چرا ویزای تحصیلی کانادا ریجکت میشود؟

دلایل ریجکت شدن یا رد شدن درخواست ویزای تحصیلی کانادا چیست؟ برای افزایش شانس اخذ ویزای تحصیلی کانادا چه کنیم؟ دلایل ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا و راهکارهای آن را اینجا بخوانید.

مهاجرت تحصیلی یکی از بهترین و در دسترس ترین شیوه‌های مهاجرت به کشور کاناداست. در چند سال اخیر ایرانی‌های زیادی موفق شده‌اند مجوز تحصیل در کانادا را گرفته و برای تحصیل وارد این کشور شوند. اما متقاضیانی هم بوده‌اند که با ریجکت شدن درخواست ویزا مواجه شده و از تحصیل در کانادا بازمانده‌اند. دلایل ریجکت شدن درخواست ویزای تحصیلی کانادا چیست؟ در این مطلب ضمن بررسی این دلایل، به راهکارهای جلوگیری از آن و افزایش شانس ویزا شدن خواهیم پرداخت.

دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا

درخواست ویزای تحصیلی کانادا ممکن است به دلایل مختلف رد شود. این دلایل می‌تواند شامل موارد اساسی باشد و یا به چیزهای خیلی کوچک مربوط شود که عدم توجه به آنها باعث ریجکت شدن درخواست و عقب افتادن کار متقاضی می‌شود. در ادامه دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا را بررسی کرده‌ایم.

1- تمکن مالی

نداشتن تمکن مالی کافی یکی از مهم ترین دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا است. دولت کانادا می‌خواهد مطمئن شود دانشجویانی که برای تحصیل وارد این کشور می‌شوند قادر به تامین هزینه‌های تحصیل و زندگی خود هستند. بنابراین باید ثابت کنید که دارای توانایی مالی کافی برای پرداخت هزینه تحصیل و زندگی در کانادا برای مدت حداقل یک سال هستید. پس اگر به افسر پرونده ثابت نشود که شما از پس هزینه‌های تحصیل در کانادا برمی‌آیید، ریجکت شدن درخواست‌تان حتمی خواهد بود.

برای جلوگیری از ریجکت شدن درخواست باید تمام هزینه‌های تحصیل و زندگی از جمله شهریه، محل اقامت، بلیط هواپیما و... را حساب و مدارک تمکن مالی خود را بر اساس همین هزینه‌ها آماده کنید. مدارک تمکن مالی مثل پرینت موجودی و گردش حساب بانکی، فیش حقوقی حامی مالی و هر نوع سند و مدرکی که نشان دهنده توان مالی شما یا شخص حمایت کننده‌تان باشد.

xcasfd

2- برنامه تحصیلی انتخاب شده

برنامه تحصیلی که انتخاب کرده‌اید هم می‌تواند روی رد یا قبول درخواست ویزای شما تاثیرگذار باشد. اگر رشته تحصیلی که انتخاب کرده‌اید با سوابق تحصیلی و شغلی شما مطابقت نداشته باشد، احتمال رد ویزا وجود خواهد داشت.

پس اگر قصد دارید در یک رشته تحصیلی بی ربط با پیشینه تحصیلی خود ادامه تحصیل دهید، باید یک بیانیه شخصی (personal statement) را ضمیمه پرونده خود کنید که در آن به طور دقیق علت انتخاب برنامه تحصیلی مورد نظرتان توضیح داده شده باشد.

3- نامه پذیرش

گاهی اوقات پیش می‌آید که یک موسسه آموزشی نامه پذیرش را به شما می‌دهد در حالی که حداقل شرایط لازم برای ورود به آن موسسه را نداشته‌اید. در چنین شرایطی ممکن است افسر پرونده بعد از چک کردن الزامات ورود به آن موسسه، اقدام به رد کردن درخواست شما کند.

برای جلوگیری از این مشکل فقط از موسسات معتبر پذیرش بگیرید که اصطلاحا در کشور کانادا رجیستر شده‌اند. همچنین می‌توانید قبل از اقدام برای گرفتن پذیرش مطمئن شوید که حداقل الزامات لازم از جمله نمره معدل و زبان کافی برای گرفتن پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد نظرتان را دارید.

4- مهارت در زبان

مهارت در زبان یکی دیگر از فاکتورهای تاثیرگذار در نتیجه پرونده شماست. ممکن است یک دانشگاه بنا بر شرایطی اقدام به دادن پذیرش حتی با وجود نمره زبان پایین کند اما این موضوع به احتمال زیاد در زمان اخذ ویزا برایتان مشکل ساز خواهد شد. اگر افسر پرونده تشخیص دهد که از مهارت کافی در زبان انگلیسی یا فرانسوی برخوردار نیستید، درخواست شما را ریجکت می‌کند. بنابراین از همان ابتدا سعی کنید حداقل نمره زبان لازم برای تحصیل در کانادا را کسب کنید.

