگی ۲قاشق غذاخوری 
هویج، سیب زمینی، آلو و زرشک به میزان دلخواه

برای تهیه ی خوراک بلدرچین، ابتدا بلدرچین ها را تمیز بشویید و بعد آن ها را درون آب نمک قرار بدهید و داخل یخچال بگذارید. سپس یک عدد پیاز بزرگ را رنده کنید و آب لیموی ترش، روغن زیتون، زعفران، کره و فلفل را به آن اضافه کنید.

سپس بلدرچین ها را از آب نمک خارج کنید و داخل پیاز و دیگر مواد بخوابانید و به مدت ۳ تا ۴ ساعت درون یخچال بگذارید تا بلدرچین ها مزه دار شوند. بعد از گذشت این زمان بلدرچین ها را از مواد خارج کنید و با کره یا روغن در ماهیتابه سرخ کنید.

ظرف دیگری را انتخاب کنید یک عدد پیاز متوسط را نگینی خرد کنید و داخل قابلمه ای دیگر سرخ کنید. سپس رب گوجه فرنگی و مقداری زردچوبه و نمک و فلفل به آن اضافه کنید و تفت بدهید و به مقدار لازم به آن آب اضافه کنید.

سپس بلدرچین های سرخ شده را در  سس آماده شده بگذارید بعد از نیم ساعت آلو و هویج خرد شده را به بلدرچین ها اضافه کنید بگذارید تا همه ی مواد با هم کاملا بپزند و سس آن غلیظ شود.

در پایان زرشک را اضافه کنید و اجازه بدهید کمی بپزند و بعد سیب زمینی سرخ شده را به آن اضافه کنید و این خوراک خوشمزه را با نان سرو کنید. این خوراک را می توانید با برنج هم میل کنید.

طرز تهیه خوراک بلدرچین به دو روش بی نظیر و جدید | ایران کوک

  • طریقه مصرف بلدرچین مجلسی

در ادامه طرز تهیه خوراک بلدرچین مجلسی را آموزش می دهیم. این غذا را می توانید بدون فر و روی گاز هم درست کنید. امیدوارم با تهیه این خوراک خوشمزه رنگ و طعمی عالی به سفره هایتان بدهید و از خوردن این غذای خوش طعم در کنار عزیزانتان لذت ببرید.

مواد لازم خوراک بلدرچین :

بلدرچین  ۱۲۰۰ گرم 
 آب لیمو ترش ۲.۵ فنجان
 پیاز خام خلال شده ۳ عدد 
 زعفران به میزان لازم 
 روغن زیتون  نصف فنجان
 کرفس خرد شده به میزان لازم 
فلفل و نمک به میزان لازم 

برای تهیه خوراک بلدرچین، ابتدا بلدرچین ها را تمیز کنید و بشویید و داخل قابلمه ای بریزید سپس ۱یا ۲ عدد پیاز را با چند برگ و ساقه ی کرفس و چند ساق جعفری را با ۲ تا ۳ لیوان آب بگذارید تا نیم پز شود و آب آن به خورد آن برود و سسی از روغن زیتون با کره آب شده و آب لیمو، نمک و فلفل را آماده کنید و بلدرچین ها را از آب جوش خارج کنید و داخل سس بخوابانید.

سپس مانند جوجه کباب به سیخ بکشید و روی حرارت ملایم کباب کنید. باید زمان طبخ آن از جوجه طولانی تر و حرارت ملایم تر باشد و مرتب به آن سس کره با آب لیمو بدهید تا کاملا کباب بپزد و برشته شود. در انتها خوراک بلدرچین را تزیین و سرو کنید.

  • طریقه مصرف بلدرچین بصورت کباب شده در فر

مواد لازم برای کباب بلدرچین در فر :

 بلدرچین پاک شده ۵ عدد
 پیاز متوسط ۱ عدد 
 آب لیموی تازه ۱/۴ پیمانه 
 رنده پوست لیمو ۱ قاشق غذاخوری
 زعفران آب کرده به میزان لازم 
 نمک و فلفل سیاه به میزان لازم 
 زردچوبه به میزان لازم 
 دارچین به میزان لازم 

برای طرز تهیه بلدرچین در فر، ابتدا بلدرچین ها را خوب بشویید سپس پیاز را رنده ریز یا درشت خلال کنید و به همراه رنده ی پوست لیمو، آب لیمو، زعفران و نمک و فلفل سیاه و زردچوبه و دارچین مخلوط کنید و داخل و خارج بلدرچین را مزه دار کنید سپس به مدت ۶ ساعت داخل یخچال قرار بدهید تا مزه دار شود.

