یکی از موضوعاتی که در قانون حمایت از خانواده مطرح است، طلاق توافقی نام دارد. این عنوان زمانی اعمال می‌شود که زوجین از نظر مصالحه در مورد حمایت مالی یا توافق در مورد فرزندان، پرداخت مهریه، نفقه، جهیزیه، انحصار وراثت و سایر موارد به توافق رسیده اند و اکنون قصد طلاق و جدایی از یکدیگر را دارند. با ارائه گواهی طلاق قضایی در دادگاه خانواده، آن ها رسماً از هم جدا می شوند. اگرچه قانون خانواده برگرفته از شرع است، اما بررسی ها نشان می دهد که با وجود رواج آن، این واژه هرگز در کتاب مقدس ذکر نشده است.  اما این عنوان به دلیل نیاز جامعه و عدم مغایرت آن با قوانین اساسی و شرعی، در قانون مدنی کشور گنجانده شده است. به دلیل رعایت حقوق زوجین و فرزندان، طلاق توافقی نیز از قوانین خاصی برخوردار است و با بررسی‌های صورت گرفته توسط دادگاه اجرا خواهد شد. چنانچه تعریف جامع و کاملی از طلاق توافقی توسط قانونگذار ارائه شود و قوانین و مقررات به نفع خانواده  و به خصوص زن اجرا شود، طلاق توافقی صورت می گیرد. اجازه طلاق با شرایط کنونی جامعه، افزودن موارد دیگر و یا ایجاد راهکار برای تسریع و تسهیل در اثبات این موارد، همگی موجب می شود تا زوجین متقاضی طلاق،  از امنیت کامل برخوردار شوند.

p1

مراحل طلاق توافقی

مرحله اول: همان طور که گفته شد زمانی زوجین متقاضی طلاق توافقی هستند که توافقات لازم را انجام داده اند و سپس  به دادگاه مراجعه می‌کنند. در این مرحله دادگاه موضوع را به مراکز مشاوره خانواده ارجاع می‌دهد. برای سرعت بخشیدن به این مرحله از طریق ثبت نام در  سامانه تصمیم زوجین می‌توانند تاریخ دقیق و مرکز مشاوره خود را به راحتی انتخاب نمایند. این مرحله طبق ماده 25 قانون است و لازم است در هر صورتی اجرا شود. قبل از تصویب این قانون کلیه طلاق‌ها اعم از توافقی و غیر توافقی باید به داوری ارجاع داده می شدند و در طول زمان مشخص شد که روش نهاد داوری موفقیت زیادی در سازش میان زوجین ایجاد نکرده است و در نهایت نهادی تخصصی با عنوان مشاوره خانواده بوجود آمد. این نهاد به درستی با وضعیت ارتقا فرهنگ و پیشرفت افراد جامعه همخوانی دارد و به مراتب تاثیرات بهتری را بر روی زوجین گذاشته است. در این صورت اگر پس از انجام جلسات مشاوره، زوجین از طلاق توافقی منصرف نشده باشند، با مشخص کردن موارد توافق برای تعین تکلیف و اتخاذ تصمیم، این موارد به دادگاه ارسال می شوند.

مرحله دوم:  در این مرحله نیز دادگاه خانواده موارد توافق را بررسی و ارزیابی می‌کند  و سعی در ایجاد سازش بین زن و شوهر می کنند. در نهایت اگر سازشی در این مرحله محقق نشد، دادگاه اقدام به صدور گواهی عدم سازش می نماید.

مرحله سوم:  پس از صدور گواهی عدم سازش،  زوجین می بایست با در دست داشتن این گواهی به دفاتر خدمات قضایی جهت دادخواست طلاق توافقی مراجعه نمایند.

 مرحله چهارم: پس از قطعی شدن گواهی عدم امکان سازش به وسیله دادگاه صادر کننده اولیه، به دفترخانه رسمی ازدواج و طلاق ارسال خواهد شد.

مرحله پنجم: در این مرحله زوجین موظف اند در یک بازه سه ماهه، گواهی عدم امکان سازش را به دفترخانه تحویل دهند.

مرحله ششم: در نهایت صیغه طلاق میان زوجین با انجام تمام قوانین شرعی در دفترخآن های دیگر با حضور سر دفتر اجرا می‌شود. قبل از اجرای صیغه طلاق زوجه باید از باردار نبودن خود مطمن شود و مدارک مربوطه را به دادگاه ارائه دهد. برای اجرای صیغه طلاق طرفین حتما باید در دفتر ثبت حضور داشته باشند و اگر یکی از زوجین حضور نیابد طلاق جاری نمی‌شود.

