انار برای سلامتی فواید بسیاری دارد از تقویت ایمنی بدن گرفته تا محافظت از قلب. انار سرشار از آنتی اکسیدان است و بنابراین بدن ما را در برابر رادیکال‌های آزاد ، که مسئول پیری زودرس هستند محافظت می‌کند.دانه‌های انار از تشکیل لخته و انعقاد پلاکت‌های خون جلوگیری می‌کند. خوردن انار چربی اضافی را از بین می‌برد و از سخت شدن دیواره شریان‌ها جلوگیری می‌کند.

معجزه درمان ناباروری با انار

انار

پیشگیری از بیماری های قلبی

بیماری‌های قلبی در حال حاضر رایج‌ترین دلیل مرگ و میر، قبل از رسیدن به پیری است. بیماری قلبی پیچیده است و عوامل متعددی بر آن تأثیر می‌گذارد. پونیسیک اسید، به‌عنوان یکی از اسیدهای چرب موجود در انار، ممکن است بتواند به مقاومت در برابر مراحل متعدد بیماری قلبی، کمک کند.

در یک تحقیق بر روی ۵۱ نفر با میزان تریگلیسرید بالا به این نتیجه رسیدند که پس از مصرف ۸۰۰ میلی‌گرم از روغن هسته انار به صورت روزانه برای مدت ۴ هفته، میزان تریگلیسرید به طور چشم‌‌گیری کاهش پیدا کرد و همچنین ضریب میزان «کلسترول خوب» (HDL) بدن هم بهبود یافت. تحقیقات دیگری بر روی خواص آب انار برای افراد با دیابت نوع دو و کلسترول بالا هم نشان داد که میزان «کلسترول بد» (LDL) به طرز چشمگیری کاهش داشته است.

انار

کاهش دهنده فشار خون،غلظت خون و...

فشار خون بالا یکی از بیماری‌هایی است که عوارض بسیار زیادی به همراه دارد؛ از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمله قلبی و سکته مغزی اشاره کرد.

در یکی از تحقیقات بر روی افراد با فشار خون بالا بعد از مصرف ۱۵۰ میلی‌گرم آب انار به صورت روزانه برای مدت ۲ هفته، شاهد کاهش قابل‌ ملاحضه و بارز فشار خون بودند. تحقیقات دیگر هم به نتایج مشابه رسیدند، خصوصا در کسانی که فشار خون آن‌ها به اعداد بالایی می‌رسد.

روزانه یک قاشق رب انار بخورید!

انار

تأثیر انار در درمان سرطان 

سرطان سینه یکی از سرطان‌های رایج در میان زنان در سنین مختلف است. عصاره‌ی انار ممکن است بتواند از بازتولید سلول‌های سرطانی جلوگیری کند و حتی آن‌ها را بکشد و از بین ببرد. البته اطلاعات و شواهد به دست آمده هنوز محدود هستند و تحقیقات و پژوهش‌های بیشتری در این زمینه لازم است.

سرطان پروستات یکی از سرطان‌های رایج در میان مردان است. تحقیقات آزمایشگاهی به نتایجی رسیده است که نشان می‌دهد خواص عصاره انار ممکن است بتواند تولید سلول‌های سرطانی را کند و حتی سلول‌های سرطانی را تحریک به خزان یاخته‌ای یا آپوپتوز کند. آپوپتوز همان مرگ سلولی است که در آن سلول دچار مرگ برنامه‌ریزی شده می‌شود.

تحقیقات بر روی آقایان نتایج جالبی در این زمینه نشان داد. نوشیدن ۲۳۷ میلی‌لیتر آب انار به صورت روزانه باعث کاهش PSA یا prostate-specific antigen می‌شود. PSA نشانه‌ای از سرطان پروستات در خون است. مردانی که میزان PSA خون آن‌‌ها در مدت زمان کوتاهی دو برابر شود در خطر مرگ بر اثر سرطان پروستات هستند. نوشیدن این میزان توصیه شده از آب انار به صورت روزانه و منظم باعث کاهش سرعت دو برابر شدن میزان PSA از ۱۵ ماه به ۵۴ ماه می‌شود.

انار

کمک به بهبود هضم غذا

بسیاری از مشکلات بدن از آنجا شروع می‌شود که دستگاه گوارش ما در هضم غذا خوب عمل نمی‌کند. عملکرد صحیح دستگاه گوارش برای بدن حیاتی است. فیبر موجود در انار به ما کمک می‌کند تا روده‌های سالمی داشته باشیم که خوب هم کار می‌کنند.

از دیگر خواص انار برای روده می‌توان به کاهش احتمال بروز بیماری «کرون» که از بیماری‌های التهابی روده است و همچنین «زخم معده» اشاره کرد. برای داشتن روده‌ی سالم، بهترین راه خوردن انار دان شده به صورت کامل است.

انار

 خواص دارویی انار و افزایش سیستم ایمنی بدن

درون انار دو ماده وجود دارد که در واقع اکثر خواص انار را مدیون آن‌ها هستیم.

  • پونیکالاجین (Punicalagin)

این ماده یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است که هم در آب آنار و هم در پوست انار پیدا می‌شود. خاصیت آنتی‌اکسیدان این ماده آنقدر زیاد است که باعث شده آب انار ۳ برابر بیشتر از نوشیدنی‌هایی مانند آب انگور و چای سبز آنتی‌اکسیدان فعال داشته باشد. همین آنتی‌اکسیدان و البته چیزهای دیگر باعث می‌شود که خواص آب انار و البته خواص پوست انار هم بسیار زیاد باشد.

  • پونیسیک اسید (Punicic acid)

این اسید درون روغن هسته انار یافت می‌شود و جزء اسید‌های چرب اصلی دانه‌های انار است. این ماده یکی از اسیدهای چرب امگا ۶ است.

انار

تأثیر ضدالتهابی قوی انار

التهاب‌های شدید یکی از عواملی است که باعث مشکلات و بیماری‌های بسیار جدی می‌شود. بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، دیابت نوع ۲، آلزایمر، و حتی چاقی مفرط! انار خواص ضدالتهابی بالایی دارد که مشخصا از خاصیت آنتی‌اکسیدانی پونیکالاجین ناشی می‌شود.

تحقیقات و مطالعات زیادی بر روی خاصیت ضدالتهابی انار انجام شده است. مطالعات نشان داده است که مواد مؤثر موجود در انار می‌توانند طی زمان هضم، باعث کاهش التهاب دستگاه گوارش شوند و همچنین تأثیر خوبی در کاهش فعالیت‌های سلول‌های سرطانی مربوط به سرطان سینه و روده بزرگ داشته باشند.

یکی از تحقیقات ۱۲ هفته‌ای بر روی افراد دیابتی نشان داد، مصرف ۱.۱ لیوان آب انار (برابر با ۲۵۰ میلی‌گرم) در روز باعث کاهش التهاب‌های “CRP” و “interleukin-6” تا ۳۲ و ۳۰ درصد شده است. اگر دچار التهاب فیزیکی ناشی از بیماری‌های مختلف هستید و می‌خواهید این التهاب را کاهش دهید، انار یک مکمل عالی برای اضافه کردن به رژیم غذایی است. خواص آب انار مانند یک داروی بدون عوارض عمل می‌کند و توانایی بسیار زیادی در کاهش التهاب‌های مشکل‌ساز دارد.

4 دسر خوشمزه و سریع با انار + روش تهیه

انار