سپس داخل ظرف گودی بریزید و روی آن را با آب زعفران و کره به وسیله ی برس بکشید. بعد روی ظرف را با فویل بپوشانید و بعد داخل فر که از قبل گرم کردید با درجه ی ۱۹۰ به مدت یک ساعت بگذارید تا بپزند.

زمانی که بلدرچین ها پخته شدند فویل را بردارید در حین پخت از عصاره مرغ که کف ظرف جمع شده است روی بلدرچین ها بریزید در آخر پخت اگر روی بلدرچین ها طلایی نشد گریل بالای فر را روشن کنید و اجازه بدهید تا روی بلدرچین ها طلایی شود. بعد آنرا در ظرف سرو بچینید و تزیین کنید.به این ترتیب کباب بسیار لذیذ و خوشمزه بلدرچین در فر آماده سرو می شود.

با این روش کباب بلدرچین آبدارتر می شود می توانید آن ها را به سیخ جوجه گردان فر بزنید. و در حین پخت به آن کره ی آبشده و زعفران بزنید اما با این روش کباب بلدرچین خشک تر می شود.

خوراک بلدرچین | سرآشپز پاپیون

  • طریقه مصرف بلدرچین بصورت کباب شده بدن فر

برای تهیه ی کباب بلدرچین بدون فر، ابتدا بلدرچین ها را با پیاز و نمک و فلفل و زعفران و آبلیمو مزه دار کنید و اجازه بدهید چند ساعت داخل یخچال بماند و مزه دار شود از مواد حتما داخل شکم بلدرچین هم بریزید. و بعد آن ها را روی گریل قرار بدهید و اجازه بدهید تا کباب شوند یا آن ها را به سیخ بکشید و کباب کنید. سیخ را اگر از داخل بلدرچین عبور بدهید هنگام چرخاندن آن بلدرچین ها داخل سیخ ثابت می مانند و سیخ می تابد و نمی شود همه ی اطراف بلدرچین را به صورت صحیح کباب کنید.

  • طریقه مصرف بلدرچین بصورت خورشت

ابتدا در تابه‌ی مناسبی، نیمی از کره را بریزید و روی اجاق بگذارید. آن‌گاه بلدرچین را در آن تفت دهید تا رنگ آن طلائی شود.

سپس از روغن خارج کنید و کنار بگذارید. بقیه‌ی کره را در تابه بریزید و پیاز را در آن کمی تفت دهید تا رنگش تغییرکند.

سپس سیر، سبزی، برگه‌ی زردآلو و آلوبخارا را به مواد بیفزائید و هم بزنید و به مدت 10 دقیقه تفت دهید.

اینک بلدرچین را همراه با آب به مواد بیفزائید، حرارت اجاق را ملایم کنید تا خورش بپزد و جا بیفتد.

در اواخر پخت، رب انار، نمک و فلفل را به خورش اضافه کنید.

اکنون خورش بلدرچین را در ظرف مناسب بریزید و در صورت دلخواه با گردو و گشنیز بیارائید.

  • طریقه مصرف بلدرچین بصورت شکم پر

برای درست کردن یک بلدرچین شکم پر خوشمزه ابتدا بلدرچین پاک شده را با کمی پیاز، ساقه کرفس و مقداری جعفری و آب نیم پز می کنیم تا هم مزه دار شود و هم نیم پز شود. برای درست کردن سس مخصوص روغن زیتون، کره، ادویه شامل نمک و فلفل و آب لیموی تازه را با یکدیگر ترکیب می کنیم و بلدرچین نیم پز شده را به خوبی با این سس آغشته می کنیم.

یکی از نکات مهم در طرز تهیه بلدرچین شکم پر این است که زمان پخت آن کمی بیشتر از مرغ است و به همین علت برای جلوگیری از سوختن لایه بیرونی آن در زمان پخت به شما پیشنهاد می کنیم حتما به طور مرتب به آن آب لیمو و کره اضافه کنید تا قسمت بیرونی آن به خوبی برشته شود و داخل آن نیز پخته شود. برای سرو کردن بلدرچین شکم پر می توانید از رب انار نیز استفاده کنید که طعم فوق العاده ای را به این غذا می دهد. بلدرچین شکم پر یکی از بهترین روش ها برای پخت بلدرچین است چرا که به شما اجازه می دهد تا از تمام خواص بلدرچین بهره مند شوید.