 

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی

برای انجام طلاق توافقی با موسسه حقوقی تهران مدافع مدارک و اسنادی مورد نیاز است که باید این مدارک را به پیوست دادخواست طلاق توافقی توسط هر یک از زوجین و یا وکیل وی به دادگاه تسلیم شوند. این مدارک شامل:

  • اصل عقد نامه یا کپی آن
  • کپی کارت ملی زوجین
  • اصل شناسنامه زن
  • اصل شناسنامه مرد
  • وکالت نامه محضری طلاق (این مورد در صورتی است که حق طلاق با زوجه باشد)
  • توافق نامه بر اساس توافق‌های صورت گرفته میان زوجه که شامل: مهریه، حضانت فرزندان، مسائل مربوط به انحصار وراثت و ... است.
  • گواهی بکارت از پزشکی قانونی (این گواهی در صورتی صادر می شود که طلاق در دوران عقد یا نامزدی صورت بگیرد.)
  • گواهی مربوط به عدم بارداری زوجه. (گواهی ذکر شده توسط پزشکی قانونی و مراکز مجاز صادر می‌گردد.)
  • تشخیص و نظر مرکز مشاوره خانواده و تایید عدم امکان سازش زوجین

p2

نکته‌ای که   در اینجا وجود دارد و  اشاره کردن به آن در این مقاله خالی از لطف نخواهد بود، مربوط به طلاق از جانب زن است. همان طور که گفته شد در صورت داشتن حق طلاق توسط زن، لازم است وکالت نامه محضری طلاق نیز در میان سایر مدارک به دادگاه ارائه شود.  موارد دیگری نیز وجود دارد که امکان طلاق از جانب زن را مهیا می سازد که قصد داریم در ادامه به معرفی این موارد بپردازیم.

به طور کلی طلاق از طرف زن در سه صورت امکان پذیر است که شامل:

اعتیاد زوج به هر یک از مواد مخدر و یا الکل که موجب اختلال در زندگی خانوادگی و اساس خانواده شده است.

محکومیت زوج به بیش از 5 سال حبس

آزار و اذیت زوجه که به صورت مستمر صورت بگیرد و با توجه به شرایط زوجه قابل تحمل نباشد.

مبتلا شدن زوج به بیماری غیر قابل درمان اعم از بیماری‌های جسمی و روانی که زندگی مشترک را مختل ساخته است.

در صورت ترک خانواده توسط مرد حداقل به مدت شیش ماه متوالی، 9ماه متناوب و یا یکسال بدون عذر موجه

 

هزینه و مدت زمان طلاق توافقی

در مورد مدت زمان انجام طلاق توافقی  به این موضوع باید توجه شود که پس از صدور گواهی عدم سازش از جانب دادگاه، زوجین به مدت سه ماه فرصت دارند تا مدارک لازم را به یکی از دفاتر ثبت طلاق تحویل دهند. در صورت سپری شدن این مدت زمان، اعتبار گواهی عدم امکان سازش و کلیه موارد و توافقات از بین خواهد رفت.

هزینه طلاق توافقی در سال 1400 شامل، هزینه 5 جلسه مشاوره اولیه، هزینه دادرسی در دادگاه، هزینه مشاوره دوم که توسط دادگاه ارجاع داده شده است، هزینه ثبت طلاق در دفتر خانه‌های رسمی که در هر دفتر خانه متغیر است و هزینه حق الوکاله وکیل بر اساس آیین نامه تعرفه وکلای دادگستری.

از آنجایی که طلاق به صورت توافقی انجام می‌شود و به صورت طلاق از جانب زن یا مرد نیست، هزینه‌های مربوطه به عهده دو طرف است و به صورت مشترک پرداخت می‌شود.

انجام تمامی مراحل طلاق توافقی نیازمند اطلاعات کافی است و نبود این اطلاعات مدت زمان انجام  این مراحل  را طولانی ‌تر خواهد کرد. کمک گرفتن از افراد متخصص و مراجعه به وکیل باعث سرعت بخشیدن به مراحل طلاق توافقی می‌شود. موسسه حقوقی تهران مدافع تشکیل شده از وکلای متخصص و حرفه‌ای شما را در تمامی اقدامات و مراحل طلاق توافقی یاری خواهد کرد.  شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به صورت حضوری یا تماس تلفنی با مجموعه ارتباط برقرار کنید و از راهنمایی ‌ها و مشاور متخصصین این  مجموعه بهره مند شوید.