5- قصد بازگشت به کشور مبدا

همانطور که می‌دانید ویزای تحصیلی کانادا یک مجوز موقت است که برای مدت زمان تحصیل در این کشور صادر می‌شود. پس فرض بر این است که متقاضی این ویزا بعد از اتمام دوران تحصیل قصد بازگشت به کشور خود را دارد. اگر افسر پرونده به هر دلیلی به این موضوع شک کند و در قصد شما برای بازگشت به کشور تردید داشته باشد، احتمال رد شدن درخواست‌تان بالا خواهد رفت.

برای جلوگیری از این شک و تردیدها باید مدارک مختلفی را ارائه کنید که نشان دهد قصد بازگشت به کشور بعد از فارغ التحصیلی را دارید. در این مورد هم ارائه بیانیه شخصی و توضیح دادن هدفتان از تحصیل در کانادا می‌تواند موثر باشد. البته بدیهی است که نباید هدف خود را مهاجرت به کانادا ذکر کنید! هدف شما احتمال کسب دانش در یک حوزه تخصصی و سپس بازگشت به کشور خودتان برای به کارگیری آن دانش است. و البته که پس از گرفتن ویزای تحصیلی و طی سالهای بعدی ممکن است هدف شما به کلی تغییر کند! در این مرحله فقط اخذ ویزا اهمیت دارد.

همچنین می‌توانید به وابستگی‌های عاطفی و شرایط خانواده‌تان در ایران هم اشاره‌ای داشته باشید تا خیال افسر پرونده از برگشت شما به کشورتان راحت شود.

acdaa

6- گپ تحصیلی

وجود گپ یا شکاف تحصیلی یکی دیگر از دلایل ریجکت شدن ویزای تحصیلی کانادا محسوب می‌شود. اگر بین مقطع تحصیلی قبلی و مقطعی که در حال حاضر قصد تحصیل در آن را دارید، وقفه طولانی ایجاد شده باشد ممکن است درخواست ویزای شما رد شود. مدت زمان این وقفه در کشور کانادا به طور معمول 5 سال در نظر گرفته می‌شود.

برای حل این مشکل می‌توانید مدارکی را ارائه کنید که نشان دهد در مدت زمان این وقفه تحصیلی در حوزه تخصصی مربوط به رشته تحصصیلی‌تان مشغول به تحقیق و پژوهش و یا کار حرفه‌ای بوده‌اید. همچنین می‌توانید مدارک دیگری مثل گذراندن دوران سربازی را هم ضمیمه پرونده خود کنید تا گپ تحصیلی را توجیه کند.

7- مدارک ناقص یا جعلی

شاید این مورد توسط متقاضیان چندان جدی گرفته نشود اما وجود هر گونه نقص و اشکال در پرونده و مدارک شما ممکن است باعث رد شدن درخواست ویزای تحصیلی کانادا شود. مخدوش بودن مدارک هویتی، کامل نبودن فرم درخواست و هر گونه نقص دیگری شاید به قیمت ریجکت درخواست‌تان تمام شود. همچنین مدارک جعلی که در صورت مطلع شدن افسر پرونده ممکن است شما را به لیست سیاه اداره مهاجرت کانادا بفرستد و برای همیشه از ورود به این کشور محرومتان کند.

بنابراین موضوع آماده سازی و ارائه مدارک را خیلی جدی بگیرید تا پرونده شما بدون هیچ نقص و اشکالی به دست افسر اداره مهاجرت برسد.

بارها دیده شده که اشتباهات خیلی کوچک از سمت متقاضیان باعث ریجکتی ویزای تحصیلی کانادا می‌شود. به جز اشتباهات رایج باید به آماده سازی حرفه‌ای مدارک هم اشاره کنیم. خیلی مواقع گذاشتن یک مدرک به ظاهر کم اهمیت می‌تواند نتیجه یک پرونده را عوض کند. همچنین یک انگیزه نامه یا بیانیه شخصی حرفه‌ای می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی نظر افسر پرونده بگذارد.

لتسگویونی با سابقه طولانی در زمینه مهاجرت تحصیلی و شناخت و تجربه بالا در زمینه اخذ ویزای تحصیلی کانادا به متقاضیان کمک می‌کند تا صفر تا صد این مسیر را با موفقیت طی کنند. کارشناسان لتسگویونی با آشنایی به ریزه کاری‌های فرآیند اخذ ویزای تحصیلی کانادا برای تحصیل در کانادا، آماده هستند تا بهترین مشاوره تخصصی در این زمینه را بر اساس شرایط شخصی افراد ارائه کنند.