طرز تهیه بلدرچین شکم پر خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی

  • طریقه مصرف بلدرچین بصورت سوپ

پیاز را به صورت خلالی خرد کنید. داخل قابلمه مقداری کره بریزید و پیاز را کمی تفت دهید تا فقط اندکی نرم شود.بلدرچین را داخل پیاز کمی تفت دهید تا معطر شود. کمی زردچوبه نیز به آن اضافه کنید.

داخل قابلمه ای کمی آب بریزید و اجازه دهید بلدرچین ها به مدت تقریبا ۵ ساعت با شعله ی ملایم بپزند.بعد از آن که آب جوشید، جو دو سر پرک را که از قبل شسته اید، به بلدرچین ها اضافه کنید تا بپزد.

هویج را خرد کنید و بعد از نیم پز شدن گوشت بلدرچین به آن اضافه کنید تا همراه با هم بپزند.بعد از پخته شدن گوشت بلدرچین، آن را از قابلمه در آورید و بعد از آن که کمی خنک شد، گوشت آن را از استخوان ها جدا کنید. مجددا گوشت بلدرچین را داخل قابلمه بریزید.

سیب زمینی را به صورت نگینی خرد کنید و ۳۰ دقیقه قبل از آماده شدن سوپ بلدرچین،  به همراه آب گوجه فرنگی و کمی رب به مواد داخل سوپ اضافه کنید.

۱۵ دقیقه قبل از پخته شدن سوپ به دلخواه کمی رشته فرنگی (ورمیشل) داخل سوپ بریزید.در آخر سبزیجات معطر (گشنیز یا جعفری) خرد شده را به سوپ اضافه کنید. داخل سوپ کمی آب لیموی تازه بریزید و نوش جان کنید.

آیا میتوان به صورت همزمان تخم و گوشت بلدرچین مصرف کرد؟

مصرف تخم بلدرچین و گوشت آن به صورت همزمان برای بدن خواص بسیار بالایی به همراه دارد و باعث تنظیم سیستم گوارشی، قلب و سیستم عصبی بدن می شود.

مضرات بلدرچین

گوشت بلدرچین برخی از مهمترین احتیاجات غذایی بدن ما را می تواند تأمین کند. این ماده غذایی از جمله گزینه های ایمن در سبد غذایی ما انسان ها معرفی شده است. اما در مصرف گوشت بلدرچین نباید زیاده روی شود. مادران باردار قبل از مصرف گوشت بلدرچین لازم است که با پزشک خود مشورت نموده و احتیاط کنند.

عوارض خوردن بلدرچین

همانطور که میدانید گوشت بلدرچین جزو غذای همیشگی ما نیست. بنابراین مصرف یکباره و بیش از حد آن می تواند مشکلات زیادی در بدن ایجاد کند. از جمله ضررهای بلدرچین که در نتیجه مصرف بی رویه گوشت بلدرچین میتوان به آن اشاره کرد عبارتند از:

  • افت فشار خون بدن از مضرات گوشت بلدرچین برای کودکان
  • فشار بیش از حد به کلیه
  • به هم خوردن متابولیسم بدن
  • مسمومیت غذایی در اثر دریافت بیش از حد ویتامین ها و مواد معدنی

سوالات متداول

تخم بلدرچین از چند ماهگی برای کودک مجاز است ؟

همانطور که فرزندتان در حدود 6 ماهگی شروع به مصرف مواد غذایی جامد می کند، می توانید فقط زرده تخم بلدرچین را نیز به او بدهید.

آیا مصرف گوشت بلدرچین برای کودکان زیر یک سال مجاز است ؟

بله اما بچه هایی که سن شان از 2 یا 3 سال کمتر است چون سیستم گوارش آنها آنقدر ضعیف است گوشت بلدرچین را به درستی هضم نمی کنند.

طرز استفاده از گوشت بلدرچین برای کودک هشت ماهه چگونه است ؟

از هفت ماهگی می توانید داخل سوپش بریزید ولی باید میکس کنید ولی از هشت ماهگی به عنوان پوره میتوانید به شیرخوار بدهید.